Huddingebo Huddingebo skrev:
Du kan ha en hel del i källaren som inte behöver stora fönster. Tvättstuga, förvaring, teknikrum, hobbyrum etc
i ett 170-200m² enplanshus behöver du ha allt det där "uppe" där du hellre har annat. Boytan används mycket mer effektivt med en källarvåning.
Sant. Jag vet var mitt biorum kommer vara. Men det är fortfarande biyta och därför blir priset 125k per kvm. Vilket inte är vettigt.

Tyvärr tror jag det kommer dröja innan problemen kommer märkas i dessa områden. Själv måste räntan upp till 28 procent innan jag ens märker av det. Och yttligare till 40 procent innan jag får riktiga känningar av det. Kan tänka mig många som bor i dessa områden sitter i samma situation

P Pligg85 skrev:
Vilken finanskris? Är väl inga börsfall nu. Är fortfarande typ +8% på Stockholmsbörsen i år.

Gick alla all in i börsen på årsskiftet 21-22 eller har Rysslandsfonder ?

De här månaderna lever de väl ändå bara på vårens utdelningar så om det gått upp eller ner spelar nog mindre roll
Man får vara ganska blind om man inte ser vi är mitt i en finanskris. Bara från att läsa svenskan idag

https://www.svd.se/a/wApMAP/fick-nog-av-fuskandet-slopade-snabbkassorna

https://www.svd.se/a/9zLj0q/farre-hamtar-ut-sina-vardesaker-fran-pantbanken

Visste inte vi hade pantbanker i Sverige 🤪

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sant. Jag vet var mitt biorum kommer vara. Men det är fortfarande biyta och därför blir priset 125k per kvm. Vilket inte är vettigt.

Tyvärr tror jag det kommer dröja innan problemen kommer märkas i dessa områden. Själv måste räntan upp till 28 procent innan jag ens märker av det. Och yttligare till 40 procent innan jag får riktiga känningar av det. Kan tänka mig många som bor i dessa områden sitter i samma situation

Du tror på fullaste allvar att det är först vid dryga 40% (39,2%) ränta som majoriteten utav de som bor i Ålsten får känningar?

Poängtera att du själv har 2miljoner i lån på din 7mil lägenhet. För det första skulle du inte få några 7 miljoner för lägenheten vid sådan räntenivå. Och inte heller villorna i Ålsten skulle gå för 15. Det skulle oavsett bli dryga 65k i månaden -ränteavdraget. Vilket gör att din inkomst skulle gå enbart till räntan. Tvivlar på att din aktieutdelning skulle bli speciellt fet heller då jobben markant skulle minska. Redan vid 28% ligger man på 46600 i räntekostnad per månad och även där skulle arbeten och orderingångar kraftigt minska.

Att då sedan tro att många i Ålsten sitter på villor utan lån och samtidigt har inkomster på dryga 400k i månaden är lite väl naivt till och med för att vara du.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du tror på fullaste allvar att det är först vid dryga 40% (39,2%) ränta som majoriteten utav de som bor i Ålsten får känningar?

Poängtera att du själv har 2miljoner i lån på din 7mil lägenhet. För det första skulle du inte få några 7 miljoner för lägenheten vid sådan räntenivå. Och inte heller villorna i Ålsten skulle gå för 15. Det skulle oavsett bli dryga 65k i månaden -ränteavdraget. Vilket gör att din inkomst skulle gå enbart till räntan. Tvivlar på att din aktieutdelning skulle bli speciellt fet heller då jobben markant skulle minska. Redan vid 28% ligger man på 46600 i räntekostnad per månad och även där skulle arbeten och orderingångar kraftigt minska.

Att då sedan tro att många i Ålsten sitter på villor utan lån och samtidigt har inkomster på dryga 400k i månaden är lite väl naivt till och med för att vara du.
På mina föräldrars gata är det enbart företagare och höga chefer inte omöjligt parets gemensamma inkomster kommer upp där faktiskt.

Jag sitter rätt säkert hos en kund i pensionsbranchen, kommer braka bland de sista branscherna inom IT. Och finns alltid andra kunder att välja från.

40 procent skulle innebära 37 tusen för mig efter ränteavdraget. Inte skulle det vara roligt men jag skulle klara det. Utan att blanda in min sambos ekonomi dessutom.

Du har helt rätt i att min lgh också minskar i värde men inte lika mycket i absoluta pengar.

Vad tror du Anders om prisutvecklingen på allt annat vid ränteläge på 40%?

D Dilato skrev:
Vad tror du Anders om prisutvecklingen på allt annat vid ränteläge på 40%?
Räntorna var uppe på 500 procent ett tag under 90 talet utan att det blev kaos. Mina föräldrar köpte på sig ett antal fastigheter i denna veva till vrakpris.

Räntorna var uppe på 500 procent ett tag under 90 talet utan att det blev kaos. Mina föräldrar köpte på sig ett antal fastigheter i denna veva till vrakpris.
I tre dagar låg räntan på 500%… Någon dryg månad senare var den nere på 11.5%.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Vissa klarar inte av att skilja på dagar och månader. Kan vara något från Microsoft som spökar..?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Exakt de låg också på över 50 ett tag.
Jag tror att svensken behöver ett wakeup call och inse att äga sitt boende hör till folk som har kapital. Resten får hyra

• Haha
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Sluta. Marginalräntan var 500%.

• Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
Jag sitter rätt säkert hos en kund i pensionsbranchen, kommer braka bland de sista branscherna inom IT.
Har du bara en trygg kund?? Jag hoppas att det inte är Alecta...

• Gilla
  • Haha
MsTake och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du bara en trygg kund?? Jag hoppas att det inte är Alecta...
Faktum är att både jag och min anställda sitter på samma kund vilket såklart inte är optimalt. Nyckelpersoner båda två dock

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nej allså jag tänkte före semesterna nu är ju alla borta och ställena är stängda. Skulle aldrig lägga pengar på ett landställe. Är där max två veckor per år. Tragiskt med alla svenskar som möglar på samma ställe varje sommar.

Likadant med folk som äger hus utomlands
Har lägenhet i spanien, som vi hyr ut i Euro. Stålande tider😇
I år var nettokostnaden för vår 4v semester nästan 0:- om vi ser hyresintäckterna som semesterkassa. Var mentalt ännu bättre att de satt på ett Euro konto också. Så jag slapp bli iriterad när man såg vad det blev i SEK 🤣😅

• Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Har lägenhet i spanien, som vi hyr ut i Euro. Stålande tider😇
I år var nettokostnaden för vår 4v semester nästan 0:- om vi ser hyresintäckterna som semesterkassa. Var mentalt ännu bättre att de satt på ett Euro konto också. Så jag slapp bli iriterad när man såg vad det blev i SEK 🤣😅
Jo men då kan du heller inte bo där hur som helst. Då är det ju inte boende för dig utan en investering. Lite annorlunda.

Edit: Fyra veckor mögla i samma lägenhet i Spanien utan resa runt? Nej tack :)

Edit: dock skulle jag kunna tänka mig jobba och leva i tex Santa Catalina något år.

Redigerat:
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Priset för ett glas champagne når nya nivåer 🤣

Dryckesmeny med priser under solen, ordet "CHAMPAGNE" markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.