P paralun skrev:
Ser ut att tuffa på bra även idag. 45GW är inom räckhåll.
[länk]
Frankrikes totala kapacitet är 60GW så det saknas ca 15 kärnkraftverk om min matte stämmer
 
P paralun skrev:
Jo det brukar ligga en hög med döda fåglar kring snurrorna.
[bild]
En del blir det allt men som med all verksamhet så kostar det.
https://www.energi.se/artiklar/sa-paverkas-faglarna-av-vindkraftverken/
Där farsan var uppväxt jagade han mycket fågel och när de drog flera stora kraftledningar där så försvann praktiskt taget all fågel påstod han men det kan ju ha varit något helt annat
 
K kortis skrev:
Frankrikes totala kapacitet är 60GW så det saknas ca 15 kärnkraftverk om min matte stämmer
Jo men det blir stadigt bättre.;) Har man varit plågad i åratal av dålig lönsamhet plus Pandemin som omöjliggjorde större underhåll så tar det sin tid. Sen den dåliga lönsamheten skapades då av Tyskland.
Men nu blir det nya tider och president Macron har nog en bra plan! (kanske samma som Uffe?)
 
K kortis skrev:
Han tänker på fåglar o insekter.
Nope. Läs på innan du blandar dig.
 
F
K kortis skrev:
En del blir det allt men som med all verksamhet så kostar det.
[länk]
Där farsan var uppväxt jagade han mycket fågel och när de drog flera stora kraftledningar där så försvann praktiskt taget all fågel påstod han men det kan ju ha varit något helt annat
Vi hade mycket fler fåglar förr också men då hade vi ingen katt..:rofl:
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nope. Läs på innan du blandar dig.
Sorry har missat vilka som blir dödade av vindkraft har sökt men inte hittat mer än byggnadsarbetare och dt dör många varje år pga dåliga arbetsgivare.
 
F
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Läs i länken jag postat. Det är bara att scrolla.
Så du vet inte och kan berätta?
 
K kortis skrev:
En del blir det allt men som med all verksamhet så kostar det.
[länk]
Där farsan var uppväxt jagade han mycket fågel och när de drog flera stora kraftledningar där så försvann praktiskt taget all fågel påstod han men det kan ju ha varit något helt annat
Jo fåglarna
F frasen_36 skrev:
Vi hade mycket fler fåglar förr också men då hade vi ingen katt..:rofl:
Man kanske skulle kunna tänka sig att placera vindsnurror runt/på öar med en massa skarv... hmmm?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storskarv
 
F frasen_36 skrev:
Så du vet inte och kan berätta?
Eftersom jag har postat länk till data, så är det upp till dig att läsa det. Så fungerar en diskussion. Det är inte min uppgift att upprepa data som du inte orkar läsa enkom för att det inte passar din världsbild.
Ditt förhållningssätt betraktas som filterbubbla.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo fåglarna

Man kanske skulle kunna tänka sig att placera vindsnurror runt/på öar med en massa skarv... hmmm?
[länk]
Ja skarv borde utrotas
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
F
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Eftersom jag har postat länk till data, så är det upp till dig att läsa det. Så fungerar en diskussion. Det är inte min uppgift att upprepa data som du inte orkar läsa enkom för att det inte passar din världsbild.
Ditt förhållningssätt betraktas som filterbubbla.
Ok, du visste inte.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Bifogar en rapport från Statens strålskyddsinstitut om du vill läsa på lite. Du kan säkert hitta många liknande rapporter om du önskar flera källor.
Har du läst rapporten?
"Det finns inte några vetenskapliga undersökningar rörande befolkningen i kontaminerade områden som visar en ökning av frekvensen av andra cancerformer än sköldkörtelcancer, exempelvis leukemi som har en latenstid på 3-7 år, och som kan tillskrivas olyckan i Tjernobyl."

Inga, alltså de finns inte.

Vidare, samma sida.
"Indirekt och i samverkan med andra faktorer som sociala, ekonomiska och politiska förändringar kan olyckan ha bidragit till en ökad sjuklighet genom bl.a. ökad stress och oro"

Vilket jag alltså skrev om tidigare.

Så hoppar vi vidare till sidan 10
"En sådan beräkning ger att bestrålningen under de första femtio åren efter olyckan kan komma att förorsaka sammanlagt ca 300 dödsfall i cancer"

Notera "en sådan beräkning" de rör sig alltså om spekulationer. Hur har man då kommit fram till det. Jo man har helt enkelt multiplicerat dos med Linear no-threshold model. Kan ju notera att studien du skickar är från 1996 då LNT-modellen fortfarande ansågs vara skapligt rimlig. Kruxet är att de flesta studier som är gjorda som hävdar att de stödjer modellen är gjorda på doser mångdubbelt högre än vad vi pratar om här och på tok för låg sampling. Ett problem är att för att visa att de stämmer någorlunda behöver man sampla flera miljoner personer, vilket är praktiskt orealistiskt. Så modellen är inte bara icke bevisad, utan i alla partiska fall omöjlig att bevisa.

Så de enda sättet att verifiera de här på är att titta på populationsnivå. Dvs man letar upp en stad med hög bakgrund och jämför de med flera liknade städer med låg bakgrund och ser om de finns någon skillnad. Och just de har man gjort i den här studien

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3116717/

Wopsi, visade sig att de inte bara inte hade högre antal cancer fall, utan faktiskt lägre. Dessutom specifikt så lungcancer, vilket skulle vara den typen som skulle vara mest förknippad med strålningen som var aktuell i området. Notera att studien var från 2011, så SSI hade inte tillgång. Så detta är inte nödvändigtvis SSI fel här, utan de använde data de trodde var korrekt, men var baserad på antagande som sedan visade sig inte vara det.

Senare 2021 kom den här studien som studiera specifikt personer som var med i chernobylolyckan och visade åter igen att man inte kunde visa på specifikt ökade cancer fall enligt modellen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9398532/

Detta betyder inte nödvändigtvis att modellen är dålig, för vad den ursprungligen utvecklades för, att minimera risk. Men däremot att bedöma risk, visa de sig inte vara funktionell för.

Här är med en skrift bakom som förklarar hur modellen är felaktig.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4917595/

Kan även sägas att de fanns kritik mot modellen redan tidigare när rapporten från SSI skrevs, men de var inte lika väl utstansad.

Ett stort problem med modellen är hur den använder omvänd bevisbörda. Dvs man antar att den stämmer till motsatsen är bevisad. Detta är dels helt ovetenskapligt men även väldigt problematiskt då man via randomiserade studier är praktiskt omöjligt att bevisa den felaktig eftersom volymerna som behövs är allt för stora. Man måste därför gå på naturliga populationer, vilket relativt tydligt visar att det är felaktig.

Utöver de så är principen ungefär den samma med påstådda dödsfall både runt Tjernobyl och kärnkraftsolyckor. Att någon använder en luddig metod och bara stint hävdar att ett antal personer har dött. Ett antal som inte går att identifiera eller peka på utan är ren fiktiv statistik. Sedan hävdar man att motståndare sidan ska bevisa motsatsen. Både absurt och helt ovetenskapligt.
 
  • Gilla
Kluffe
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Har du läst rapporten?
Jag beundrar ditt engagemang!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag beundrar ditt engagemang!
Aktieägare i kk-industrin?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Ok, du visste inte.
Jodå :) och vill du veta så får du scrolla, klicka och läsa :) Så fungerar det att vara vuxen, bildad och aktiv i en diskussion, förstår du.
 
  • Älska
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.