useless useless skrev:
Genomsnittsvillan i Sverige drar 20 000 kWh per år. Då är 2 000 en vintermånad fullt normalt. Jag skulle säga att 500 kWh i december är orimligt lite om man inte har fjärrvärme eller vedanläggning som eldas konstant.
20 000 kwh/år är helt normal förbrukning (relativt låg). Därav är ca 4 000-5 000 kwh = hushållsel (400 kwh/månad), återstoden ca 15 000 kWh går till värme under vinterhalvåret ==> ca 2000- 2500 kwh/månad med en topp i dec-feb 2500-3000 kwh/ månad.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
20 000 kWh/år är genomsnittet för Svenska småhus, så det är varken relativt lågt eller högt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
20 000 kWh/år är genomsnittet för Svenska småhus, så det är varken relativt lågt eller högt.
Helt rätt.
Att 500 kwh ska räcka till både värme och hushållsel i en normalfamilj med en normalvilla är trolleri i den högre skolan.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Voi voi stackars svensken blev kränkt
 
B Bernt Ö97 skrev:
Helt rätt.
Att 500 kwh ska räcka till både värme och hushållsel i en normalfamilj med en normalvilla är trolleri i den högre skolan.
Nu var det ju iofs närmare 600... Drar man av 50 för hushållselen och 100 för varmvattnet så blir det ca 450 kvar vilket inte är orimligt i ett modernt välisolerat hus med bra fungerande bergvärme om man stödeldar lite och tänker på att spara.

Själv gör jag av med 100-150 kWh om dan, men det är ju så det är med mina förutsättningar...
 
Redigerat:
B Bageera skrev:
De som har fast, lågt pris snålar inte på elen, de har det varmt och ljust.
En annan som har rörligt, eldar för värmen, vaknar i ett kallt och mörkt hus.
sånt svammel. vi har fast pris, vi tar tillfället i akt att se vad vi kan dra ner på och om vi måste investera i annan uppvärmning som fungerar (sånt som dessutom fungerar i kombination med syrgas)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Helt enig! Elförsörjningen är för mig att likställa med vägnätet avseende samhällskristiska företeelser. Tänk om alla Sveriges vägar var privatägda, E4:an ägdes av någon tysk koncern och E20 av en rysk oligark. Huvaligen!

Och då är jag ändå stark anhängare av marknadsekonomi! Dock finns det vissa saker som staten måste säkra för samhällets stabilitet.
Fast då är ju egentligen inte problemet att vägarna skulle vara marknadsägda, utan att de skulle ägas at utlänska intressen som inte faller i linje med svenska intressen.. vilket förövrigt är fallet för järnvägsoperatören MTRX. Vilket är lite problematiskt nu när Kina har tagit över styret i Hongkong. Sedan drivs ambulansen i många landsting i privat reski sedan typ 25 år, jag har aldrig hört någon säga att de är ett problem.

Att vägarna skulle driva privat är inte nödvändigtvis speciellt konstigt heller. 40% av alla vägar i Sverige drivs redan privat. Faktum är att när jag kör till jobbet passerar jag 3 olika privata ägare (+min egen mark) + vägverkets vägar samt kommunens vägar. Folk kanske har glömt bort de sen de tog körkortet, gul skylt betyder enskild väg vilket i praktiken betyder privatägd väg, ej att förväxla med privat väg.

Att göra E4:an privat är inte så konstigt som folk kanske tror. Nästan allt drift och underhåll drivs redan av privata operatörer. Den enda skillnaden att göra den totalt privatägd är att ägaren skulle administrera pengarna för det. Faktum är att en kortare bit av E4:an redan är privatägd.(21km närmare bestämt, strax söder om Malmö, som en PPP lösning). Nu är den specifika sträckan belagd med vägtullar, men de är närmare undantaget än regeln.

Vad som hände med Ringhals liknar mer att vägverket börja plöja upp en del av E4:an för att de inte anser att den är lönsam längre, Ringhals förvisso rent tekniskt sett privatägd, men majoritetsägd av ett statligt bolag, precis som större delen av E4 är.

Som jag uppfattar de är många emot privat ägande för att de inte förstår hur stor alternativkostnaden till vinst är. Jag skulle nog nästan gå så långt att säga att väldigt många förstår inte ens att de finns en alternativkostnad till vinst.

Vad vi egentligen borde fråga oss är varför Media sprider den väldigt uppenbara lögnen att kärnkraften skulle lagts ner av någon typ av marklandsskäl, ett påstående som spricker vid den mest grundläggande beräkning
 
Mikael_L
@ @home skrev:
Vad är det för värden man gick efter när man beslutade var kärnkraftverken skulle placeras?
Jag trodde man placerade dom i de delar av landet där det är långt till vattenkraften i norr och effektförlusterna därmed blir stora för att överföra energin.
Jag har för länge sedan sett en lokaliseringsutredning över platser för kärnkraft, som gjordes då man fortfarande såg på kärnkraften med skimmer i blicken.
Dvs ett antal år innan folkomröstningen.

Och där var det upptaget ett trettiotal lämpliga platser för ny kärnkraft listade, längst norrut var Jävreviken i södra Norrbotten, minns jag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Magnus E K
useless useless skrev:
20 000 kWh/år är genomsnittet för Svenska småhus, så det är varken relativt lågt eller högt.
Låter osannolikt att genomsnittet skulle råkat landa på en så jämn och fin siffra.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Låter osannolikt att genomsnittet skulle råkat landa på en så jämn och fin siffra.
Cirka 20.000 kWh/år.
 
useless useless skrev:
Nu var det ju iofs närmare 600... Drar man av 50 för hushållselen och 100 för varmvattnet så blir det ca 450 kvar vilket inte är orimligt i ett modernt välisolerat hus med bra fungerande bergvärme om man stödeldar lite och tänker på att spara.

Själv gör jag av med 100-150 kWh om dan, men det är ju så det är med mina förutsättningar...
Decimalfel i din beräkning
 
B Bernt Ö97 skrev:
Decimalfel i din beräkning
Decimalfel?
 
K Kane skrev:
Decimalfel?
K Kane skrev:
Decimalfel?
Oavsett uppvärmning borde man räkna normalförbrukning till enbart hushållsel ca 5000 kwh/år:
Matlagning
Kyl/frys
Tvätt
Dusch/bad
Lite elektronik (modern)
Lite belysning, led
Att normalfamiljen med 2 vuxna och 2 tonårsbarn, som duschar regelbundet, lagar mat, äter hemma, tvättar kläder mm, kan komma betydligt lägre är inte realistiskt. Enbart hushållselen blir minst 400 kwh/månad, inte 50 kwh/månad
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
@ @home skrev:
Eftersom du verkar säker på din sak frågar jag hur många promille av energin som INTE omvandlas till värme
Jag utgår från att det beror hur stor absobtionsförmågan är.
 
B Bernt Ö97 skrev:
20 000 kwh/år är helt normal förbrukning (relativt låg). Därav är ca 4 000-5 000 kwh = hushållsel (400 kwh/månad), återstoden ca 15 000 kWh går till värme under vinterhalvåret ==> ca 2000- 2500 kwh/månad med en topp i dec-feb 2500-3000 kwh/ månad.
Konsumentsverkets siffra på medel villa på 165m2 som står på 20 000kWh/år är satt till 5000kWh el, 4000kWh tapvärme, och 11 000kWh uppvärmning.

Det finns även en lista över förväntad fördelning över året som inkluderar variationer som tvätt och dusch som förväntas skilja lite över året.


Månad Normal elkostnad för villor med 20.000 kWh/år [kr/månad]
Januari 4886
Februari 4205
Mars 4205
April 3523
Maj 2102
Juni 1420
Juli 1023
Augusti 1023
September 1761
Oktober 2784
November 3523
December 4545

Detta är alltså brutto energi, om man har värmepump för luft eller vatten så kommer de påverka ganska betydligt.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.