H heimlaga skrev:
Absolut. Om marknadskrafterna får styra skulle vi liksom alla andra hushåll på landet fortfarande ha enfas elektricitet i blank koppartråd eller järntråd på oimpregnerade stolpar och 10 ampere huvudsäkring. Snickeriet liksom alla andra industrier och verksamheter utanför speciella industriområden skulle drivas med kungsaxel och remtransmission allt drivet av en dieselmotor ur en skrotad skördetröska i brist på elekricitet.
Det har aldrig varit marknadsmässigt lönsamt att bygga eller upprätthålla ett bättre elnät än så.
I dagsläget har nätbolagen mycket bra lönsamhet och starka balansräkningar = goda investeringar, Bra läge att köpa aktier men de har kanske peakat just nu så nästa topp kommer längre in i framtiden.
 
K Kluffe skrev:
Jag är av uppfattningen att majoriteten av det vi gör i samhället kan och bör skötas av privata aktörer, men fundamental infrastruktur såsom tex elmarknaden tjänar på statlig styrning. Det är fundamentalt för landet att säkra detta
Helt enig! Elförsörjningen är för mig att likställa med vägnätet avseende samhällskristiska företeelser. Tänk om alla Sveriges vägar var privatägda, E4:an ägdes av någon tysk koncern och E20 av en rysk oligark. Huvaligen!

Och då är jag ändå stark anhängare av marknadsekonomi! Dock finns det vissa saker som staten måste säkra för samhällets stabilitet.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Absolut. Om marknadskrafterna får styra skulle vi liksom alla andra hushåll på landet fortfarande ha enfas elektricitet i blank koppartråd eller järntråd på oimpregnerade stolpar och 10 ampere huvudsäkring. Snickeriet liksom alla andra industrier och verksamheter utanför speciella industriområden skulle drivas med kungsaxel och remtransmission allt drivet av en dieselmotor ur en skrotad skördetröska i brist på elekricitet.
Det har aldrig varit marknadsmässigt lönsamt att bygga eller upprätthålla ett bättre elnät än så.
Möjligtvis i Finland då.
I Sverige var det marknadskrafter som startade elektrifieringen, som utvecklade den och gjorde den allt bättre, just genom att marknaden (i form av privata konsumenter och företag ville ha bättre).
Under slutet av 30-talet var det privata aktörer som byggde Sveriges första 220kV stamnätsförbindelse, som irriterade Vattenfall djupt.
Än idag är Svensk elkraftproduktion och distribution till rätt stora delar lagt i privata bolags händer, och därmed styrt av marknadskrafter.
 
D Dilato skrev:
Ta bort veden från ekvationen så förstår du kanske bättre, vi är många som inte har någon spis/kamin att elda i.
Tror inte veden sparar mera än kanske 30% totalt av räkningens storlek för nåndera av oss, och då har vi dessutom betydligt kallare klimat än i Skåne.

Så det känns som om det måste vara väldigt läckiga hus. Jag skulle vara skitledsen om jag satt med en sån förbrukning trots värmepump och det skulle bli prio att få ner det.
 
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det låter mycket helt enkelt med mina mått, min förbrukning i december i år kommer väl landa på 500+kWh. Mina föräldrar brukar inte ha så mycket större elräkning i sin 70 tals villa heller, med LLVP och braskamin.
Låter otroligt lite för en decembermånad , vi kommer nog landa på runt 2000 kwh denna
månad i se3 och då eldar vi nästan varje dag i köksspisen + llvp / element Vi har dock ett
par mindre utrymmen ute som är uppvärmda till ca 10 grader.
 
F frasen_36 skrev:
Nej, men det KAN ju finnas ett och annat fönster i ett eller flera rum..;)
Dom har man satt igen för att minska elkostnaden.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
[
G GunsanP skrev:
LED lampor tillför ingen värme att tala om.
10 watts ledbelysning tillför lika mycket värme som 10 watts halogenbelysning. Att LED sedan ger mer ljus i förhållande till effekt är en annan sak. Tar du på mina ledljuskällor så bränner du dig.
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker det låter mycket helt enkelt med mina mått, min förbrukning i december i år kommer väl landa på 500+kWh. Mina föräldrar brukar inte ha så mycket större elräkning i sin 70 tals villa heller, med LLVP och braskamin.
Genomsnittsvillan i Sverige drar 20 000 kWh per år. Då är 2 000 en vintermånad fullt normalt. Jag skulle säga att 500 kWh i december är orimligt lite om man inte har fjärrvärme eller vedanläggning som eldas konstant.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det beror på hur stor absortionsförmåga de ytor som träffas av ljuser har.
Eftersom du verkar säker på din sak frågar jag hur många promille av energin som INTE omvandlas till värme
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nu blev det bakvänt. Det är ju därför de har byggt dem där de byggt dem, inte för att förbättra värdena utan för att värdena är bättre där från början..
Vad är det för värden man gick efter när man beslutade var kärnkraftverken skulle placeras?

Jag trodde man placerade dom i de delar av landet där det är långt till vattenkraften i norr och effektförlusterna därmed blir stora för att överföra energin.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Hittade ingen "oberoende" källa utan tog den första som dök upp på google men hoppas att någon annan kanske kan hitta en bättre om denna är helt fel, men om CO2 det största problemet vi har med ökande temperatur på jorden, borde inte beslutsunderlagen baseras på fakta som bromsar jordens undergång istället för att prata om ören hit och dit för olika energislag.

[bild]
Figure 1: Average life-cycle CO2 equivalent emissions (source: IPCC)
[bild]
OBS källan är från www.world-nuclear.org, så...
Källan är inte från World-nuclear, utan de har bara postat en källa från UNECE, här orginal källan här.
https://unece.org/sites/default/files/2022-04/LCA_3_FINAL March 2022.pdf
(Sid 60)

Vissa saker är bra och några saker är mindre bra i den Utredningen. De har gjort ett ganska bra jobb på kol där med alla tre vanligaste typerna uppe. På gas har de gjort ett sämre jobb med bara den bästa varianten med, där varken kondens eller direkt turbin är med, vilket är... om jag ska vara snäll, oturligt, lite mer realistisk, är pro gas bias. Olja är inte heller med. Vilket är intressant. Faktum är att olja är ungefär 20% med CO2 än gas, något som får de att hamna inom felintervallen.

CCS är rena rama tramset, och förvånande att de h ar med i något som är en annan seriös artikel. En gissning är att de fått bra betalat för att ta med det. Kärnkraft är lite besviken på att de inte splittrat upp BWR, PWR och SMR. Speciellt eftersom BWR som vi använder i Sverige är märkbart bättre (i de här hänseendet)

CSP har de missat parabolic mirror vilket är den största typen av CSP, vilket är väldigt synd då tekniken är väldigt annorlunda.

PV har de tagit med Polly-Si, CdTe, CIGS... men inte mono-SI, vilket är väldigt underligt då mono-Si är totalt dominerande på marknaden. Dessutom är spridningen för stor på solkraft. Man skulle behöva göra mer jobb för att minska den.

Vind ser okej ut, har ingen direkt kritik mot hur de presenteras.
 
galento
useless useless skrev:
Genomsnittsvillan i Sverige drar 20 000 kWh per år. Då är 2 000 en vintermånad fullt normalt. Jag skulle säga att 500 kWh i december är orimligt lite om man inte har fjärrvärme eller vedanläggning som eldas konstant.
Ja 500 kWh i december låter otroligt lite , vi brukar ligga på 450 - 470 kWh under sommarmånaderna med all värme avstängd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nu är det för oss med nytt hus (2013) som det är 500+kWh tippar vi slutar på 570-590 beroende på vädret. Vi har bergvärme med kakelugn för lite extra värme, håller 18 grader inomhus ungefär och eldar på för ca 19.5-20 grader. Värmer utöver det garaget till 11 grader med luftvärmepump. Vi har energi-sparat under 2022.

Föräldrarna med sin villa från 1977 så brukar ligga 150-200 kWh mera än oss per månad. Innan dom satte in conturan var dom förmodligen över 1000kWh en december månad med enbart LLVPn (radiatorerna byttes också, villan är annars bra byggd trots sin ålder med bra originella treglas fönster).
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento
Låter kanonbra Dennis (y) . Vårat hus är från -84 och bra isolerat med alla fönster treglas . Dock har vi 21-22 grader inne och när vi eldar kan det vara varmare också :cool: .
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Källan är inte från World-nuclear, utan de har bara postat en källa från UNECE, här orginal källan här.
[länk] March 2022.pdf
(Sid 60)

Vissa saker är bra och några saker är mindre bra i den Utredningen. De har gjort ett ganska bra jobb på kol där med alla tre vanligaste typerna uppe. På gas har de gjort ett sämre jobb med bara den bästa varianten med, där varken kondens eller direkt turbin är med, vilket är... om jag ska vara snäll, oturligt, lite mer realistisk, är pro gas bias. Olja är inte heller med. Vilket är intressant. Faktum är att olja är ungefär 20% med CO2 än gas, något som får de att hamna inom felintervallen.
CCS är rena rama tramset, och förvånande att de h ar med i något som är en annan seriös artikel. En gissning är att de fått bra betalat för att ta med det. Kärnkraft är lite besviken på att de inte splittrat upp BWR, PWR och SMR. Speciellt eftersom BWR som vi använder i Sverige är märkbart bättre (i de här hänseendet)

CSP har de missat parabolic mirror vilket är den största typen av CSP, vilket är väldigt synd då tekniken är väldigt annorlunda.

PV har de tagit med Polly-Si, CdTe, CIGS... men inte mono-SI, vilket är väldigt underligt då mono-Si är totalt dominerande på marknaden. Dessutom är spridningen för stor på solkraft. Man skulle behöva göra mer jobb för att minska den.

Vind ser okej ut, har ingen direkt kritik mot hur de presenteras.
Det jag har svårt att förstå är hela debatten där alla verkar stå så långt ifrån varandra, börjar man inte i änden att reda ut fakta, är MP verkligen så naiva eller drivs dom av något vi andra inte förstår oss på, vill dom påskynda växthuseffekten för att statuera exempel eller...???

Till alla som debatterar så hårt mot kärnkraft här i tråden, tycker ni att det är bättre att vi lägger ner kärnkraft och panikstartar upp kolkraftverk med tanke på CO2 utsläppen, eller ökar användningen av gas, eller eldar olja som galningar. Tycker oftast att diskussionerna landar i kostnad hit och dit, och den för mig känns ganska marginell i sammanhanget.
Likaså att kärnkraften höjjer temperaturen i östersjön med 0,001grad, är det bättre att köra kolkraftverk som värmer upp hela planeten, vad händer med vattentemperaturen då?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.