Men i offerten så fanns väl ingen flytspackling av plattan med om jag förstod er rätt, men sen har ni fått en faktura på 64 000:- på den delen? Anser byggaren att det är ett tilläggsarbete och hur har de i så fall motiverat det?
 
Stämmer. Fanns inte med i offerten och sedan har vi fått 64 000 kr specificerat för flytspacklingen som en del av slutfakturan i och med att bygget avbröts. Byggaren anser inte att det är ett tilläggsarbete utan menar att han hade rätt att göra hur han ville och att arbetet ingick i klumpsumman för hela bygget.
 
OK, så om jag förstår det hela rätt så försöker de få betalt så mycket som möjligt av totalsumman när det inte blev ett husbygge på grund av konkursen. Oavsett så tycker jag att det borde finnas bra argument att hävda att beställer man en gjutning av en platta och det utförs fackmässigt så ska det inte behövas flytspacklas alls efteråt så kostnaden är knepig i vilket fall särskilt när gjutningen av plattan var så "eländig" att det kostade 64 000:- att fixa till den.
 
Han har använt vibbfri betong. Är den svårare att handskas med?
 
såååå..... vad hände sedan då, med allt?
 
Hej Archangel_1! Vi drar fortfarande i olika trådar för att få till ett nytt hus. Byggaren har stämt mig, så det blir tingsrätten så småningom. Flytspacklingen är bortbilad och 50 mm betong är gjuten i dess ställe.
 
Hejsan

Ett nytt likadant från annan eleverantör?

Har ni hört något hur det gått med konkursförvaltningen, är den klar?
 
Hej Thomasx! Ett något modifierat/förbättrat hus från annan leverantör är tanken. Enligt allabolag är "konkurs inledd". Jag har skrivit till konkursförvaltaren flera gånger men inte fått något svar.
 
Heureka

Ring (eller mejla) till tingsrätten, som handlägger konkursen.
Så får du ut alla handlingar i målet, som mejlbilagor i pdf-format.
Det är offentliga handlingar som alla har rätt att läsa.
 
  • Gilla
Heureka
  • Laddar…
Heureka skrev:
Hej Archangel_1! Vi drar fortfarande i olika trådar för att få till ett nytt hus. Byggaren har stämt mig, så det blir tingsrätten så småningom. Flytspacklingen är bortbilad och 50 mm betong är gjuten i dess ställe.
Ja vi är också stämda av byggaren, ska bli intressant...
 
Archangel_1 skrev:
Ja vi är också stämda av byggaren, ska bli intressant...
Jaså? Vad har hänt?
 
Heureka skrev:
Jaså? Vad har hänt?
Det är även detta en lång historia, men summan av k. är att han inte vet vad han gör och tror att alla underentreprenörer han anlitar gör sitt jobb. Huset är enligt oss inte fackmannamässigt byggt och har lappats ihop för att dölja felen. + X antal andra reklamationer vi har gjort inom tidsfristen. Så vi vägrade betala 10% som vi höll inne då vårt motkrav är på dubbelt upp mot vad han kräver. Så då tyckte han att en stämning vore bra för att lätta upp på stämningen så att säga :). Vår advokat menar att vi har bra material och att vi har stora chanser att vinna, men han tror inte byggaren kommer att gå så långt, men att han försöker till det yttersta. För vå del vore det dock intressan att se vad rätten säger som principsak. Dock så har kanske advokaten lite andra åsikter så vi får nog lyssna på honom ev.... Vet närmare besked i början av Feb :).
 
Ja, men visst är det så att en stämning lättar upp stämningen! :D Spännande helt klart! Berätta gärna hur det går för er och största lycka till!
 
På hösten 2011 när vi var i Åseda och pratade med Kenneth frågade jag om det inte fanns pengar i hans andra bolag, så att vår hussituation kunde lösas. Enligt Kenneth fanns det då bara några hundra tusen här och var och banken vägrade låna ut pengar. Samma år gjorde moderbolaget vinst: http://www.allabolag.se/5565511804/Karlson_Hus_i_Aseda_AB
 
För er som undrat hur det går, kan jag säga att husbygget nu äntligen är i gång! Kronobergshus har levererat en fin stomme till reducerat pris och huset är på väg att bli vädertätt. Tack!
 
  • Gilla
globaljuggler och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.