thomasx skrev:
Inget av detta kan gärna hindra er från att berätta vilka vägar ni valt för att komma vidare, eftersom ni tydligt klargjort att ni inte kommer att gå vidare med tidigare inblandade.
Jo, Anna skrev: "Under 6 månader har Heureka knappt berättat något och så är det när det är advokatärenden och annat som man kanske inte blottlägger direkt." Inget är klart och vi tror inte att det skulle hjälpa oss om vi avslöjade vem eller vilka vi förhandlar med.
 
thomasx skrev:
Men det har jag, man kan se saker från flera olika håll, och jag måste säga att jag tycker det är lite trångsynt (om uttrycket tillåts) att påstå att tråden inte handlar om hur familjen kan lösa sin situation, många inlägg handlar om just det. Att familjen inte intresserar sig för det är en annan sak, tråkigt nog.





Jag har frågat flera gånger, men inte fått ett enda konkret svar, så här tycker jag tvärtom, om det är något som saknas i tråden, så är det information från familjen vad dom faktiskt gör för att lösa situationen.Det enda som sagts vi några tillfällen, vad jag sett, är att man gör något, men inte ett knyst om vad. Frågor kring detta undviks kategoriskt.





Jag får väl tyvärr bara konstatera att jag inte blir förvånad över hur andra drar vilsna slutsatser om vad jag skulle eller inte skulle göra i en situation där jag själv inte ens vet vad jag skulle göra, eftersom jag, som AnnaE så noga påpekat gång på gång, inte har all information. Det är ju tyvärr inte första gången AnnaE felaktigt påstår saker om andra.

Men en sak skulle jag göra, och det är att undersöka alla alternativ...
Thonasx, Det stör mig rätt mycket att Du så tydligt vill göra gällande att fam Esseus har något de döljer, eller att viktiga pusselbitar fattas som skulle ställa fam Esseus handlande och agerande i ett annat ljus.

Och försök inte nu att kollra bort detta med att jag missförstår det Du vill ha sagt. Jag litar på min uppfattning och läser dina svar, påståenden och tolkningar på det som kommer fram utav fam Esseus inlägg. Och den uppfattningen säger mig att Du rätt friskt försöker vända på mycket utav det fam Esseus berättar till att bli något emotsägelsefullt och/eller missvisande.

Och i diskussionen med AnnaE så finner jag det rätt tydligt att Du vill vända och vrida på det hon skriver på samma sätt som du menar att hon gör. Lite att "kasta sten i ett glashus" däri.

Om jag är ensam vid denna uppfattning och åsikt kring ditt sätt att argumentera och dissikera fam Esseus berättelse om vad som skett, sker och ska ske, så ber jag om ursäkt för detta, då det bara är jag i så fall som uppfattat dina inlägg på så sätt.

Och till er andra som följer denna berättelse så ber jag om ursäkt för att jag väljer att kommentera en enskild forumdeltagares beteende istället för att diskutera eller nyfiket fundera över ämnet tråden handlar om.
 
Hej familjen Essius!
Hur går det för er?
 
Hej Pappa Rudolf!

Tack för frågan. Vi kan med glädje meddela att vi just idag avtalat om ett jättebra hyresboende. Vi kan bo precis så länge vi behöver, vilket är idealiskt med tanke på eventuellt bygge och det är gångavstånd till vår tomt.

Vår byggare tar inget ansvar för flytspacklingen på plattan, så den kommer vi (om han inte ändrar sig inom kort) avlägsna själva för att kunna undersöka gjutningen och komma vidare.

Inget nytt från varken Kennet Karlsson eller Håkan Carlsson. Två företag har hört av sig och vill lämna pris, så vi väntar med spänning!

På det privata planet får vi snart en bebis. :)
 
Så bra att boendet löst sig då, jobbigt att bo i flyttkartong. Tråkigt att byggaren inte tar ansvar för sitt jobb. Fick ni någon förklaring till varför han spacklat? Lämnar han ingen garanti? Hoppas att plattan är ok så att det inte blir ytterligare kostnader. Kenneth gånger 2 verkar ju köra en struts (huvudet i sanden)) och hoppas att stormen lagt sig.

Grattis på förhand till bebisen!! :)
 
Tack! :)

Byggarens förklaring är att han ville spara tid åt oss. Han hade tänkt flytspackla hela plattan ändå och valde att göra det innan huset kommit eftersom huset var försenat (vilket hade lett till tidsspill). Experten vi anlitat sa att flytspacklingen skapar en köldbrygga och när jag framförde detta till byggaren sa han att han tänkt fräsa ur längs kanten och lägga frigolit.
Någon garanti har inte diskuterats, eftersom vår expert säger att flytspacklingen måsta tas bort och att det inte finns någon anledning att ha sådan över hela plattan. Flytspackling ska enligt honom dessutom göras under tak.
Vi blev aldrig informerade om att flytspackling skulle göras eller att den gjorts. Byggaren tycker inte att han hade eller har någon anledning att informera oss.
 
Har byggaren fått full betalning eller har ni möjlighet att hålla inne delar av den? Med tnke på vad expertisen sagt så verkar det som byggaren inte gjort jobbet rätt. Finns det verkligen inga garantier för sånt här? Jag har aldrig byggt själv ni får ursäkta dumma frågor :)
 
Experten menar att byggaren har gjort fel dels genom att flytspackla hela plattan (eftersom det är både onödigt och dyrt) och dels genom att inte utföra arbetet fackmässigt.
Det är klart att byggaren är skyldig att utföra arbetet på ett korrekt sätt, men sedan hamnar man i det juridiska maskineriet om man inte kommer överens.
Byggaren har fått betalt enligt byggarens egen betalningsplan men han vill ha 200 000 till. Han vill dock inte redovisa vad som ingick i betalningsplanen och vad som tillkommer värt 200 tkr - han redovisar bara allt som gjorts och skriver vad det kostar oss. Eftersom vi inte fått något hus blev byggaren avbruten i entreprenaden så vi har inte kommit till slutet där man håller inne en del av pengarna tills slutbesiktningen visar att arbetet är OK. Vi vägrar dock att betala de extra 200 000 kronorna och får se hur det hela slutar. Vi ifrågasätter också en del av det som gjorts av entreprenören såsom onödig flytspackling för 64 000 och nya VVS-ritningar (som vi i efterhand fick reda på var gjorda pga av att ritningarna KarlsonHus kommit med "såg ut som de var gjorda av en 6-åring"). Vi har inte själva fått se ritningarna eller kunnat ta ställning till kostnaden. Just nu skickas det advokatbrev fram och tillbaka.
 
Ni har verkligen haft oflyt.
Är det så att han vill få ut de extra 200tkr av er pga. jobbet avbröts och han avsatt tid till det? Han måste väl ändå kunna lägga fram ett underlag på det han debiterar.
Hoppas ni har fått tag i en bra jurist.
 
Det skulle kunna vara så eftersom han varit upprörd över detta, men han hävdar att han inte kräver betalt för förseningar och avbrutet jobb. Antagligen har hans jurist förklarat för honom att han inte har rätt till något vite då vi inte kunnat styra över händelseutvecklingen, precis som vi inte hade kunnat kräva honom på vite om han blev försenad med bygget pga av att byggsatsen var försenad.
Ja, jag tycker också det är självklart att precisera kostnader och förklara varför vi ligger 200 tkr över betalningsplanen. Då har vi redan betalat 685 tkr för rivning av 90 kvadrat stuga, schakt och platta - vilket anses rejält dyrt av de vi talat med.
 
Men vad var anledningen enligt entreprenören att plattan flytspacklades? Om de av någon anledningen totalt misslyckades med plattan och av den anledningen valde eller var tvungna att flytspackla så förstår jag inte varför de debiterat er 64 000:- för arbetet. Eller finns det någon naturlig anledning till varför man flytspacklade plattan för om jag uppfattat er rätt så ingick inte det i avtalet om vad som skulle göras.
 
Anledningen, enligt entreprenören, var att vi skulle slippa nivåskillnader i huset. Det stämmer, mr_bygg, att det enligt kontraktet endast skulle ingå ”flytspackel för våtutrymme”. Ingen vi talat med kan komma på någon naturlig anledning till flytspacklingen, förutom att gjutningen kan ha misslyckats.
 
Förklaringen låter onekligen lite knepig eftersom grunden från första början borde ha haft rätt höjd och varit plan. Att man flytspacklar ett våtutrymme är däremot inget konstigt.
 
Ja det verkar suspekt...kan det bli problem om ni avlägsnar spacklet, tänker på att byggaren kan vrida det till att skador/fel uppstått när spacklet togs bort.
på offerten för rivning m.m angav man arbete, material specificerat eller var det en klumpsumma?
 
Det är möjligt att byggaren vrider det om vi avlägsnar spacklet, men vi kommer inte ifrån att det måste bort om vi ska komma vidare.
Offerten var på hela bygget och det var en klumpsumma med viss specifikation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.