Stommen hos MM hus verkar fortfarande vara osåld...
 
Ja, det ser så ut.
 
Hej Heureka!

Det var ett halvår sedan vi hörde av dig.

Börjar huset bli klart?
Hur har det fallit ut med det ekonomiska trasslet?

Hoppas att du har lust att dela med dig av dina erfarenheter.

Androm till tröst och varnagel :)
 
Hej KnockOnWood!

Tack för dina frågor!

Ja, här har det fokuserats på att vara med i byggprocessen. Jag har till och med låtit bli facebook under tiden! :) Huset har efter några månaders försening nyligen slutbesiktigats och vi har flyttat in med så lite saker som möjligt. Entreprenaden blev underkänd, så det återstår en del fixande. Fönstren från NorDan har sedan länge reklamerats. Eftersom NorDan menar att det inte är fel på fönstren, har vi anlitat en fönsterkonsult som gjort en bedömning. Besiktningsförrättaren vid slutbesiktningen höll med fönsterkonsulten helt och hållet. Nu väntar vi på att NorDan tar ansvar.

Angående det ekonomiska; KarlsonHuskonkursen har ännu inte fått ett avslut, men det står klart att det inte blir många kronor till oss. Kennet Karlsson har tidigare sagt att han inte är sen att hjälpa till när han har pengar, men än har vi inte hört från honom.

MM-Hus har tydligen lagt ner sajten husaffar.se (där vår stomme låg ute till försäljning) och gått tillbaka till mmhus.se. Vad som skett med stommen vet vi inte.

Rättstvisten med vår förre byggare är pågående. Han har höjt skadeståndsanspråket.

Det är väldigt skönt att kunna pusta ut i ett eget hus efter en lång resa. Det har i det stora hela blivit fantastiskt fint!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Skönt att höra att ni har fått upp ert hus!

Tänker ofta på vilken tur vi själva haft under vårt bygges gång.
Byggfirman gick i konkurs lagom efter vi betalat det sista.
Vad jag vet var det bara elfirman som inte fick betalt.
Men i husbygget verkar det inte finnas något slarv.

Det var i stort sett tre fel vid besiktningen:
1) Silikonrester på karmarna på de polska fönstren
2) Tillverkarens etiketter kvar på fönsterglasens utsida
3) Musband saknades i luftspalten nertill på ytterpanelen
Punkt 1 och 2 fixade jag själv, punkt 3 fixade byggmästaren.

Men, som sagt, det är roligt att höra att slutet gott, allting gott. Mer eller mindre i alla fall.
Det dyker ju upp nya sådana här historier då och då här på Bygga Hus, och det är svårt att släppa tankarna på hur det går för folk.

Så tack för din uppdatering, Heureka!
 
  • Gilla
Heureka
  • Laddar…
Mycket imponerande, KnockOnWood! Vilken typ av hus byggde ni?
 
Nja, imponerande vet jag inte, men byggprocessen gick förvånansvärt bra faktiskt,
sett så här i backspegeln.

Huset är ett egenritat lösvirkeshus.
Till stor del är planen "lånad" från Ekefors Ekonomen 114, med en hel del modifieringar.
Och byggfirman tog jag med från Göteborg, där de gjorde ett mycket snabbt och bra jobb vid grannarnas och vår takrenovering.
Till mark-, grund- avlopps- och vägarbeten hittade jag lokala entreprenörer, som visade sig göra kanonjobb till mycket bra priser. Och som fortfarande är mycket goda vänner :)

Vi har nog haft mycket tur helt enkelt, jag har ingen annan förklaring.

Men, lite OT, var det intressant när vi flyttade in i oktober 2010.
Vi köpte huset utan invändiga ytskikt, och utan kök.
Det tänkte vi ordna själva för att spara pengar.
Och vi bodde under byggtiden i en liten trång sommarstuga.

Så när huset var "klart" och besiktigat, och telefon inkopplad och bredband fungerade (jag jobbar med IT hemifrån),
så flyttade vi in.
I stället för kök hade vi en liten gasolapparat från Jula på ett gammalt bord. Diskade gjorde jag i tvättstugan.
Och innerväggar saknades helt (utom till våtrummen) så det var verkligen öppen planlösning :)

Jobbar fortfarande, efter tre år, med att sätta upp väggar :surprised:
 
T
KnockOnWood skrev:
Nja, imponerande vet jag inte, men byggprocessen gick förvånansvärt bra faktiskt,
sett så här i backspegeln.

Huset är ett egenritat lösvirkeshus.
Till stor del är planen "lånad" från Ekefors Ekonomen 114, med en hel del modifieringar.
Och byggfirman tog jag med från Göteborg, där de gjorde ett mycket snabbt och bra jobb vid grannarnas och vår takrenovering.
Till mark-, grund- avlopps- och vägarbeten hittade jag lokala entreprenörer, som visade sig göra kanonjobb till mycket bra priser. Och som fortfarande är mycket goda vänner :)

Vi har nog haft mycket tur helt enkelt, jag har ingen annan förklaring.

Men, lite OT, var det intressant när vi flyttade in i oktober 2010.
Vi köpte huset utan invändiga ytskikt, och utan kök.
Det tänkte vi ordna själva för att spara pengar.
Och vi bodde under byggtiden i en liten trång sommarstuga.

Så när huset var "klart" och besiktigat, och telefon inkopplad och bredband fungerade (jag jobbar med IT hemifrån),
så flyttade vi in.
I stället för kök hade vi en liten gasolapparat från Jula på ett gammalt bord. Diskade gjorde jag i tvättstugan.
Och innerväggar saknades helt (utom till våtrummen) så det var verkligen öppen planlösning :)

Jobbar fortfarande, efter tre år, med att sätta upp väggar :surprised:
Du skulle kanska anmäla dig till nästa säsong av "Arga Snickaren"(y)
 
tank77 skrev:
Du skulle kanska anmäla dig till nästa säsong av "Arga Snickaren"(y)
Tanken har föresvävat mig :)
Men jag skulle aldrig stå ut med hans amatörpsykologiserande (har nog med min fru, som är psykolog).

Och jag vet andra som är i mycket större behov av hans insatser.
 
Hur då gått vidare? Konkurs?
 
Bra fråga. Vet bara vad som står på hemsidan.
 
Men hade inte Karlsson hus etc. sagt upp bekantskapen med MM hus? Eller var det bara en del av bedrägeriet mot er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.