Det skulle vara intressant att veta exakt hur det gick till.
 
hempularen skrev:
Men hade inte Karlsson hus etc. sagt upp bekantskapen med MM hus? Eller var det bara en del av bedrägeriet mot er?
Bedrägeriet?
 
Ja, exakt vad som varit strategi och vad (om något) som råkat hända.
 
Det vet väl du bättre än någon annan.

Men varför refererar hempularen till detta som "bedrägeriet"? Vilket bedrägeri?
 
Konkursen är avslutad och utdelningen blev lite mer än 4%. Bankerna och kreditinstituten fick 100 % + ränta. ;)

I Vimmerby Tidning sa Håkan Carlsson: "Totalt är KarlsonHus skyldiga MM-hus närmare tre miljoner kronor – plus Essius-villan." Trots det fanns MM-hus inte med som en fordringsägare och begärde således ingen ersättning ur konkursboet.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Anna E skrev:
Konkursen är avslutad och utdelningen blev lite mer än 4%. Bankerna och kreditinstituten fick 100 % + ränta. ;)
Med tanke på att privatpersoner oftast blir helt lottlösa i konkurser, får man ändå säga Grattis :)

Anna E skrev:
I Vimmerby Tidning sa Håkan Carlsson: "Totalt är KarlsonHus skyldiga MM-hus närmare tre miljoner kronor – plus Essius-villan." Trots det fanns MM-hus inte med som en fordringsägare och begärde således ingen ersättning ur konkursboet.
Vem tog över MM's fodringar på Karlssonhus, då?
 
Tack! Ja vi är glada över att vi fick lite tillbaka i alla fall. Bättre än inget. :) Kennet på KarlsonHus protesterade till konkursförvaltaren och minskade vår ersättning något. Vi protesterade dock tillbaka och det hjälpte annars hade vi fått tillbaka lite mindre.

Vi ska fråga konkursförvaltaren hur det kommer sig att de inte begärde något. Ev. hade MM-hus inga fordringar och av den anledningen fanns de ej heller med på listan över fordringsägare. Jag kan inte konkurser, så jag vet inte om de kunde deala till sig något redan från början. De gjorde ett minusresultat på 3,2 miljoner det år konkursen skedde i alla fall.
 
Vet ni hur det gått för MM-hus med er stomme, om de fått sålt den till någon annan?
 
Nej. Jag har ingen aning vad de gjorde med den. Har inte hört att den sålts.
 
En underlig sak i den här historien är ju att Karlsson hus ena veckan tydligen var på grön kvist, dvs. på rätt sida balansräkningen för att inte behöva upprätta kontrollbalansräkning och sätta firman i KK.

Sedan får de in drygt 2 milj från er. Och då plötsligt när man rimligen borde vara på ännu mera grön kvist än veckan före. Då är plötsligt firman på obestånd, och gör KK.

Ren logik säger ju att firman måste varit på obestånd redan när ni gjorde er förskottsbetalning. Då får man inte fortsätta verksamheten, eller rättare sagt så blir då skulderna personliga för styrelsen. (Därav mitt tidigare inlägg om bedrägeri).

Det här var ju en firma med relativt låg omsättning så en injektion på 2 milj, borde kunnat hålla balansräkningen positiv ganska länge.
 
  • Gilla
Heureka
  • Laddar…
Och om MM hus tydligen fått sina fordringar betalda strax före konkursen, så borde förvaltaren ha återvunnit en del av de betalningar som gjordes till MM hus strax före konkursen.
 
Jisses, vilken tråd! Backade tillbaka lite för att få läsa lite om själva konkursförfarandet, men OJ vilket internetkrig det var där i mängder av inlägg, milda tider! Hoppas det löser sig för samtliga inblandade som drabbats iaf. Intressant tråd.
 
Hempularen, kan du inte lägga fram den fakta du har i ärendet, så vi andra får veta också, för du tycks ha information som inte ens TS, konkursförvaltare etc. besitter.
 
Inget annat än det som står i den här tråden, och det hr funnits en eller två trådar till om problemet.

Det är rätt länge sedan jag läste genom hela materialet, så exakt i vilka inlägg de olika tidsfaktorerna framgår kan jag inte peka ut nu.
 
Men du påstår ju gång på gång att det skett oegentligheter i samband med konkursen, trots att ingen inblandad ens har gjort en polisanmälan. Vad vet du som ingen av dem vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.