Claes Sörmland
A adron skrev:
Rimligt även om ändringarna föranleds av att lägenheten intill har ett avvikande utförande? Kanske. Jag tycker inte att det är solklart vad som är rimligast och rättvisast. Som jag förstår det blir väl kostnaden högre på grund av att TS har en inglasning. Jag kan egentligen inte tycka att det är rimligt att den som glasar in sist får betala förbättringar av TS brandskydd. Snarare att det borde fördelas på samma sätt som lantmäteriet fördelar kostnad för gränsbestämning mellan två fastigheter - lika.
Det är ju inte TS brandskydd som förbättras utan byggnadens. Och föreningen ansvarar för byggnaden. Ett sätt föreningen kan lösa det på är att lägga kostnaden för uppgraderingen av brandskyddet på den som vill ändra på byggnaden. Man kan också fråga TS snällt om TS vill stå för kostnaden. Eller så kan man välja att ta kostnaden själv. Det är alternativen man har men man har ingen möjlighet att påföra TS kostnaden.

• Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
C
A adron skrev:
Men fortfarande måste bostadsrättsinnehavare behandlas lika, så föreningen kan inte betala brandskyddet bara för TS:s balkong. Så i så fall måste de betala åt alla?
Så är det ju, men det är väl samtidigt knappast aktuellt för alla balkonger. Just nu kanske bara för TS+grannens balkong(?)

Om föreningen tar kostnaden innebär det ju att TS påförs en del av kostnaden. Föreningen är ju TS och hans grannar. Och föreningsstämman har också möjligheten att höja andelstal för lägenheter med gamla balkonger för att täcka kostnaden för att underhålla dem och uppdatera brandskyddet?

C cpalm skrev:
Så är det ju, men det är väl samtidigt knappast aktuellt för alla balkonger. Just nu kanske bara för TS+grannens balkong(?)
Tidigare i tråden lät det som att det var en större upphandling som gjorts för att komplettera med inglasningar på ett antal balkonger, så det kan vara många berörda just nu.

Edit: Fel av mig; det var ett svar som handlade om en annan upphandling.

A adron skrev:
Om föreningen tar kostnaden innebär det ju att TS påförs en del av kostnaden.
Så är det givetvis med alla kostnader som drabbar en BRF. Vem skulle "påföras" dessa om inte medlemmarna?

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A adron skrev:
Om föreningen tar kostnaden innebär det ju att TS påförs en del av kostnaden. Föreningen är ju TS och hans grannar.
Ja så är det ju. Man får betala sin del av husets underhåll. I samband med ombyggnationer som t ex glasning av balkonger är det nog mer standard att den som gynnas av ombyggnationen får stå för hela kalaset. Men de står ofta inte för senare yttre underhåll av det som man har ändrat på. I trådens fall står ju tydligen bostadsrättshavarna för underhållet av själva glasningen enligt stadgarna.

A adron skrev:
Och föreningsstämman har också möjligheten att höja andelstal för lägenheter med gamla balkonger för att täcka kostnaden för att underhålla dem och uppdatera brandskyddet?
Det är styrelsen som beslutar om årsavgiften. Hur den sätts beror på vad det står i stadgarna. Ofta finns en klausul i stadgarna om att lägenheter med balkonger kan påföras en högre årsavgift för att täcka underhållet av dem. Annars brukar det vara en sorts "andelstal" (varierar vad som menas med detta mellan föreningar) som är utgångspunkten för att fördela kostnaderna så att årsavgiften bestäms.

• Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
BåtFredrik BåtFredrik skrev:
Hej!

Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.

Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.

Tacksam för tips och råd!
Äger verkligen ni balkongen? När jag bodde i bostadsrätt så klassades balkong som yttre fasad och således fördelades alla kostnader på hela bostadsrättsföreningen (även om jag inte hade en balkong).
Hur ser stadgarna ut ?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det är en tunn typ kompositskiva, några mm tjock, som sitter uppe med aluminiumprofiler. Skulle som lekman säga ungefär 0% brand- eller rökskydd.
Hur ser det ut där två grannar har en gemensam skilljevägg?
Vad kostade den konstruktionen?

K klimt skrev:
Lägenheten har sålts med detta avtal, då kan föreningen inte ta bort eller ställa krav på förbättringar i brandskydd eller annat på TS som ägere av bostadsrätten.
Jo om detta avtal har en sådan klasul. Det är detta jag fösöker säga i tråden. Om det ursprungliga avtalet gällande tillvalet, hade en klasul att det kan tillkomma en kostnad på 50% av kostnaden för brandskyddsavskiljning om din närmsta balkonggranne väljer att i efterhand glasa in balkongen, och man genom att beställa tillvalet, godkänner denna kostnad, så är det bara att gilla läget.

Om TS inte fått se detta avtal, på grund av att säljaren som sålde lägenheten till TS, inte visat upp eller tagit med detta avtal med mäklaren, så är detta ett så kallat "Dolt rättsligt fel".

Det är en rättslig angelägenhet som belastar lägenheten (likt ett servitutsavtal) likt ett pantbrev, så TS, OM det visar sig finnas ett sådant villkor ska då bara betala och se glad ut, och sedan kräva pengarna av säljaren som sålde han BRFen.

MEN det är viktigt att saken utreds. Kontrollera NOGA att ett sådant villkor finns med i prospektet. Det kan se ut såhär:

"Tillval"
"Inglasad balkong* 250 000 kr"

längre ner:
"* Om du väljer detta tillval så godkänner du att det kan tillkomma en extra kostnad för brandskyddsåtgärder om din närmaste granne väljer att glasa in sin balkong i efterhand. Genom att välja detta tillval så godkänner du att en sådan kostnad kan tillkomma. Kostnaden tillkommer inte om båda väljer tillvalet från början, då installeras brandskyddsåtgärder från början och ingår i priset."

Claes Sörmland
S sebastiannielsen skrev:
Jo om detta avtal har en sådan klasul. Det är detta jag fösöker säga i tråden. Om det ursprungliga avtalet gällande tillvalet, hade en klasul att det kan tillkomma en kostnad på 50% av kostnaden för brandskyddsavskiljning om din närmsta balkonggranne väljer att i efterhand glasa in balkongen, och man genom att beställa tillvalet, godkänner denna kostnad, så är det bara att gilla läget.

Om TS inte fått se detta avtal, på grund av att säljaren som sålde lägenheten till TS, inte visat upp eller tagit med detta avtal med mäklaren, så är detta ett så kallat "Dolt rättsligt fel".

Det är en rättslig angelägenhet som belastar lägenheten (likt ett servitutsavtal) likt ett pantbrev, så TS, OM det visar sig finnas ett sådant villkor ska då bara betala och se glad ut, och sedan kräva pengarna av säljaren som sålde han BRFen.

MEN det är viktigt att saken utreds. Kontrollera NOGA att ett sådant villkor finns med i prospektet. Det kan se ut såhär:

"Tillval"
"Inglasad balkong* 250 000 kr"

längre ner:
"* Om du väljer detta tillval så godkänner du att det kan tillkomma en extra kostnad för brandskyddsåtgärder om din närmaste granne väljer att glasa in sin balkong i efterhand. Genom att välja detta tillval så godkänner du att en sådan kostnad kan tillkomma. Kostnaden tillkommer inte om båda väljer tillvalet från början, då installeras brandskyddsåtgärder från början och ingår i priset."
Ett sånt avtal gäller bara den som skriver under det. Överlåts bostadsrätten måste styrelsen teckna ett nytt avtal med den nya bostadsrättshavaren för att det ska gälla denne.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett sånt avtal gäller bara den som skriver under det. Överlåts bostadsrätten måste styrelsen teckna ett nytt avtal med den nya bostadsrättshavaren för att det ska gälla denne.
Detta tycker jag är märkligt. Är det inte så att avtalet belastar lägenheten? (t.ex. att det finns begränsningar i nyttjanderätten)
Dvs köparen skriver under avtalet i samband med köpet av lägenheten = det blir en avtalsrättslig belastning av köpeobjektet, som sedan måste informeras den nya köparen om man säljer objektet vidare.

Precis som att t.ex. en företagslokal i en BRF har gemensam lobby, och att genom att köpa företagslokalen godkänner att den inte kan nyttjas mellan 22 och 8 pga att då larmas lobbyn på. Då kan man ju inte kräva att styrelsen ska teckna nytt avtal med varje person som kan tänkas köpa lokalen, utan avtalet måste ju få följa lokalen. Om man då köper den lokalen i tron om att den är öppen 24/7, och går bet, så har man rätt att häva köpet om inte säljaren informerat om detta.

Även föremål kan ju köpas med olika form av förbehåll hur föremålen får användas, och då är man ju skyldig att informera om förbehållet om man kränger föremålet vidare. Annars är det ett köprättsligt fel.

Jag har inget separat avtal för balkongen eller för inglasningen. Jag har inte heller några dokument från förra ägaren gällande inglasningen förutom ett dokument med skötselanvisningar.
Det framgick inget specifikt om detta när jag köpte lägenheten, inget i köpekontrakt, objektsbeskrivning eller frågelista.

Det enda som står om balkonger i stadgarna är "bostadsrättshavaren ansvarar för renhållning och snöskottning samt ska se till att avledning för dagvatten inte hindras". Det finns även en lista vad bostadsrättshavaren ansvarar för gällande "underhåll och repararationer" och där står det som en punkt "inglasningspartier som bostadsrättshavar försätt lägenheten med" Jag tycker dock att detta inte faller under kategorin "underhåll och reparationer". I övrigt står inget om att detta är en kostnad som ska belasta mig.

Det är styrelsen som har samlat ihop medlemmar som är intresserade av inglasning och det är styrelsen som "projektleder" åt medlemmarna. Bygglov finns, men den har jag inte fått ta del av än.

Det bästa som styrelsen hittills kunnat svara på är att de alltid gjort såhär vid tidigare omgångar av inglasning och att det "aldrig tidigare varit något problem". Det beskriver även att det är en helt ny vägg som ska monteras, inte bara uppsättning av skivor. Har fortfarande inte fått något svar varför det måste göras på det sättet, tror att de köper rakt av vad företaget som ska göra inglasningen erbjuder.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
S sebastiannielsen skrev:
Dvs köparen skriver under avtalet i samband med köpet av lägenheten = det blir en avtalsrättslig belastning av köpeobjektet, som sedan måste informeras den nya köparen om man säljer objektet vidare.
Ett objekt kan inte ha en godtycklig "avtalsrättslig belastning" som föjer med innehavaren på det sättet.
Det är endast i särskilda fall som t.ex. servitut eller panträtt det fungerar så.

Därav att upplåtelseavtal inte har några sådana förbehåll som inte riktar sig specifikt till den som bostadsrätten först upplåts till. För tredje person är det i stort sett bara ett "kvitto" på upplåtelsen, denne är inte avtalspart.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget separat avtal för balkongen eller för inglasningen. Jag har inte heller några dokument från förra ägaren gällande inglasningen förutom ett dokument med skötselanvisningar.
Det framgick inget specifikt om detta när jag köpte lägenheten, inget i köpekontrakt, objektsbeskrivning eller frågelista.

Det enda som står om balkonger i stadgarna är "bostadsrättshavaren ansvarar för renhållning och snöskottning samt ska se till att avledning för dagvatten inte hindras". Det finns även en lista vad bostadsrättshavaren ansvarar för gällande "underhåll och repararationer" och där står det som en punkt "inglasningspartier som bostadsrättshavar försätt lägenheten med" Jag tycker dock att detta inte faller under kategorin "underhåll och reparationer". I övrigt står inget om att detta är en kostnad som ska belasta mig.

Det är styrelsen som har samlat ihop medlemmar som är intresserade av inglasning och det är styrelsen som "projektleder" åt medlemmarna. Bygglov finns, men den har jag inte fått ta del av än.

Det bästa som styrelsen hittills kunnat svara på är att de alltid gjort såhär vid tidigare omgångar av inglasning och att det "aldrig tidigare varit något problem". Det beskriver även att det är en helt ny vägg som ska monteras, inte bara uppsättning av skivor. Har fortfarande inte fått något svar varför det måste göras på det sättet, tror att de köper rakt av vad företaget som ska göra inglasningen erbjuder.
Tack till TS för att vi får återkoppling som underlättar bedömning. Styrelsen har nog agerat korrekt angående underlag och man verkar ha koll på läget. Argumentet att man tidigare gjort som nu föreslås har inte stöd i lagstiftning eller stadgar men om det accepteras är det möjligt. TS har fått goda argument av flera här att inte behöva betala när grannen bygger balkong. Det bör betalas av den som bygger balkongen även om det leder till färre byggen.

• Gilla
Musseh
  • Laddar…

Du behöver inte betala. Punkt. Det finns inga avtal och balkong ligger på fastighetsägaransvaret.
Bestrid faktura och lyft detta med jurist. Kan vara så att du via medlemskap tex i HSB då har gratis konsultation

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.