30 174 läst · 116 svar
30k läst
116 svar
Kan min BRF ta ut en avgift för att grannen ska glasa in sin balkong?
Det var inte det jag syftade på utan att det du skrev rimligen tolkas som att du menar att förvaltaren alltid utan undantag har mer kunskap än övriga i styrelsen. Och så är det verkligen inte alltid, även om du har rätt i att den genomsnittlige förvaltaren rimligen har bättre kunskap än den genomsnittlige lekmannen i styrelsen.Musseh skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 750 inlägg
Precis. Och det är här jag menar att säljaren kan ha klantat sig och inte tagit med denna dokumentation vid försäljningen av BRFen till TS.Musseh skrev:
Därav blir det då ett så kallat "Dolt rättsligt fel" som TS kan kräva av den han köpte lägenheten av.
Om styrelsen lämnat ett nyttjanderättsavtal till den ursprungliga köparen (den som köpte den ursprungliga upplåtelsen med tillvalet) så ser jag inte att styrelsen skulle vara skyldig att lämna kopia av detta avtal när lägenheten överlåts.
Utan då är det säljaren som har ansvaret att bifoga detta nyttjanderättsavtal som belastning till mäklaren när denne säljer bostadsrätten.
När jag köpte inglasning och frågade om just brandkraven blev svaret: Brandavgränsande vägg behöver du inte ha, däremot din granne om han önskar glasa in efter dig. Samma gäller för rökgastätning.BåtFredrik skrev:Hej!
Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.
Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.
Tacksam för tips och råd!
Fibercementskiva SWISSPEARL Windstopper Extreme 12x1200x2700 mm På Hornbach 160kr kvadraten.På trä eller stålregel. Stålregel 25kr/meter. Så material runt tusenlappen för varje sida. ???BåtFredrik skrev:Hej!
Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.
Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.
48.000 kr låter riktigt skumt
Om man skall försöka sig på en handlingsplan så blir det nog så att man får vänta tills det faktiskt kommer en faktura eller ett avtalsförslag. När den kommit får man helt enkelt avvisa det med svaret att detta är nog en kostnad för den som har underhållsansvaret för balkongen (vilket jag förutsätter ligger på föreningen).
Se till att ej på något sätt bli inblandad som part med eventuellt utförande entreprenör och svara undvikande till om styrelsen försöker ta upp detta till diskussion. Iom att styrelsen förmedlat att de förväntar sig att kostnaden skall delas så känns det som att de inte riktigt är så mottagliga för en diskussion. Iom det så anser jag det som rimligast att man meddelar sin åsikt en gång och sedan inte tar upp detta till diskussion igen.
Nu finns det ju en granne också som man kanske vill hålla sig med god fot med. Om det är möjligt så bör man verka för att denne får bygga sin inglasning.
Jag inser nu att min egen föreningen har samma problem då flera lägenheter delar balkong. Men jag ser ingen annan möjlighet än att varje lägenhet som vill glasa in får göra det efter vid tillfället gällande förutsättningar. Att hålla koll på vilka som har byggt skiljeväggar tror jag inte styrelsen kommer lyckas hålla reda på. Det finns andra fall där föreningen installerat infrastruktur som annan medlem senare dragit nytta av. Jag anser att det inte går att hålla en absolut rättvisa utan man få nöja sig med att rättvisan stannar vid att alla för möjlighet att glasa in.
Se till att ej på något sätt bli inblandad som part med eventuellt utförande entreprenör och svara undvikande till om styrelsen försöker ta upp detta till diskussion. Iom att styrelsen förmedlat att de förväntar sig att kostnaden skall delas så känns det som att de inte riktigt är så mottagliga för en diskussion. Iom det så anser jag det som rimligast att man meddelar sin åsikt en gång och sedan inte tar upp detta till diskussion igen.
Nu finns det ju en granne också som man kanske vill hålla sig med god fot med. Om det är möjligt så bör man verka för att denne får bygga sin inglasning.
Jag inser nu att min egen föreningen har samma problem då flera lägenheter delar balkong. Men jag ser ingen annan möjlighet än att varje lägenhet som vill glasa in får göra det efter vid tillfället gällande förutsättningar. Att hålla koll på vilka som har byggt skiljeväggar tror jag inte styrelsen kommer lyckas hålla reda på. Det finns andra fall där föreningen installerat infrastruktur som annan medlem senare dragit nytta av. Jag anser att det inte går att hålla en absolut rättvisa utan man få nöja sig med att rättvisan stannar vid att alla för möjlighet att glasa in.
Helt korrekt. Dessutom är väl knappast en brandvägg att anse som yttre underhåll utan en byggnation som BRF äger och ansvarar för. Föreningen borde i så fall kräva av grannen som vill glasa in sin balkong att de betalar för brandväggen om de ska få glasa in sin balkong eftersom föreningen måste godkänna ett sånt bygge. Ser inte snyggt ut om alla andra i föreningen ska vara med och betala för brandväggen om föreningen betalar detta. Dessutom helt omöjligt att kräva BF på detta i efterhand som du skriver.Claes Sörmland skrev:Styrelsen drar en rövare för att de inte vill att föreningen står för det yttre underhållet i samband med att balkongerna glasas om
Det finns inga lagliga möjligheter att påföra bostadsrättshavaren andra avgifter än årsavgiften som betalas månatligen.
Det rimliga är väl att de som driver att huset ska byggas om står för alla kostnader, annars tackar föreningen för sig.
Det behövs troligen bygglov för att glasa in nya balkonger. Och då skall den som glasar in ansöka om det så det blir deras problem och kostnad. Annars är det svartbygge.BåtFredrik skrev:Hej!
Om grannen hade köpt lgh med inglasad balkong så hade priset varit högre.BåtFredrik skrev:Hej!
Ev mer än vad det kostar då fler intressenter kan ha varit intresserade och bjudit över varandra.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
Det är ju knappast TS problem, utan problemet ligger hos den som skrev under det nyttjanderättsavtalet.S sebastiannielsen skrev:
Ett sådant avtal skulle heller inte vara giltigt eftersom bostadsrättslagen reglerar vilka avgifter som en förening får ta ut av en bostadsrättshavare. Och den gör det på ett uttömmande sätt. Anledningen är just för att lagstiftaren ville undvika sådana här hemkokta lösningar med extra avgifter.
Jag är ganska säker på att ett nyttjanderättsavtal är knuten till den befintliga ägaren och ett nytt ska alltid upprättas vid ny ägare och det är styrelsen som då ska se till att det upprättas. Tar dock inte gift på detta påståendeS sebastiannielsen skrev:Precis. Och det är här jag menar att säljaren kan ha klantat sig och inte tagit med denna dokumentation vid försäljningen av BRFen till TS.
Därav blir det då ett så kallat "Dolt rättsligt fel" som TS kan kräva av den han köpte lägenheten av.
Om styrelsen lämnat ett nyttjanderättsavtal till den ursprungliga köparen (den som köpte den ursprungliga upplåtelsen med tillvalet) så ser jag inte att styrelsen skulle vara skyldig att lämna kopia av detta avtal när lägenheten överlåts.
Utan då är det säljaren som har ansvaret att bifoga detta nyttjanderättsavtal som belastning till mäklaren när denne säljer bostadsrätten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
Det är därför man normalt inte håller på med explicita nyttjanderättsavtal i BRFer. Istället sker detta outtalat med benefik nyttjanderätt.
En variant som jag såg hos en vän som köpte nyproduktion är att man faktiskt upplät balkongen som en del av bostadsrättenslägenheten. Den lösningen ställer frågan på sin spets var gränsen går mellan det yttre och det inte underhållet på ett annat sätt än om balkongen nyttjas med benefik nyttjanderätt.
En variant som jag såg hos en vän som köpte nyproduktion är att man faktiskt upplät balkongen som en del av bostadsrättenslägenheten. Den lösningen ställer frågan på sin spets var gränsen går mellan det yttre och det inte underhållet på ett annat sätt än om balkongen nyttjas med benefik nyttjanderätt.
BåtFredrik skrev:
Ta reda p vilka krav som gäller för brandväggen.Är det Ei 30 räcker det med dubbla gipsskivor.Ei 60 3 gipsskivor, som du klär den uppreglade väggen med. Du kan även ha stenull som isolering.Då uppfyller du kraven.Inte så svårt att göra.BåtFredrik skrev:Hej!
Det är riktigt att det krävs bygglov. Det är bara föreningen som kan ansöka om detta. Hur kostnaderna ska fördelas måste vara dokumenterat. Antingen står det i stadgarna eller så finns stämmobeslut. Sådana här saker kan inte beslutas av styrelsen. Vanligen finns inget som reglerar dylikt upptaget i stadgarna. I så fall krävs stämmobeslut. Om jag inte missminner mig så gäller 2/3 majoritet i ett sådant här fall.M Muren1 skrev: