BåtFredrik BåtFredrik skrev:
Det är en tunn typ kompositskiva, några mm tjock, som sitter uppe med aluminiumprofiler. Skulle som lekman säga ungefär 0% brand- eller rökskydd.
I mitt förra hus byggt 1946 så satt det en helt vanlig spegeldörr av trä till pannrummet och vid brandskyddskontrollerna så blev jag rekommenderad att sätta en Mineritskiva på insidan för brandsäkerheten och Mineritskivorna kan nog likna kompositskivor så om det är en sådan så kan det kanske räcka med brandtätning runtom den.

Har också funderat på den frågan. Föreningen är ansluten till "Bostadsrätterna" men de är mest stöd för styrelser.
Till Bostadsrätterna kan även medlemmar vända sig, de är till för både styrelsen (kanske mest iofs) och medlemmarna i föreningen.
Vi är med där och har haft en hel del nytta av dom även om vissa svar har varit lite av Godda yxskaft-typ...
I stort sett är de väl värda den lilla peng det kostar, de har bl a många bra utbildningar.

Så kolla du med dom...

Vi lät år 2020 glasa in vår balkong i förra lägenheten. Grannen hade ingen inglasning och ville inte heller göra någon då. (Vi frågade dem.) Vi fick därmed sätta upp en brandklassad skiljevägg (mineritpanel) på vår balkong, några centimeter innanför den ursprungliga, halvhöga glasväggen mellan balkongerna, istället för att kunna ”dela” på en gemensam vägg. Jag letade rätt på offerten. Väggen omnämns som förstärkning och gick på 1400 kr.
En annan sak är att de lägenheter som hade låtit glasa in sina balkonger före 2011 (tror det var då BBR ändrades på denna punkt) bara behövde sätta in en glasruta över den ursprungliga, halvhöga glasväggen. Så beroende på när din inglasning gjordes så kanske inte ens denna regel fanns då.

• Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte kunskap nog att bedöma om styrelsen har rätt eller fel. Men jag skulle bestrida kostnaden med hänvisning till att den strider mot stadgarna. Om styrelsen sedan kan styrka att deras beslut är "lagligt" så är det bara att gilla läget.
Du kan också be att få en specifikation på det kostsamma jobbet och dubbelkolla med annan firma om den är rimlig.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Grannen kanske har försökt sig på en fuling: "sätt 50 % av kostnaden för inglasning som "brandvägg" så får min granne betala hälften". Och sen skickat underlag till styrelsen.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Nej styrelsen kan inte kräva att du ska betala halva kostnaden.
Bara hänvisa till stadgarna.

Föreningen har väl rimligtvis en förvaltare också? Kontakta denne då denne har betydligt mer kunskap är lekmännen i styrelsen.

Det var ett tillval när huset byggdes vilket ursprungsköparen valde, jag flyttade in härom året bara. Min lägenheten har ju alltså haft inglasad balkong från början
Då är frågan, har tillvalet belagts med något särskilt villkor som ingicks vid köpet?
Det kan ju varit så att det stod i tillvalet att "Om närmaste granne inte väljer till detta tillval så tillkommer det en kostnad på 24 000 kr för brandskyddsåtgärder när grannen väljer till detta tillval i efterhand. Genom att välja till detta tillval så godkänner du denna kostnad.".

Om det är så, så kallas detta för ett "dolt rättsligt fel" - ett villkor som belastar lägenheten, vilket man är skyldig att informera om som säljare.

Så kolla upp detta, se om du kan få ut prospektet med alla tillval från föreningen. Framgår detta villkor där i tillvalet, så är det bara att hosta upp kostnaden - för då har risken för kostnaden funnits där hela tiden som ett belastande villkor. Sedan får du kräva säljaren på denna kostnad som dolt fel.

• Gilla
JennyÄ och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Bor i en BRF och har en balkong som "sitter ihop" med grannens med en skiljevägg. Min balkong är inglasad sedan huset byggdes men det är inte min grannes. Nu ska grannen glasa in sin balkong och då måste tydligen en brandvägg installeras mellan balkongerna. Denna kostnad (48.000kr) ska enligt styrelsen vi och grannen nu dela på.

Kan de verkligen bara komma och skicka en faktura på 24.000kr bara sådär? Har inte varit någon kommunikation om detta tidigare. Förstår såklart behovet av brandväggen men det känns orimligt att jag ska behöva stå för kostnaden när det är grannen som vill genomföra en åtgärd.

Tacksam för tips och råd!
Känns mycket långsökt att de som kompletterar i efterhand kan vältra över kostnader på de som köpte från start. Frågan är ju varför din balkong inte är brandskyddad från start om det är ett krav?

Jag vetitusan om jag inte hade vägrat det här och låtit styrelsen stämma mig i Tingsrätten för att få en juridisk prövning.

Summan hamnar ju under nivån för småmål och då är det en timmes juridisk rådgivning, ca 1800 kr, och kostnader för stämning, ca 900 kr, du riskerar om du förlorar.

Och du får ingen betalningsanmärkning så länge du bestrider kravet.

Musseh Musseh skrev:
då denne har betydligt mer kunskap är lekmännen i styrelsen.
Om det ändå alltid vore så...🙄

Alfredo Alfredo skrev:
Om det ändå alltid vore så...🙄
Är väl oftast så att förvaltaren har mer kunskap än styrelsen eller? Styrelsen är ju boende som gör detta på fritiden

Musseh Musseh skrev:
Är väl oftast så att förvaltaren har mer kunskap än styrelsen eller?
Oftast förhoppningsvis men det var inte så du skrev.

• Gilla
Musseh
  • Laddar…
Byggnormen (från Boverket) kräver brandskydd E30 mellan hopbyggda inglasningar. Bygglov borde behövas här och då kommer kravet upp. Den som vill bygga inglasning behöver ha en brandskyddsutredning i sin ansökan. Då blir det E30, punkt! Styrelsen kan inte kräva att TS ska betala, men moraliskt är det bäst att betala. Men det borde grannarna komma överens om själva. Ta in offerter på E30-avskiljningen!

Alfredo Alfredo skrev:
Oftast förhoppningsvis men det var inte så du skrev.
Jag ser att jag skrev "är" menade "än" 😅

E eklov skrev:
Den som vill bygga inglasning behöver ha en brandskyddsutredning i sin ansökan. Då blir det E30, punkt!
Det är frågan om en sådan brandskyddsutredning kräver E30 för att grannen bredvid dig potentiellt kan bygga inglasning.

Eftersom bygglovet gäller fastigheten i sig, så är det som en enda enhet. Alltså kommer brandskyddsutredningen säga NEJ på E30 för den första inglasade balkongen.

Dock kan jag tänka mig att det initiala prospektet innehöll villkor om att kostnader för E30 i framtiden kan tillkomma om grannen vill bygga i efterhand, om man väljer till detta tillval.

S sebastiannielsen skrev:
Dock kan jag tänka mig att det initiala prospektet innehöll villkor om att kostnader för E30 i framtiden kan tillkomma om grannen vill bygga i efterhand, om man väljer till detta titillval.
Då borde det framkommit vid försäljningen av lägenheten alternativt nya ägaren fått ett nyttjanderättsavtal av styrelsen där detta framgår

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.