blackarrow blackarrow skrev:
Klart man kan måla. Hur länge skall det hålla? Det värsta som kan hända är väl att färgen lossnar?
Det påverkar inte försäkringen. Ett gammalt badrum har inget försäkringsvärde. Försäkringen är ingen livstids garanti.

Försäkringen gäller i det här fallet för skador som kan uppstå som bieffekt av ett vattenläckage, men inte för den 40 år gamla mattan eller något annat som tillhör det gamla badrummet. Det är en klen tröst att försäkringsbolaget kan komma med några fläktar för att torka upp efter en vattenskada när man själv får stå för badrumsrenoveringen, så man behöver ju inte vänta så länge att tex rören orsakar omfattande skador på huset.

En våtrumsmatta och våtrumstapet kanske tom är ett bättre val än kakel i ett gammalt hus. (Oavsett ålder så länge den är hel).
Kakel/klinker har ju så hög risk för vattenskador att jag är förvånad att inte det ger högre försäkringspremie...även då det är nybyggt/nyrenoverat är risken hög.

Det är lätt att se om en mattan eller dess svetsade hörn är trasiga. Har någon kletat med silikon kan det vara problem, dels kan det vara fusklagning, dels för att det inte att måla på silikonet.

Målartvätt skall verka en stund för att matta ner ytan (soda är frätande). Rödsprit är bra för att tvätta bort fett från mjukgörare.
Vill man färgen ska sitta länge använder man grundfärggrundfärg som har lite bättre vidhäftningsförmåga och sen våtrumsfärg. Där kan det vara bra att fråga målarbutiken, men ofta säger de bara, "Ja, det kan du göra. Nej, det behövs inte" etc. (Ibland roar jag mig ned att ställa frågan "fel" och ofta får man ett JA i alla fall. En del färger har bra vidhäftningsförmåga och behöver inte grundfärg, andra behöver grundfärg för att inte lossna, så man får hitta någon som kan, inte bara en godtycklig säljare.
Haha, jaså det roar du dig med :) Men det är ju faktiskt så, en del säljer bara för säljandes skull och det oroar mig lite i detta fall. DÄrför frågar jag runt lite på internet först, för att ha lite kunskaper i bakhuvudet när jag åker till färghandeln.
Jag själv är just i lär processen av att vara husägare, och tyvärr med en tajt budget.
Jag är livrädd att något ska bli fel med fukt och läckor.
Har läst att några har skrivit att de använt golv färg, just för våtrumsfärg på golvet, inte helt torkar och partiklar fastnar i mm. kan det stämma tro.
'
Skulle väl vilja att det håller några år till.
För jag antar om jag river ut golvmattan, så behöver även väggtmattan bytas. och rör osv oc vips så drar priset iväg.

Vem ska man eg lita på iatt rådfråga om skicket på badrummet? rörkmokare?mattläggare?

S Stuff skrev:
Målning blir ju såklart bara en estetisk förbättring och ingenting som förlänger den tekniska livslängden på badrummet.
Det kan som sagt redan vara förbrukat eller ha några år kvar att leva.
När vi renoverade badrummet för ett par år sedan så hade det orginalmattan från 1968 kvar.
Inge tillstymmelse till fuktskada på trät under men det kändes mest som ren tur och att mattan kunde börja spricka och läcka när som helst.
När jag rev mattan så gordes det endast med handkraft och runt brunnen gick den isär utan att protestera. Det var som att riva papper.
Något att tänka på också är att fuktbelastningen ökar avsevärt när du tar bord badkaret. Har man duschat i badkar och har en brunn som tar undan bra så är det egentligen inget vatten som hamnar på golvet. Plockar du bort badkaret och börjar duscha direkt på golvet så ändras såklart förutsättningarna till det värre för tätskiktet.
Du skriver att "alla inte har råd att byta kakel eller matta osv I ett badrum bara så där". Tråkigt men tyvärr väldigt sant. Detta är nåt som man köpare egentligen alltid måste räkna med. Det kostar pengar att ha hus. Köper man ett gammalt hus med gammalt badrum mm så måste man räkna med att denna utgift kommer och antingen lägga undan pengar till det eller se till att det finns utrymme i lånen för det.
Sen har man inte ekonomi för att panga på så kan man faktiskt anpassa sig därefter. Alla måste inte ha helkaklat, golvvärme, marmor, massa spottar mm för ett par hundra tusen bara för att man blir bombad med sånt på instagram. En renovering med ny brunn, matta och ikea-inredning kan man kanske få 30-40 000.

Tack för ditt svar. Detta med duscha på det golvet istället för att bada i badkaret, kommer förmodligen inte ske ofta, men kanske ändå ske. Jag är i lärprocessen av att vara husägare och kan verkligen inget om dessa saker, varav min trådstart :)
Känner mig helt ute och cyklar och vem jag eg ska fråga för att få rätta svar. Är det mattläggare eller rörmokare eller vem kan ge bäst bedömning på ens badrums skick egentligen?
Om jag vet om jag kan duscha där.

Hade jag haft pengar eller möjligheten att spara till att göra om det inom snar framtid, hade jag absolut gjort det, men ibland kommer livet i mellan och förhindrar sådana möjligheter, varav detta alternativ med målning kom på tal.
När vi gör om riktigt så tänker jag nog sätta en fin matta på vägg och golv igen. kakel och klinkers har redan tappat mitt intresse :)

A AlwaysAndForever skrev:
Har läst att några har skrivit att de använt golv färg, just för våtrumsfärg på golvet, inte helt torkar och partiklar fastnar i mm. kan det stämma tro.
Det har nog med underlaget att göra (en relativt ny matta med mycket mjukgörare kvar t ex?). Jag har målat med våtrumsfärg och det är torrt och hårt och inget fastnar.

BirgitS
A AlwaysAndForever skrev:
Är det mattläggare eller rörmokare eller vem kan ge bäst bedömning på ens badrums skick egentligen?
Om jag vet om jag kan duscha där.
Är plastmattor eller -tapeter äldre än 20 år kan du inte lita på att de håller tätt längre och då bör man bara duscha i kabin eller badkar.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är plastmattor eller -tapeter äldre än 20 år kan du inte lita på att de håller tätt längre och då bör man bara duscha i kabin eller badkar.
Kan man kontrollera det på nåt vis

BirgitS
Inte vad jag vet utan det är ju vanligt att man frågar om åldern på badrum innan man köper hus. Men en brun matta i ett 70-talshus låter ju som att det kan vara original.

BirgitS BirgitS skrev:
Inte vad jag vet utan det är ju vanligt att man frågar om åldern på badrum innan man köper hus. Men en brun matta i ett 70-talshus låter ju som att det kan vara original.
Också vanligt att man glömmer svaren MN får på alla miljoner frågor man ställer när. MN köper satt dock och kollade igenom alla papper från köper och ser inget än som in dikterar på senare gjort.

M
Är det någon som kan förklara nedan två saker, funderar på samma form av renovering:

1. Hur kan en matta som är till synes intakt börja läcka vatten efter 20 år? Menar inte på ett drygt sätt utan rent fysikaliskt. Den är ju 2-3mm tjock.

2. Hur kommer det sig att en våtrumsfärg på _inget sätt_ (som jag tolkat vissa) förbättrar motståndskraften mot vatten? Så gör vi ju överallt utomhus för att våra träkonstruktioner ska hålla i 45 år istället för 5.

Vill alltså inte ifrågasätta personer här utan är ute efter hur resonemanget går till.

• Gilla
lovisa-64 och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Är det någon som kan förklara nedan två saker, funderar på samma form av renovering:

1. Hur kan en matta som är till synes intakt börja läcka vatten efter 20 år? Menar inte på ett drygt sätt utan rent fysikaliskt. Den är ju 2-3mm tjock.

2. Hur kommer det sig att en våtrumsfärg på _inget sätt_ (som jag tolkat vissa) förbättrar motståndskraften mot vatten? Så gör vi ju överallt utomhus för att våra träkonstruktioner ska hålla i 45 år istället för 5.

Vill alltså inte ifrågasätta personer här utan är ute efter hur resonemanget går till.
Vet inte om något badrumsproffs vill uttala sig... Bäst råd får man nog av någon med lååång erfarenhet som inte proffsbygger fina badrum... Här kommer mina tankar. Har bara erfarenhet av ett badrum med målad våtrumstapet.

1. Nej, den börjar ju inte läcka bara för att den passerar 20 år. Min golvmatta är 45 år och läcker inte.

Men om det tex flyttar in en familj med tonåringar och börjar duscha dagligen så blir det mycket större "belastning" både med fukt/vatten och temperaturväxlingar, än om det bott äldre pensionärer.

Först så har man väl garantitiden på själva mattan eller jobbet som en gräns.

Nästa är väl när man inte får ersättning från försäkringsbolaget vid skada för att badrummet är för gammalt. 20?

Det skulle ju tom kunna vara så att en ny matta kan vara av sämre kvalitet (åldersbeständighet) än den man har. Men det kan man ju inte veta...för än efteråt...

2. Våtrumsfärg är inget tätskikt.

Utomhus, fasader, är (oftast) tvåstegstätade och kan torka upp.
Får man en läcka i badrummets tätskikt kanske det inte syns och det kan få dyra konsekvenser.

Jo, det finns jättebra utefärger som fäster jättebra på nästan vad dom helst, men de innehåller ämnen som är olämpliga för inomhusbruk. Skulle gissa att antimögelmedel är ohälsosammare än mögel.

Det finns väl inga entydiga rätt eller fel, eller åldersgränser som gäller generellt. Är våtrumstapeten tjock och mjuk så är det viktigaste att färgen är mjuk och inte spricker. Är den blank och hård så kanske risken är större att den lossnar.
Det är väl stor risk att man kan skada det tunna färglagret.
Skarvarna kanske är större problem än själva tapeten, eller mattan, och då hjälper kanske inte nått lager färg.

Ska man anlita någon som gör jobbet så får man ju ingen som helst garanti om underlaget är 20-30, kanske 40, år gammalt.

Det är väl lite som att måla dom gamla betongpannorna och säga att man renoverat taket, när det är underlagspappen som behöver bytas. (Pappen kan ju dessutom se hel ut fastän det läcker vid värsta höststormarna).

Man kanske skulle fråga
- hur ofta måste jag "besiktiga" mitt gamla våtrum?
- Klarar jag av att göra det själv?

Skulle man ha en våtrumstapet med garanti kvar på materiel eller utförande, men man gillar inte färgen, så kanske det är dumt att måla den. Om det händer något så kanske det blir tråkiga diskutioner om ansvar.

Men för ett 30-40 är gammalt badrum tror jag att vattenrören går sönder innan våtrumsmattan om den är hel och fin.

Själv duschar jag länge och varmt i min duschkabin utan att oroa mig för våtrumstapet/matta.
Färgen har suttit i 4 år nu, utan att vi tvättat med rödsprit.

• Gilla
lovisa-64 och 1 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
2. Hur kommer det sig att en våtrumsfärg på _inget sätt_ (som jag tolkat vissa) förbättrar motståndskraften mot vatten?
blackarrow blackarrow skrev:
2. Våtrumsfärg är inget tätskikt.
Läser man tillverkarens information om våtrumsfärgen så får iallafall jag uppfattningen att den är tät?

Beckers Våtrumstäck är en halvblank täckfärg som används i vattenutsatta rum såsom tvättstugor, dusch- och badrum. Färgen ger en vattentät, slitstark och halvblank yta som är lätt att hålla ren. Våtrumstäck ingår tillsammans med Våtrumsgrund i Beckers målningssystem som är godkänt av Måleribranschens Våtrumskontroll för våtrum. Våtrumstäck är ett utmärkt alternativ när du vill göra om i badrummet men inte vill använda kakel eller vinylbeklädnader

M Marcussjogren skrev:

Vad gäller tätheten på en plastmatta så är dom täta väldigt många år.
En matta blir väldigt hård när den blir gammal, och det blir den när mjukgöraren försvinner, det som också händer är att
mattan krymper.
Det visar sig oftast med att mattan "kryper" upp från brunnen, första tecknet på det är att klämringen lossnar. Har klämringen väl lossnat pga av detta är det bara att byta matta.
Fler tecken på att en matta krymper är att det blir hålkäl i golv o väggvinkeln, alltså att det blir ett rundat hörn ist för skarpt.
Så länge en matta är hel och mattan inte kryper upp ur brunnen så funkar den, några microsprickor har jag då aldrig upplevt
på en gammal matta, och då har jag rivit väldigt många mattor.
Av alla jag rivit så är det oftast vid brunnen och avloppsstosar som ev läckage funnits.

• Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läser man tillverkarens information om våtrumsfärgen så får iallafall jag uppfattningen att den är tät?

Beckers Våtrumstäck är en halvblank täckfärg som används i vattenutsatta rum såsom tvättstugor, dusch- och badrum. Färgen ger en vattentät, slitstark och halvblank yta som är lätt att hålla ren. Våtrumstäck ingår tillsammans med Våtrumsgrund i Beckers målningssystem som är godkänt av Måleribranschens Våtrumskontroll för våtrum. Våtrumstäck är ett utmärkt alternativ när du vill göra om i badrummet men inte vill använda kakel eller vinylbeklädnader
Exakt.
Finns hur många badrum somhelst som bara är målade.

BirgitS
useless useless skrev:

Fast då gäller det ju att man uppfyller alla krav som Beckers ställer för sitt målningssystem, t.ex. om underlaget, och då är vi tillbaka på inlägg 2 om att följa tillverkares anvisningar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, tvätta, torka med T-sprit och färdigmåla två gånger står det i anvisningarna för målning på plastmatta. Då utgår jag ifrån att man får ett skikt som uppfyller de egenskaper dom själva anger.

BirgitS
J Jörgen Ö skrev:
Så länge en matta är hel och mattan inte kryper upp ur brunnen så funkar den, några microsprickor har jag då aldrig upplevt
på en gammal matta, och då har jag rivit väldigt många mattor.
Plastmattan från 89 i huset sprack några cm från brunnen efter 22 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.