42 625 läst · 110 svar
43k läst
110 svar
Kan man måla på våtrumstapet och våtrums golv? Måste man byta ut badrummet för att försäkring hjälpa
Håller du bara koll så det inte blir läckage så...
Är det trä eller betong bakom mattan?
Är det trä eller betong bakom mattan?
Vet inte om man skulle kunna svetsa om ett så gammalt hörn, om det går efter man kletar fog, eller om det är värt det.
Jag som fått lite "hantvärkarskräck" är tveksam till att betala för ett totalrenovertat badrum bara för att få försäkringen att gälla för badrummet. Det är ju värdeavskrivning på det nya också allt eftersom åren går. Och blir det problem så hänvisar försäkringsbolaget kanske till att de kräver 10 års garanti från VVS företaget, eller att utförandet inte uppfyller branchstandard.
Du får ju vara säker på att inte läcker så du skadar vägg och trästommeci huset.
Billigaste "försäkringen" är väl en duschkabin...
Vi satte in duschkabin efter att ha duschat "på golvet" i ett halvår. Kändes bra. Sover bättre...
Jag som fått lite "hantvärkarskräck" är tveksam till att betala för ett totalrenovertat badrum bara för att få försäkringen att gälla för badrummet. Det är ju värdeavskrivning på det nya också allt eftersom åren går. Och blir det problem så hänvisar försäkringsbolaget kanske till att de kräver 10 års garanti från VVS företaget, eller att utförandet inte uppfyller branchstandard.
Du får ju vara säker på att inte läcker så du skadar vägg och trästommeci huset.
Vi satte in duschkabin efter att ha duschat "på golvet" i ett halvår. Kändes bra. Sover bättre...
när du satte in en duschkabin. hur dyrt och krånglgit blev det? tänkte på det att våra kranar från badkaret är ju i låg höjd osv. dumförklara nig gärna. jag kan noll.varav alla frågorblackarrow skrev:Vet inte om man skulle kunna svetsa om ett så gammalt hörn, om det går efter man kletar fog, eller om det är värt det.
Kostnaden för duschen + 2 kopplingar och 2 st 90-graders vinklar till slangarna. Anslutningsslangar satt på duschkabinen.A AlwaysAndForever skrev:
Den hade vanligt dusch, takdusch och massageduschmunstycken.
Duschen inpulsköptes på Bauhaus till nedsatt pris.
Några hundra för kopplingarna.
Skruva bort blandare och skruva på två slangar är inte så svårt. Satte 90 graders vinklar för att kunna sätta kabinen nära väggen. Kabinen hade en justerbar list mot väggen så man slipper se slangar (och ev damm).
Klarar man av att sätta ihop en Ikea byrå så klarar man en dusch också.
Montage kostade noll
Lite lurigt att veta vilken typ av koppling man skall använda bara. Det blev en extra vända till lokala rörisen...
tack för din förklaring. superbra och snälllt. ska nog kika på detta va du nöjd med duschen förresten? vi hyrde ett huse n gång med en dsuchkabin och det lät så förbaskad i golvet i den när man duscha.är det så i allablackarrow skrev:Kostnaden för duschen + 2 kopplingar och 2 st 90-graders vinklar till slangarna. Anslutningsslangar satt på duschkabinen.
Den hade vanligt dusch, takdusch och massageduschmunstycken.
Duschen inpulsköptes på Bauhaus till nedsatt pris.
Några hundra för kopplingarna.
Skruva bort blandare och skruva på två slangar är inte så svårt. Satte 90 graders vinklar för att kunna sätta kabinen nära väggen. Kabinen hade en justerbar list mot väggen så man slipper se slangar (och ev damm).
Klarar man av att sätta ihop en Ikea byrå så klarar man en dusch också.
Montage kostade noll
Lite lurigt att veta vilken typ av koppling man skall använda bara. Det blev en extra vända till lokala rörisen...
Nu had vi 2 badrum. Ett med mattor på golv och väggar och ett med kakel klinkers. Båda sen 70 talet.
När jag sitter och tittar på idéer så ser jag vanliga väggar. Målade.. Kan man få det på nåt vis? Vad är det för väggar/material.
Jag vill nänligne måla I varma färger. Där. Inne. Hade väv på ett badrum jag gjorde för. Många år sen. Men vill inte ha det mönstret utan mer platt som en vägg om ni förstår. Tex bifogar bild
Om man gör om I badrummet helt och man har rör för dusch toa bidé handfat osv. Vad går att flytta och ändra? Skulle vilja byta plats på nåt.
När jag sitter och tittar på idéer så ser jag vanliga väggar. Målade.. Kan man få det på nåt vis? Vad är det för väggar/material.
Jag vill nänligne måla I varma färger. Där. Inne. Hade väv på ett badrum jag gjorde för. Många år sen. Men vill inte ha det mönstret utan mer platt som en vägg om ni förstår. Tex bifogar bild
Om man gör om I badrummet helt och man har rör för dusch toa bidé handfat osv. Vad går att flytta och ändra? Skulle vilja byta plats på nåt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 849 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 849 inlägg
Som upplysning för den som tänkt att svara finns samma inlägg även i en ny tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...drummet-eller-flytta-pa-roerledningar.338304/
Aha å vad bra att få ny info det ändras ju hela tiden. Jo visst jag vet detta med köket men jag tror det kommer bli nya regler så att man måste ha golvbrunn i köket och vattensäkrat där med och ändå är försäkringspremierna höga.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 849 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 849 inlägg
En av Säkert vattens rekommendationer är golvbrunn i kök.H Eualia skrev:
Hej läste om att du målade våtrumsmatta, vilken färg använde du? Blandade du två komponenter?MmeMim skrev:Jag kan inte svara för försäkringen men jag har målat och limmat panel på vår gästtoalett. Den används dock sporadiskt. Färgen tål inte att man kastar sten på den (förbaskad otur... . En vän till mig målade sitt badrum för flera år sedan och har varit supernöjd! För min del tänker jag bara att får jag slitage på färgen så målar jag väl igen. Nöjd och enkelt var det.
Köpte våtrumsfärg i bygghandeln och de sa ”det är inget vi kan rekommendera men denna har jag använt på mina våtrumsmattor...”
Frågan om försäkring kan jag inte svara på. Alla jag pratade med sa bara att det är smart eftersom tätskiktet behålls obrutet.
[länk]
Vilket märke? Hur blev resultatet?
Jag har en matta som legat i 30 år, tänker att det kan ju inte bli sämre…undrar om ngn försäkring gäller idag efter så mga år?
Redigerat:
Hej,Catharina Åberg skrev:
Förlåt sent svar, kanske har du redan målat. Jag minns tyvärr inte vilken färg jag använde men frågade på Hornbach vilken färg jag kunde använda. Som Besiman skrev ovan, funkar bra men undvik skrap. Jag har inte använt badrummet och duschen så mycket (då vi inte renoverat klart). Vi målade inte golvmattan, men har en vän som gjort det sen länge och sedan gjort det i fler utrymmen så hon hävdar att det fungerar. Vi tyckte dock att det var onödigt då vi skulle gå med byggskor i huset i några år under renoveringen bl.a.
hejMmeMim skrev:Hej,
Förlåt sent svar, kanske har du redan målat. Jag minns tyvärr inte vilken färg jag använde men frågade på Hornbach vilken färg jag kunde använda. Som Besiman skrev ovan, funkar bra men undvik skrap. Jag har inte använt badrummet och duschen så mycket (då vi inte renoverat klart). Vi målade inte golvmattan, men har en vän som gjort det sen länge och sedan gjort det i fler utrymmen så hon hävdar att det fungerar. Vi tyckte dock att det var onödigt då vi skulle gå med byggskor i huset i några år under renoveringen bl.a.
Jag har redan målat badrumsgolvet…blev kanon!
Inget mjukgörande kvar på plastmattan. Först klorin, sedan lite slipning, ytterst lite med en fin slipduk, sedan målartvätt, sist t-röd som fick sitta kvar. Därefter var det klart för målning, först beijers våtrumsgrund med ett lager och sedan 2 lager med beijers våtrumstäck. Tänk på att rolla färgen åt samma håll, ljusets håll.
Det tog ca 10 dagar att torka riktigt torrt. Därefter har det gått suveränt att duscha.