40 964 läst · 110 svar
41k läst
110 svar
Kan man måla på våtrumstapet och våtrums golv? Måste man byta ut badrummet för att försäkring hjälpa
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 926 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 926 inlägg
Nog står det mer än så i deras anvisning: http://proffs.beckers.se/Global/Fargkartor/VåtrumVA-VT-utförandeanv WEB.pdfuseless skrev:
Det börjar med:
Utan väv får man våtrumssystem klass VA, dvs. vattenavvisande, som bara får användas på mer än 1 meters avstånd från badkar och duschplats enligt anvisningarna.
Jag kan inte heller hitta att plastmatta är ett godkänt underlag för klass VA utan det skrivs om underlagen skivor, puts och betong.
J Jörgen Ö skrev:Vad gäller tätheten på en plastmatta så är dom täta väldigt många år.
En matta blir väldigt hård när den blir gammal, och det blir den när mjukgöraren försvinner, det som också händer är att
mattan krymper.
Det visar sig oftast med att mattan "kryper" upp från brunnen, första tecknet på det är att klämringen lossnar. Har klämringen väl lossnat pga av detta är det bara att byta matta.
Fler tecken på att en matta krymper är att det blir hålkäl i golv o väggvinkeln, alltså att det blir ett rundat hörn ist för skarpt.
Så länge en matta är hel och mattan inte kryper upp ur brunnen så funkar den, några microsprickor har jag då aldrig upplevt
på en gammal matta, och då har jag rivit väldigt många mattor.
Av alla jag rivit så är det oftast vid brunnen och avloppsstosar som ev läckage funnits.
Bifogar 2 bilder till er som kan mer än mig var och pratade med en mattläggsre idga. Men komma ihåg allt som sades är en annan femma han sa iaf detta med kläm ring och byta ut tex. Och vi har en bubbla i mattan men det gör inget sa han Så länge den inte spricker. Sen sa han nåt. Om skarvar. Men jag glömde vad han sa.. Här hitta jag I en skarv. Kan jag göra nåt åt det troJ Jörgen Ö skrev:Vad gäller tätheten på en plastmatta så är dom täta väldigt många år.
En matta blir väldigt hård när den blir gammal, och det blir den när mjukgöraren försvinner, det som också händer är att
mattan krymper.
Det visar sig oftast med att mattan "kryper" upp från brunnen, första tecknet på det är att klämringen lossnar. Har klämringen väl lossnat pga av detta är det bara att byta matta.
Fler tecken på att en matta krymper är att det blir hålkäl i golv o väggvinkeln, alltså att det blir ett rundat hörn ist för skarpt.
Så länge en matta är hel och mattan inte kryper upp ur brunnen så funkar den, några microsprickor har jag då aldrig upplevt
Av alla jag rivit så är det oftast vid brunnen och avloppsstosar som ev läckage funnits.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det var just det jag inte heller kunde förstå. En matta som man ser är torr och sprucken, ja den lär väl inte vara tät. Men en matta som förvisso är 30 år eller mer, men som inte har några tecken på detta förståe jag inte hur den kan vara otätJ Jörgen Ö skrev:Vad gäller tätheten på en plastmatta så är dom täta väldigt många år.
mattan krymper.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Har inte kollat Beckers, men Alcros system kan du köra helt på plastmatta. Däremot måste man ha väv, vad den nu gör för skillnad på tätheten?BirgitS skrev:
Vad händer OM den gamla mattan skulle krympa/spricka under färgen...efter man målat.? Då spricker väl högst sannolikt färgen oxå...
Citat: "...Alcros nya släta våtrumsväv Tasso G900V i System Klass VT – ett fullvärdigt alternativ till kakel." .
Men väven indränkt i färg håller...
Citat: "...Alcros nya släta våtrumsväv Tasso G900V i System Klass VT – ett fullvärdigt alternativ till kakel." .
Men väven indränkt i färg håller...
Oavsett vad ngn här säger så är det bara du själv som kan avgöra om det är värt att lägga ner en skvätt pengar på en budgetrenovering.A AlwaysAndForever skrev:Bifogar 2 bilder till er som kan mer än mig var och pratade med en mattläggsre idga. Men komma ihåg allt som sades är en annan femma han sa iaf detta med kläm ring och byta ut tex. Och vi har en bubbla i mattan men det gör inget sa han Så länge den inte spricker. Sen sa han nåt. Om skarvar. Men jag glömde vad han sa.. Här hitta jag I en skarv. Kan jag göra nåt åt det tro
Men som jag sa tidigare så kan det hålla flera år till, eller så har du en fuktskada imorgon.
Och efter att sett bilden på din brunn, så är jag än mer övertygad att du ska budgetera för en totalrenovering av ditt badrum
så fort du kan, den har passerat bästföredatum för länge sen.
Jaså. Jag kan inget. Vad va dåligt med brunnenJ Jörgen Ö skrev:Oavsett vad ngn här säger så är det bara du själv som kan avgöra om det är värt att lägga ner en skvätt pengar på en budgetrenovering.
Men som jag sa tidigare så kan det hålla flera år till, eller så har du en fuktskada imorgon.
Och efter att sett bilden på din brunn, så är jag än mer övertygad att du ska budgetera för en totalrenovering av ditt badrum
så fort du kan, den har passerat bästföredatum för länge sen.
Den här en mycket primitiv fasthållning i form av silen/plastgallret som håller ner mattan mot underlaget. Mattan är i praktiken bara limmad mot brunnen.A AlwaysAndForever skrev:
Godkända brunnar skall sen många år ha en klämring som spänner fast mattan mot brunnen. Då sitter mattan fast mekaniskt och inte bara i limmet. Mindre risk att limmet lossnar och orsakar läckage. Vatten skulle kunna läcka ut i golvet mellan brun och matta och den syns inte.
Den typen utan klämring du har är inte godkänd. Men så länge limmet håller så det inte läcker mellan matta och brunn så är det inte akut att byta den. Men är besvärlig att rensa.
Jag har en lika dan som har hållit i 45 år.
När jag byter den drar det ned dig att byta allt...
Har du gallret/silen och de fyra skruvarna?
Okej tack för förklaringen.blackarrow skrev:Den här en mycket primitiv fasthållning i form av silen/plastgallret som håller ner mattan mot underlaget. Mattan är i praktiken bara limmad mot brunnen.
Godkända brunnar skall sen många år ha en klämring som spänner fast mattan mot brunnen. Då sitter mattan fast mekaniskt och inte bara i limmet. Mindre risk att limmet lossnar och orsakar läckage.
Den typen utan klämring du har är inte godkänd. Men så länge limmet håller så det inte läcker mellan matta och brunn så är det inte akut att byta den. Men är besvärlig att rensa.
Jag har en lika dan som har hållit i 45 år.
När jag byter den drar det ned dig att byta allt...
Har du gallret/silen och de fyra skruvarna?
Japp jag har gallret och skruvarna. Sitte rpå nu. Bara öppnade för att se hur det såg ut under. Tror du man kan duscha där?
Såg du bilden på skarven som öppnat sig om man kan göra något åt det.
Var det du som hade en luftbubbla under mattan? Skulle mattan lossna fram till brunnen har du ett akut problem.A AlwaysAndForever skrev:
Har du lagt en sträng fog i hörnet för att det glipade?
Japp det va jag. Var det bara luft och inge sprickor så var det ingen fara sa mattläggsreblackarrow skrev:
Jag har inte gjort något där inne alls. Bara fotade hörnet efter vi tog bort badkaret. Så den där glipan vet jag itne vet jag ska göra med