MmeMim MmeMim skrev:
Jag kan inte svara för försäkringen men jag har målat och limmat panel på vår gästtoalett. Den används dock sporadiskt. Färgen tål inte att man kastar sten på den (förbaskad otur... ;). En vän till mig målade sitt badrum för flera år sedan och har varit supernöjd! För min del tänker jag bara att får jag slitage på färgen så målar jag väl igen. Nöjd och enkelt var det.
Köpte våtrumsfärg i bygghandeln och de sa ”det är inget vi kan rekommendera men denna har jag använt på mina våtrumsmattor...”

Frågan om försäkring kan jag inte svara på. Alla jag pratade med sa bara att det är smart eftersom tätskiktet behålls obrutet.

[länk]
P min stil ocksp.. Färg. Vi har färg på varje vägg i huset. Den färgen ni målade med där ser ut som samma vi har i klädkammaren. Den älskar folk. Starka sköna färger

A AlwaysAndForever skrev:
Hej,

Vi köpte en 70 tala villa för 3 år sedan.
Ena badrummet är kakel klinkers. Skulle behöva göras om en dag. Men vi har verkligen inte råd. Funkar.
Andra har vi våtrums matta och tapet . Tänkte ta ut badkaret där ochh fundera på att för bättre rummet på något billigt vis. Det är nämligen brun matta. Någon sa att man kan måla.på vägg och golv trots våtrums matta.
Stämmer det ?
krävs det något speciellt för att det ska vara rätt på alla vis?
Är det okej gällande försäkringar

Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.
P min stil ocksp.. Färg. Vi har färg på varje vägg i huset. Den färgen ni målade med där ser ut som samma vi har i klädkammaren. Den älskar folk. Starka sköna färger
Hej, vi målade ett badrum för många år sedan och det blev riktigt bra, grundade med snickerislip och sedan vanlig vit blank badrumsfärg. Fräschare upp med nya skåp och nån hylla. Vi gjorde inte golvet. Det går att vänta med golvet, lägga en ok matta och matcha resten till det tex handdukar Nån Hylla med lite ljus eller lykta. Kan ta fokus från golvet...

• Gilla
Benny Karlsson
  • Laddar…
Hej,

Vi köpte en 70 tala villa för 3 år sedan.
Ena badrummet är kakel klinkers. Skulle behöva göras om en dag. Men vi har verkligen inte råd. Funkar.
Andra har vi våtrums matta och tapet . Tänkte ta ut badkaret där ochh fundera på att för bättre rummet på något billigt vis. Det är nämligen brun matta. Någon sa att man kan måla.på vägg och golv trots våtrums matta.
Stämmer det ?
krävs det något speciellt för att det ska vara rätt på alla vis?
Är det okej gällande försäkringar

Någon sa även något om att man bör byta ut badrum efter x antal år för att försäkring ska gälla vid fuktskador mm.. Stämmer det? Alla har ju inte råd att byta kakel elelr matta osv I ett badrum bara så där.
Vi köpte vårt hus 1990, målade vitt på mörkbrun våtrumsvägg. Både i badrum och grovkök, ej golv. Höll fantastiskt bra. Ommålat en gång i badrummet för ca 4 år sedan. Den bruna golvmattan är fortfarande mycket hel o fin. Stör ej när det andra är fint. Det enda vi kollade var att färgen torkade på ett ställe bakom badkaret. På ovanvåningen ny tarkett våtrumsvägg av proffs, missfärgad av såpa och tvål. Verkligen tacksam att vi inte gjorde det på första våning. Så måla, noch köp något nytt skåp och ”pimpa” lite. Alla tycker det är jätte fint:) Det råder masshysteri i renovering. Mvh Karin i Falköping

• Gilla
AO_1_2_4 och 3 till
  • Laddar…
Jag vet att vissa våtrumsmattor från förr innehåller något mjukgörande medel och fungerar inte att måla på. Fick lära mig det den hårda vägen tidigt i min målarkarriär

Som någon annan sa, så är min rekommendation att leva med det ett tag till och sen renovera det helt o hållet.

• Gilla
Kim Kula
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
Jag kan inte svara för försäkringen men jag har målat och limmat panel på vår gästtoalett. Den används dock sporadiskt. Färgen tål inte att man kastar sten på den (förbaskad otur... ;). En vän till mig målade sitt badrum för flera år sedan och har varit supernöjd! För min del tänker jag bara att får jag slitage på färgen så målar jag väl igen. Nöjd och enkelt var det.
Köpte våtrumsfärg i bygghandeln och de sa ”det är inget vi kan rekommendera men denna har jag använt på mina våtrumsmattor...”

Frågan om försäkring kan jag inte svara på. Alla jag pratade med sa bara att det är smart eftersom tätskiktet behålls obrutet.

[länk]
Har ni våtrumsskikt på en gästtoalett? Har ni dusch eller badkar där? Annars räknas det inte som våtrum väl om det bara är toa och handfat som jag förknippar med en gästtoalett och då krävs inget våtrumsskikt liksom i köket där det också finns vatten och avlopp det räknas inte heller som våtutrymme (konstigt egentligen).

S Sajmon skrev:
Jag vet att vissa våtrumsmattor från förr innehåller något mjukgörande medel och fungerar inte att måla på. Fick lära mig det den hårda vägen tidigt i min målarkarriär

Som någon annan sa, så är min rekommendation att leva med det ett tag till och sen renovera det helt o hållet.
All plast innehåller mjukgörare (även om det kanske var mer förr innan man insåg att dom var giftiga...).
Jag skulle nog säga att det är bättre att måla på en riktigt gammal matta eftersom en stor del av mjukgöraren då har försvunnit från ytskiktet.
Men det är viktigt att underarbetet blir rätt (tvätta ordentligt med sprit) och att man väljer en färg som fungerar på plastmatta.

• Gilla
Benny Karlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
All plast innehåller mjukgörare (även om det kanske var mer förr innan man insåg att dom var giftiga...).
Jag skulle nog säga att det är bättre att måla på en riktigt gammal matta eftersom en stor del av mjukgöraren då har försvunnit från ytskiktet.
Men det är viktigt att underarbetet blir rätt (tvätta ordentligt med sprit) och att man väljer en färg som fungerar på plastmatta.
Tvätta med sprit ? Jag har alltid använt målarsoda med perfekt resultat. Sprit tror jag inte fungerar

Jag brukar försöka följa tillverkarens anvisningar... Så här skriver Beckers om sin våtrumsfärg:

"VINYLTAPETER: Spaltbara vinyltapeter nedrives. Ej nedrivbara vinyltapeter rengörs från kalk, tvålrester och smuts, torkas sedan av med Röd Etanol för att avlägsna rester av mjukgörare.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H Eualia skrev:
Har ni våtrumsskikt på en gästtoalett? Har ni dusch eller badkar där? Annars räknas det inte som våtrum väl om det bara är toa och handfat som jag förknippar med en gästtoalett och då krävs inget våtrumsskikt liksom i köket där det också finns vatten och avlopp det räknas inte heller som våtutrymme (konstigt egentligen).
På gästtoaletter utan dusch och badkar ska det numera vara tätskikt på golvet med 5 cm uppvik på väggarna.
I köket ska man ju ha plastskydd under allt med vatten, diskho, diskmaskin och kyl/frys om de är vattenanslutna (för t.ex. is).

useless useless skrev:
Jag brukar försöka följa tillverkarens anvisningar... Så här skriver Beckers om sin våtrumsfärg:

"VINYLTAPETER: Spaltbara vinyltapeter nedrives. Ej nedrivbara vinyltapeter rengörs från kalk, tvålrester och smuts, torkas sedan av med Röd Etanol för att avlägsna rester av mjukgörare.
Ja exakt. Det står att du ska tvätta och då är det målartvätt/soda som gäller, spriten ska du torka av med

Jag målade på matta från 2003 för ett par år sen, funkar super. Snygg yta och har hållit bra hittills,även i dusch. Tvättade bort all kalk, slipade med fint sandpapper, tvättade med rödsprit, sen häftgrund och sen ett par lager vanlig golvfärg. Viktigt att låta den härda ut innan man börjar gå med skorna där, vänta tills det slutar lukta. Obs att det tar längre tid än det står på färgburken eftersom underlaget inte suger. För mig tog det nog två veckor.. Och ju lätt att dra på ett extra lager om man skulle få nån repa.

• Renoverat badrum med nymålat matt golv, handfat på svart kommod, toalett och duschhörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lovisa-64 och 3 till
  • Laddar…
lopec
J Johannesbook skrev:
Jag målade på matta från 2003 för ett par år sen, funkar super. Snygg yta och har hållit bra hittills,även i dusch. Tvättade bort all kalk, slipade med fint sandpapper, tvättade med rödsprit, sen häftgrund och sen ett par lager vanlig golvfärg. Viktigt att låta den härda ut innan man börjar gå med skorna där, vänta tills det slutar lukta. Obs att det tar längre tid än det står på färgburken eftersom underlaget inte suger. För mig tog det nog två veckor.. Och ju lätt att dra på ett extra lager om man skulle få nån repa.
Snyggt! Målade du väggarna oxå eller bara golvmattan?

lopec lopec skrev:
Snyggt! Målade du väggarna oxå eller bara golvmattan?
Tack! Ja, väggarna också, tror det var vanlig våtrumsfärg där, i övrigt samma behandling. Var en skitful blå blommig matta innan, så detta var en billig snabbrenovering.

• Gilla
Dahomer och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett 45 år gammalt badrum. Våtrumsmatta och tapet. Golvet är intakt, tidlös färg, alla svetsningar ok. Tapeterna glipade 2-3 mm så jag lade i fogmassa och målade väggarna för 3 år sedan. Tvättade bara med målartvätt. I duschhörnan var tapeten bytt så där målade vi inte. Vi satte in en lite fräckare duschkabin isf duscha på den gamla våtrumsmattan.
Man ska ju trivas och att slippa den 70-talsgula tapeten, nya kranar, tvättställ, skåp gjorde oss nöjda. Brun knopp bytt till vit knopp på toaholk. Liten detalj men får bort känslan av 70-tal.

Storrenovering blir det väl någon gång, eller den dagen rören börjar läcka. Det är inte frågan om, utan när... Pisolrören är lätt inspekterbara i gästtoan som ligger rakt under badrummet.

Tankar på kakel har jag övergivet. Huset är i trä med tegelfasad. Råspont i golv, väggar och tak. Hus rör på sig. Känns som detta hus skulle kunna få läckande tätskikt bakom kakle/klinker...

Måla väggar kan jag rekommendera. Måla golv är nog mer riskfyllt och lättare att misslyckas med.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.