2 579 läst · 19 svar
3k läst
19 svar
Kan man få ett gammalt svartbygge (garage70m2) med i taxeringen?
Sida 1 av 2
Hej , äger en fastighet med ett svartbygge (Garage 70 m2) . Har ägt huset sen 25 år tillbaka å garaget stod färdigbyggt när vi köpte huset så det är ca 30 år gammalt. Kan man på nåt sätt få med garaget i taxeringen av fastigheten . Kan tillägga att vi inte hade en aning om att det var ett svartbygge å säljaren sa naturligtvis inget heller.
Det är väl bara att ta upp det i nästa fastighetsdeklaration. Möjligt att dte går att göra en nu också.
Men spelar det ngn roll att det inte är med nu i deklarationen?
Men spelar det ngn roll att det inte är med nu i deklarationen?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 845 inlägg
Jag minns när folk ville undvika ett högt taxeringsvärde…
Det är förstås rimligt att fastighetstaxeringen återspeglar fastigheten på ett rimligt sätt, men det är inget du har någon nytta av egentligen.
Det är förstås rimligt att fastighetstaxeringen återspeglar fastigheten på ett rimligt sätt, men det är inget du har någon nytta av egentligen.
Jag kanske tänker fel men fastighetsdeklarationen styr ju taxeringsvärdet å taxeringsvärdet är ju ungefär marknadsvärdet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 845 inlägg
Taxeringsvärdet är tänkt att motsvara 75 % av marknadsvärdet, men det är ju inte så att marknadsvärdet styrs av taxeringsvärdet.
Ska du exempelvis låna är det marknadsvärdet man utgår från. Det är bara vid vissa underprisöverlåtelser (främst förskott av arv) man kan ha glädje av ett högt taxeringsvärde.
Ska du exempelvis låna är det marknadsvärdet man utgår från. Det är bara vid vissa underprisöverlåtelser (främst förskott av arv) man kan ha glädje av ett högt taxeringsvärde.
Jag tackar för era kloka svar . Har gjort mig klokare också.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 390 inlägg
Men inte ingår väl komplementbyggnader i fastighetstaxeringen av bostadshus (småhus)? Eller minns jag fel att det bara var bostadshusets area och standard som skulle anges sist?
Vinhar nyligen bytt försäkringsbolag å anticimex va här å besiktigade å han va inte intresserad sv att titta på garaget . Detta måste väl bero på att garaget inte är med i taxeringen?.vad kan jag göra?
Kollade precis med försäkringsbolaget å garaget är försäkrat
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 390 inlägg