Kim var lite snabbare än mig. 😊

Om du har kilar och en slägga, så kommer du ganska långt med det med. Liter mer jobb 😅 , kanske går snabbare än snigeldynamit.

• Gilla
Pontus Sundberg och 2 till
  • Laddar…
Det finns nån sorts nedärvd tillfredställelse med att bemästra berg. Just den där sjunkande pitchen när kilen börjar spräcka berget är mäktig😛

• Gilla
  • Haha
Pontus Sundberg och 3 till
  • Laddar…
7ender
Som sagt, utifrån bilderna ser det inte alls ut som det skulle påverka husets fundament om du tar bort stenen som syns.

Man kan ta bort stenen på ett par tre timmar med kilar. Gissar att det kostar ca 3000 kr att införskaffa (köpa) borrmaskin, två borrar (gärna Biltemas) och ett kit med kilar samt slägghammare. Billigare om du hyr borrmaskin.

Edit: 2320 kr med varorna i nästa inlägg.

Redigerat:
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
R roke skrev:
Nu kanske du redan tänkt på det men ett tips är att lägga i en extra tomslang och eventuellt ett tomrör för el eller annan kanalisation. Det kan kanske komma till användning i framtiden.
De ska jag verkligen se till att göra, tack! 😍

• Gilla
roke
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Som sagt, utifrån bilderna ser det inte alls ut som det skulle påverka husets fundament om du tar bort stenen som syns.

Man kan ta bort stenen på ett par tre timmar med kilar. Gissar att det kostar ca 3000 kr att införskaffa (köpa) borrmaskin, två borrar (gärna Biltemas) och ett kit med kilar samt slägghammare. Billigare om du hyr borrmaskin.

Edit: 2320 kr med varorna i nästa inlägg.
Tack! Köpt julas maskin samt 2 borr från biltema, har en burk snigel dynamit så ska prova med den först :)

• Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender
Lycka till!
Tänk på att snigeldynamit har ett bäst före-datum, och det finns olika varianter anpassade för säsong/temperatur.

Och jag hade nog använt större borr än de 20 mm jag länkade till.

• Wow
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
C
Ser ut som en lämplig sten att spräcka, men annars kan ju också nämnas alternativen att gräva sig runt eller att gräva en grop bredvid att välta ner stenen i.

Spräcker man skall man vara medveten om att minsta mottryck gör att sprickan tenderar att vika av och ta den "lätta" vägen. Alltså viktigt att frilägga den bit man tänkte spräcka loss ordentligt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Lycka till!
Tänk på att snigeldynamit har ett bäst före-datum, och det finns olika varianter anpassade för säsong/temperatur.

Och jag hade nog använt större borr än de 20 mm jag länkade till.
Köpte 28mm på biltema, dem hade inga större :(

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Jag har kört både snigeldynamit och kilar i olika projekt. Är rätt stor skillnad stenen/berget, ibland går det lekande lätt, ibland får man slita ordentligt innan ngt händer…

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
P Pontus Sundberg skrev:
Tack! Köpt julas maskin samt 2 borr från biltema, har en burk snigel dynamit så ska prova med den först :)
Om du använder borrhammare tänk på att låta maskinen jobba själv med sin egen tyngd, alltså du ska inte aktivt trycka ner den. Och sen låta både maskin och borr svalna mellan varven. Då håller borret till många hål.
Edit: Och sen viktigt att blåsa rent hålen från borrmjöl med t.ex tryckluft så du får ned dynamiten

• Gilla
Pontus Sundberg och 1 till
  • Laddar…
Och fall inte för frestelsen att kyla borrarna i vatten.

Kontrollera/fyll på högtemperaturfett i borrmaskinen innan du borrar. Det förbrukas ganska fort och maskinens slagmekanism slits ut om den går torr.

• Gilla
Pontus Sundberg och 2 till
  • Laddar…
7ender
P Pontus Sundberg skrev:
Köpte 28mm på biltema, dem hade inga större :(
Hur har det gått?

• Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Maalox
7ender 7ender skrev:
Hur har det gått?
Tidningsframsida som rapporterar att ett rött hus vält efter borrning. En bild visar ett rött hus och en grävd sektion vid sidan av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
BSOD och 11 till
  • Laddar…
it-snubben it-snubben skrev:
Och fall inte för frestelsen att kyla borrarna i vatten.

Kontrollera/fyll på högtemperaturfett i borrmaskinen innan du borrar. Det förbrukas ganska fort och maskinens slagmekanism slits ut om den går torr.
Varför skall man inte kyla dem i vatten? Frågar åt en kompis….. ;)

Jag körde igår o gjorde kanske 10-15 hål, gick rätt fort i början men känns som den går segare och segare. Beror det på fettet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.