4 970 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Kan man använda snigeldynamit på berg nära huset?
Snabb kylning förstör härdningen. Bäst är att inte köra så det blir för varmt.P Pontus Sundberg skrev:
Att den går segare är med störst sannolikhet att borret börjar bli slött. Låt maskinen jobba själv och stötta bara upp den.
Fett fylls på genom att öppna det svarta skruvlocket på ovansidan. Ska vara typ en matsked fett i utrymmet.
Okej tack! 🤩Cruzze skrev:
Snabb kylning förstör härdningen. Bäst är att inte köra så det blir för varmt.
Att den går segare är med störst sannolikhet att borret börjar bli slött. Låt maskinen jobba själv och stötta bara upp den.
Fett fylls på genom att öppna det svarta skruvlocket på ovansidan. Ska vara typ en matsked fett i utrymmet.
Medlem
· Sverige
· 5 439 inlägg
Hårdmetallskären är hårdlödade i borret, de kan lossna om man misshandlar dem med alltför brysk avkylning.
Nu har det gått 1,5 dygn sen jag la i dynamiten, två ställen har börjat spricka rejält medans ett ställe som ligger i skugga hela dagen har mindre sprickor i sig. Kanske beror på värmen?
Då det var första gången så kanske jag inte planerade ut hur det skulle spricka allt för väl så får nog köra en omgång till för att få bort så mycket jag vill!
Men ska låta det gå ett dygn till! Rätt kul att gå ut och kika på morgonen för att se resultaten, som julafton! 🎅
Här kommer lite bilder:
Då det var första gången så kanske jag inte planerade ut hur det skulle spricka allt för väl så får nog köra en omgång till för att få bort så mycket jag vill!
Men ska låta det gå ett dygn till! Rätt kul att gå ut och kika på morgonen för att se resultaten, som julafton! 🎅
Här kommer lite bilder:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man använda en vanlig varmvattenberedare som acktank till en bergvärmepump?
Värme allmänt -
Borra bergvärme utan att använda det
Värmepumpar -
Stenspräckning (berg med snigeldynamit) - ifall man äger bostadsrätt/rådhus?
Grund & Markarbeten -
Spräcka berg med snigeldynamit
Grund & Markarbeten -
Använda gamla hål för snigeldynamit
Pool