7ender 7ender skrev:
Hur har det gått?
Det har gått bra, 10-15 hål gjordes igår och fler ska det bli imorgon!

Sen imorgon eftermiddag ska jag blanda och hälla i snigel dynamiten :)
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
P Pontus Sundberg skrev:
Varför skall man inte kyla dem i vatten? Frågar åt en kompis….. ;)

Jag körde igår o gjorde kanske 10-15 hål, gick rätt fort i början men känns som den går segare och segare. Beror det på fettet?
Snabb kylning förstör härdningen. Bäst är att inte köra så det blir för varmt.
Att den går segare är med störst sannolikhet att borret börjar bli slött. Låt maskinen jobba själv och stötta bara upp den.
Fett fylls på genom att öppna det svarta skruvlocket på ovansidan. Ska vara typ en matsked fett i utrymmet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Snabb kylning förstör härdningen. Bäst är att inte köra så det blir för varmt.
Att den går segare är med störst sannolikhet att borret börjar bli slött. Låt maskinen jobba själv och stötta bara upp den.
Fett fylls på genom att öppna det svarta skruvlocket på ovansidan. Ska vara typ en matsked fett i utrymmet.
Okej tack! 🤩
 
C
Cruzze Cruzze skrev:
Snabb kylning förstör härdningen.
Det är ett extremt vanligt förekommande påstående, men dessa borr är väl inte härdade?
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Hårdmetallskären är hårdlödade i borret, de kan lossna om man misshandlar dem med alltför brysk avkylning.
 
  • Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Hårdmetallskären är hårdlödade i borret, de kan lossna om man misshandlar dem med alltför brysk avkylning.
Det kan jag tänka mig, men det har ju inget med härdning att göra.
 
Hårdmetallskären lossnar också om man kör för varmt. Ha alltid minst två borr och växla mellan varje hål, då hinner de svalna innan det är dags igen.
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
Nu har det gått 1,5 dygn sen jag la i dynamiten, två ställen har börjat spricka rejält medans ett ställe som ligger i skugga hela dagen har mindre sprickor i sig. Kanske beror på värmen?

Då det var första gången så kanske jag inte planerade ut hur det skulle spricka allt för väl så får nog köra en omgång till för att få bort så mycket jag vill!

Men ska låta det gå ett dygn till! Rätt kul att gå ut och kika på morgonen för att se resultaten, som julafton! 🎅

Här kommer lite bilder:
 
  • Ett jord- och klippområde med flera sprickor och avbrutna delar, troligen resultat av en sprängning, vilket inlägget nämner har skett nyligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sten med sprickor efter användning av dynamit för att skapa sprickor för borttagning. Vissa delar har spruckit mer än andra i den ljusa stenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harald Blåtumme och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.