33 262 läst · 113 svar
33k läst
113 svar
Kan hantverkare skicka fler fakturor fast man betalt slutfaktura?
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Bra, tack för info. Tror detta kan ha ändrat sig senaste 15-20åren? Var det inte någon överskridan om 6% för offert förr?Alfredo skrev:
Jag anser tveklöst att detta ska ses som ett offererat ungefärligt pris som enligt konsumenttjänstlagen maximalt får överskridas med 15 procent. Det finns inga formkrav kring en offert eller några krav på att den ska vara skriftlig. En muntlig prisuppgift är helt bindande. I detta fall har du till och med ett "SMS-bevis" på den ungefärliga prisuppgiften.
[bild]
Nej, ett fast pris är fast, och har alltid varit det.
Fast nu hävdar ju TS att han fått en offert för arbete till fast pris. Jag håller med om att omständigheterna tyder på att den kanske inte är en fastprisoffert. Alltså ett missförstånd.Alfredo skrev:
Sedan verkar det finnas hantverkarföretag som sätter det i system. En offert som kan uppfattas som fastprisoffert, vilket då faktureras om jobbet går fort, men annars om det går åt mer tid, så var det inte alls fastpris.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Håller med, min erfarenhet är att de inte vill lämna priser överhuvudtaget, bara typ "ungefär 100.000" vilket kan vara allt från 100 till åtminstone 115.000 eller mer, aldrig billigare..H hempularen skrev:Fast nu hävdar ju TS att han fått en offert för arbete till fast pris. Jag håller med om att omständigheterna tyder på att den kanske inte är en fastprisoffert. Alltså ett missförstånd.
Sedan verkar det finnas hantverkarföretag som sätter det i system. En offert som kan uppfattas som fastprisoffert, vilket då faktureras om jobbet går fort, men annars om det går åt mer tid, så var det inte alls fastpris.
Ja sorry om jag var otydlig men jag svarade på @patriklarssons fråga om sin SMS-offert med en ungefärlig prisuppgift.H hempularen skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Såhär såg SMS-svaret ut när jag begärde en offert:Alfredo skrev:
"Hej. Ca 1 dags grävning totalt med lite transport.
Grus och 50 meter slang.
10.000 ink moms"
Sedan hörde jag av mig om att det troligen behövdes mer slang, vilket det sedan inte gjorde då det räckte precis.
Kan man alltså räkna med att detta pris kan överskridas med 15% om inget oförutsett sker?
Nu är detta bara ett exempel, eftersom jag betalat 10.000 och är nöjd med utfört arbete.
Det mest vi fått av TS är korta kommentarer skrivna i affekt och kanske inte fullt så mycket objektiv information. Sen kan man spekulera i varför.H hempularen skrev:
Förr i tiden betydde en offert mer eller mindre ett jobb. Sen kom "begär alltid 3 offerter"P patriklarsson skrev:Såhär såg SMS-svaret ut när jag begärde en offert:
Grus och 50 meter slang.
10.000 ink moms"
Sedan hörde jag av mig om att det troligen behövdes mer slang, vilket det sedan inte gjorde då det räckte precis.
Kan man alltså räkna med att detta pris kan överskridas med 15% om inget oförutsett sker?
Nu är detta bara ett exempel, eftersom jag betalat 10.000 och är nöjd med utfört arbete.
Den billigaste vann troligtvis de flesta offerter.
Kunden inser inte att jobbet kanske inte var de bästa.
Så det speglar kanske sig i offerterna idag.
Släng ut lägsta möjliga och öka inom rimliga medel för att överleva?
Inte snyggt men inte riktigt snyggt heller att låta någon jobba gratis med avsikten att inte ge jobbet...
Redigerat:
Det där ser ut som typexempel på "rörligt fast pris". Om jobbet blir klart på en halv dag (eller en enda timme), eller en full dag så kostar det 10 000. Tar det längre tid så kostar det mer. Och skulle firman vara riktigt oseriös kan det säkert bli både 20 och 50 000 av en sådan ofert. Priset 10 000 var ju för en dag, nu tog det 5 dagar...P patriklarsson skrev:Såhär såg SMS-svaret ut när jag begärde en offert:
Grus och 50 meter slang.
10.000 ink moms"
Ingen offert jag skulle acceptera från en firma jag inte känner väldigt väl, utan förtydligande.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Nej, jag kan betala 15% mer om det är motiverat, men har ingen lust att göra det "varje gång" om hantverkare sätter det i system eller inte vill lämna fasta priser.A Alexn72 skrev:Förr i tiden betydde en offert mer eller mindre ett jobb. Sen kom "begär alltid 3 offerter"
Den billigaste vann troligtvis de flesta offerter.
Kunden inser inte att jobbet kanske inte var de bästa.
Så det speglar kanske sig i offerterna idag.
Släng ut lägsta möjliga och öka inom rimliga medel för att överleva?
Inte snyggt men inte riktigt snyggt heller att låta någon jobba gratis med avsikten att onte ge jobbet...
Eller beror det på att hantverkare är mer inkompetenta att räkna.
Eller att priser varierar mer idag?
I detta fall hade jag en good feeling om denna hantverkare, men generellt känner jag inga hantverkare och då är det svårt att få bra hjälp.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Vad ska man begära exakt, för att det skall räknas som ett fast pris? I juridisk mening.H hempularen skrev:Det där ser ut som typexempel på "rörligt fast pris". Om jobbet blir klart på en halv dag (eller en enda timme), eller en full dag så kostar det 10 000. Tar det längre tid så kostar det mer. Och skulle firman vara riktigt oseriös kan det säkert bli både 20 och 50 000 av en sådan ofert. Priset 10 000 var ju för en dag, nu tog det 5 dagar...
Ingen offert jag skulle acceptera från en firma jag inte känner väldigt väl, utan förtydligande.
Hantverkare som har fullt upp och brådskande jobb, hade inte så mycket val i detta fall. Mer än att gå på magkänslan.
När jag anlitar hantverkare, så försöker jag i första hand få tag på en med väldigt goda omdömen. Sedan får jag en uppskattning om hur stort jobbet är, Och under förutsättning att det inte är så stort jobb att man ligger på gränsen till att överhuvudtaget kunna betala. Så ger jag hantverkaren relativt fria tyglar att göra jobbet, vill givetvis hålla mig informerad om status under pågående arbete.
Men min teori är att en riktigt duktig hantverkare dels gör bra/snyggt jobb, dels väldigt effektivt. Min direkta erfarenhet är att en duktig snickare kan göra samma jobb på 100h som 5 "billiga" öststats"snickare" gör på 700h och dessutom med bättre kvalitet på dessa 100h.
Om då den snickaren med väldigt bra referenser kostar dubbelt så mycket i timmen mot lågprisbyggaren och kanske 50 - 70 kr mer än en för mig okänd vanlig snickare. Så tror jag ändå att det blir billigare och bättre med den dyrare snickaren.
Och då dessutom med rätt lösa avtalsvillkor. Den duktiga hantverkaren kommer att göra ett bra och effektivt arbete utan att avtalen är 20 sidiga med femtioelva klausuler. För honom är ryktet värt mer än han skulle kunna tjäna på att blåsa mig. Dessutom så inbillar jag mig att de som är riktigt duktiga har inte på kartan att lura sina kunder även om de skulle kunna det. Moral och kompetens hör ihop.
Men min teori är att en riktigt duktig hantverkare dels gör bra/snyggt jobb, dels väldigt effektivt. Min direkta erfarenhet är att en duktig snickare kan göra samma jobb på 100h som 5 "billiga" öststats"snickare" gör på 700h och dessutom med bättre kvalitet på dessa 100h.
Om då den snickaren med väldigt bra referenser kostar dubbelt så mycket i timmen mot lågprisbyggaren och kanske 50 - 70 kr mer än en för mig okänd vanlig snickare. Så tror jag ändå att det blir billigare och bättre med den dyrare snickaren.
Och då dessutom med rätt lösa avtalsvillkor. Den duktiga hantverkaren kommer att göra ett bra och effektivt arbete utan att avtalen är 20 sidiga med femtioelva klausuler. För honom är ryktet värt mer än han skulle kunna tjäna på att blåsa mig. Dessutom så inbillar jag mig att de som är riktigt duktiga har inte på kartan att lura sina kunder även om de skulle kunna det. Moral och kompetens hör ihop.
jag tror det skall finnas en formulering i stil med "arbetet utförs till fast pris 10 000 kr". Sedan skulle jag bli lite nervös om det ändå anges ex. 50m slang. Den angivelsen kan tolkas som att max 50m ingår i det fasta priset. Om då ett sådant lite tveksamt pris känns bra, (10 000 för en dag med grävare och grus och 50m slang låter rätt billigt), så skulle jag nog inte bränna onödigt med tid på att få detaljer/förklaringar. Jag skulle ta budet och räkna med att det kanske blir lite (även mer än 15%) dyrare.P patriklarsson skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Det är ju en sak om det blir 15% dyrare eller 50-100-200% dyrare. Det är detta jag menar i förhållande till TS extra faktura, hur mycket pratar vi om procentuellt?
Om jag fått ett pris och faktura på 10.000 och sedan får en till på 5.000 för resor 1mån senare hade iaf inte jag betalat..
Det är svårt att hitta hantverkare när man inte har så stor bekantskapskrets där man bor eller arbetar inom ett yrke där man träffar hantverkare ex.
Om jag fått ett pris och faktura på 10.000 och sedan får en till på 5.000 för resor 1mån senare hade iaf inte jag betalat..
Det är svårt att hitta hantverkare när man inte har så stor bekantskapskrets där man bor eller arbetar inom ett yrke där man träffar hantverkare ex.
Det är väl lite det som är grejen med att hitta riktigt bra hantverkare. Bedömer han att det borde gå att göra för ca 10 000. Så vet jag att OM det sedan trots allt visar sig bli 15 000, så är det dels garanterat korrekt. Det fanns verkligen något helt oväntat som drog upp priset, dels vet jag att han kommer att informera om problemet genast när det visar sig. Men det är klart, om det istället handlar om 1 milj, som "råkar" bli 1,5 milj. Så är det ju värre. Då är det en summa som man kanske överhuvudtaget inte kan betala.P patriklarsson skrev:
Å andra sidan ligger man i så fall troligen lika illa till om man har avtal med fast pris. Firman kommer att visa på att detta är en helt oförutsedd fördyring, det fasta priset blir ändå inte gällande. Skillnaden är att om det är en mer alldaglig firma till fast pris, så kan jag som kund inte veta om fördyringen verkligen stämmer, eller om det mer är att Ahlsells har extra långa frukostar för hantverkare just nu.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Ljugit i besiktning?!
Juridik -
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Fel i entreprenad - dröjsmål hos entreprenören och sedan "försent"
Juridik -
Blockerade väg till grannars hus med stockar – döms
Juridik