K
M mojjen skrev:
Eh, det "kröp fram" i hans andra inlägg, 1h efter att han staratde frågan, och ytterliagre 3h senare bekräftar han det igen, för säkerhetsskull.. Fan vad folk alltid vill idiotförkalra en trådskapare. Klart det hade varit bra om han lade fram "sin sak" som en åtlad brottsling som försöker försvara sig på bäsat sätt emd ett färdigt försvarstal. Men att som så ofta på BH gå ut och kritisera och förmisnka TS så fort det kommer ifrågasättande av en hantverakre etc är ju extremt tröttsmat, men tyvärr mer regel än undantag. KAn bara observera att ditt egna uttalande komemr 30 min eftera tt ahn för andra gången bekräftatat att faktura 1 motsvarar offert. Så mitt råd kläck inte meningslösa kommenterer LÅNGT efter detr edan är kalrgjort vad som gäller.
Ja jag är grinig idag, men den här tyden ov totalt onödiga kommentarer och ibland rena påhopp har gjort att jag avrit när att checka ut från BH för gott mer än en gång.
Någon form av grundläggande krav på tydlighet bör jag, du och andra som skriver i forumet försöka uppfylla. Särskilt d3n som vill ha hjälp.

Om du läser tråden så kommer du notera att de allra flesta som svarade i tråden initialt förstod TS på samma vis som jag. Om man sedan läser vad TS skriver senare i tråden så kan man nog dra slutsatsen att vi inte var så fel ute.

Jag har ett råd till dig - använd inte forumet för att avreagera dig när du har en pissig dag.

• Skärmdump av forumtråd där användare Lappen1971 svarar på Kardan79:s inlägg med ursäkt om klargörande och anger att de fått svar på vad som är skäligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lappen1971 skrev:
Anlitade ett byggföretag att renovera ett badrum. Arbetet har inte löpt på så smidigt man kunde önska om man säger så.

Badrummet blir alla fall klart. Får ett mail om att dom vill ha mitt personnummer och fastighets beteckning.
Får fakturan med specifikationerna på material som gått åt och fakturor från underleverantörer.

Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.

Jag bestrider fakturan för jag anser att projektet är avslutat men får till svar att deras ekonomiavdelning gjort ett misstag och att den skulle ingå i den stora fakturan.
Jag forsätter att stå på mig och får detta som svar.

"Hej,
Att ni ser projektet som avslutat efter att ni fått den första fakturan betyder inte att ni har rätt att hålla inne betalningen på den andra fakturan.
Vi fakturerar våra kostnader i projektet vi utfört hos er och om vi inte får med allt i en faktura, så efterfaktureras resterande summa.
Denna faktura beror som sagt inte på någon extra resa på grund av att vi gjort en miss, utan det är faktiska resor samt servicebilskostnader under projektets gång, vilket vi alltid fakturerar.
Som jag ser det saknar ert bestridande saklig grund och jag ber er därför betala fakturan snarast."

Mina frågor är kan dom göra så här?
Hur vet man att det ska komma fler fakturor när det inte stod varken i offerten eller i den första fakturan?
Inga konstigheter. Företag har rätt att fakturera upp till 1 eller 2 år efter avslutat projekt

B Byggtips skrev:
Inga konstigheter. Företag har rätt att fakturera upp till 1 eller 2 år efter avslutat projekt
Det var väl ändå en killgissning. Rätt svar är att företag får fakturera upp till 3 år efter avslutat projekt till privatperson. Gäller det mot företag/förening är det 10år.
Denna tid kan även förlängas genom att utföraren kommer med nya krav på betalning eller att köparen av tjänsten gör en delbetalning.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nu har vi två olika "fall" i denna tråd, båda skulle må bra av att orden "fast pris" använts när den ursprungliga prisuppgiften lämnats. Det brukar jag få skit för när jag skriver, men så är det. Det ska stå explicit så slipper man gissa baserat på övriga omständighter om det är ett pris på löpande räkning, ett uppskattat pris eller ett fast pris. Hur svårt kan det vara?

Att man kan skicka hur många fakturor man vill är också självklart och @TypRätt har beskrivit NÄR dessa måste skickas. Det är inte ANTALET fakturor som är avgörande utan det sammanlagda BELOPPET på dessa som är relevant.

Anser man att man fått ett FAST pris ska man givetvis inte betala mer än detta FASTA pris, oavsett hur många fakturor som skickas.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det var väl ändå en killgissning. Rätt svar är att företag får fakturera upp till 3 år efter avslutat projekt till privatperson. Gäller det mot företag/förening är det 10år.
Denna tid kan även förlängas genom att utföraren kommer med nya krav på betalning eller att köparen av tjänsten gör en delbetalning.
Men en bra killgissning.😉

B Byggtips skrev:
Men en bra killgissning.😉
Då gör jag en lika bra killgissning och säger att du är 60 cm lång.

useless useless skrev:
60-120cm snarare..

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
R
P patriklarsson skrev:
60-120cm snarare..
Rätt reslig med andra ord😉

useless useless skrev:
87cm för att vara ärlig

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.