33 262 läst · 113 svar
33k läst
113 svar
Kan hantverkare skicka fler fakturor fast man betalt slutfaktura?
Dom kan ju skicka fem fakturor till dej så länge det tillsammans utgör samma kostnad du fick fast pris på. Har du fått ett fast pris på 100 kan dom inte skicka en extra så det blir 110 utan det ni kommit överens omLappen1971 skrev:
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Vet att det har funnits någon sida där man kan hitta hantverkare, med betygsättning osv men tror inte att detta slagit igenom riktigt?H hempularen skrev:Det är väl lite det som är grejen med att hitta riktigt bra hantverkare. Bedömer han att det borde gå att göra för ca 10 000. Så vet jag att OM det sedan trots allt visar sig bli 15 000, så är det dels garanterat korrekt. Det fanns verkligen något helt oväntat som drog upp priset, dels vet jag att han kommer att informera om problemet genast när det visar sig. Men det är klart, om det istället handlar om 1 milj, som "råkar" bli 1,5 milj. Så är det ju värre. Då är det en summa som man kanske överhuvudtaget inte kan betala.
Å andra sidan ligger man i så fall troligen lika illa till om man har avtal med fast pris. Firman kommer att visa på att detta är en helt oförutsedd fördyring, det fasta priset blir ändå inte gällande. Skillnaden är att om det är en mer alldaglig firma till fast pris, så kan jag som kund inte veta om fördyringen verkligen stämmer, eller om det mer är att Ahlsells har extra långa frukostar för hantverkare just nu.
Vore ett bra koncept i teorin.
Hur ska man annars veta vem som är bra eller dålig?
Denna grävare hittade jag genom att ringa andra grävare och hade annars aldrig hittat någon. Dels då jag mestadels inte bor i kommunen eller de gör ingen reklam för sig, då de har nog jobb ändå uppenbarligen.
Det finns flera sådana "förmedlingssidor". Med det gemensamma att de riktigt bra hantverkarna finns aldrig via de sidorna. De får sina kunder genom konkt mellan tidigare bra kunder sov.
Många av de förmedlingssidor som finns tillhandahåller omdömessidor som i huvudsak är falska, författade av företagen själv. Så det är nästan läge att kolla vilka firmor som finns hos "offerta" "bra byggare" osv. och aktivt välja bort dem i en första gallring.
Utan du hittar bra hantverkare genom att fråga grannar, kolleger, släktingar osv. Kankse knacka på hos någon i grannskapet som har en pågående ombyggnad och fråga om de kan rekommendera hantverkarna. Det är rent personliga kontakter som gäller. Du får också räkna med att bra hantverkare har oftast lång kö. Du får räkna med att dte tar lång tid innan du kan få hjälp. Och du behöver kontakter, hantverkaren är lika mån om att välja "bra kunder" som du är om att välja en bra hantverkare.
Många av de förmedlingssidor som finns tillhandahåller omdömessidor som i huvudsak är falska, författade av företagen själv. Så det är nästan läge att kolla vilka firmor som finns hos "offerta" "bra byggare" osv. och aktivt välja bort dem i en första gallring.
Utan du hittar bra hantverkare genom att fråga grannar, kolleger, släktingar osv. Kankse knacka på hos någon i grannskapet som har en pågående ombyggnad och fråga om de kan rekommendera hantverkarna. Det är rent personliga kontakter som gäller. Du får också räkna med att bra hantverkare har oftast lång kö. Du får räkna med att dte tar lång tid innan du kan få hjälp. Och du behöver kontakter, hantverkaren är lika mån om att välja "bra kunder" som du är om att välja en bra hantverkare.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 637 inlägg
Ja det är ju ett problem då att det inte finns fler bra hantverkare eller de har för mycket att göra. Samt att dessa sidor troligen bara vill tjäna pengar på reklam eller en andel av offerter eller hur de nu försörjer sig.
Men som sagt, i teorin bra och om kunder och företag behöver verifiera betyg, kunde det ju fungera. Enda sättet ett företag får bra betyg då är att se till att kunderna är nöjda.
Vilket säkert är svårt med vissa kunder också.
En lista på företag med kontaktuppgifter och snittbetyg vore ändå en bra början för kontakt.
Men som sagt, i teorin bra och om kunder och företag behöver verifiera betyg, kunde det ju fungera. Enda sättet ett företag får bra betyg då är att se till att kunderna är nöjda.
Vilket säkert är svårt med vissa kunder också.
En lista på företag med kontaktuppgifter och snittbetyg vore ändå en bra början för kontakt.
För att få rotavdraget godkänt hos Skatteverket måste hantverkarna specificera kostnader för bil/resor då de inte är berättigade till rotavdrag. Så om du har fått en offert på en summa och inga tillägg har gjorts så skall du betala för resor och servicebil men de skall ingå i den första fakturan. Så de får ta tillbaks båda fakturorna och skicka en med totalsumman där arbete och resa ingår i totalsumman.
Om den första fakturan är betald och inte innehöll specade kostnader för bil/resor är det väl kört? Man kan inte rätta en faktura för ROT-avdrag när den väl är betald, utan går den inte igenom så får man betala hela jobbet utan något ROT-avdrag?
Hej!Lappen1971 skrev:Anlitade ett byggföretag att renovera ett badrum. Arbetet har inte löpt på så smidigt man kunde önska om man säger så.
Badrummet blir alla fall klart. Får ett mail om att dom vill ha mitt personnummer och fastighets beteckning.
Får fakturan med specifikationerna på material som gått åt och fakturor från underleverantörer.
Jag skickar ett mail för att undanröja alla tvivel så jag frågar om det är det stora summan jag ska betala.
Får inget svar på 5 dagar så jag beslutar att betala fakturan som låg högs upp i högen.
Det blir julhelg och vi åker bort för att fira jul. När jag kommer hem ser jag att det ligger en till faktura i brevlådan på resekostnader.
Jag bestrider fakturan för jag anser att projektet är avslutat men får till svar att deras ekonomiavdelning gjort ett misstag och att den skulle ingå i den stora fakturan.
Jag forsätter att stå på mig och får detta som svar.
"Hej,
Att ni ser projektet som avslutat efter att ni fått den första fakturan betyder inte att ni har rätt att hålla inne betalningen på den andra fakturan.
Vi fakturerar våra kostnader i projektet vi utfört hos er och om vi inte får med allt i en faktura, så efterfaktureras resterande summa.
Denna faktura beror som sagt inte på någon extra resa på grund av att vi gjort en miss, utan det är faktiska resor samt servicebilskostnader under projektets gång, vilket vi alltid fakturerar.
Som jag ser det saknar ert bestridande saklig grund och jag ber er därför betala fakturan snarast."
Mina frågor är kan dom göra så här?
Hur vet man att det ska komma fler fakturor när det inte stod varken i offerten eller i den första fakturan?
mina tankar som jag hoppas kan hjälpa dig med hur du ska iaf tänka:
Om den fakturan som du ansåg skulle vara slutfaktura innehåller alla poster som du och företaget ät är överens om och det inte har skett några förändringar i er överenskomna budget så ska du inte betala fler fakturor. Men om det däremot saknas poster som ni är överens om på fakturan (den första) så har företaget rätt att fakturera resterande. viktigt också att den sista fakturan benämns som slutfaktura.
mvh
stöd i någon lagtext vet jag inte eftersom jag inte är jurist, kärt barn många namn 2/2 faktura, sista faktura, restfaktura men det är praxis att den sista fakturan ska vara för allt som parterna har kommit överens om ekonomisk. Det är för mig en trygghet att företag benämner den sista fakturan på ett sätt så att jag som konsument inte ska behöva vara orolig för att fler fskturor ska dyka upp efter att arbetet är utfört och betalt enligt överenskommelse.Alfredo skrev:
lagtexten och praxisen och resten som står i konsumentköpslagen lämnar jag till dig att googla vidare på😆
trevlig kväll
Jag har svårt att se att en text som "slutfaktura" eller "sista faktura" skulle begränsa ett företags möjligheter att skicka ytterligare en faktura om de senare upptäcker felaktigheter som motiverar ytterligare fakturering.S svedbo skrev:
Praxis och lagen säger att köpet är slutbetalt när man betalat in det belopp man kommit överens om. Vad som står på den sista fakturan är ointressant.S svedbo skrev:stöd i någon lagtext vet jag inte eftersom jag inte är jurist, kärt barn många namn 2/2 faktura, sista faktura, restfaktura men det är praxis att den sista fakturan ska vara för allt som parterna har kommit överens om ekonomisk. Det är för mig en trygghet att företag benämner den sista fakturan på ett sätt så att jag som konsument inte ska behöva vara orolig för att fler fskturor ska dyka upp efter att arbetet är utfört och betalt enligt överenskommelse.
lagtexten och praxisen och resten som står i konsumentköpslagen lämnar jag till dig att googla vidare på😆
trevlig kväll
Tänk vad enkelt det skulle vara att svara på frågan/hjälpa TS om denne skickar en bild på offert och en bild på fakturan. Som det är nu blir det massor av gissningar och åsikter och likt de flesta trådar så spårar det ur.
Jag kanske är gammalmodig men om man formulera en korrekt fråga med korrekt underlag så tenderar man att få ett bra svar, annars blir det lite "som man frågar får man svar"
Jag kanske är gammalmodig men om man formulera en korrekt fråga med korrekt underlag så tenderar man att få ett bra svar, annars blir det lite "som man frågar får man svar"
Med den inställning och tänk du har kring hantverkare är jag inte ett dugg förvånad att du får tag på de som är bra.H hempularen skrev:Jag var faktiskt med om en situation med vissa likheter i somras, löpande räkning. Vi anlitade en entreprenör för ett jobb han tog i sin tur in en UE för en del av arbetet, Den UEn gjorde det som var dyrast. Allt blev väldigt bra gjort. Fakturan kom och såg bra ut, jag var lite orolig innan, jag var inte på plats när det arbetades, men jag såg en på en av våra övervakningskameror att UEn hade minst en extra person på plats som verkade vara lärling, och verkade stå och titta mest.
Så jag var lite orolig över hur fakturan skulle se ut. Men det var ett rimligt antal timmar uppsatt, och typ 2h för lärlingen (som var där i minst 20h). Väldigt rimligt. Men så såg jag att det fanns inga timmar uppsatta för hantverkaren jag hade anlitat, som hade gjort "det avancerade i jobbet". Ringde honom och fick förklaringen att det var en miss i faktureringen så de hade glömt ta upp hans timmar och bara tagit upp UE timmarna. Men det var ju en slutfaktura "så det får jag bjuda på", säger han. Efter viss övertalning från mig får jag honom att skicka en tilläggsfaktura på det han hade glömt ta upp. Är ju helt orimligt att han inte skulle få betalt för ett väl utfört arbete.
Och förhoppningsvis kanske det ger mig några plusspoäng nästa gång jag behöver hjälp snabbt. Att jag krävde att få betala för jobbet.l