34 398 läst · 339 svar
34k läst
339 svar
Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
ESV är finansierat via el-konsumenter (din faktura från din nätägare) så ska dom ha detta så kan dom gått bjuda på det då privatpersoner inte direkt har någon nytta av dom ändå.K Kallebo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Se inlägg #35, Fredrik Sjödin är representant för Installatörsföretagen och han har tidigare efterfrågat just detta, så varför skulle de inte vara positiva?Rickard. skrev:
Några elektriker här i tråden är ju också positiva, antingen för att få bort hempul eller för att inte folk ska gå arbetslösa eller vad det nu är, eller både och.
Jag förstår faktiskt inte varför brandskyddsföreningnen skulle driva denna frågan heller, men om de nu gör det så måste någon sträcka upp dem så att de fokuserar på sådant som verkligen gör nytta.Rickard. skrev:
Det skulle driva upp intäkter och löner då det redan nu är brist på elektriker.Fairlane skrev:Se inlägg #35, Fredrik Sjödin är representant för Installatörsföretagen och han har tidigare efterfrågat just detta, så varför skulle de inte vara positiva?
Några elektriker här i tråden är ju också positiva, antingen för att få bort hempul eller för att inte folk ska gå arbetslösa eller vad det nu är, eller både och.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Okej jag kanske har fel men dom elektriker jag träffar är inte särskilt positiva till esv m kompani och deras fasoner men det är ju anställda och småföretagare och dom har ju inget att säga till om i dessa frågor.Fairlane skrev:Se inlägg #35, Fredrik Sjödin är representant för Installatörsföretagen och han har tidigare efterfrågat just detta, så varför skulle de inte vara positiva?
Elbranchen har hittills varit en branch som varit relativt skyddad från arbetskraft som kommer från andra EU-länder. Men det har poppat upp en hel del firmor där man använder sig av billigare arbetskraft. Problemet är att även antal felaktigheter i anläggningar har ökat och det har visat sig på slutbesiktningar. Frågan är då hur det ser ut i andra befintliga anläggningar där ingen besiktning skett. En besiktning är således en bra sak om man har rätt verktyg för att mota de oseriösa aktörerna. Det jag däremot ser problematiskt är vem man ska kräva ansvar från ifall det finns felaktigheter i anläggningen.Fairlane skrev:
Då man som fastighetsägare har ansvaret för elanläggningen så finns det en uppenbar risk att man själv får driva processen mot firman som gjorde arbetet och det innebär att man får bekosta allt och hoppas på pengar tillbaka.
Det omvända lär också innebära en betydande bevisbörda för ägaren. Det finns många aspekter man måste ta hänsyn till.
Men som jag skrev tidigare så har man precis lagt upp detta på bordet hos Elsäkerhetsverket. Vi får se vad dom landar i.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Dom driver väl deras medlemmars agendan och ser kanske en chans att få överdebitera för mer usla utbildningar.pacman42 skrev:
Tänk utländska oseriösa aktörer på svensk marknad - fler fel i anläggningar - Elektriska nämnden har ett nära samarbete med försäkringsbolag som ser en ökad risk - ett förslag lämnas över till regeringen som nu ligger på Elsäkerhetsverkets bord.pacman42 skrev:
Det kan vara lämpligt med en besiktning av en oberoende besiktningsman när ett nybygge står klart, men det räcker med det. F.ö. så bör man väl som husägare och byggherre förvissa sig om att elanläggningen är rätt gjord? Behöver staten verkligen lägga sig i det?Silver78 skrev:
Ja, om elektrikerna får bestämma! Förhoppningsvis stannar detta vid en utredning som kommer fram till att det var en idiotisk tanke.P pmd skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Nä FB är inte inblandade in det här på hittet.
Eftersom dessa verkar vara läskunniga så ser de att de finns mycket större problem...
Förresten om elbränder kostar 320 miljoner om året.
Vad kostar inte då spisbränder?
Eftersom dessa verkar vara läskunniga så ser de att de finns mycket större problem...
Förresten om elbränder kostar 320 miljoner om året.
Vad kostar inte då spisbränder?
Måste ju stötta de som får rätt att "besiktiga" elanläggningarna. Att du och jag tvingas betala tusenlappar för det samt ev. sanktionsavgift/böter för tidigare ägares klåperi struntar man gladeligen i.H human highlight film skrev:
Fastighetsägare är ju sååå rika.