34 394 läst · 339 svar
34k läst
339 svar
Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Vad är det som säger att du måste ha el i kåken? Egentligen är det en lyxprylD Dayangel skrev:Det gäller förvisso bara "aktiva" skorstenar och kan givetvis tas ur bruk för den som inte har råd. Dessutom är ju valet att skaffa tillbehöret med skorsten valfritt om man nu inte redan har det alt. köper ett hus med den utgiften inräknad från början. Skaplig skillnad från elen. Det där idén kommer koka grytorna runtom i kåkarna så det blir nog lyckligtvis ingen långvarig politiker som inför det där stolleriet
Hemmapul med el är lika olagligt som att bränna sprit eller odla mariujanaBananskalare skrev:Kan du skriva ett inlägg utan att nämna hemmapul?
Alla dåliga kopplingar är inte hemmapul. Det kan vara en både behöriga och obehöriga hantverkare som varit där och klåpat.
Inte bara hemmapulare. Men man kommer nog konstatera att det inte är korrekt och måste åtgärdas
Inte om det är hemmapul eller inte. De kommer inte kunna skriva hemmapul i protokollet.
Det vore intressant och veta hur mycket av dessa felaktigheter som verkligen är hemmapul? Jag tror inte att det är så mycket som du vill tro. Men självklart finns det riktigt farliga hemmapul
Om vi stänger gränserna behöver vi inte bygga nya bostäder i samma takt och massvis med elektriker kan utföra dina finlirsjobbR roli skrev:Snåla?!?!? Det går inte ans att få en elektriker att komma för att få små jobb utförda. Så hur kommer det att bli framöver? Kommer ju att bli ännu svårare då alla skall utföra en massa nonsens besiktningar som enbart kommer att ge de besiktigande företagen ännu mer jobb. Men att komma hem till privatpersoner för att flytta/komplettera ett eluttag fungerar inte. Se till att detta blir möjligt först så att folk slipper göra flytten själva....
Låter som om du själv jobbar inom elbranschen...
Där missuppfattade du mitt inlägg.. jag syftade på att minska kostnaderna för eljobb genom att ta in annan, billigare, arbetskraft för att ha råd med den påtvingade "svenska" besiktningsmannen. Om det nu är elbranschen som har ett fulfinger med i leken att införa dessa påtvingade besiktningar i hopp om att öka sina intäkter så får dom ett långfinger tillbaka från mitt håll iaf.Grizzlybjörnen123 skrev:
Om man ska tvinga på någon något så är det betydligt bättre med 4 000:- för en spisvakt som kan förebygga en absolut majoritet av alla elrelaterade bränder än en besiktning för 4 000:- som bara kommer år en bråkdel.K Kallebo skrev:
Intressant vad många som är ointresserade av en elbesiktning.
Självklart blir man rädd att staten ska underkänna de olagliga eljobben som gemene man själv utfört.
Men om det nu ens skulle bli elbesiktningar så skulle de antagligen vara obligatoriska vid en försäljning av kåken. En deklaration för köparen att hen kan känna sig trygg att slippa fulel
Självklart blir man rädd att staten ska underkänna de olagliga eljobben som gemene man själv utfört.
Men om det nu ens skulle bli elbesiktningar så skulle de antagligen vara obligatoriska vid en försäljning av kåken. En deklaration för köparen att hen kan känna sig trygg att slippa fulel