D Dayangel skrev:
Det gäller förvisso bara "aktiva" skorstenar och kan givetvis tas ur bruk för den som inte har råd. Dessutom är ju valet att skaffa tillbehöret med skorsten valfritt om man nu inte redan har det alt. köper ett hus med den utgiften inräknad från början. Skaplig skillnad från elen. Det där idén kommer koka grytorna runtom i kåkarna så det blir nog lyckligtvis ingen långvarig politiker som inför det där stolleriet
Vad är det som säger att du måste ha el i kåken? Egentligen är det en lyxpryl

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men det är ju så bilverkstäder fungerar. Tänk vad mycket hittepåfel de åtgärdar när de i själva verket dricker kaffe och smörjer buken med en och annan bakelse
Tror att du vänder dig till fel bilverkstad, den jag anlitar är då långt ifrån en som kommer med hittepåfel.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Är inte speciellt imponerad av elektriker efter de senaste årens kontakt med dylika. Man får väl hoppas att kravet på besiktning bara handlar om att det ska utföras den dagen man ska sälja. Lite som stolleriet med energibesiktningar.
Var de för dyra?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Kan du skriva ett inlägg utan att nämna hemmapul?
Alla dåliga kopplingar är inte hemmapul. Det kan vara en både behöriga och obehöriga hantverkare som varit där och klåpat.
Inte bara hemmapulare. Men man kommer nog konstatera att det inte är korrekt och måste åtgärdas
Inte om det är hemmapul eller inte. De kommer inte kunna skriva hemmapul i protokollet.
Det vore intressant och veta hur mycket av dessa felaktigheter som verkligen är hemmapul? Jag tror inte att det är så mycket som du vill tro. Men självklart finns det riktigt farliga hemmapul
Hemmapul med el är lika olagligt som att bränna sprit eller odla mariujana;)

Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl säljaren som vill sälja i de flesta fall (undantaget affären med Ebba Busch)?
Sen antar jag att man vill besiktiga alla hus, även de som inte ska säljas.
Gubben ville väll sälja men var så senil att han glömde att han sagt ja

D Dayangel skrev:
Då återstår väl bara valet att belöna vår fina stat med att ta in ännu mer billig svart eller utländsk arbetskraft.. givetvis så att det passerar dom påtvingade besiktningarna.
Vad vinner du på att ta in en besiktningsman från öst?

P pmd skrev:
I fallet med min tvättmaskin, som jag nämnde förut, så var det en "elektriker" som klippte bort stickproppen på tvättmaskinens sladd och gjorde en fast installation i en befintlig väggmonterad strömbrytare.

Jag övervakade förstås och rättade honom när han kopplade fel.
Har du bevis?:crysmile:

Dom förstår sig på elinstallationen som någon annan öststatare har gjort. En svenk besiktningsman skulle döma ut det fina hantverket direkt.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Snåla?!?!? Det går inte ans att få en elektriker att komma för att få små jobb utförda. Så hur kommer det att bli framöver? Kommer ju att bli ännu svårare då alla skall utföra en massa nonsens besiktningar som enbart kommer att ge de besiktigande företagen ännu mer jobb. Men att komma hem till privatpersoner för att flytta/komplettera ett eluttag fungerar inte. Se till att detta blir möjligt först så att folk slipper göra flytten själva....

Låter som om du själv jobbar inom elbranschen...
Om vi stänger gränserna behöver vi inte bygga nya bostäder i samma takt och massvis med elektriker kan utföra dina finlirsjobb

K Kallebo skrev:
Kanske är ytterligare ett sätt att få folket att minska energiförbrukningen.. stäng av alla som inte hinner besiktiga sitt hus inom en uppsatt tid.. kanske kan lösa elpriserna också!
Bra ide, då får vi loss mer el som vi kan sälja till Polen

Äger man en fastighet är man knappast luspank?
Tramsig slutsats. Det finns garanterat husägare på marginalen och som inte har räknat med att det hipp som happ införs nya roliga utgiftsposter, gäller såväl elräkning som påhittade besiktningskrav.

• Gilla
Sofriko
  • Laddar…
Där missuppfattade du mitt inlägg.. jag syftade på att minska kostnaderna för eljobb genom att ta in annan, billigare, arbetskraft för att ha råd med den påtvingade "svenska" besiktningsmannen. Om det nu är elbranschen som har ett fulfinger med i leken att införa dessa påtvingade besiktningar i hopp om att öka sina intäkter så får dom ett långfinger tillbaka från mitt håll iaf.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Googlade lite snabbt, de var ju väldigt dyra. Ska man ha en vettig modell så får man räkna med minst 4000 kr och då är det en tveksam dosa utrustad med ir-sensor och AA-batterier som står för säkerheten.
Om man ska tvinga på någon något så är det betydligt bättre med 4 000:- för en spisvakt som kan förebygga en absolut majoritet av alla elrelaterade bränder än en besiktning för 4 000:- som bara kommer år en bråkdel.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Intressant vad många som är ointresserade av en elbesiktning.

Självklart blir man rädd att staten ska underkänna de olagliga eljobben som gemene man själv utfört.

Men om det nu ens skulle bli elbesiktningar så skulle de antagligen vara obligatoriska vid en försäljning av kåken. En deklaration för köparen att hen kan känna sig trygg att slippa fulel:cool:

Vad är det som säger att du måste ha el i kåken? Egentligen är det en lyxpryl
El finns till och med inbakat i försörjningsstödet (f.d. sossbidrag) så jag förutsätter att vårt samhällsskick inte ser el som en lyxvara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.