Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen utreder möjligheten att införa krav på elbesiktning.

Du kan läsa artikeln här: Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Det är så mycket annat som spelar roll. I efterhand inslagna spikar i ledningar. Gamla gummiisoleringa i kuloledningar som inte böjts för tvärt, Otillräckligt hårt åtdragna kontaktskruvar, korroderade kontaktytor, förklena ledningar i förhållande till ny störrelast och inbyggnad som ger dålig kylning, stickproppar som överbelastas. Dvärgbrytare som inte längre fungerar, folk som "lagat" säkringar, lampor som inte är tillräckligt iskruvade, Lednigskarvar med dålig kontakt. Alt funkar bra när installtionen är ny men när det har gått säg 20 - 30 år eller så kan saker börja hända. Framför allt är kontakter - fjädrade eller skruvade en viktig orsak. Kontaktfunktioner är elektricitetens akilleshäl och kommer alltid att förbli så. Sedan kommer nog överbelastningar.
Björn

P pmd skrev:
Elbesiktning kommer väl bara att gälla aktiva elanläggningar?
Sannolikt bara elanläggningar kopplade till nätet, blir elbesiktningarna ofta återkommande och dyrbara finns det större anledning att gå offgrid och skaffa solceller och dieselverk för sin elförsörjning

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Sverige hade nog sparat betydligt mer på att införa obligatoriska kompetenskarav på våra ministrar och riksdagsmän än vad elbesiktningsförslaget sparar i bränder. Eller är det rimligt att det tar 7 år att bli elektriker men bara två år på gymnasiet att bli infrastrukturminister (förra) med ansvar för Sveriges elförsörjning? Eller att en hårfrisörskeutbildning räcker för att råda om slutförvaret för kärnavfallet kan förvaras säkert i 100.000 år?
Dessutom verkar ju många av elskadorna och bränderna härröra från sådant som inte är ska ingå i kontrollen av den fasta elinstallationen, t ex damm inuti torktumlare/torkskåp/kyl/frys eller glömda spisplattor.

• Gilla
  • Älska
Pin och 3 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har jobbat för en standard och krav på spisvakt i så många år att jag tappat räkningen, men Elsäkerhetsverket och framförallt de större fastighetsägarna är helt ointresserade av en sådan lösning, trots att det sker tusentals torrkokningar varje år.
Har du hört några argument mot spisvakt?

K
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Argumenten lär ju vara att det medför stora kostnader för allmänheten och att riskerna inte motsvarar denna ökade kostnaden.

Jag hade faktiskt inte hört talas om dessa automatiska spisvakter. Finns det någon du rekommenderar Bo?

Nej, och de borde faktiskt inte behövas, utan byggas in i dagens moderna spisar istället. Det kostar bara några kronor att lägga till några programrader i kontrollenheten. Detta kanske kombinerat med ingång för yttre brandlarm, kanske bluetooth mellan spisfläkt och spis, om den kan skilja på brand och very well done. :)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
K
Googlade lite snabbt, de var ju väldigt dyra. Ska man ha en vettig modell så får man räkna med minst 4000 kr och då är det en tveksam dosa utrustad med ir-sensor och AA-batterier som står för säkerheten.

Hade en arbetskamrat vars hus brann ner när barnen skulle poppa popcorn och de glömde grytan på spisen...

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Framförallt de stora fastighetsägarna som absolut inte vill ha det. Även om det rör sig om ett några tusenlappar så blir det stora summor i slutändan med tusentals lägenheter. Det blir en kostnad som inte längre innebär en standardhöjning där man i dagsläget kan göra ett hyrespåslag för. Så i grund och botten så handlar det om en pengar. Dessa fastighetsägare är dessutom stora kunder hos försäkringsbolagen och de vet att om de skulle trycka på för hårt i dessa frågor så förlorar dom en kund. I nybyggnation är det bättre, speciellt seniorbostäder. Där finns ett annat tänk.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Förresten om elbränder kostar 320 miljoner om året.
Vad kostar inte då spisbränder?
Var kommer den siffran ifrån? Är inte spisbränder medräknade?

P
K Kallebo skrev:
Hade en arbetskamrat vars hus brann ner när barnen skulle poppa popcorn och de glömde grytan på spisen...
Jag har också glömt saker på spisen med rökutveckling som följd men med en brandvarnare (rökdetektor) blir man påmind tillräckligt snabbt för att rädda situationen innan någon verklig skada har skett.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var kommer den siffran ifrån? Är inte spisbränder medräknade?
Det är den siffran som nämns i meddelandet från Elsäkerhetsverket. Jag har tagit för givet att det är elbränder. Men jag kan ha fel.

Unikt namn
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är den siffran som nämns i meddelandet från Elsäkerhetsverket. Jag har tagit för givet att det är elbränder. Men jag kan ha fel.
Såhär skriver ESV i rapporten "Elsäkerhet i bostäder"

"Sammanväger man sannolikhet och konsekvens bedöms följande områden medföra störst risker vid elsäkerhetsbrister i bostäder. Områdena är sorterade i ordning, med största orsaken till elbränder och elolyckor först:
Felaktig användning av spis
 Kyl/frys
 Lampor/armaturer/lysrörsarmaturer
 Lösa elkablar/skarvsladdar
 Elcentraler
 Eluttag
 Fasta elkablar"

• Gilla
pmd
  • Laddar…
L Lorpar skrev:
Nu är ju alla mina installationer gjorda innan egenkontrollprogram ens var uppfunnet. Han som gjorde det är begraven sedan länge, tror aldrig jag har fått några papper på installationen mer än en gruppförteckning. Så det kan ju vara svårt att bevisa.
Du får gräva upp honom:crysmile:

Unikt namn Unikt namn skrev:
Om en elbesikningsman dömer ut min fungerande anläggning och sen erbjuder sig att fixa den på löpande räkning, så ser jag en överhängande risk för både en snöskyffel och garageport incident på min uppfart...
Men det är ju så bilverkstäder fungerar. Tänk vad mycket hittepåfel de åtgärdar när de i själva verket dricker kaffe och smörjer buken med en och annan bakelse

• Gilla
Sofriko
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Vad ska dom göra med fastighetsägare och privatpersoner som inte har råd att betala för en påtvingad besiktning eller för delen ev. åtgärder som erfordras utav den? Stänga av kunden från elmarknaden eller utdöma vite till en redan luspank stackare? Lycka till
Äger man en fastighet är man knappast luspank?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.