34 398 läst · 339 svar
34k läst
339 svar
Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Japp och där ser man "Och elsäkerhetsexperten tycker att ”Elbesiktningar borde vara obligatoriska före husköp”"K Kallebo skrev:
Experten är representant för Installatörsföretagen och sitter nu och hoppas på massa pengar till medlemsföretagen...
Skattefinansierat är betydligt bättre än att det dimper ner en separat faktura i min brevlåda, till och med så man sover lite extra gott om nätterna när man vet att till och med hyresgäster i lägenhet är med och betalar kalaset.P pmd skrev:
Lär ju bara vara skattefinansierat de första åren. Så är det väl med det mesta. Länge var väl även sotningen skattesubventionerad...D Dayangel skrev:
I fallet med min tvättmaskin, som jag nämnde förut, så var det en "elektriker" som klippte bort stickproppen på tvättmaskinens sladd och gjorde en fast installation i en befintlig väggmonterad strömbrytare.K Kallebo skrev:
Jag övervakade förstås och rättade honom när han kopplade fel.
Snåla?!?!? Det går inte ans att få en elektriker att komma för att få små jobb utförda. Så hur kommer det att bli framöver? Kommer ju att bli ännu svårare då alla skall utföra en massa nonsens besiktningar som enbart kommer att ge de besiktigande företagen ännu mer jobb. Men att komma hem till privatpersoner för att flytta/komplettera ett eluttag fungerar inte. Se till att detta blir möjligt först så att folk slipper göra flytten själva....Grizzlybjörnen123 skrev:
Låter som om du själv jobbar inom elbranschen...
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 004 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 004 inlägg
Det är de pragmatiska lösningen om man vill införa dylika system. Hur gör man när hundratusentals småhusägare inte lyfter ett finger? Dels för att de inte vet om det och dels för att de inte vill. Och gruppen som inte har råd. På landsorten är man ofta fattig och bor i förfallna småhus.K Kallebo skrev:
Det skiter försäkringsbolagen i som troligen är beställare av förslaget. Dom vill helst ha in premier och se till att de inte har utgifter för försäkringsskador. Deras idé om försäkring handlar om deras egen försäkring mot utgifter.D Dayangel skrev:
Sen att vi har ämbetsmän, utredare och politiker som går ärenden åt särintressen är ju ett ytterligare demokratiskt haveri bland alla andra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Jag tror inte det är försäkringsbolagen som ligger bakom detta utan Installationsföretagen, men resultatet är ju detsamma.T tobiast skrev:Det skiter försäkringsbolagen i som troligen är beställare av förslaget. Dom vill helst ha in premier och se till att de inte har utgifter för försäkringsskador. Deras idé om försäkring handlar om deras egen försäkring mot utgifter.
Sen att vi har ämbetsmän, utredare och politiker som går ärenden åt särintressen är ju ett ytterligare demokratiskt haveri bland alla andra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 349 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 349 inlägg
Eget arbete kan aldrig godkännas då det är olagligt, dvs själva arbetet är olagligt, inte elinstallationen.L Luugen skrev:
Det viktiga är nämligen inte om det är säkert, utan det viktiga är att det är rätt person som gjort jobbet. Till det vill man nu också skapa ännu mer jobb till ett utvalt skrå.
Knappast aktuellt med retroaktivt krav på kvitton och i praktiken omöjligt ju fler år tillbaka det handlar om när vi talar om nya regler som införs i efterhand. I teorin kan man ju bara hänvisa till att installationen är gjord av firma X som gick i Kk för X antal år sedan och eftersom det inte var något krav då så har man inga kvitton kvar som styrker arbetet. Passerar det besiktningen, oavsett vem som gjort jobbet, så är ju saken biff.L Luugen skrev:
Se mitt svar ovanFairlane skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 570 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 570 inlägg
Jag tror verkligen inte elektrikerna ligger bakom detta och jag tror inte heller dom överlag är särskilt positiva över denna riktning.Fairlane skrev:
Silver skrev en för mig mycket troligare förklaring i inlägg #74.