P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men inom förskolan går det inflation i utbildningsbkrav.
Inte om utbildningen verkligen ger gedigna kunskaper. Det är minst lika viktigt att förskolebarn får en bra utbildning som att gymnasieungdomar får det. När barn är små utvecklas de snabbast och är mest formbara. Vi bör satsa mycket på dem.
 
  • Gilla
Wide Glide och 2 till
  • Laddar…
P
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Hade ej varit fel om de besiktigat avlopp mm också samtidigt för de kostar även försäkringsbolagen pengar.
Om försäkringsbolagen tycker att avlopp eller elsystem är problem så kan de kräva besiktning för att man ska få teckna en försäkring, eller höja premien för dem som inte har besiktigat. Staten behöver inte lägga sig i.
Men vem ska stå för kostnaden och vad blir kostnaden? Hur ofta skall den göras? Betalar staten det eller husägaren?
När det gäller det mesta annat som rör fastigheter så är det brukligt att fastighetsägaren får stå för kostnaden. Att skattebetalarna ska betala vore inte rimligt. Det är en minoritet av befolkningen som är fastighetsägare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte om utbildningen verkligen ger gedigna kunskaper. Det är minst lika viktigt att förskolebarn får en bra utbildning som att gymnasieungdomar får det. När barn är små utvecklas de snabbast och är mest formbara. Vi bör satsa mycket på dem.
Självklart! Jag håller med fullständigt. Men tyvärr gör inte den riktiga världen det.
Idag verkar det som att af skickar vem som helst för att utbilda sig. Oavsett språkkunskaper eller lämplighet....
Sen kan kraven på bara utbildad personal slå fel. Det finns lämpliga människor som inte är utbildade.
Men vi är på samma nivå.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte om utbildningen verkligen ger gedigna kunskaper. Det är minst lika viktigt att förskolebarn får en bra utbildning som att gymnasieungdomar får det. När barn är små utvecklas de snabbast och är mest formbara. Vi bör satsa mycket på dem.
Problemet är ju nivån på den utbildningen. Inte sällan tycks de utbildade vara mindre lämpliga än de utbildade. Jag hörde om någon undersökning där de tittade på vikten av behöriga lärare, och kom fram till att det viktiga var att läraren var engagerad, inte att den var behörig. Tyvärt har jag inte hittat studien, men resultatet känns rimligt. Jag har inte sett någon som visar viken sv behörighet heller. Men det är det som det hela tiden är fokus på.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
När jag kollade på Trygg-Hansas hemsida så nämnde de spis där efter eldstad...
Dessa som de allra största orsakerna.
Sen nämnde de lite längre ner i artikeln el...
Men då var det saker som en överkörd sladd eller liknande. Inte fast installation.
Dessutom tror jag att fb hellre ser krav på spisvakt. Än besiktning av elen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ktning-av-elinstallationer-i-bostader-utreds/

Även här klumpar man ihop alla elfel som att det beror på anläggningen. Det här är ju inte seriöst. Det här är en en hetsjakt för att få bort "icke behörig" installation från marknaden. I grunden är det önskvärt att el är så säker den kan vara, men i det här fallet så siktar man att plocka barren när hela trädet är dött. Även om utfallet förmodligen inte kommer ändra något så kommer några utvalda få obekväma samtal imorgon.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K K Nizze skrev:
Ska SosseStasi flytta in hos alla husägare för att se vad dom kan få in skatte pengar på. Ursäkta, men nu jäklar får det vara slut på utsugning av skattebetalare Svensson som kämpar för att få vardagen att gå ihop. Se istället till att få alla Sossesoffliggare och Hitte på jobbare ut på arbetsmarknaden och lämna vanligt folk i fred
Alla de som du nämner i din kommentar kan faktiskt jobba med just elbesiktning
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror personligen att oseriösa hantverkare (ofta från Polen och andra östeuropeiska länder) är ett större problem än hempul faktiskt.

MIn far som är (var innan pensionen) elektriker har gjort många fler "felaktiga" kopplingar än någon annan jag känner och han är utbildad han var ackrediterad. Men han fuskade ofta privat där det faktikst inte spelade någon större roll. Jag skulle dock inte vilja reda ut det han har kopplat i mina föräldrars sommarstuga, för den lär inte gå igenom en besiktning. Är det farligt? Absolut inte. Är det godkänt? Absolut inte.
Jo kan så vara?
Men vi ser ju inte statistiken över "sakskador" som försäkringsbolagen får in.
Sen tror jag "hempulet" ökat med "smarta hem".
Inget enkelt hursomhelst att lösa.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Känns som majoriteten av elfelen beror på elutrustningar som lekman kopplar till husets elsystem och inte elsystemet... Så börja där istället.
Många elanläggningar är idag inte anpassade för alla produkter som är i jackade
 
M maria01 skrev:
betyder det att dom kan skriva under på privata eldragningar med
Besiktningen kommer säkerligen att utföras på typ samma sätt som bilprovningen. All fulel du kopplat kommer det att bli antingen godkänt eller att du måste åtgärda för ombesiktning och då ta in en elfirma som åtgärdar och skickar in ett intyg till elsäkerhetsverket
 
  • Ledsen
pmd
  • Laddar…
M maria01 skrev:
betyder det att dom kan skriva under på privata eldragningar med
Ja och nej.

En elanläggning vet inte om vem som har installerat den. Installationen kan vara fackmannamässig och enligt reglerna, eller så är den inte det.
Det är elinstallationsarbetet i sig som är olagligt och straffbart om det inte görs av elektriker med egen auktorisation eller person som jobbar åt ett elinstallationsföretag och gör installationen på arbetstid. Den resulterande elanläggningen kan fortfarande både vara okej och inte okej efteråt.
Givetvis ökar sannolikheten markant att det blir rätt och riktigt när en elektriker gör jobbet...

Nu till haken, en elbesiktning kommer aldrig att lämna någon slags garanti på att hela anläggningen är fri från fel i material eller utförande. Lika lite som att en överlåtelsebesiktning på ett hus på något sätt garanterar att huset är byggtekniskt felfritt.

Man kan bara skriva ett protokoll och berätta om man utifrån besiktningens omfattning noterat några brister eller hittat annat som föranleder djupare undersökning. Ingen kommer alltså att "skriva under" på en anläggning och överta någon slags ansvar. Det är nämligen alltid ditt ansvar, du som äger anläggningen, att se till att anläggningen är säker. Kan du inte bedöma det själv, varsågod att ringa en elinstallationsfirma eller besiktningsfirma redan idag och låt utföra en kontroll av din anläggning.

Skulle man istället säga att kriteriet bara är "visa kvitto på allt sedan huset byggdes eller så skickar vi ett strafföreläggande" då blir det uppenbart att det inte handlar om elsäkerhet.

PS. Jag får absolut inte montera en dimmerpuck bakom en strömbrytare, men det är fullt tillåtet att jag reparerar styrkortet till diskmaskinen (trasigt relä) eller tvättmaskinen (trasig utgångstransistor och effekttransistor) eller köper kapsling, normkomponenter och lösa komponenter och bygger ihop en maskin jag kallar t.ex "automationssystem" helt själv och sedan ansluter den till elnätet med stickkontakt, så länge jag inte avser att sälja den till någon annan och själv tar ansvaret för att jag inte eldar upp huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Ett eventuellt krav på besiktning av elanläggningen är ett sjukt bra förslag på flera punkter.

1 Man får bukt på all fulel som kopplas runt om i stugorna.
2. Skulle man göra någon vesäntlig förändring skickar den auktoriserade elfirman in ett intyg på förändringen till ESV.
3. Visar det sig att det ändå gjorts någon förändring som det saknas intyg på får man ett vite på 100 lök.
4. Skapar arbetstillfällen hos besiktningsutföraren (elfirman).
5. De Sosselåtsasjobb som finns idag på bidrag kan bli riktiga jobb.
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.

Bara fördelar med andra ord.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Ja och nej.

En elanläggning vet inte om vem som har installerat den. Installationen kan vara fackmannamässig och enligt reglerna, eller så är den inte det.
Det är elinstallationsarbetet i sig som är olagligt och straffbart om det inte görs av elektriker med egen auktorisation eller person som jobbar åt ett elinstallationsföretag och gör installationen på arbetstid. Den resulterande elanläggningen kan fortfarande både vara okej och inte okej efteråt.
Givetvis ökar sannolikheten markant att det blir rätt och riktigt när en elektriker gör jobbet...

Nu till haken, en elbesiktning kommer aldrig att lämna någon slags garanti på att hela anläggningen är fri från fel i material eller utförande. Lika lite som att en överlåtelsebesiktning på ett hus på något sätt garanterar att huset är byggtekniskt felfritt.

Man kan bara skriva ett protokoll och berätta om man utifrån besiktningens omfattning noterat några brister eller hittat annat som föranleder djupare undersökning. Ingen kommer alltså att "skriva under" på en anläggning och överta någon slags ansvar. Det är nämligen alltid ditt ansvar, du som äger anläggningen, att se till att anläggningen är säker. Kan du inte bedöma det själv, varsågod att ringa en elinstallationsfirma eller besiktningsfirma redan idag och låt utföra en kontroll av din anläggning.

Skulle man istället säga att kriteriet bara är "visa kvitto på allt sedan huset byggdes eller så skickar vi ett strafföreläggande" då blir det uppenbart att det inte handlar om elsäkerhet.

PS. Jag får absolut inte montera en dimmerpuck bakom en strömbrytare, men det är fullt tillåtet att jag reparerar styrkortet till diskmaskinen (trasigt relä) eller tvättmaskinen (trasig utgångstransistor och effekttransistor) eller köper kapsling, normkomponenter och lösa komponenter och bygger ihop en maskin jag kallar t.ex "automationssystem" helt själv och sedan ansluter den till elnätet med stickkontakt, så länge jag inte avser att sälja den till någon annan och själv tar ansvaret för att jag inte eldar upp huset.
Tvätt och diskmaskin eller för den delen den radiostyrda bilen är inte en fast installation och räknas inte in i elanläggningen förutsatt att du inte lägger in detta fast. Men det går ju inte eftersom att du inte får det:crysmile:
 
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett eventuellt krav på besiktning av elanläggningen är ett sjukt bra förslag på flera punkter.

1 Man får bukt på all fulel som kopplas runt om i stugorna.
2. Skulle man göra någon vesäntlig förändring skickar den auktoriserade elfirman in ett intyg på förändringen till ESV.
3. Visar det sig att det ändå gjorts någon förändring som det saknas intyg på får man ett vite på 100 lök.
4. Skapar arbetstillfällen hos besiktningsutföraren (elfirman).
5. De Sosselåtsasjobb som finns idag på bidrag kan bli riktiga jobb.
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.

Bara fördelar med andra ord.
Bra för elföretagen iallafall.
Bara för att man inte får koppla behöver det inte innebära att man gör fel eller farligt. Se bara på alla som får, när de är i tjänst, men inte får på fritiden. Blir deras kopplingar de gör hemma helt plötsligt kass?

Det här är en mångmiljardaffär som inte kommer rädda särskilt många från skada och ytterst få från att dö. Om min mobilladdare börjar brinna så är det inget som hade förhindrats av en sådan här besiktning. Gissningsvis hjälper inte besiktningen heller om jag glömmer att stänga av spisen...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
[
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tvätt och diskmaskin eller för den delen den radiostyrda bilen är inte en fast installation och räknas inte in i elanläggningen förutsatt att du inte lägger in detta fast. Men det går ju inte eftersom att du inte får det:crysmile:
Precis min poäng, att det brinner precis lika bra* om man gör fel oavsett om det är i dimmerpucken eller tvättmaskinen!

*Egentligen brinner elmaterial och apparater sjukt dåligt och man måste i regel förlita sig på att lyckas antända något annat för att kunna elda upp huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.