Fairlane Fairlane skrev:
Bra för elföretagen iallafall.
Bara för att man inte får koppla behöver det inte innebära att man gör fel eller farligt. Se bara på alla som får, när de är i tjänst, men inte får på fritiden. Blir deras kopplingar de gör hemma helt plötsligt kass?

Det här är en mångmiljardaffär som inte kommer rädda särskilt många från skada och ytterst få från att dö. Om min mobilladdare börjar brinna så är det inget som hade förhindrats av en sådan här besiktning. Gissningsvis hjälper inte besiktningen heller om jag glömmer att stänga av spisen...
Det finns ju massor av saker du gör på arbetstid som du inte får göra på fritiden. Vad tror du din chef skulle säga om du börjar sälja pilsner på fritiden och konkurrerar med samma sak som du gör på jobbet?
 
martin43 martin43 skrev:
[
Precis min poäng, att det brinner precis lika bra* om man gör fel oavsett om det är i dimmerpucken eller tvättmaskinen!

*Egentligen brinner elmaterial och apparater sjukt dåligt och man måste i regel förlita sig på att lyckas antända något annat för att kunna elda upp huset.
Jo men försäkringsbolaget får säkert in en "sakskada" pga drulle och får betala ut.
Leverantören vägrar garanti men försäkringsbolaget får stå för notan.
Att någon "hempulat" går inte att bevisa som det är nu.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det finns ju massor av saker du gör på arbetstid som du inte får göra på fritiden. Vad tror du din chef skulle säga om du börjar sälja pilsner på fritiden och konkurrerar med samma sak som du gör på jobbet?
Ska min arbetsgivare skita i, dom pengarna man drar in åt firman täcker alla utgifter. Visst finns det en intressekonflikt via en del konsulter som är anställda på företag och har en egen firma privat. Men att påstå att en snickare måste anlita ett företag för att bygga ut hemma är ju bisarrt.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett eventuellt krav på besiktning av elanläggningen är ett sjukt bra förslag på flera punkter.

1 Man får bukt på all fulel som kopplas runt om i stugorna.
2. Skulle man göra någon vesäntlig förändring skickar den auktoriserade elfirman in ett intyg på förändringen till ESV.
3. Visar det sig att det ändå gjorts någon förändring som det saknas intyg på får man ett vite på 100 lök.
4. Skapar arbetstillfällen hos besiktningsutföraren (elfirman).
5. De Sosselåtsasjobb som finns idag på bidrag kan bli riktiga jobb.
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.

Bara fördelar med andra ord.
Pkt 4 och 5 Effekten av förslaget blir ju skapade låtsatsjobb åt de som inte klarar ackordstempot, det kan alltså vara SEF som kokat ihop detta ihop med IN
 
  • Gilla
Lisasl och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ett eventuellt krav på besiktning av elanläggningen är ett sjukt bra förslag på flera punkter.

1 Man får bukt på all fulel som kopplas runt om i stugorna.
2. Skulle man göra någon vesäntlig förändring skickar den auktoriserade elfirman in ett intyg på förändringen till ESV.
3. Visar det sig att det ändå gjorts någon förändring som det saknas intyg på får man ett vite på 100 lök.
4. Skapar arbetstillfällen hos besiktningsutföraren (elfirman).
5. De Sosselåtsasjobb som finns idag på bidrag kan bli riktiga jobb.
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.

Bara fördelar med andra ord.
Det är ju bra om du indikerar att det rör sig om ironi. För det hoppas jag verkligen att det var.

Eller så är du bara en elektriker och det skulle ju också förklara saken.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Ska min arbetsgivare skita i, dom pengarna man drar in åt firman täcker alla utgifter. Visst finns det en intressekonflikt via en del konsulter som är anställda på företag och har en egen firma privat. Men att påstå att en snickare måste anlita ett företag för att bygga ut hemma är ju bisarrt.
Jo, det kan jag hålla med om. Men elektrikern kan ju garanterat göra detta med på fritiden med företagets godkännande.
 
F fribygg skrev:
Pkt 4 och 5 Effekten av förslaget blir ju skapade låtsatsjobb åt de som inte klarar ackordstempot, det kan alltså vara SEF som kokat ihop detta ihop med IN
Nu jobbar ju inte alla elektriker på accord. Är man duktig väljer man sin arbetsgivare
 
V videopac skrev:
Det är ju bra om du indikerar att det rör sig om ironi. För det hoppas jag verkligen att det var.

Eller så är du bara en elektriker och det skulle ju också förklara saken.
Ironin skulle möjligtvis vara alla svettiga, nervösa husägare som vet med sig att de inte skulle klara en besiktning.:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu jobbar ju inte alla elektriker på accord. Är man duktig väljer man sin arbetsgivare
Är man tillräckligt duktig behöver man inga påhittade besiktningsjobb från SEF
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ironin skulle möjligtvis vara alla svettiga, nervösa husägare som vet med sig att de inte skulle klara en besiktning.:crysmile:
Jo men nu tror jag inte det ska gå så längt.
Men, perilextrådarna och dyra glashällar som kopplas in utan nolla gör mig fundersam.
Jag har själv ingen bra lösning och jag vet själv flera punkter där jag sjärlv skulle få underkänt. ;)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Dom är välkomma att besikta min anläggning men jag är måttligt intresserad av att betala för meningslösa hittepå jobb
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Jag vill då inte heller betala för något som lär vara lika dålig som en Anticimex energi/husbesiktning.

Helt stört.

Visste nu betalar jag ju för bil/mcbesiktning men jag tycker det nog det behövs mera.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
CHEMAS CHEMAS skrev:
Visste nu betalar jag ju för bil/mcbesiktning men jag tycker det nog det behövs mera.
En bil har en hel del slitdelar som slits helt naturligt över tid när den används eller är parkerad indränkt i vägsalt. Inom sin normala livslängd är det därför troligt att man både hunnit prova hur det känns att tappa bromsarna under färd eller vad som händer när en kulled i hjulupphängningen hoppar ur på E4an, om ingen kunnig kontrollerat bilen. Ja, lämnar man bilen på service ska det inte hända. Men man måste inte lämna in en bil på service, speciellt inte efter ett antal år när garantin gått ut.

En elanläggning däremot har inte något direkt sådant slitage, på samma sätt. Möjligen att en väldigt välanvänd strömbrytare kan ge upp, eller om man envisas med att varje dag rycka ur och sätta i samma kontakt. Men det brukar reglera sig själv genom att man får den i näven innan det hinner brinna upp. Annars är det mest en långsamt pågående åldring som gör att man efter 50 år bör fundera på att byta ut allt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
En bil har en hel del slitdelar som slits helt naturligt över tid när den används eller är parkerad indränkt i vägsalt. Inom sin normala livslängd är det därför troligt att man både hunnit prova hur det känns att tappa bromsarna under färd eller vad som händer när en kulled i hjulupphängningen hoppar ur på E4an, om ingen kunnig kontrollerat bilen. Ja, lämnar man bilen på service ska det inte hända. Men man måste inte lämna in en bil på service, speciellt inte efter ett antal år när garantin gått ut.

En elanläggning däremot har inte något direkt sådant slitage, på samma sätt. Möjligen att en väldigt välanvänd strömbrytare kan ge upp, eller om man envisas med att varje dag rycka ur och sätta i samma kontakt. Men det brukar reglera sig själv genom att man får den i näven innan det hinner brinna upp. Annars är det mest en långsamt pågående åldring som gör att man efter 50 år bör fundera på att byta ut allt.
Vad menar du? Alltså jag tror du fattat bakvänt om vad jag skrev. Det är ju precis det som du skrev som jag menade. Fast riktigt kortfattat.

Edit: Jag var nog otydlig med fordonsbes.

Jag tycker det behövs mycket mera än en elbesiktning. Så?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dom är välkomma att besikta min anläggning men jag är måttligt intresserad av att betala för meningslösa hittepå jobb
Bättre betala för något du får än att betala hög skatt för att folk ska gå på bidrag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.