33 677 läst · 339 svar
34k läst
339 svar
Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Det finns ju massor av saker du gör på arbetstid som du inte får göra på fritiden. Vad tror du din chef skulle säga om du börjar sälja pilsner på fritiden och konkurrerar med samma sak som du gör på jobbet?Fairlane skrev:Bra för elföretagen iallafall.
Bara för att man inte får koppla behöver det inte innebära att man gör fel eller farligt. Se bara på alla som får, när de är i tjänst, men inte får på fritiden. Blir deras kopplingar de gör hemma helt plötsligt kass?
Det här är en mångmiljardaffär som inte kommer rädda särskilt många från skada och ytterst få från att dö. Om min mobilladdare börjar brinna så är det inget som hade förhindrats av en sådan här besiktning. Gissningsvis hjälper inte besiktningen heller om jag glömmer att stänga av spisen...
Jo men försäkringsbolaget får säkert in en "sakskada" pga drulle och får betala ut.martin43 skrev:
Leverantören vägrar garanti men försäkringsbolaget får stå för notan.
Att någon "hempulat" går inte att bevisa som det är nu.
Ska min arbetsgivare skita i, dom pengarna man drar in åt firman täcker alla utgifter. Visst finns det en intressekonflikt via en del konsulter som är anställda på företag och har en egen firma privat. Men att påstå att en snickare måste anlita ett företag för att bygga ut hemma är ju bisarrt.Grizzlybjörnen123 skrev:
Pkt 4 och 5 Effekten av förslaget blir ju skapade låtsatsjobb åt de som inte klarar ackordstempot, det kan alltså vara SEF som kokat ihop detta ihop med INGrizzlybjörnen123 skrev:Ett eventuellt krav på besiktning av elanläggningen är ett sjukt bra förslag på flera punkter.
1 Man får bukt på all fulel som kopplas runt om i stugorna.
2. Skulle man göra någon vesäntlig förändring skickar den auktoriserade elfirman in ett intyg på förändringen till ESV.
3. Visar det sig att det ändå gjorts någon förändring som det saknas intyg på får man ett vite på 100 lök.
4. Skapar arbetstillfällen hos besiktningsutföraren (elfirman).
5. De Sosselåtsasjobb som finns idag på bidrag kan bli riktiga jobb.
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.
Bara fördelar med andra ord.
Det är ju bra om du indikerar att det rör sig om ironi. För det hoppas jag verkligen att det var.Grizzlybjörnen123 skrev:Ett eventuellt krav på besiktning av elanläggningen är ett sjukt bra förslag på flera punkter.
1 Man får bukt på all fulel som kopplas runt om i stugorna.
2. Skulle man göra någon vesäntlig förändring skickar den auktoriserade elfirman in ett intyg på förändringen till ESV.
3. Visar det sig att det ändå gjorts någon förändring som det saknas intyg på får man ett vite på 100 lök.
4. Skapar arbetstillfällen hos besiktningsutföraren (elfirman).
5. De Sosselåtsasjobb som finns idag på bidrag kan bli riktiga jobb.
6. Man minskar och kommer åt alla bränder som orsakas av inkompetens hos villaägare som är för snåla att ta in kompetens för att koppla el.
Bara fördelar med andra ord.
Eller så är du bara en elektriker och det skulle ju också förklara saken.
Jo, det kan jag hålla med om. Men elektrikern kan ju garanterat göra detta med på fritiden med företagets godkännande.X xxx.maws skrev:
Ironin skulle möjligtvis vara alla svettiga, nervösa husägare som vet med sig att de inte skulle klara en besiktning.V videopac skrev:
Jo men nu tror jag inte det ska gå så längt.Grizzlybjörnen123 skrev:
Men, perilextrådarna och dyra glashällar som kopplas in utan nolla gör mig fundersam.
Jag har själv ingen bra lösning och jag vet själv flera punkter där jag sjärlv skulle få underkänt.
Renoverare
· Kalmar
· 2 794 inlägg
Dom är välkomma att besikta min anläggning men jag är måttligt intresserad av att betala för meningslösa hittepå jobb
En bil har en hel del slitdelar som slits helt naturligt över tid när den används eller är parkerad indränkt i vägsalt. Inom sin normala livslängd är det därför troligt att man både hunnit prova hur det känns att tappa bromsarna under färd eller vad som händer när en kulled i hjulupphängningen hoppar ur på E4an, om ingen kunnig kontrollerat bilen. Ja, lämnar man bilen på service ska det inte hända. Men man måste inte lämna in en bil på service, speciellt inte efter ett antal år när garantin gått ut.CHEMAS skrev:
En elanläggning däremot har inte något direkt sådant slitage, på samma sätt. Möjligen att en väldigt välanvänd strömbrytare kan ge upp, eller om man envisas med att varje dag rycka ur och sätta i samma kontakt. Men det brukar reglera sig själv genom att man får den i näven innan det hinner brinna upp. Annars är det mest en långsamt pågående åldring som gör att man efter 50 år bör fundera på att byta ut allt.
Vad menar du? Alltså jag tror du fattat bakvänt om vad jag skrev. Det är ju precis det som du skrev som jag menade. Fast riktigt kortfattat.martin43 skrev:En bil har en hel del slitdelar som slits helt naturligt över tid när den används eller är parkerad indränkt i vägsalt. Inom sin normala livslängd är det därför troligt att man både hunnit prova hur det känns att tappa bromsarna under färd eller vad som händer när en kulled i hjulupphängningen hoppar ur på E4an, om ingen kunnig kontrollerat bilen. Ja, lämnar man bilen på service ska det inte hända. Men man måste inte lämna in en bil på service, speciellt inte efter ett antal år när garantin gått ut.
En elanläggning däremot har inte något direkt sådant slitage, på samma sätt. Möjligen att en väldigt välanvänd strömbrytare kan ge upp, eller om man envisas med att varje dag rycka ur och sätta i samma kontakt. Men det brukar reglera sig själv genom att man får den i näven innan det hinner brinna upp. Annars är det mest en långsamt pågående åldring som gör att man efter 50 år bör fundera på att byta ut allt.
Edit: Jag var nog otydlig med fordonsbes.
Jag tycker det behövs mycket mera än en elbesiktning. Så?