F fribygg skrev:
Absolut, jättebra om folk får köpa besiktningstjänster om de så önskar. Jag har för mig att det är så redan idag och är säker på att föreningen Villaägarna och försäkringsbolagen kan rekommendera lämpliga besiktningsföretag om man så önskar.
Tvång är inte av godo och politiska utspel valår för att locka SEFs medlemmar tas knappast emot med öppna armar av husägarna som lär få betala.
Självklart ska det vara ett tvång. Låt oss säga att det är krav på besiktning med 10 års intervall. Har man ändrat något i elanläggningen och det finns dokumenterat av elfirma och anmält till ESV blir det endast en kontrollbesiktning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Tror du att farliga kopplingar har ökat med smarta hem då? Jag tror inte det.
Det lär ju besiktningen ge klarhet i
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inte intresserad av att sponsra lata och odugliga människor heller
Exakt vad tror du att mervärdet jag isåfall skulle betala för en besiktning är? den installationen som finns i mitt hus är utförd av personer som är betydligt mer kunniga än dom "elektriker" som är så dåliga att dom skulle ha tid med massa låtsas jobb dom är nog fullbelagda ändå
Precis vad jag misstänkte att din anläggning inte skulle klara en besiktning
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Precis vad jag misstänkte att din anläggning inte skulle klara en besiktning
Hehe, nu får du allt sluta trolla. Folk kan ju tro att du menar allvar :crysmile:
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart ska det vara ett tvång. Låt oss säga att det är krav på besiktning med 10 års intervall. Har man ändrat något i elanläggningen och det finns dokumenterat av elfirma och anmält till ESV blir det endast en kontrollbesiktning.
Du som kan detta, va skulle du säga att du behöver i tid för att besiktiga en villa från 60-talet, säg 150 kvm?
Vad skulle du vilka kontrollera? Jag har till exempel en tvättmaskin med en torktumlare på, ståendes bredvid varmvattenberedaren och elpannan. Ingen möjlighet att komma in bakom för att avgöra om det är vettigt anslutet eller inte. Skulle det vara något som skulle vara intressant att kolla, eller skippar man det?

Nu tillhör ju inte du de dyra spelarna, men för mig blir det klart att det blir en hyffsad slant i bara besiktningen och sen tillkommer att fixa eventuella fel i anläggningen, vilket iofs kan vara vettigt, men det beror ju lite på hur petig besiktningsmannen är.

Och så är det ju detta med att en väldigt liten andel av alla bränder sker i den fasta anläggningen.
 
Magnus E K
Hittade lite instruktioner om vad man ska göra innan besiktningen:

1. Flytta möbler så att samtliga eluttag är tillgängliga.
2. Dra ut spis, kyl och frys, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och övriga vitvaror så att dessas elanslutningar är tillgängliga.
3. Om du har takhöjd över 2,60 m, ställ fram en godkänd stege för att kunna komma åt lamparmaturer och takdosor.
4. Om du har elinstallationer på vinden, säkerställ att det finns godkänd fast monterad stege för att ta sig upp på vinden och att vindsutrymmet är fritt från bråte.
5. Ta fram alla eventuella övertapetserade kopplingsdosor.
6. Om du har takfotsbelysning eller annan högt placerad utebelysning, hyr och montera byggnadsställning.
7. Plocka fram alla magasinerade elektriska apparater och antingen skrota dem (klipp av sladden) eller placera lätt åtkomliga på t ex köksbordet.
8. Om du har s k "smarta hem"-prylar som inte är väldigt vanligt förekommande, spela in och redigera en instruktionsvideo som pedagogiskt visar hur samtliga funktioner hos dessa fungerar så att de kan testas av besiktningsmannen.
9. Avveckla eller göm undan eventuella olagliga odlingar som kan finnas i utrymmen som ska besiktigas.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
eleson och 12 till
  • Laddar…
P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Tvätt och diskmaskin eller för den delen den radiostyrda bilen är inte en fast installation och räknas inte in i elanläggningen förutsatt att du inte lägger in detta fast. Men det går ju inte eftersom att du inte får det:crysmile:
Vår diskmaskin är inkopplad med stickpropp: ej fast installation.
Vår tvättmaskin är inkopplat till en kopplingsplint i en strömbrytarlåda: fast installation.
Det sista eftersom det var enklare än att installera ett uttag efter strömbrytarlådan som man sen kan plugga in stickproppen från tvättmaskinen i (eller ersätta strömbrytarlådan med ett uttag). Den stickproppen behövde förstås avlägsnas från sladden.
Enklare betyder ofta säkrare.
 
Redigerat:
P
martin43 martin43 skrev:
En elanläggning däremot har inte något direkt sådant slitage, på samma sätt.
Precis. Om en elanläggning är korrekt när den är nyinstallerad så kommer den att vara korrekt under en mycket lång tid om ingen pillar på den …

Vilka andra faror finns det med hus som gör att staten måste besiktiga för att skydda oss från oss själva? Att taket inte riskerar att läcka? Att vattenledningarna inte riskerar att frysa sönder? Att garageportarna inte riskerar att ramla ner på någon som går in eller ut genom dem? Att alla har en snöskyffel och kan använda den så att det inte finns risk för ishalka på gången till ytterdörren?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
P
CHEMAS CHEMAS skrev:
MEN jag kanske kan tycka att en ORDENTLIG elbesiktning kan vara på sin plats när någon säljer ett boende.

Att det inte är svartprickigt av lite svartmögel på en kall vind är helt ok men är elanläggningen helt åt helvete skiter många i när dom köper. Är bara vinden, köket o toan snygg så gör det inget.

Men en besiktning bara sådär. Eh NÄ!
Det är väl upp till var och en att avgöra om de vill göra en elbesiktning? Det finns väl inget som hindrar en köpare att göra en sådan?
 
  • Gilla
cillan och 4 till
  • Laddar…
P
V videopac skrev:
Tja, om bilverkstaden skulle vara den som initialt besiktigar min bil så tror jag ärligt talat att de skulle upptäcka fler "fel" än vad den fristående bilbesiktningen skulle göra.
Ja, och det är bra. Häromåret hittade bilverkstan en del fel som jag absolut tyckte behövde åtgärdas men som en bilbesiktning inte skulle bry sig om.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har till exempel en tvättmaskin med en torktumlare på, ståendes bredvid varmvattenberedaren och elpannan. Ingen möjlighet att komma in bakom för att avgöra om det är vettigt anslutet eller inte. Skulle det vara något som skulle vara intressant att kolla, eller skippar man det?
Precis som du inför en bilbesiktning måste lägga varningstriangeln väl synlig och ta fram den avtagbara kroken, så måste du förstås se till att allt som ska inspekteras är åtkomligt inför en elbesiktning.
 
P pmd skrev:
Ja, och det är bra. Häromåret hittade bilverkstan en del fel som jag absolut tyckte behövde åtgärdas men som en bilbesiktning inte skulle bry sig om.
Då gäller det att du har kompetens att avgöra om felen är riktiga fel eller bara "fel", de senare är något som vekstaden behöver för att tjäna pengar på okunniga kunder. Kanske sådana kunder som skräms av att få underkänt på bilbesiktningen och/eller lockas av en eventuellt gratis förbesiktning som väl ändå på något sätt verkstaden behöver tjäna in.

Om de nu ens hittar riktiga fel. Om de nu ens åtgärdar fel som de säger sig hittat (så kallade "fel").
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
P
Jodå.
Jag bruka läsa instruktionsboken när jag har köpt en bil. :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart ska det vara ett tvång. Låt oss säga att det är krav på besiktning med 10 års intervall. Har man ändrat något i elanläggningen och det finns dokumenterat av elfirma och anmält till ESV blir det endast en kontrollbesiktning.
Detta är ju en intressant tanke med ett helt statligt låsta elsystem i hushåll men det är knappast så det kommer gå till. Besikningsmännen kommer knappast kunna tillverka och lagra el-ritningar detaljerade nog för att upptäcka oregistrerade ändringar på alla bostäder i hela landet och det skulle innebära massor av pappersarbete från alla led som ingen vill göra eller betala för vid varje ändring.

Det som mer troligt skulle hända är att dom kommer ut och felar allt uppenbart fel som inte kräver någon direkt utbildning för att hitta och allt över en viss förbestämd ålder tillsammans med liknande friskrivningar som husbesikningar alltid har för att ducka ansvar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du som kan detta, va skulle du säga att du behöver i tid för att besiktiga en villa från 60-talet, säg 150 kvm?
Vad skulle du vilka kontrollera? Jag har till exempel en tvättmaskin med en torktumlare på, ståendes bredvid varmvattenberedaren och elpannan. Ingen möjlighet att komma in bakom för att avgöra om det är vettigt anslutet eller inte. Skulle det vara något som skulle vara intressant att kolla, eller skippar man det?

Nu tillhör ju inte du de dyra spelarna, men för mig blir det klart att det blir en hyffsad slant i bara besiktningen och sen tillkommer att fixa eventuella fel i anläggningen, vilket iofs kan vara vettigt, men det beror ju lite på hur petig besiktningsmannen är.

Och så är det ju detta med att en väldigt liten andel av alla bränder sker i den fasta anläggningen.
Nu vet ju inte jag vad ESV vill ha besiktat. Inte tror jag att de går in på detaljer och ska kolla hur det ser ut bakom varje brytare och uttag utan är nog mer helheten. Man ser ganska snart om det varit en hempulare i farten. Skulle kunna tänka mig att det blir föreläggande om åtgärd som endast auktoriserad elfirma får åtgärda och skicka in till ESV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.