P
Kempa_swe
Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen utreder möjligheten att införa krav på elbesiktning.

Du kan läsa artikeln här: Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Hade ej varit fel om de besiktigat avlopp mm också samtidigt för de kostar även försäkringsbolagen pengar. Men vem ska stå för kostnaden och vad blir kostnaden? Hur ofta skall den göras? Betalar staten det eller husägaren?
 
Ett motsvarande krav finns redan i Norge, om jag inte missförstått. Jag blev skickad att rätta fel efter en sådan en gång. Kunden ville absolut inte ha dit mig för att laga tramsfel för dyra pengar så det var inte speciellt trevligt. Ett fel var att en förlängningskabel var nedgrävd i gruset över till garaget, jag fick inspektera att kontakten var utdragen ur uttaget. Sedan var varmvattenberedaren inkopplad med sin medföljande kontakt i ett vanligt uttag, vilket den inte får. Klippa kontakten och koppla ledningen direkt i en brytare. Kunden kunde inte förstå varför hon skulle betala en massa pengar när den varmvattenberedaren fungerat utmärkt i många år.
 
  • Wow
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De första tre åren är en sorts förlängt högstadium där inte så studiemotiverade killar ska få tid att mogna och läsa ikapp lite av det som de har missade tidigare under skolgången.

Och i stort sett alla vägar in i arbetslivet i dag inkluderar lång utbildningstid för ungdomen. Det som förr hette dagisfröken kräver numera en högre utbildning på universitet eller högskola. När jag gick i skolan var det en tvåårig gymnasieutbildning. Innan dess fanns nog inga krav alls för att börja jobba på dagis. Vi har helt enkelt utbildningsinflation som till stor del handlar om att förvara ungdomsgenerationerna i utbildningssystemet. Hälften i varje ungdomsgeneration påbörjar högre utbildning. Det är kulturellt och en internationell trend.
Det som idag heter dagisfröken kräver ingen utbildning idag heller, bara ett rent utdrag från belastningsregister. Förskollärare kräver mer, men barnskötare kallas också fröken av barnen.

Visst är det dock inflation i utbildning. De jobb du kan få utan utbildning är oftast inte så roliga och som i förskolan får du roligare uppgifter och bättre betalt med utbildning. Och om du är utbildad utomlands inom vård eller som lärare så måste du läsa om stora delar när du kommer till Sverige idag. Det gäller även språklärare som aldrig undervisar på svenska... Papper, tack.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Snacka om att fall i händerna på lobbyn, ett sådant här förslag är ju rena guldgruvan för elbranschen. Tänk vilken våt dröm att få lura kunder under lagens namn. Den här elcentralen behöver bytas, här behöver vi tråda om bla bla. Idiotförslag!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Första fråga, som ploppar upp, är ju vem som ska göra besiktningen? När och hur ofta ska det besiktigas? Blir det som med sotaren vart 3-4 år? Sen funderar man ju på vilka befogenheter ges till besiktningsmannen? Vad händer om en fastighet döms ut? Hur bemöter dåldafelförsäkringsbolagen detta?
Känns lite typiskt svenskt. Skapar ju jobb men också extra kostnader för anläggningsägarna.
 
Enligt Hemnets slutpriser så har det sålts nästan 163 000 bostäder de senaste 12 månaderna, borde finnas några som inte skulle omfattas men samtidigt några som flygit under radarn, så de borde va en bra fingervisning. Får man en besiktning i samband med köp för 4000 kr så ligger kostnaden inte nånstans i närheten av den nyttan (försäkringspengar) och då har vi ändå inte kommit åt alla handhavandefel. Arkivera i papperskorgen :(
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det som idag heter dagisfröken kräver ingen utbildning idag heller, bara ett rent utdrag från belastningsregister. Förskollärare kräver mer, men barnskötare kallas också fröken av barnen.

Visst är det dock inflation i utbildning. De jobb du kan få utan utbildning är oftast inte så roliga och som i förskolan får du roligare uppgifter och bättre betalt med utbildning. Och om du är utbildad utomlands inom vård eller som lärare så måste du läsa om stora delar när du kommer till Sverige idag. Det gäller även språklärare som aldrig undervisar på svenska... Papper, tack.
Idag är det svårt att få jobb som outbildad om man vill jobba på förskola. Men förskolelärare är en högskoleutbildning på 3,5år.
Barnskötare är en gymnasial utbildning.
En viss skillnad.... Men inom förskolan går det inflation i utbildningsbkrav.

Men arbete utan utbildning kan jag personligen hitta flera roliga jobb.
Fastighetsskötare, hisstekniker.
Faktiskt elektriker, finns inget krav på utbildning. Dessa arbeten är hyffsat bra betalt.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Micke501 Micke501 skrev:
Första fråga, som ploppar upp, är ju vem som ska göra besiktningen? När och hur ofta ska det besiktigas? Blir det som med sotaren vart 3-4 år? Sen funderar man ju på vilka befogenheter ges till besiktningsmannen? Vad händer om en fastighet döms ut? Hur bemöter dåldafelförsäkringsbolagen detta?
Känns lite typiskt svenskt. Skapar ju jobb men också extra kostnader för anläggningsägarna.
Jo men jag är ganska säker på att det är försäkringsbolagen som ligger bakom det här och att elskador har ökat.
Det är sannolikt för många "hempulare" som varit i farten och det ser man nu tydligt i sin statistik.
Sen har man säkert noterat oseriösa elektriker som varit i farten.
Ingen enkel utmaning!
 
Ytterligare ett i raden av förslag som fördyrar och komplicerar utan att på något vis garantera varken bättre säkerhet eller lägre försäkringskostnader. Risken är snarast större att det blir precis som @ppoonnttuuss m.fl. redan varit inne på. Det blir en kassako för en bransch som redan åtnjuter stora fördelar i lagen.
 
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
J johlil skrev:
Ytterligare ett i raden av förslag som fördyrar och komplicerar utan att på något vis garantera varken bättre säkerhet eller lägre försäkringskostnader. Risken är snarast större att det blir precis som @ppoonnttuuss m.fl. redan varit inne på. Det blir en kassako för en bransch som redan åtnjuter stora fördelar i lagen.
Man kan göra en mycket enkel undersökning och det är Perilex och spishällar.
Undra hur många skadeanmälan försäkringsbolagen ser med just den elskadan??
Så vad ska man göra?
 
F
X xxx.maws skrev:
Spekulation från min sida. Jag tror dagens regler är som dom är för att förhindra svartjobb.
svartjobben försvann ju med ROT-avdraget…har jag hört… eller så gick alla timpriser på hantverk upp 30%…
 
  • Gilla
Puhnallen och 2 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Jo men jag är ganska säker på att det är försäkringsbolagen som ligger bakom det här och att elskador har ökat.
Det är sannolikt för många "hempulare" som varit i farten och det ser man nu tydligt i sin statistik.
Sen har man säkert noterat oseriösa elektriker som varit i farten.
Ingen enkel utmaning!
Rimligare vore väl lobbying från elfacket mot elsäkerhetsverket.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
"Räddningstjänsten rycker ut till cirka 1 800 elrelaterade bränder varje år. 1 260 av bränderna beror på felaktig användning av elprodukter, 280 på elfel i elprodukter, 150 på fel i fasta elinstallationer och 110 på elfel i fast installerade apparater. "

https://forvaltarforum.se/wp-content/uploads/2019/02/delrapport-elsakerhet-i-bostader.pdf

Ett elkörkort skulle kunna stävja fler olyckor. Man skulle kunna föra in det som ett obligatoriskt ämne i grundskolan.? :thinking:
Men det skulle förståss inte sysselsätta lika många el-firmor.
 
  • Gilla
Hanatsu och 8 till
  • Laddar…
F
Unikt namn Unikt namn skrev:
"Räddningstjänsten rycker ut till cirka 1 800 elrelaterade bränder varje år. 1 260 av bränderna beror på felaktig användning av elprodukter, 280 på elfel i elprodukter, 150 på fel i fasta elinstallationer och 110 på elfel i fast installerade apparater. "

[länk]

Ett elkörkort skulle kunna stävja fler olyckor. Man skulle kunna föra in det som ett obligatoriskt ämne i grundskolan.? :thinking:
Men det skulle förståss inte sysselsätta lika många el-firmor.
För ovanstående borde endast den sista posten bara relevanta, således 150 bränder.
Hur många av dessa sker i bostäder kontra näringsbyggnader?

Det kanske vore rimligare att elsäkerhetsverket kontrollerar elprylar från kina.
 
  • Gilla
Hanatsu och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.