Redaktionen Redaktionen skrev:
Regeringen utreder möjligheten att införa krav på elbesiktning.

Du kan läsa artikeln här: Kan bli krav på elbesiktning i bostäder
Ska SosseStasi flytta in hos alla husägare för att se vad dom kan få in skatte pengar på. Ursäkta, men nu jäklar får det vara slut på utsugning av skattebetalare Svensson som kämpar för att få vardagen att gå ihop. Se istället till att få alla Sossesoffliggare och Hitte på jobbare ut på arbetsmarknaden och lämna vanligt folk i fred
 
  • Gilla
Hanatsu och 8 till
  • Laddar…
M Mappedess skrev:
Äntligen!
Jag hjälper dagligen ansvarstagande husägare med att få bort alla dessa installationer som ”egenutnämnda behöriga elektriker” gjort!
Värre o värre blir det med våra grannländers kompetenser som detta handlar om i 9 av 10 fall.
Utbildningstiden för att kunna bli behörig installatör är 7 år räknat från man börjar gymnasiet tills du fått ditt behörighetsbevis.
Vad tror folk man lär sig under den tiden??
vi kan alla vara överens att el kan vara livsfarligt!
Bara för att lampan lyser så behöver det inte vara rätt..
Okunskapen, arrogansen och respektlösheten för elen är det största hotet. Det kan vi också tyvärr se i många av dessa kommentarerna av egenutnämnda experter.
Ta hand om er o anlita fackfolk som är registrerade hos Elsäkerhetsverket som för övrigt är ett krav för att få arbeta på Svenska elektriska anläggningar.
Fast det verkar mest vara elyrkesfolk som drabbas av elolyckor;
https://www.elsakerhetsverket.se/om...-arbete-ar-vanligaste-orsaken-till-elolyckor/

Kanske skulle införa en obligatorisk besiktning av dem ;)

( för den som inte förstår så är inlägget ironiskt)
 
  • Gilla
  • Haha
Nirre och 15 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Fast det verkar mest vara elyrkesfolk som drabbas av elolyckor;
[länk]

Kanske skulle införa en obligatorisk besiktning av dem ;)

( för den som inte förstår så är inlägget ironiskt)
Vart tog "anslagstavlan" vägen som fanns som bästa info om viktiga saker, ta bort all skit från dumburken och inför information som visar bla hur farlig trasiga el grejor kan vara, starta bränder, dräpa nära och kära, så kommer folk att skrämmas till att frivilligt anlita elbehörig elektriker och därav sova gott
 
  • Gilla
pauls och 1 till
  • Laddar…
D
Undrar hur mycket man skulle tjäna på obligatoriskt alkolås och fartspärr till 120 i alla fordon
 
  • Gilla
Johan_F och 8 till
  • Laddar…
Det här blir intressant. Branschen kommer att vara redo.
 
  • Arg
Tubes och 3 till
  • Laddar…
M Mappedess skrev:
Äntligen!
Jag hjälper dagligen ansvarstagande husägare med att få bort alla dessa installationer som ”egenutnämnda behöriga elektriker” gjort!
Värre o värre blir det med våra grannländers kompetenser som detta handlar om i 9 av 10 fall.
Utbildningstiden för att kunna bli behörig installatör är 7 år räknat från man börjar gymnasiet tills du fått ditt behörighetsbevis.
Vad tror folk man lär sig under den tiden??
vi kan alla vara överens att el kan vara livsfarligt!
Bara för att lampan lyser så behöver det inte vara rätt..
Okunskapen, arrogansen och respektlösheten för elen är det största hotet. Det kan vi också tyvärr se i många av dessa kommentarerna av egenutnämnda experter.
Ta hand om er o anlita fackfolk som är registrerade hos Elsäkerhetsverket som för övrigt är ett krav för att få arbeta på Svenska elektriska anläggningar.
Trots alla galna kopplingar så är inte elen ett större problem..
 
  • Gilla
Hanatsu och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Fredrik Sjödin skrev:
Det här blir intressant. Branschen kommer att vara redo.
Gratispengar är gott.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Sofriko och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
F Fredrik Sjödin skrev:
Det här blir intressant. Branschen kommer att vara redo.
Tror jag det. Det är väl därifrån det hela kommer ursprungligen?

Det finns ingen som helst logik i att bränna så mycket av folks pengar på så lite nytta.
Ja, jag vet att el är farligt, men jag är också väl medveten om att de största problemen är spisar som folk glömmer att slå av, elelement som täcks över, elektronikskräp (mobilladdare etc).

Jag har gärna en elbesiktning hemma hos mig, men då vill jag också att elfirman garanterar att min elanläggning är i toppskick efter det, iallafall om det ska bli obligatoriskt. Antingen gör man en halvtaskig koll som bara plockar de absolut värsta anläggningarna, eller så får man öppna överallt och kolla och då springer det iväg tid, dvs det blir skitdyrt. En halvtaskig koll är jag inte intresserad av. När en fullständig kontroll är gjord och det senare börjar brinna hos mig, pga en mobilladdare eller pga att jag glömmer spisen på så är det hela besiktningsföretagets ansvar, eller? Misstänker att man inte är beredd att ta det ansvaret. Jag tror inte ens man vill ta ansvaret om det visar sig vara en dålig kontakt i en gammal Torix.

Som det räknades på ovan 2 miljoner småhus och 2000 kr per hus = 4 miljarder kronor. Sen räcker ju inte 2000 kronor någonstans, snarare det dubbla, för en halvtaskig koll. 8 miljarder, ja tacka fan för att branschen är sugen.
 
  • Gilla
Nirre och 17 till
  • Laddar…
M Mappedess skrev:
Äntligen!
Jag hjälper dagligen ansvarstagande husägare med att få bort alla dessa installationer som ”egenutnämnda behöriga elektriker” gjort!
Värre o värre blir det med våra grannländers kompetenser som detta handlar om i 9 av 10 fall.
Utbildningstiden för att kunna bli behörig installatör är 7 år räknat från man börjar gymnasiet tills du fått ditt behörighetsbevis.
Vad tror folk man lär sig under den tiden??
vi kan alla vara överens att el kan vara livsfarligt!
Bara för att lampan lyser så behöver det inte vara rätt..
Okunskapen, arrogansen och respektlösheten för elen är det största hotet. Det kan vi också tyvärr se i många av dessa kommentarerna av egenutnämnda experter.
Ta hand om er o anlita fackfolk som är registrerade hos Elsäkerhetsverket som för övrigt är ett krav för att få arbeta på Svenska elektriska anläggningar.
Faktum är att kompetensen känns väldigt låg på kollektivet om man betraktar den utbildningstiden. Hempulare som faktiskt försöker göra rätt tycks orsaka extremt få olyckor. I alla fall av allvarligare slag.
 
  • Gilla
Nirre och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mappedess skrev:
Utbildningstiden för att kunna bli behörig installatör är 7 år räknat från man börjar gymnasiet tills du fått ditt behörighetsbevis.
Vad tror folk man lär sig under den tiden??
De första tre åren är en sorts förlängt högstadium där inte så studiemotiverade killar ska få tid att mogna och läsa ikapp lite av det som de har missade tidigare under skolgången.

Och i stort sett alla vägar in i arbetslivet i dag inkluderar lång utbildningstid för ungdomen. Det som förr hette dagisfröken kräver numera en högre utbildning på universitet eller högskola. När jag gick i skolan var det en tvåårig gymnasieutbildning. Innan dess fanns nog inga krav alls för att börja jobba på dagis. Vi har helt enkelt utbildningsinflation som till stor del handlar om att förvara ungdomsgenerationerna i utbildningssystemet. Hälften i varje ungdomsgeneration påbörjar högre utbildning. Det är kulturellt och en internationell trend.
 
  • Gilla
  • Älska
Nirre och 23 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Spekulation från min sida. Jag tror dagens regler är som dom är för att förhindra svartjobb.
Jag tror det är framlobbat av elfacket.

Idén i sig är inte dålig, jag tycker tex besiktning av bilar är bra. Ett krav på att man inte fick reparera bilen själv vore ju bissart.

En kontroll skulle nog fånga de hus där det är helt vansinnigt kopplat.

Auktorisationsregler stoppar inga okunniga hempulare eller fräcka bluffbyggare.

För företag är auktorisation vettigt så att vi konsumenter kan veta att vi köper kunnig personal, men förbudet att koppla själv borde tas bort!
 
  • Gilla
eleson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J JohanLun skrev:
Jag tror det är framlobbat av elfacket.
Det är väl klart att det är med tanke på vem som är beställaren, en S-regering. Och de vanliga partigängarna har ju redan poppat upp i tråden och gjort sitt för rörelsens propaganda.
 
  • Gilla
Sofriko och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
För företag är auktorisation vettigt så att vi konsumenter kan veta att vi köper kunnig personal, men förbudet att koppla själv borde tas bort!
Tyvärr finns det ju de som får, men inte borde också och ibland verkar det helt sopas under mattan.
Jag minns en diskussion från "värsta elkopplingen", totalt nyrenoverade lägenheter med riktigt grova elfel utförda av en firma som hade rätt att koppla. Dessutom "testat" med uppenbara falska värden eftersom det var så felkopplat. Den som la inlägget trodde inte att det skulle anmälas till ESV utan man skulle prata med firman som i sin tur fick prata med installatörerna.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Och så säger de att Sverige inte är korrumperat... lobbygrupperna löper amok i regeringskansliet.

Ett fantastiskt idiotisk förslag. Endast en elektriker skulle kunna komma på det men det krävs politiker för att genomföra det...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sofriko och 4 till
  • Laddar…
Ansvaret för anläggningen ligger ju på ägaren. Bara man får besikta själv så kanske det inte är så dumt förslag. Som tidigare tagits upp i tråden, lite efterdragning av skruvar var 10:e år skulle nog vara bra. Men om det bara blir elektriker som få besikta så tror jag det får bli en elfirma med en bulvan som utfärdar ett ekp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.