11 166 läst · 57 svar
11k läst
57 svar
Kamin, farligt elda kontinuerligt?
En riktigt konstruerad eldstad inklusive skorsten klarar att eldas kontinuerligt i.
Såvida inte det handlar om kakelugnar och liknande konstruktioner där tegel och/eller kakel kan spricka pga värmeexpansionen.
Annars så kommer värmen i eldstad och skorsten nå en jämviktstemperatur och stanna på den oavsett hur länge man eldar. Den genomströmmande luften (bl a) ser till att det blir så.
(Förutsätter att skorstenen är riktigt utförd med lämplig isolering och inget brännbart nära.)
När det gäller kakelugnar så konstruerades/designades de under 1700/tidigt 1800-tal när man eldade kontinuerligt i dem under vintern.
Såvida inte det handlar om kakelugnar och liknande konstruktioner där tegel och/eller kakel kan spricka pga värmeexpansionen.
Annars så kommer värmen i eldstad och skorsten nå en jämviktstemperatur och stanna på den oavsett hur länge man eldar. Den genomströmmande luften (bl a) ser till att det blir så.
(Förutsätter att skorstenen är riktigt utförd med lämplig isolering och inget brännbart nära.)
När det gäller kakelugnar så konstruerades/designades de under 1700/tidigt 1800-tal när man eldade kontinuerligt i dem under vintern.
När det skrivs elda kontinuerligt så är det att elda 24/7 .H he-peter skrev:Vad menas med "elda kontinuerligt"?
Menas med det, att man lägge i ett nytt inlägg, innan det tidigare inlägget har brunnit ut?
Eller att man helt gå bort från inlägg tänket och kastar in nya klabbar, även om veden i kaminen har lågor?
Eller menas med "elda kontinuerligt" att man låter ett inlägg brinna ut, tar sig till vara av värmen som strålar ur glödbädden och sen kör det nästa inlägget, och gör på det viset kontinuerligt över en längre tid?
Eller vad menas med det?
Eller att man eldar när man är vaken , typ 06.00 - 22.00 , elden slocknar aldrig .
Öppnar man luckan (för det mesta) när det är lågor får man inryk .
En kakelugn eldades det i en gång per dygn , om det var riktigt kallt 2 ggr .TRJBerg skrev:
Kakelugnar fanns i flera rum förr om åren .
En kakelugn magasinerar värmen från brasan mycket effektivt iom massan + de långa rökgångarna .
En kakelugn skall aldrig övereldas .
https://stadshem.se/byggnadsvard/kakelugnen-da-och-nu/
En öppen spis kanske det eldades hela dygnet .
Plåtugnar som är vanliga i Finland och Norrbotten har kanaler som en kakelugn med ytterskal av tegel på kant klätt med plåt. De är tåligare än kakelugnar och tål att eldas betydligt varmare men man brukar begränsa sig till tre ordentliga brasor i dygnet.Tomture61 skrev:En kakelugn eldades det i en gång per dygn , om det var riktigt kallt 2 ggr .
Kakelugnar fanns i flera rum förr om åren .
En kakelugn magasinerar värmen från brasan mycket effektivt iom massan + de långa rökgångarna .
En kakelugn skall aldrig övereldas .
[länk]
En öppen spis kanske det eldades hela dygnet .
Öppna spisar och kaminer och vedspisar skall tåla att eldas hela dygnet. Annars är det fel i konstruktionen. Tyvärr har det blivit modernt med fel i konstruktionen.
Eldade senast i går eftermiddag i täljensugnen.
Alltid med friskt drag.
Fortfarande varmt i morse. -11 ute.
Enda värmekällan i bostadsdelen. Nu typ 18 grader i rummen längst bort.
Inga dörrar stängda. Dörrar till toaletterna stående halvöppna på natten.
Luft in till dessa fås genom springor längst ned under dörrarna.
Drar på så vis ut något svalare luft från golven i bostaden.
Från början var det stängt nedertill och öppet längst upp.
Ventilerade ut varm luft från taken, och kallare på golven.
Började elda 08. Eldar kontinuerligt när jag ändå tänt. Klockan 11 var ugnen 90 grader varm på utsidan, mätt på flera ställen. Blir knappast varmare. Glasen i de två ugnsluckorna svalnar snart. 23 grader i ögonhöjd i stort sett hela bostaden.
Tempen i bostaden står sig lätt över dagen.
Blir väl nån myseld i kväll.
Här blir det aldrig att elda typ en hel dag. Men visst vill jag ha eld längre tid, så eldar jag björkved och lägger in bara enstaka klabbar. Nu tall.
Har FTX utan tillskottsvärme.
Alltid med friskt drag.
Fortfarande varmt i morse. -11 ute.
Enda värmekällan i bostadsdelen. Nu typ 18 grader i rummen längst bort.
Inga dörrar stängda. Dörrar till toaletterna stående halvöppna på natten.
Luft in till dessa fås genom springor längst ned under dörrarna.
Drar på så vis ut något svalare luft från golven i bostaden.
Från början var det stängt nedertill och öppet längst upp.
Ventilerade ut varm luft från taken, och kallare på golven.
Började elda 08. Eldar kontinuerligt när jag ändå tänt. Klockan 11 var ugnen 90 grader varm på utsidan, mätt på flera ställen. Blir knappast varmare. Glasen i de två ugnsluckorna svalnar snart. 23 grader i ögonhöjd i stort sett hela bostaden.
Tempen i bostaden står sig lätt över dagen.
Blir väl nån myseld i kväll.
Här blir det aldrig att elda typ en hel dag. Men visst vill jag ha eld längre tid, så eldar jag björkved och lägger in bara enstaka klabbar. Nu tall.
Har FTX utan tillskottsvärme.
Redigerat:
Alltid stängd tilluft till ugnen från bostaden, utom då jag vill brassa på lite extra eller typ baka i bakugnen.
Tilluft till ugnen har jag fritt från utsidan av stenfoten via en 125 mm tub rakt in under asklåda och roster.
Vill ju inte elda upp goa värmen och dra in typ
- 20 grader kalluft. (Ren värmeförlust.)
Ett spjäll mellan ugn och skorsten med en ursparning (öppning) på typ 10 cm2, så att det alltid finns ett litet
drag, även är spjället är stängt.
Så som vid kakelugnar för att inte bli kolosförgiftad.
All värme avges i bostaden, när spjället stängs, då elden falnat.
Vikt strax under 2 ton.
Tilluft till ugnen har jag fritt från utsidan av stenfoten via en 125 mm tub rakt in under asklåda och roster.
Vill ju inte elda upp goa värmen och dra in typ
- 20 grader kalluft. (Ren värmeförlust.)
Ett spjäll mellan ugn och skorsten med en ursparning (öppning) på typ 10 cm2, så att det alltid finns ett litet
Vikt strax under 2 ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
OkH Hybro skrev:Alltid stängd tilluft från bostaden, utom då jag vill brassa på lite extra eller typ baka i bakugnen.
Tilluft har jag fritt från utsidan av stenfoten via en 125 mm tub rakt in under asklåda och roster.
Vikt strax under 2 ton.
[bild]
Minimal tilluft i bostaden under eldning då ?
Jag ska ta upp ett hål alldeles invid ugnen och se om jag kan få bättre sprutt..
Har mekanisk frånluft så vill inte dra igen tilluften allt för mycket men vore ju intressant att testa.
Alltid FTX igång. Luftombyte i bostaden har hos mig ingen relation till ugnens förbränningsluft.
Två helt skiljda delar.
Har injusterat till- och frånluftsflöde via FTX. Oberoende om ugnen eldas eller ej.
Undertrycket i huset är konstant 1-2
Pascal, oavsett om jag eldar eller inte.
- I förra huset rev vi ut en utdömd kakelugn och byggde upp nåt som liknade en öppen spis, med en Jötul Peis 17A.
Ordnade på samma vis en tilluftskanal utifrån. Men den fick mynna i lådan som typ kaminen stod på. Alltså i omedelbar närhet av denna.
Funkade. Drog in förbrännings luft från kanalen, ut via öppningar i foten och in i kaminen.
Inget golvdrag så länge vi eldade. Gäller sen bara att stänga spjället i kanalen och i rökgaskanalen när elden falnat, annars blev det ordentligt kallt på golven vintertid.
Två helt skiljda delar.
Har injusterat till- och frånluftsflöde via FTX. Oberoende om ugnen eldas eller ej.
Undertrycket i huset är konstant 1-2
Pascal, oavsett om jag eldar eller inte.
- I förra huset rev vi ut en utdömd kakelugn och byggde upp nåt som liknade en öppen spis, med en Jötul Peis 17A.
Ordnade på samma vis en tilluftskanal utifrån. Men den fick mynna i lådan som typ kaminen stod på. Alltså i omedelbar närhet av denna.
Funkade. Drog in förbrännings luft från kanalen, ut via öppningar i foten och in i kaminen.
Inget golvdrag så länge vi eldade. Gäller sen bara att stänga spjället i kanalen och i rökgaskanalen när elden falnat, annars blev det ordentligt kallt på golven vintertid.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 067 inlägg
Man eldade inte kontinuerligt i dessa. De uppfanns för att spara ved. Uppdraget kom från Kungen att ta fram en snål kamin, då vedförsörjningen i Sverige började ebba ut pga för få träd.TRJBerg skrev:En riktigt konstruerad eldstad inklusive skorsten klarar att eldas kontinuerligt i.
/W
Så här gjorde jag med den förra eldstaden jag byggde, i förra huset.N najaden skrev:
Alltså tilluft som blandades med rumsluft efter golven in under själva eldstaden innanför gallrena. Typ självcirkulation.
Vete tusan hur man länkar, men här är trådrubriken:
Under: Ved, Pellets, Flis
Braskamin Jötul Peis 17A
Statliga rekommendationer bygger alltid på någon slags lägsta gemensam nämnare. Dom vet eller antar att det finns en viss del av befolkningen som är korkad och/eller slarvig med säkerheten, och sätter därför alltid gränsvärden väldigt lågt.