E Einh skrev:
Jag har också funderat på vad detta sk. råd härrör ifrån. Min teori är följande:

Du har en billig plåtburk till kamin med dålig verkningsgrad. Detta leder till att mer värme försvinner upp genom skorstenen. Din skorsten är dessutom en enkel stålskorsten. När du sedan tokeldar under en lång tid så värms hela skorstenen upp så mycket att den till sist antänder angränsande vägg och bjälklag.
Det samma har jag hört av brandmän.

En välkonstruerad kamin kopplad till en välbyggd skorsten skall tåla kontinuerlig eldning hela vintern igenom.

Det var när CE-märkningen kom som det gick åt helvete. Då kom det mängder av både färdiga eldstäder och monteringsfärdiga skorstenar som inte tålde att eldas kontinuerligt men som likväl var CE-märkta eftersom de uppfyllde behoven i sydeuropa. De marknadsfördes hårt här i Norden också. Med resultatet att det blev bränder. Vilket marknadsförarna och importörerna och tillverkarna löste med att sprida lögnen att kaminer och skorstenar naturligtvis bara skall tåla att eldas i korta stunder.

Bygg ordentligt och elda friskt och njut av värmen och låt dem dra dit pepparn växer med sina skräpkaminer och skräpskorstenar.

• Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Tomture61
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Beror kanske på vilket öra du väljer att lyssna på + det finns en stor variation på hur ens eldstad + skorsten är konstruerad .
Så är det givetvis, om man har en riktig murstock och en järnspis är den ju gjord att eldas hela tiden och om man har en modern design kamin med tillhörande plåt skorsten får man ju anpassa sig till vad en sådan tål.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min pelletskamin (med därtill lämplig stålskorsten) i plåt (utan värmelagring) eldas kontinuerligt oktober-mars/april (även då jag inte är hemma) & värmer hela huset. Förmodar att det är lägre rökgastemp än med ved.
Ja det stämmer, det är lägre rökgastemperaturer vid pelletseldning kontra vedeldning. Undra hur de ställer sig till hybridkaminer? Det är ok att elda kontinuerligt i dem med pellets men inte med ved? 😄

Redigerat:
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F fribygg skrev:
Så är det givetvis, om man har en riktig murstock och en järnspis är den ju gjord att eldas hela tiden och om man har en modern design kamin med tillhörande plåt skorsten får man ju anpassa sig till vad en sådan tål.
Om man eldar för hårt / länge i en kakelugn som är uppbyggd av tegelstenar / lerbruk så kan den spricka i fogarna .
Tippar att en murstock kan råka ut för samma sak , de kan ju bli otäta med tiden (sprickor)
Vet ej hur en blockskorsten tål hetta däremot , den konstruktionen kanske är skottsäker 🤔

Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man eldar för hårt / länge i en kakelugn som är uppbyggd av tegelstenar / lerbruk så kan den spricka i fogarna .
Tippar att en murstock kan råka ut för samma sak , de kan ju bli otäta med tiden (sprickor)
Vet ej hur en blockskorsten tål hetta däremot , den konstruktionen kanske är skottsäker 🤔
Nog använde de flesta svenskar vanlig vedspis och murstock i tegel mellan säg 1890 och 1940, den mesta maten lagades på vedspis utom på de ställen där det fanns gas. En eldstad i gjutjärn och en murstock i rödtegel är vad som traditionellt använts till kontinuerlig eldning och jag skulle säga att det fungerar än i dag.

Kakelugnen som du Tomture tar upp lämpar sej ju för en eller ett par ordentliga brasor var dag under uppvärmningssäsongen, visst kan själva kakelugnen behöva sättas om efter en halv mansålder eller så, men själva murstocken bör ju hålla minst en eller kanske två mansåldrar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vår gamla murstock från 1830 är fortfarande mer än ok enligt både sotare och murare. Tror inte den är nära ens att behöva fixas med. Nu står det dock en gjutjärnskamin där till skillnad mot den öppna spisen. Kan vara så att rökgaserna är (varmare?) ändrade mot tidigare eldstad. Men det kommer herr sotare berätta efter nästa besök.

Vi eldar från fredagkväll till söndagkväll konstant varje helg nästan. Under div skollov kan det vara längre tider med eld dygnet runt. Tror inte varken kamin eller murstock mår illa av detta.
Elda med sunt förnuft och torr ved är nog mera viktigt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Norrtull Norrtull skrev:
Vår gamla murstock från 1830 är fortfarande mer än ok enligt både sotare och murare. Tror inte den är nära ens att behöva fixas med. Nu står det dock en gjutjärnskamin där till skillnad mot den öppna spisen. Kan vara så att rökgaserna är (varmare?) ändrade mot tidigare eldstad. Men det kommer herr sotare berätta efter nästa besök.

Vi eldar från fredagkväll till söndagkväll konstant varje helg nästan. Under div skollov kan det vara längre tider med eld dygnet runt. Tror inte varken kamin eller murstock mår illa av detta.
Elda med sunt förnuft och torr ved är nog mera viktigt.
Men nu eldar väl inte när ni sover eller?

R Rejäl skrev:
Men nu eldar väl inte när ni sover eller?
Jorå i kaminen läggs det in fullt innan sänggåendet.
Det är en stängd gjutjärns Jötul F500.
Är inte nervös över den på något sätt.

Den fixar ca 10timmar om jag stryper ner den på gränsen.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:

Problemet med detta är att du pyreldar, produceras mycket tjära av den ofullständiga förbränningen plus en massa stinkande rök.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Problemet med detta är att du pyreldar, produceras mycket tjära av den ofullständiga förbränningen plus en massa stinkande rök.
Det kan vara som du skriver.
Jag har flera gånger rekomenderat ett annat fabrikat av gjutjärnskamin med katalysator som är gjord för att kunna eldas hela natten.

Norrtull Norrtull skrev:

Passa dig för att strypa för mycket på spjället, då kan du få kolmonoxid ut i rummet.

H Harald Blåtumme skrev:
Så hårt stryper jag inte såklart.
Inge problem med lukt/rök eller uppbyggnad av tjära. Har även jag katalysator i vår.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Läste den här artikeln (kanske låst?)
[länk]
där det står bl.a.

Man blandar i stycket ovan lite ihop två saker, dels hur mycket ved man lägger in men också hur länge man ska elda (det fetstilade). Det här med att tidsbegränsa sin eldning av tekniska skäl är något som återkommer i artiklar och rekommendationer då och då.

Det sista har jag aldrig förstått varför.
Rimligen är inte värmeutvecklingen kontinuerligt ökande över tid. Rökgaserna håller inte 200 °C första timmen, för att hålla 400 °C efter två timmar och 2000 °C efter tio timmar. Någonstans avtar ökningen av temperaturen i anläggningens ingående delar och därefter bör den variera bara lite med hur mycket man eldar och i vilken fas av inlägget man är i.

Och om anläggningen är dimensionerad och godkänd för dess arbetstemperatur borde den väl ändå klara det i stort sett över oändlig tid. Tekniskt sett är det väl snarare en nackdel att elda upp kaminen i arbetstemperatur för att sedan låta den svalna helt, eftersom material utvidgar och drar ihop sig med temperaturen så slitaget blir större ju större temperaturskillnader man utsätter den för.

Varför ska man då låta kaminen vila? Resonerar jag fel ovan?

Min fråga är här inte alls kopplad till regler i tätbebyggda områden om hur mycket man får elda.
Skummat igenom svaren, inte helt lätt då det finns måmga olika typer.
Jag eldar ca 1,5-2 timmar, tar paus, har fläkt som fortsätter blåsa ut värme en bra stund trots att jag inte eldar.
Dessutom termostat i rummet som styr vp, framledningsvörmen sjunker då rumstempen stiger. Eldar jag länge stoppar också kompressorn vilket gör att rumsvärmen inte tas tillvara, då går den till kråkorna.
Inte riktigt svar på din fråga men 2000 grader? En svetslåga ligger på ca 3100 grader!

Vad menas med "elda kontinuerligt"?

Menas med det, att man lägge i ett nytt inlägg, innan det tidigare inlägget har brunnit ut?

Eller att man helt gå bort från inlägg tänket och kastar in nya klabbar, även om veden i kaminen har lågor?

Eller menas med "elda kontinuerligt" att man låter ett inlägg brinna ut, tar sig till vara av värmen som strålar ur glödbädden och sen kör det nästa inlägget, och gör på det viset kontinuerligt över en längre tid?

Eller vad menas med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.