2 357 läst · 32 svar
2k läst
32 svar
Kalla element, gjort allt, snart är huset en igloo.
Kalla elementen är kalla i golvet också.J jonaserik skrev:
Ej felinställda med retur kallare i varma element (dock kollat med pizza ir termometer).
Kolla förra svaret, redan vid andra förgreningen i tvättstugan en vpning ner blir 2/3 slingor kalla.
Lite så. Vatten tar ju den lättaste vägen. Och finns ingen direkt anledning att ha strypning på tre två ställen.
Du konstaterar att alla slingor, koppel och ventiler fungerar som det skall genom att inviduellt köra dom med pumpen på full fart. Dvs stäng av slinga ett och tre. Och fullt flöde genom strypningen så borde det gå snabbt att få radiatorn varm. Iaf inom någon min.
Du konstaterar att alla slingor, koppel och ventiler fungerar som det skall genom att inviduellt köra dom med pumpen på full fart. Dvs stäng av slinga ett och tre. Och fullt flöde genom strypningen så borde det gå snabbt att få radiatorn varm. Iaf inom någon min.
Bästa svaret
Flödet går i pilens riktning,
1 & 2 respektive 3 & 4 respektive 5 & 6 bör tillhöra samma slinga,
1, 3 & 5, är grova injusteringen av flödet i de tre slingorna.
Fininjusteringen görs med förinställningen på varje radiatorventil.
2, 4 & 6 är bara avstängningsventiler.
1 & 2 respektive 3 & 4 respektive 5 & 6 bör tillhöra samma slinga,

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1, 3 & 5, är grova injusteringen av flödet i de tre slingorna.
Fininjusteringen görs med förinställningen på varje radiatorventil.
2, 4 & 6 är bara avstängningsventiler.
MEN SKOJAR DU MED MIG!?Demmpa skrev:
läste atomlabs inlägg först, förstod inte varför han menade att jag ströp.
Ok, jag har tänkt omvänt att kv-ventilerna styrde inflöde. Nu när jag stängde slinga 2 och 3 genom kv ventil (omvänt enl husritning jmf med dina pilar) så har jag ju fått värme i dom kalla. Men nu är ju slinga 2 och 3 kalla).
Fullt ös i det jag trodde var returventil men som egentligen är vatten in i huset, återgå till standard kv värden? Är det rätt nästa steg?
För att vara övertydlig. När 2 och 3 stängdes (av misstag på returen, se förra inlägget och min totala överraskning) blev 1 varm, som har varit iskall. Kokhet.
Nu har jag öppnat slinga 3. Roterat fullt moturs i strypventilen.
Kv värden fortsatt efter ritning.
Nu har jag öppnat slinga 3. Roterat fullt moturs i strypventilen.
Kv värden fortsatt efter ritning.
Jag ritade flödesriktningen efter hur det är tänkt att flödet ska gå. Det kan vara felvänt.
Sen vet jag inte om färgen på pilarna blev rätt eller om de ska växlas.
Det normala är att strypningen/flödesinjusteringen görs på returen på stammarna/slingorna och i radiatorventilen i framledningen till varje radiator.
Sen vet jag inte om färgen på pilarna blev rätt eller om de ska växlas.
Det normala är att strypningen/flödesinjusteringen görs på returen på stammarna/slingorna och i radiatorventilen i framledningen till varje radiator.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Nu är jag kanske lite het på bollen. Men efter ha öppnat slinga 3 fullt ut, efter att ha konstaterat att slinga 1 funkar utmärkt så tycker jag inte att slinga 3 får någon värme.A atomlab skrev:Lite så. Vatten tar ju den lättaste vägen. Och finns ingen direkt anledning att ha strypning på tre två ställen.
Det har gått drygt 20 min sen strypventilen på slinga 3 har öppnats till max. Jag väntar lite till, har säkert bråttom. Dubbelkollar att kv ventilerna stämmer för sjuttonde gången under tiden..
Lite vanskligt är det med kommunal fjärrvärme som har 1. Egen elektronisk relgercentral. Egna termostater med givare för att reglera i fjvcentralen. Sen reglering i rör och slutligen i termostater.
Och nu hittade jag en ny termostat i fjärrvärmen medan jag skrev. Den stod på 2. Verkar vara låst med en klämring. Går att justera mellan 2 och 6. Höjer till sex på den nu.
Om ventilen på den kärvar, kan det ha med saken att göra? Enl instruktionsbok är det varmhållningsventil som i justeras av värmeleverantör.
Bonusbild på termostaten som fick golvvärmen att haverera tidigare i vinter. Behöver ny packpox, piggen kärvar totalt.
Redigerat:
Den termostaten är bara till för att det ska vara varmt fjärrvärmevatten fram till fjv-centralen även när ingen värme behövs så att du får varmt varmvatten "direkt" å inte behöva vänta någon minut.Noibie skrev:
Och nu hittade jag en ny termostat i fjärrvärmen medan jag skrev. Den stod på 2. Verkar vara låst med en klämring. Går att justera mellan 2 och 6. Höjer till sex på den nu.
Om ventilen på den kärvar, kan det ha med saken att göra? Enl instruktionsbok är det varmhållningsventil som i justeras av värmeleverantör.
Ah. Förklarar varför det tagit 2 min att få duschen varm då. Hoppas det blir bättre när jag höjt den.Demmpa skrev:
Återrapport:
Vid alla hantverkares gudar har jag värme samtidigt nu i slinga 1 och 3. Startar upp slinga 2 nu och hoppas att det ska vara löst och att det inte blir kallt i annan slinga, men återkommer.
Litet bekymmer.
Kv ventilen stämmer inte överens på slinga 2. Se plasthylsa i förhållande till cylinder i stängt läge. Blir ju stor skillnad I inställd kv värde om jag går efter plasthylsan utan att kompensera..
Kan det ha varit den ursprungliga boven i alltihopa? Kv ska vara 1.7 på slinga 2 enl husritning. Max är ju 1.8 verkar det som, kanske inte spelar stor roll..
Kv ventilen stämmer inte överens på slinga 2. Se plasthylsa i förhållande till cylinder i stängt läge. Blir ju stor skillnad I inställd kv värde om jag går efter plasthylsan utan att kompensera..
Kan det ha varit den ursprungliga boven i alltihopa? Kv ska vara 1.7 på slinga 2 enl husritning. Max är ju 1.8 verkar det som, kanske inte spelar stor roll..
Även slinga 2 öppen nu sedan knappt 20 min. God värme för den tiden på slingans element. Sista elementen i den slingan lite trögt att få varma men det löser jag senare med lite finjustering på elementens returventiler.
Tack tack tack varenda en av er. Huvudproblemet var alltså att jag missförstått vilka rör som var till och från med kv ventil och därmed strypt cirkulationen mer och mer istället för att öppna upp till- och returvattnet.
Nu ska jag fira att denna pärs är över, fira att min fru inte kommer klaga över kalla element och framförallt ska jag vila. Vill inte röra en skiftnyckel, insexa eller polygrip någonsin igen känns det som.
Tack än en gång
Tack tack tack varenda en av er. Huvudproblemet var alltså att jag missförstått vilka rör som var till och från med kv ventil och därmed strypt cirkulationen mer och mer istället för att öppna upp till- och returvattnet.
Nu ska jag fira att denna pärs är över, fira att min fru inte kommer klaga över kalla element och framförallt ska jag vila. Vill inte röra en skiftnyckel, insexa eller polygrip någonsin igen känns det som.
Tack än en gång
Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jo men dom är förinställda på olika värden som jag inte förstått mig på hur man ändrar = betyder nog att jag inte peta (siffror på mässingen runt ventilpiggen).Demmpa skrev:
Nu 2h senare är allt fortfarande fridens. Puh.