Claes Sörmland
Thomas59 Thomas59 skrev:
Eller ”…fuskrenoverat badrum, som säljaren gjort själv, då det blev för dyrt med en riktig renovering.” :cool:
Vet vi ens att säljaren har gjort det själv? Låter osannolikt. Mer troligt att rådet där 2015 var att eftersom badrummet bara var sex år gammalt så fanns ingen anledning att peta på väggar, golv och tätskikt.

Och varje gång man petar på underliggande golv och vägg samt tätskikt så innebär ju det en läckagerisk, det är nya fuskbyggda badrum som läcker så det finns ju ett incitament att hålla sig borta från den till delar oseriösa badrumsrenoveringsbranschen. Har några riktiga skräckhistorier från 2022 i bekantskapskretsen av vad det finns för härliga jeppar som renoverar badrum i Stockholm.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Thomas59
Nej det vet vi ju såklart inte. Kan vara säljaren eller en tidigare ägare som utfört/låtit utföra jobbet.

Vill man byta färg/modell på kakel/klinkers ser jag egentligen inget principiellt fel i att sätta ett nytt lager på det gamla, givet att det inte finns några befintliga underliggande problem/felaktigheter I tex tätskikt eller fall som man försöker dölja Det är inte optimalt och har vissa nackdelar, men fel? Nej.

Kan dock bli en del märkliga lösningar vid brunnar, genomföringar, dörr/fönsterfoder osv men är man som säljare öppen med vad som gjorts tycker jag det kan vara ok. Ren tekniskt kan man dock inte räkna badrummet som renoverat. Teknisk livslängd räknas fortfarande från det år badrummet ursprungligen byggdes.

Instämmer i övrigt i ditt konstaterande att badrumsrenoveringsbranchen attraherar en mängd okunniga klåpare.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vet vi ens att säljaren har gjort det själv? Låter osannolikt. Mer troligt att rådet där 2015 var att eftersom badrummet bara var sex år gammalt så fanns ingen anledning att peta på väggar, golv och tätskikt.

Och varje gång man petar på underliggande golv och vägg samt tätskikt så innebär ju det en läckagerisk, det är nya fuskbyggda badrum som läcker så det finns ju ett incitament att hålla sig borta från den till delar oseriösa badrumsrenoveringsbranschen. Har några riktiga skräckhistorier från 2022 i bekantskapskretsen av vad det finns för härliga jeppar som renoverar badrum i Stockholm.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skumpe
S SueCia skrev:
Gråzon i bästa fall. Det är aldrig korrekt iallafall.

Om du har en skriftlig utfästelse att badrummet är 7 år gammalt och så inte är fallet så bör du ha något att komma med. Att påstå att man renoverat när man satt kakel på kakel är direkt vilseledande.
Finns inga definitioner för "renoverat". Det kan betyda vad som helst.
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Det jag funderade lite på kan vara åldern på golvbrunnen.
Det kan va så att allt är godkänt och så etc men känner inte riktigt igen den så jag funderar på vad det är för färg på klämringen. Är den grå eller blå är det ju okej men är den vit är den för gammal. även för att vara från 2009 väl?
Jag tycker inte den har den utformningen den ska ha för att vara från 2009. Den ser äldre ut.
 
Jag undrar om sista bilden på brunnen finns ett långt smalt rektangulärt ljusgrått fält. Vad är det för något?
Ser ut som en typ duk. Är det ett tätskikt? Två tätskikt är icke godkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.