Det jag tänker på i första hand är vikten på väggen.
Det finns krav på hur tätt reglarna skall sitta för att klara vikten av kakel.

Man får väl förutsätta (om man nu någonsin kan förutsätta något) att första renoveringen 2009 följde dom regler som gällde då.

Nu har jag inte i huvudet om exakt vad som gäller men vet att det var diskussioner vid den tiden om att det krävdes 2 lager gips för att få ha cc60 på reglarna.
Hade du ett lager gips så skall man ha cc30 på reglarna.

Att lägga på mer vikt i form av ett lager kakel till kan ju vara vanskligt.

Å andra sidan, har du inte sett sprickbildning i kakelfogen på denna tiden så skulle inte jag oroa mig
 
F FritzFram skrev:
"Smakfullt renoverat badrum från 2015 med ljust klinkers på golvet och vita kaklade väggar."

Smart och lurig formulering från mäklaren. Lätt att tro att allt är åtgärdat 2015. Men det enda som framgår är att klinkers och kakel på golv och väggar är renoverat. Vilket verkar stämma överäns med verkligheten...
Står ju iofs ordagrant att badrummet är från 2015. Det kan bara tolkas som att det är helrenoverat då. Hade det istället stått ”smakfullt badrum renoverat 2015 med…” hade det varit en annan femma.

Nu kvittar det dock eftersom det inte finns nåt fel med objektet, och om så vore hade det inte sänkt värdet med 800k (10%) så det är inte värt att processa.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
N New apartment skrev:
Jag har köpt en lägenhet i 2022 och det står i objektbeskrivningen badrummet renoverades 2015 senare upptäckte vi att de inte har gjort en badrumsrenovering bara bytt kakel och lagt till nya kakel på de befintliga från 2009. Och det verkar som om det inte gjordes på rätt sätt.

Vi upptäckte detta när vi hade en rörmokare för att installera en ny tvättställsskåp annars går det inte att se det

från din erfarenhet räknas detta som dolt fel. För att göra saken värre har den här renoveringen inte gjorts av ägaren som jag köpte lägenheten av utan av den före honom 2015.

Kan jag begära ersättning eller be den tidigare ägaren göra om badrummet.
Tack för dina tips och råd
Det finns ett enkelt svar och det är att detta hade upptäckts vid en besiktning. Du som köpare har undersökningsplikt, vilken du inte uppfyllt.

Precis som någon tidigare skrev kan man undra varför man inte betalar en besiktningsman (kostnad 5-10 000) när man är okunnig men köper en lägenhet för 8 miljoner.

Har du heller inte fått någon skada i utrymmet så fungerar det uppenbarligen.
 
  • Gilla
  • Älska
oh2000 och 3 till
  • Laddar…
D Dagvattenpojken skrev:
Det finns ett enkelt svar och det är att detta hade upptäckts vid en besiktning. Du som köpare har undersökningsplikt, vilken du inte uppfyllt.

Precis som någon tidigare skrev kan man undra varför man inte betalar en besiktningsman (kostnad 5-10 000) när man är okunnig men köper en lägenhet för 8 miljoner.

Har du heller inte fått någon skada i utrymmet så fungerar det uppenbarligen.
Det förekommer inte att man besiktar lägenheter. Hus osv har ofta förbehåll i kontraktet för att man ska kunna göra det efter kontraktsskrivningen eftersom det förenklar för båda parter, men lägenheter i mångmiljonklassen skrivs det kontrakt på direkt och utan förbehåll.
 
  • Haha
Dagvattenpojken och 1 till
  • Laddar…
L Lankytradition skrev:
Det förekommer inte att man besiktar lägenheter. Hus osv har ofta förbehåll i kontraktet för att man ska kunna göra det efter kontraktsskrivningen eftersom det förenklar för båda parter, men lägenheter i mångmiljonklassen skrivs det kontrakt på direkt och utan förbehåll.
det är ju en lucka på bilden varför har ts bara öppnat den på visningen det hade jag gjort
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En besiktningsman skulle mest troligt kunna se att det är kakel på kakel i luckan eller i brunnen. Det ingår i din undersökningsplikt att undersöka lgh innan köp och pruta på ev fel och brister. I ditt fall är det varken fel eller dolt och ingen skada, eller hur?
Om bilderna på golvbrunnen är rättvisande så ser man en andra ram till golvbrunnssilen en bit ner.

Det är för det första inte fel att lägga kakel på kakel och för det andra så är det absolut inte ett dolt fel. Man ser det genom att lyfta på golvbrunnssilen.
 
  • Gilla
islander och 6 till
  • Laddar…
L Lankytradition skrev:
Det förekommer inte att man besiktar lägenheter. Hus osv har ofta förbehåll i kontraktet för att man ska kunna göra det efter kontraktsskrivningen eftersom det förenklar för båda parter, men lägenheter i mångmiljonklassen skrivs det kontrakt på direkt och utan förbehåll.
Besiktning av bostadsrättslägenheter är inte lika vanligt som besiktning av villor nej, men då kan man ju undra varför? Det kostar lika mycket att renovera ett våtrum i en brf som i en villa.

Klausul för besiktning kan skrivas in även på en bostadsrättslägenhet.
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
D Dagvattenpojken skrev:
Besiktning av bostadsrättslägenheter är inte lika vanligt som besiktning av villor nej, men då kan man ju undra varför? Det kostar lika mycket att renovera ett våtrum i en brf som i en villa.

Klausul för besiktning kan skrivas in även på en bostadsrättslägenhet.
absolut är det möjligt men föreslår man det går säljarna vidare till budgivare 2.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
L Lankytradition skrev:
absolut är det möjligt men föreslår man det går säljarna vidare till budgivare 2.
Egna erfarenheter eller hur vet du?
 
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
FredrikR FredrikR skrev:
Egna erfarenheter eller hur vet du?
Det är vad vi möttes av när vi föreslog en besiktning av bostadsrätten vi var intresserade av för drygt 10 år sen.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 3 till
  • Laddar…
samovar
Väldigt fult av mäklaren att skriva badrum från 2015 om den tekniska åldern på badrummet är från 2009. Oavsett om det är dolt fel eller inte borde man inte få skriva så och komma undan. Det nämns ingenstans något om 2009?
 
  • Gilla
  • Haha
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror man som köpare i praktiken får skaffa sig viss teknisk kännedom om våtrums olika utföranden genom tiderna så man kan kolla hur det ser ut på visningen. Det tar ju inte mer än 2 min med den kunskapen i huvudet. Problemet är att våtrumsreglerna i sammanhanget renovering är så detaljerade, svåra att tolka och meckiga att de är mycket knepiga är lära sig.

Å andra sidan, finns en golvbrunn med en korrekt monterad manschett och fall på golvet så är man ju i princip i hamn. Och kolla att kakel och klinker inte har sprickor i fogarna. Ska man lyxa till det kan man ju vara lite skeptisk mot duschplats med rörgenomföringar i väggen men å andra sidan verkar det nästan vara standard i äldre badrum så det ser jag mer som ett formfel som kan åtgärdas vid nästa badrumsrenovering om t ex 25 år. Dessutom är det lite upp till föreningen var de vill att sina VA-stammar går in i lägenheten.

Sen går det ju inte att kolla själva tätskiktet för det syns ju inte så där får man fråga säljaren via mäklaren när det senast byttes, vem som bytte det och vad det är för märke. I många fall vet nog inte säljaren detta, i alla fall inte om lägenheten har omsatts.
 
Redigerat:
P
samovar samovar skrev:
Väldigt fult av mäklaren att skriva badrum från 2015 om den tekniska åldern på badrummet är från 2009. Oavsett om det är dolt fel eller inte borde man inte få skriva så och komma undan. Det nämns ingenstans något om 2009?
Hur vet du att mäklaren ens visste om att det hade satts plattor på plattor?
 
  • Gilla
Hammie och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på att det är väldigt enkelt att upptäcka att det ligger klinker på klinker då man tydligt ser det gamla slukristet under det nya i brunnen så har du brustit i din undersökningsplikt. Och att bara behöva lyfta på silen i slukristet för att det omöjligt kan gå som dolt fel även trumman har ju en lucka att titta in och besiktiga. Och med tanke på att klinkermontaget av det lilla man ser uppenbart är gjort av någon som inte är så duktig så borde det blivit en besiktning på badrummet. Speciellt när det är en tidigare ägare som gjort renoveringen. Rören i slitsen/trumman är förmodligen föreningens så där har du inte så stort ansvar. Eldosan som hänger i slangarna bör ju fästas upp på lämplig sätt. En sammanfattning är väl att lita aldrig på en mäklare och definitivt inte på någon som säljer sin bostad de saknar oftast kunskaper om alla byggregler och rekommendationer och anlita alltid en besiktningsman.
 
  • Gilla
oh2000 och 3 till
  • Laddar…
Vill bara påminna om försäkringsfrågan. Det finns försäkringsbolag som anser två lager kakel inte är fackmannamässigt utfört. Vid vattenskada får man således inte en spänn i ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.