36 862 läst · 79 svar
37k läst
79 svar
Kakel på kakel, fuskrenovering?
Författarna till GVKs riktlinjer skulle varit med mig på ett hotellrum utanför London för ett antal år sedan.H Hammie skrev:
Jag spolade upp ett hett bad (det var en ruggig novemberdag) och la mig i badkaret.
Plötsligt small det till, antagligen av värmespänningen, och jag hade sällskap i badet av ett antal kakelplattor som släppt väggen.
Därunder satt ett lager kakel till
Av denna erfarenhet så kommer jag ALDRIG någonsin lita på att fästmassan biter på en så glansig yta som kakel utgör.
om det hade blåsts ut helt hade dom väll skrivit nybyggt badrum inte renoverat eller?F FritzFram skrev:"Smakfullt renoverat badrum från 2015 med ljust klinkers på golvet och vita kaklade väggar."
Smart och lurig formulering från mäklaren. Lätt att tro att allt är åtgärdat 2015. Men det enda som framgår är att klinkers och kakel på golv och väggar är renoverat. Vilket verkar stämma överäns med verkligheten...
Nja, nybyggt tolkar jag som att man gjort ett badrum på ett ställe där det inte fanns ett tidigare. En badrumsrenovering kan iaf för mig vara en helrenovering. Men man hade ju kunnat fråga upp om vad som var gjort mer precist.M maria01 skrev:
Dom är små. Dolda fel existerar inte i en bostadsrätt.N New apartment skrev:
Det du visat är ju fortfarande inte ens ett fel och det borde din besiktningsman noterat i ditt besiktningsprotokoll. Om så ej skett så har du eventuellt möjlighet att stämma besiktningsmannen. Men du får inga miljonbelopp, den enda som kommer att tjäna pengar på en eventuell stämmning är advokaten.
Om någon köpt ett hus, helt "blåst ur" det och sedan återställt med nya material, är det sedan rimligt att sälja huset som nybyggt? Nej, skulle jag säga. Huset har dock genomgått en omfattande renovering. Detsamma torde gälla ett badrum.M maria01 skrev:
Vårt badrum var totalt urblåst efter en fuktskada men inte anser jag det vara nybyggt utan som du är inne på, det är renoverat eller helrenoverat.K Kardan79 skrev: