H Hammie skrev:
GVK har ingen avrådan eller något förbud mot att installera ytterligare ett skikt kakel eller klinker på ett redan befintligt skikt...../
Författarna till GVKs riktlinjer skulle varit med mig på ett hotellrum utanför London för ett antal år sedan.
Jag spolade upp ett hett bad (det var en ruggig novemberdag) och la mig i badkaret.
Plötsligt small det till, antagligen av värmespänningen, och jag hade sällskap i badet av ett antal kakelplattor som släppt väggen.
Därunder satt ett lager kakel till :surprised:
Av denna erfarenhet så kommer jag ALDRIG någonsin lita på att fästmassan biter på en så glansig yta som kakel utgör.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
steterpaaf och 2 till
  • Laddar…
F FritzFram skrev:
"Smakfullt renoverat badrum från 2015 med ljust klinkers på golvet och vita kaklade väggar."

Smart och lurig formulering från mäklaren. Lätt att tro att allt är åtgärdat 2015. Men det enda som framgår är att klinkers och kakel på golv och väggar är renoverat. Vilket verkar stämma överäns med verkligheten...
om det hade blåsts ut helt hade dom väll skrivit nybyggt badrum inte renoverat eller?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om det hade blåsts ut helt hade dom väll skrivit nybyggt badrum inte renoverat eller?
Nja, nybyggt tolkar jag som att man gjort ett badrum på ett ställe där det inte fanns ett tidigare. En badrumsrenovering kan iaf för mig vara en helrenovering. Men man hade ju kunnat fråga upp om vad som var gjort mer precist.
 
  • Gilla
  • Haha
Nikodemus42 och 3 till
  • Laddar…
Krikkan Krikkan skrev:
Nja, nybyggt tolkar jag som att man gjort ett badrum på ett ställe där det inte fanns ett tidigare. En badrumsrenovering kan iaf för mig vara en helrenovering. Men man hade ju kunnat fråga upp om vad som var gjort mer precist.
för mig är en renovering inte ett nybygge
 
  • Gilla
oh2000 och 1 till
  • Laddar…
Har du frågat den tidigare ägaren om den vill göra om ditt badrum?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
N
raveper raveper skrev:
Har du frågat den tidigare ägaren om den vill göra om ditt badrum?
Nej, ville veta mina juridiska rättigheter innan jag öppnade samtalet med dem
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
har du inga bilder på badrumet
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
N
M maria01 skrev:
har du inga bilder på badrumet
 
  • Rör och kablar genom betong, byggavfall, oavslutad konstruktion eller renovering. Dustigt och rått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaosig närbild inomhus: kablar, rör, nedbrutet betonggolv, byggmaterialrester. Otydlig kontext, potentiell reparation eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sönderfallande isolering, kablar, rör, betongvägg, kabelskydd, installationsutrymme, skador, konstruktion, oskarp förgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och kablar synliga nära en grov betongyta med skräp och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggavfall och konstruktionsmaterial, synliga kablar, rörmokardetaljer, sprucket betonggolv, närbild, oordnat, renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flexibel slang, vit rörledning, betongvägg, rörinstallation, kablar, oordning, gråa texturer, byggnadsinfrastruktur, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i skyddsrör, genom hålighet, nära ett eluttag, ofärdigt byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart stålkonstruktion, korroderad, kablar, trasig betonggrund, spillror, ingen person synlig, byggnation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på hörnet av en skadad kaklad golvbrunn med smuts och avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skymd hörngolvbrunn med smuts och avlagringar på gulaktiga kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
bara bilder från nån lucka och ett avlopp
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
N New apartment skrev:
Nej, ville veta mina juridiska rättigheter innan jag öppnade samtalet med dem
Tror du det finns en chans att dom tar kostnaden?

Blev badrummet så mycket sämre för att tätskiktet var 6 år äldre än vad det räknat med?
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Cheesen
N New apartment skrev:
Nej, ville veta mina juridiska rättigheter innan jag öppnade samtalet med dem
Dom är små. Dolda fel existerar inte i en bostadsrätt.
Det du visat är ju fortfarande inte ens ett fel och det borde din besiktningsman noterat i ditt besiktningsprotokoll. Om så ej skett så har du eventuellt möjlighet att stämma besiktningsmannen. Men du får inga miljonbelopp, den enda som kommer att tjäna pengar på en eventuell stämmning är advokaten.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om det hade blåsts ut helt hade dom väll skrivit nybyggt badrum inte renoverat eller?
Denna mäklare hade väl skrivit "Total ultramega-renovering i härlig stil där även handfat och toalett har byts ut."
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
K
M maria01 skrev:
om det hade blåsts ut helt hade dom väll skrivit nybyggt badrum inte renoverat eller?
Om någon köpt ett hus, helt "blåst ur" det och sedan återställt med nya material, är det sedan rimligt att sälja huset som nybyggt? Nej, skulle jag säga. Huset har dock genomgått en omfattande renovering. Detsamma torde gälla ett badrum.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Om någon köpt ett hus, helt "blåst ur" det och sedan återställt med nya material, är det sedan rimligt att sälja huset som nybyggt? Nej, skulle jag säga. Huset har dock genomgått en omfattande renovering. Detsamma torde gälla ett badrum.
Vårt badrum var totalt urblåst efter en fuktskada men inte anser jag det vara nybyggt utan som du är inne på, det är renoverat eller helrenoverat.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Dolt fel i det här fallet skulle väl kunna vara om det nya kaklet är satt just för att ”ta bort” ett tidigare bakfall. Är ju dock svårt att bevisa om så är fallet utan alltför stor åverkan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.