N
T TypRätt skrev:
En eldosa hängande i sladdarna vid golvet luktar väl inte elsäkerhetstänk direkt.
Sedan tycker jag det ser lite udda ut i brunnen och undrar om det inte är så att det även är ett gammal golv under, men detta är bara en gissning, ingen expert på golvbrunnar. Men jag vet dock att det är dags att skura ur den, den där ser rätt snuskig ut om du frågar mig =)
Detta är efter rengöring. Den är missfärgad
 
  • Gilla
  • Haha
UffePlåtis och 3 till
  • Laddar…
A
först och främst är det inget dolt fel och för det andra så är det ju inget fel att renovera med kakel på kakel
 
  • Gilla
oh2000 och 8 till
  • Laddar…
En besiktningsman skulle mest troligt kunna se att det är kakel på kakel i luckan eller i brunnen. Det ingår i din undersökningsplikt att undersöka lgh innan köp och pruta på ev fel och brister. I ditt fall är det varken fel eller dolt och ingen skada, eller hur?
 
  • Gilla
kallealm och 9 till
  • Laddar…
Nu har du köpt en lägenhet njut av den istället för ägna dig åt att skrapa ihop fickpengar från säljaren. Du vill väl inte vara en "karen".
 
  • Gilla
  • Haha
Incitament och 14 till
  • Laddar…
Så länge fallet och tätskiktet är korrekt så är det helt godkänt att göra så
 
  • Gilla
E.Dahl och 6 till
  • Laddar…
Formuleringen "renoverat badrum från 2015". Kan ju ev tolkas som en full renovering, missvisande. Men den tolkningen är inte solklar.

Och jag tror att skillnaden i värde på ett badrum från 2007 och 2015 är för liten för att juridiskt kunna anses påverkat priset på bostadsrätten. Jag rror att chansen till ersättning är minimal.

Att kakla på kakel är inte en "fuskmetod", men badrummet är tekniskt sett lika bra/dåligt som det man kaklar över. Det är bara en estetisk uppfräschning. Men inte direkt fel. Dvs. det finns ingen anledning att göra om badrummet bara utifrån att det är kakel på kakel, därmed är värdet av "felet" lågt.
 
  • Gilla
yalazy och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, är man som köpare är särskilt intresserad av när just tätskiktet i badrummet senast byttes och hur det är utfört så får man höra sig för om det innan köp.
 
  • Gilla
minitoy och 3 till
  • Laddar…
Det syns i golvbrunnen att det är en till rostfri ram till silen mellan själva brunnen och nya silen.

Så det är knappast dolt då det syns när man lyfter silen...
 
  • Gilla
lassab999 och 5 till
  • Laddar…
En lärdom för köparna blir detta och ni som läser tråden kan ta med er info. Om ni köper något för flera miljoner, i detta fall 8 mkr, kosta på er en besiktningsman för 5-10 tkr om ni är okunniga. Många fel eller överraskningar kan dyka upp och det går inte alltid att skylla på någon annan...
 
  • Gilla
Jamtstårscha och 18 till
  • Laddar…
Jag skulle ju personligen aldrig lita på att en "renovering" alltid innebär att det är bra gjort.
Ser det dock inte som något katastrof med kakel på kakel.

Men det vore ändå intressant att få reda på hur det ser ut rent juridiskt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N
H Hammie skrev:
GVK har ingen avrådan eller något förbud mot att installera ytterligare ett skikt kakel eller klinker på ett redan befintligt skikt.
[länk]
H Hammie skrev:
GVK har ingen avrådan eller något förbud mot att installera ytterligare ett skikt kakel eller klinker på ett redan befintligt skikt.
[länk]
 
  • Skärmavbild av en webbsida med text om byggregler för kakel och klinker, varningar, och tekniska överväganden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Mrs Flyte och 3 till
  • Laddar…
Bör, men inte krav.
Och knappast dolt fel.
 
  • Gilla
Smörblomman1994 och 4 till
  • Laddar…
Och inget våtrumsintyg gissar jag? Jag håller med alla andra att detta inte är något dolt fel, för du har ju inget "fel" eller hur?
 
  • Gilla
oh2000 och 4 till
  • Laddar…
"Smakfullt renoverat badrum från 2015 med ljust klinkers på golvet och vita kaklade väggar."

Smart och lurig formulering från mäklaren. Lätt att tro att allt är åtgärdat 2015. Men det enda som framgår är att klinkers och kakel på golv och väggar är renoverat. Vilket verkar stämma överäns med verkligheten...
 
  • Gilla
  • Haha
Citrona och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.