När jag bytte källargolv och gjöt in golvvärme, lade jag både el och vattenburet i badrummet (inte i resten av källaren, där blev det bara vattenburet).
Tanken var att kunna ha ett behagligt golv i badrummet (där man ofta är barfota) även på sommaren när den vattenburna värmen i princip är avstängd.

Såhär 10 år senare kan jag säga att jag aldrig behövt slå på den elburna golvvärmen, att ha ett lågt flöde på den vattenburna värmen har räckt ändå. Så spar de pengarna.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Har lagt in första armeringsmattan mest för att känna lite på det inför morgondagen. Lade först 5 distanser per m2 och på 40 mm höjd, då kan man inte gå på det utan att nätet tar i gv slangen. Körde sedan 7,5 distanser per m2 på 50 mm höjd och då kan man gå utan att det tar i. Mer pragmatiskt uttryckt 30-40 cm mellan distanserna. Många distanser blir det… får köpa fler i morgon. Sen skall det ju inte promeneras jätte mycket heller så nog lite overkill men distanserna var ju inte super dyra heller.

Armeringsnät lagt ovanpå vit isolering med svarta distanser i ett betongrum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johanw123
Vill sprida lite mer ljus över vansinnet med golvvärmeslangar och elvärmegolv, tydligt att alla tycker det är puckat. Huset är litet 56+44 m2 och uppvärmt med oljefyllda elradiatorer från 2001 idagsläget. Eldar flitigt i kaminen och har ganska låg inomhustemperatur (~17 grader på vintern när jag inte är hemma och eldar) så min årsförbrukning av el ligger på 5000 kWh, av dessa är troligen 2000 kWh hushållsel och 3000 kWh för uppvärmning (har dock inte haft källaren uppvärmd pga arbetet så pågår). En luft vatten värmepump hade varit fint men kostar kanske 100k, med min låga elförbrukning så tar det 20 år om inte mer att räkna hem den och då är det dax att köpa ny. Har idagsläget ingen avsättning av vattenburen värme på ovanvåningen. Tanken var att köpa en MP4 från Värmebaronen och köra källargolvvärmen på den för ren komfort värme i golvet. Sedan skulle en luft luft värmepump (~25k) köpas in och sättas i källaren och användas som primär uppvärmning av hela huset (värme stiger via trappuppgången osv). När jag om 2-3 år renoverar ovanvåningen så är tanken att lägga in golvvärmslingor och då ev investera i en luft vatten värmepump och då kunna ta dagens varmvattenberedare ur bruk för att slippa ersätta den när den om några år ev går sönder (tror den är från 2005). Luft luft pumpen kan då flyttas till ovanvåningen och användas för kall luftkonditionering varma sommardagar. Med elvärmegolvet så behöver jag inte köpa någon MP4 (en MP4 kostar kanske 15k och 4x100m elgolv 20k) så en liten kostnadsökning men den skapar redundans. Känns dumt att gjuta ett betonggolv utan golv värme rör även om dessa i slutändan kanske aldrig används. Kör elgolvet istället för ren komfort och luft luft pump för uppvärmning och skiter kanske i att lägga golvvärme på ovanvåningen eftersom jag inte använder vattenburen värme? Har dock börjat fundera på en vattenmantlad kamin eftersom jag gillar att elda i kaminen när jag är hemma :) ”Det bästa med mitt projekt är att det går så långsamt att jag hinner ändra mig ett par gånger” citat från min rörmockare men han kanske sa ”det sämsta…” :) Hur skall jag göra och hur skall jag värma upp mitt hus på ett rationellt sett (måste kunna räknas hem på under 10 år som sämst)?
 
Johanw123
Nu har jag burit in all armering och nejat fast den. Lite finlir kvar runt golvbrunnar osv. Följer kanske inte alla regler överallt pga lite material brist ( hade köpt 5 st 6150 nät som är 5x2,3 dvs 57,5 m2 för en yta som är 44 m2 men hade varit bra att ha ett nät till pga materialförlust kopplat till rummets form samt att jag måste klippa ner det för att få in det genom dörren…) överlappar inte full ruta överallt men tror det blir bra. Funderar lite på att köpa hem ett gäng kvartsnät i 5150 och lägga lite offset så att mina armeringsrutor blir 75 mm stora istället för 150 mm, tanken är att de skall minska risken för krymsprickor. Vad tänker ni om det? Funderar även på att köpa hem lite armeringsjärn i kanske 8 mm och lägga längst kanten och kanske 45 grader in mot rummet i alla hörn, har vi några tankar om det? Snart bättre armerat än Ringhals :) Många distanser blev det, 9 per m2 totalt men skulle gärna tryckt dit några till (400 distanser på 44m2)

Armeringsnät färdiglagda med distanser på golv inför betonggjutning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
JanneJanne123
Johanw123 Johanw123 skrev:
tydligt att alla tycker det är puckat.
Inte alls, gjorde precis samma manöver innan vi gjöt golvet och har haft användning av elslingan i badrummet under sommartid när jag tycker att den vattenburna värmen inte riktigt räcker till. Kostnaden att lägga dubbel innan man gjuter är ju i sammanhanget minimal, så varför chansa? Grannarna körde bara med vattenburet när de renoverade och det är en av sakerna de ångrar mest med sitt källarprojekt att de inte dubblerade med el också.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja. Det är faktiskt det enda jag ångrar som är realistiskt. Borde lagt el i badrummet. (sen borde jag passat på att installera en sån där vinkällare/matkällare som är en spiraltrappa när jag ändå hade öppet och grävde). I övrigt ångrar man inte en sån här renovering.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Härligt, då kör jag på med ett elgolv :) Någon som har synpunkter på om jag skall ha mer armering och i så fall hur (extra nät för mindre rutor, förstärka kanter osv)? Detta måste nämligen in innan elgolvet läggs. Datum för gjutning är satt till 28 Juni, gjutgubbarna är väldigt busy, så gott om tid att förbättra :)
 
Fulkemisten
Jag tror du får sprickor ändå tyvärr. Jag armerade som fan med 2 rutors överlapp och så enligt konstens alla regler. Kunde använda hela nät i stora delar av källaren då jag hade en garageport att ta in dem genom och minst sagt öppen planlösning. Vattnade och plastade och sånt. Fick sprickor i alla fall men det gjorde inget då jag la klinker.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tror du får sprickor ändå tyvärr. Jag armerade som fan med 2 rutors överlapp och så enligt konstens alla regler. Kunde använda hela nät i stora delar av källaren då jag hade en garageport att ta in dem genom och minst sagt öppen planlösning. Vattnade och plastade och sånt. Fick sprickor i alla fall men det gjorde inget då jag la klinker.
Jag har tänkt att ha synligt betonggolv så vill ju minimera risken för sprickor. Har tänkt vattna och har köpt täckplast. Är det något mer man skulle kunna göra, tänker betongkvalite, armering, vad annat? All input är välkommen
 
Fick man inte ha synpunkter på elgolvet längre.......? :)

Min normala sommardrift har varit värme via VP avstängd men cirkulationen igång. Det har fungerat toppenbra med golv som inte känns kalla tack vare att vattnet cirkulerar på ovanvåningen och värms där.

I år har jag ingen cirkulation pga kommande ombyggnad av värmesystemet och det är kallt och rått i källaren nu. Inte kul alls. Golven känns kalla och källarkänslan är delvis tillbaka.

Nu vet jag inte om det var ett inlägg för eller emot elgolv, men det är tydligt att värme behöver tillföras och jag skulle inte vilja göra det med direkt-el.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Jag har tänkt att ha synligt betonggolv så vill ju minimera risken för sprickor. Har tänkt vattna och har köpt täckplast. Är det något mer man skulle kunna göra, tänker betongkvalite, armering, vad annat? All input är välkommen
Det jag försökte med sist, förutom att vara väldigt noga med täckning och fuktigheten, var att inte överlappa armeringen där jag visste att jag skulle ha en vägg - dvs försöka underlätta för sprickorna att uppstå där istället för mitt på golvet. Jag tror att det är en vedertagen metod men här fungerade det inte - har ändå fått fina sprickor diagonalt på golvet.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
MathiasS MathiasS skrev:
Det jag försökte med sist, förutom att vara väldigt noga med täckning och fuktigheten, var att inte överlappa armeringen där jag visste att jag skulle ha en vägg - dvs försöka underlätta för sprickorna att uppstå där istället för mitt på golvet. Jag tror att det är en vedertagen metod men här fungerade det inte - har ändå fått fina sprickor diagonalt på golvet.
Intressant taktik, synd att det inte funkade. Vad är hemligheten till ett sprickfritt golv, finns ju massa hus med fina polerade betonggolv, blir ju betydligt mindre roligt med massa sprickor i ett sådant??
 
Fulkemisten
Det är små torkspickor i dem. Beställaren vet var de finns...
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Förra veckan så hade jag ett möte med kommunen ang bygglov för en tillbyggnad av både källaren och ovanvåningen, 20m2 i källaren och 15 m2 i ovanvåningen. Slutsatsen från deras sida var väldigt snabbt att det kan jag glömma pga områdesbestämmelser från 1993 som har för avsikt att bevara områdets fritidshuskaraktär. En attefallstillbyggnad på 15 i källarplanet eller 7,5 m2 i båda planen skulle jag kunna få lämna in en bygganmälan om. Det lutar åt 15 m2 i källaren vilket nästan var originalplanen, med ett stort Hajom parti så får jag fantastiskt ljusinsläpp och utsikt mot sjön. Skulle jag ha detta som mitt sovrum så blir det ju ändå nästan dubbelt så stort som mitt nuvarande sovrum vilket är trevligt. Återstår att se hur långt ner jag kan komma utan att behöva ta bort allt för mycket berg för att få vettig takhöjd men ändå kunna ha altan ovanpå som idagsläget, 220 cm hade varit fint. Så projektsäsongen 2023 ser ut att vara räddad :)

Alla tips på hur man gjuter utan att få sprickor (se tidigare inlägg) tas tacksamt emot antingen här nedan eller via email funktionen!
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag har gjutit betong ett flertal gånger och min erfarenhet är att plana betongytor tenderar att utveckla ytsprickor när det av olika anledningar brinner för fort, tex. om det råkar vara väldigt varmt och soligt den dag man gjuter. Detta kan förstås motverkas med betongformuleringen men det är inte alltid träffsäkert och med kraftigt förändrat väder så kan risken bli större. Detta problem är givetvis mindre vid inomhusgjutningar.
Maskinslipning och långsam bränning (härdning) är båda gynnsamma för att undvika ytsprickor.

Man kan också tillsätta fibrer i betongen, en tillsats som kostar en del extra, och som är en ytförstärkning. Fibrerna är vanligtvis av stål eller plast. Jag har använt detta på 2-3 gjutningar och med bra resultat.
Kolla med din leverantör och dra nytta av deras expertis.
Lycka till!
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.