En kort uppdatering: har haft uppstartsmöte med min arkitekt och kommer att ha ett möte med en handläggare på bygglovsenheten i min kommun i slutet av månaden. Min tillbyggnad är nu inte längre bara en tillbyggnad av källaren! Förbereder genom att göra lite grova koncept skisser. Första bilden är nuläge medan bild 2 visar hur en maxad tillbyggnad skulle kunna se ut. Sista bilden är sedan någon form av worst case med en 15m2 attefallstillbyggnad men det skulle kunna bli even worse då det finns en restriktiv områdesbestämmelse över området som jag bor i vars syfte är att bevara området som ett fritidshusområde. Dessutom omfattas fastigheten av strandskydd vilket gör att jag måste få ok från Länsstyrelsen, så många hinder att komma över innan detta är i hamn. Alla förbättringsförslag är välkomna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har börjat lägga in isolering! Känns kul, frigolit damm precis överallt Eftersom inget är rakt eller i vinkel så blir det ofrånkomligen (med rimlig arbetsinsats) vissa glipor. Vad fyller jag dessa med? Funderar på fogskum, borde väl funka, bara det inte expanderar så att EPS’n flyger upp Jag sågar EPS’n med fogsvans, finns det bättre metoder för ett så här litet jobb? Hade tänkt använda fixeringskilar för att säkra de olika EPS skivorna i varandra men har inte lyckats får tag på några ännu, hur kritiskt är det att ha dessa på plats? Tänker att vikten från armeringen håller saker på plats vid gjutning?
Har även hunnit med ett intressant studiebesök i Hajom’s utställningslokal i metropolen Hajom. Riktigt fina grejer, dock väldigt tunga, får troligen köpa oglasade och sedan glasa på plats men även det kräver nog en kranbil modell större för att nå från min lilla grusväg till baksidan på huset. Det får bli ett problem för 2023.
Har även hunnit med ett intressant studiebesök i Hajom’s utställningslokal i metropolen Hajom. Riktigt fina grejer, dock väldigt tunga, får troligen köpa oglasade och sedan glasa på plats men även det kräver nog en kranbil modell större för att nå från min lilla grusväg till baksidan på huset. Det får bli ett problem för 2023.
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Jag körde med dessa när jag grejade med cellplast och isodrän, https://www.byggmax.se/isolerspik-p21215
Tog faktiskt sänksågen när jag kapade cellplasten till plattan, då det inte blev så mycket ”spån” överallt då
Tog faktiskt sänksågen när jag kapade cellplasten till plattan, då det inte blev så mycket ”spån” överallt då
Nu är jag klar med isoleringen och alla glipor fog skummade och trimmade Rörmockaren kommer på Tisdag och elektrikern på Torsdag. Sedan kan jag armera nästa helg och gjuta veckan där efter (har dock inte ännu något datum spikat med mina gjutare så lär bli lite förseningar där tyvärr, men jag är ju redan ett år efter min ursprungliga tidsplan så ett par veckor hit och dit kanske inte gör så mycket…). Var synd att jag var så snabb på att köpa min isolering, 2x50 mm hade varit mycket bättre än 1x100 mm men jag har varit flitig med fogskum (6 burkar) så inga super stora springor. Hojta till om ni ser något som kan förbättras!
Rörmockaren var här och drog lite rör Elektrikern i morgon.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är troligen en bra fråga men jag har ingen aning varför han gjorde det som han gjorde och vet inte hur han har tänkt göra klart det. Horisontell fördelare låter mest logisk. Du skulle vilja se det lite mer ut flyttat, vad är det för cc på en vanlig fördelare, jag kan ju skruva om det utan några större problem, använder plåtband och plugg och skruv för att säkra upp saker så att det inte börjar röra på sig vid gjutningen. Alla tips på hur det skulle kunna se ut är välkomna! Tack för att du lyfte frågan.MathiasS skrev:
Då har även min elektriker varit förbi och dragit sina flex rör.
Har även börjat ställa ut distanserna till armeringen, skall börja med det på lördag. Om någon har något handfast tips på hur stort avstånd jag kan ha mellan distanserna så hojta till, riktlinjer som typ 4 st per m2 finns men skulle vara bättre med cm mellan distanserna, kör med 6150 nät. Tror det ger sig när jag får första nätet på plats men skadar inte att fråga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även börjat ställa ut distanserna till armeringen, skall börja med det på lördag. Om någon har något handfast tips på hur stort avstånd jag kan ha mellan distanserna så hojta till, riktlinjer som typ 4 st per m2 finns men skulle vara bättre med cm mellan distanserna, kör med 6150 nät. Tror det ger sig när jag får första nätet på plats men skadar inte att fråga.
Logga in
Skapa konto
Jag kan bara säga att jag hade bra mycket fler än så, typ fyra gånger så många minst, för att inte nätet skulle ta i gv-rören när jag gick på det. Jag hade också 6150-nät. Men jag hade iofs 20-mm rör och nätet på 40 mm så du kanske har lite mer marginal.
Något annat som kan vara värt att tänka på är att nätet kan flexa upp en hel del när man går på det, så det lyfter i hörnen. Jag gjöt ner hörnen där det var som värst med någon säck grovbetong innan den riktiga gjutningen bara för att slippa tänka på det då.
Något annat som kan vara värt att tänka på är att nätet kan flexa upp en hel del när man går på det, så det lyfter i hörnen. Jag gjöt ner hörnen där det var som värst med någon säck grovbetong innan den riktiga gjutningen bara för att slippa tänka på det då.
Elektrikern kommer att komma tillbaka efter att jag armerat och lägga golvvärme slingor, 4 st a 100m tydligen. Den uppmärksamme såg att rörmockaren lade in vattenburen golvvärme så varför skall vi då ha elvärmegolv oxå!!! Puckat eller hur? Min tanke är redundans, om nått av systemen havererar av någon anledning så kan jag köra det andra systemet istället (strömavbrott slår dock ut båda utan tänker mer mekaniskt eller elektroniskt bekymmer på själva golvvärmesystemen). Gjuter troligen bara ett källargolv i min livstid så lika bra att gardera? Vad tänker ni? Det är inte försent att blåsa av elvärmegolvet. Både rörmockaren och elektriker tycker det är puckat
Tack! Får kanske bli en runda och köpa lite fler distanser i helgen Super tips ang hörnen! Tackjoakim_j skrev:Jag kan bara säga att jag hade bra mycket fler än så, typ fyra gånger så många minst, för att inte nätet skulle ta i gv-rören när jag gick på det. Jag hade också 6150-nät. Men jag hade iofs 20-mm rör och nätet på 40 mm så du kanske har lite mer marginal.