Fulkemisten
Jo. Men det där kommer funka. Skönt att slippa betongrören. Jag tejpade på en träkloss i änden på ett vattenpass när jag la fallet på mina rör. 18 mm tjock från en bit limträskiva + silvertejp, passet är 120 cm, således fick jag ett fall på ungefär 15-16 mm per meter.

• Gilla
PNO och 3 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Men det där kommer funka. Skönt att slippa betongrören. Jag tejpade på en träkloss i änden på ett vattenpass när jag la fallet på mina rör. 18 mm tjock från en bit limträskiva + silvertejp, passet är 120 cm, således fick jag ett fall på ungefär 15-16 mm per meter.
snyggt "life hack" :)

Johanw123
Ett gjutrör i papp och tre säckar finbetong senare så blev det såhär. Första stammen med röda rör är oxå klar, skall köpa lite fler kopplingar nästa vecka och få andra stammen på plats.

Nyinstallerade röda gjutrör i ett fundament av finbetong och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ligger högt väl? Samtidigt blir det ju som det blir. Var ska golvnivån vara?

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ligger högt väl? Samtidigt blir det ju som det blir. Var ska golvnivån vara?
Förra bilden var lite inzoomad och då kanske man får intrycket av att det ligger högt. Mätte lite tidigare och allt man ser på förra bilden kommer ligga nere i makademen och sedan 15 cm isolering och 10 cm betong ovan. På bilden nedan ser man det lite tydligare, nya golvet kommer att ligga 5 cm under gamla

Rörsystem och makadam i byggprojekt som visar framtida golvnivå under befintligt golv.
Skapa konto

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Ah. Trodde det var färdig makadamnivå. Då hade det blivit tight.

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Förra bilden var lite inzoomad och då kanske man får intrycket av att det ligger högt. Mätte lite tidigare och allt man ser på förra bilden kommer ligga nere i makademen och sedan 15 cm isolering och 10 cm betong ovan. På bilden nedan ser man det lite tydligare, nya golvet kommer att ligga 5 cm under gamla

[bild]
...men alla rören uppe på väggen, du ska väll lägga ner det och dra rören som kommer ovanifrån rakt ner i golvet och ner i stammen?

• Gilla
Johanw123 och 2 till
  • Laddar…
Johanw123
MathiasS MathiasS skrev:
...men alla rören uppe på väggen, du ska väll lägga ner det och dra rören som kommer ovanifrån rakt ner i golvet och ner i stammen?
Yes, tvättmaskin anslutningen och vasken skall försvinna och avloppet från köket kommer på stam två och då försvinner allt som sitter på väggen för tillfället. Kommer posta bilder på det under resan för att få in förbättringsförslag. Sedan kommer jag att behöva modda lite efteråt, tex lägga till golvbrunn i duschutrymmet (till vänster) och avlopp till en badrumsvask (till höger ) men vill få till ett fungerande avlopp innan jag klurat ut alla dessa detaljer

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Johanw123
Ok, då är stam 2 påbörjad och gamla rör på väggen bort rensade, vasken skall oxå försvinna så småningom om. Bild 1 är översikt, ni får skrolla upp för att se bild på hur det såg ut innan. Bild 2 och 3 detaljer på stam 2 och stam 1, fick till fall på 1.5 cm per meter på stam 2 och 2 cm per meter på stam 1. Bild 4 visar hur detta ligger jämf med gamla golvytan, sedan 5 cm lägre golv i framtiden, 10 cm betong (markerat B), 5 cm isolering och ytterligare 10 cm isolering. I hörnet ligger allt under makadam men kommer att stiga över makadam ytan ju längre ut på stammarna man kommer, inte säker på att jag löser det utan får nog bli så. Alla förbättringsförslag på nya avloppet är varmt välkomna!

Renoveringsprojekt med nya avloppsrör installerade längs en vägg och borttagen vask.
Skapa konto

Ny rörinstallation mot makadamunderlag i ett hörn med grus och betongväggar.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med nya avloppsrör och makadam på ett betonggolv i ett hörn av ett rum.
Skapa konto

Avloppsrör vid betongvägg med markeringar för renoveringsplanering.
Skapa konto

• Gilla
kingen101 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Brukar/bör man sätta en renslucka på stammarna som går ner i plattan?

Mvh
Mikko

• Gilla
kingen101 och 1 till
  • Laddar…
Ja det är en bra ide. Jag gjorde det inte för 15 år sedan när jag renoverade källaren men jag kommer komplettera med detta innan jag stänger väggarna permanent.

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
S
M mikkonii skrev:
Hej!

Brukar/bör man sätta en renslucka på stammarna som går ner i plattan?

Mvh
Mikko

Ja läs i Säker vatten. Tror det är 40 cm över färdigt golv.

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
S sinuslinus skrev:
Ja läs i Säker vatten. Tror det är 40 cm över färdigt golv.

Super, vi lär oss mycket! Tack

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2

Schematisk bild av rensanordning för spillvattenledning med angivning av minsta avstånd på 400 mm över golv.
Skapa konto

Johanw123
Hej! Det har inte hänt så mycket i denna tråden, har haft vinter uppehåll i tre månader :) Men nu är jag igång igen och tänkte uppdatera lite. Avloppet är klart enl bilder nedan, har kopplat ihop det med min pumpbrunn och har ett vattenlås inne i den (rör ner under vattenytan). Detta kommer då förhoppningsvis kunna fungera som ett sorts breddavlopp eller vad man nu kallar det om vattnet skulle stiga. Vattennivån i pumpbrunnen har varit väldigt stabil oavsett väder och pumpar man så stiger det efter en liten stund upp till samma nivå så troligen ganska grundvatten influerat och man kan pumpa ihjäl sig om man nu skulle vilja det eller så skiter man i att pumpa överhuvudtaget förutom vid extremväder. Avloppsrör kopplat till en pumpbrunn med ett vattenlås, omgivet av grus och betongväggar.
Skapa konto
Avloppsrör kopplat till pumpbrunn med vattenlås synligt under husgrund.
Skapa konto
Nyinstallerat avloppssystem med rör och vattenlås kopplat till pumpbrunn vid husvägg.
Skapa konto
Avloppsrör kopplat till pumpbrunn med vattenlås, placerat i ett grusfyllt utrymme.
Skapa konto
Avloppsrör kopplade till en pumpbrunn installerade i en grusfylld grop intill en grå betongvägg.
Skapa konto
Avloppsrör kopplade i en hörna med grusunderlag och en stenkant, redo för installation i pumpbrunn.
Skapa konto
Nyligen installerat avloppssystem med koppling till pumpbrunn vid en husgrund.
Skapa konto
Nyinstallerat avloppsrör kopplat till pumpbrunn i en pågående byggarbetsplats med synlig grusfyllning.
Skapa konto

Johanw123
Så nu ser källaren ut enligt nedan bilder. Mer eller mindre redo att lägga in isolering, och där har det ändrat sig lite, kommer bara att lägga in 10 cm EPS (Jackon S100 2400x1200) istället för de 15 cm som jag tänkte tidigare. Anledningen är att maximera takhöjden. Med 10 cm EPS och 10 cm betong så kan jag få ca 195-200 cm i takhöjd vilket är en stor förbättring jämf med innan jag drog igång denna renovering, hade ca 185 cm tidigare. Återigen, innan hade jag 0 cm isolering under plattan så 10 cm blir en stor förbättring och jämf med 15 eller 20 cm så blir det kanske några 1000 kWh extra i uppvärmningskostnad men det är nog värt det.

En annan ändring är att jag förmodligen kommer att regla upp med stålreglar på innerväggarna och sätta någon form av isolering och gipsskiva. Kommer så småningom även att isolera utvändigt. Hade från början bara tänkt att ha slammade väggar invändigt men tror det kommer att kännas betydlig mer ombonat med gips.Blir nog även enklare att få det snyggt och man kan bli av med el osv enklare. Vill dock vara försiktig med organiska material så isoleringen och skivorna kommer att väljas med omsorg, alla tips är välkommna.
En tom källare med betonggolv och släta väggar, redo för isolering, med solstrålar genom fönstret.
Skapa konto
Tom källare med arbetslampor och stöttor, redo för isolering.
Skapa konto
Renoverad källare med nygjuten betonggolv, tomma gråa betongväggar och stödstolpe.
Skapa konto

• Gilla
villeg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.