Johanw123
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle flyttat badrumsdörren till bredvid ytterdörren. Då kan man dels ha handfat och toa mitt emot vara dra för en lite luftigare känsla om man vill, dels få plats med en bänk till i tvättstugedelen med tvättkorgar under och mer arbetsyta.

Kanske rent av göra badrummet några dm kortare för att få plats med detta bredvid fönstret eller ha ett mindre fönster som börjar 90–100 cm från golvet. Beroende på tycke och smak.
Bra förslag ang dörren till badrummet, ritade det så till att börja med men passar inte under HEA balken, det kommer bara vara ca 180 cm frihöjd precis under balken. Skall titta på tvättstuga förslaget, försökte maximera fönsterstorleken för max ljusinsläpp. Super input, stort tack!

Ja, 180-dörrar är väl sällsynta, samtidigt ska man ju under balken hur som helst, så kanske säkrast för huvudet att ha dörren vid balken. Och någon har säkert 180-dörrar, annars får du väl sätta sågen i en högre.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Har vridit tvättstugan och ändrat fönster form, blir lika stor glasyta som på det förra förslaget. Tror jag lägger en golvbrunn längst till vänster utmed långsidan för att skapa framtida flexibilitet, då kan jag vrida tillbaka enl ursprungliga bilden ovan och ändå lösa avlopp till vask och tvättmaskin.

Kastade även om badrummet för att säkerställa ordentligt fall på toalett avloppet ner till septiktanken. Är fortfarande inte helt nöjd med layouten i badrummet, tror det finns förbättringspotential :) Nya layouten skulle dock göra det betydligt enklare att få dit ett fönster på långsidan vilket är välkommet.Hur får jag till ett bättre badrum??

3D-ritning av en tvättstuga med tvättmaskiner, skåp och ett stort fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av badrumsdesign med toalett, handfat, badkar och duschkabin i hörnet vid ett fönster.
Skapa konto

Johanw123 Johanw123 skrev:
Mitt avloppsgrävande har inte ännu börjat men pysslar med lite andra projekt i källaren istället. Diskussionen runt avloppens utförande har fått mig att tänka och bättre att försöka få det bra innan jag gjuter en platta. Ett stort problem med källaren är den låga takhöjden (ca 185 cm), jag hade som plan att få dit 20 cm isolering och 10 cm betong, innan hade jag 0 cm isolering och att det nya golvet skulle vara på samma nivå som det gamla. Då jag grävt ut ordentligt och fyllt på med 15 ton makadam så tänker jag att jag skrotar Isodrän skivorna som jag redan köpt och istället lägger 15 cm isolering (ett lager 10 cm tjockt (har redan) och sedan 5 cm ovanpå det vridet 90 grader, 2400x1200 skivor S100). Lite synd att jag köpte 10 paket Isodrän men jag kan använda dem utvändigt senare.

Ang avlopp så har jag tänkt att göra ett badrum i källaren eller iallafall förbereda allt avlopp och vatten för att kunna göra det i framtiden. Har ritat upp hela källaren i Sketchup, se nedan fyra bilder. Bild 1 visar hur jag hade tänkt ha min tvätthörna innan, observera även de två små fönstren och dess placering. Bild 2 visar ny layout där bild 3 visar hur tvättstugan ser ut och bild 4 en potentiell layout på ett badrum (2500x2500). Det lilla fönstret på kortsidan görs större medan fönstret på långsidan flyttas till vänster och görs betydligt större, funderar även på ett mindre fönster i badrummet men måste få en klarare bild på utformning av ev tätskikt och exakt layout (kan bli problem att få tillräckligt fall på toalett avloppet till septiktanken...skulle bli bättre om toaletten var närmare långsidan där badkaret är placerat, skall rita lite till på detta)

Tror att vinna 5 cm takhöjd kommer att göra större skillnad än man tror och att förbereda allt avlopp och vatten för förslaget i den nya layouten skapar flexibilitet framåt. Alla förbättringsförslag är varm välkomna, tror att ni har många idéer och synpunkter hur man kan lyfta detta ytterligare, tack på förhand!
[bild] [bild] [bild] [bild]
Vare extra centimer takhöjd hjälper är min bild. Vi gjorde om källaren på samma sätt som du för 8 år sedan. Hade 207 innan i takhöjd vilket var okej men det var då oisolerad sula och nedpendlade avloppsrör och element-stammar i vägen. Grävde ur, isolerade och gjöt ny platta med golvvärme i. Gick ned till 10 cm (50mm+50mm) isolering för att prioritera takhöjden istället. Blev 218 cm färdigt med klinker. Bara de 10 extra centimeterna gjorde stor skillnad!

Har inte blivit några problem med tunnare isolering. Byggde till kåken för några år sedan och nya delen fick 30cm i golvet i källaren istället. Visst är det skillnad och visst märks det. Men har ställt ned flödet i nya delen för att matcha. Har ingen orimlig förbrukning heller. Golvvärme genomgående i källaren med endast klinker som yta. Perfekt för källare.

Såg dina bilder med vattnet. Precis så såg det ut när vi grävde också - ursprängt gropigt berg med lite pölar mellan. Inget som märkts eller inneburit problem hos oss efter färdigställandet.

Bra jobbat!

• Gilla
JonasAndersson2 och 3 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
Vare extra centimer takhöjd hjälper är min bild.
Kan bara hålla med. Vi har ca 185 i källaren på sommartorpet där vi har dusch och toa. Det funkar ju, men att duscha är inte helt optimalt och då har vi en duschhörna. Ser här att TS vill ha badkar - tänk på att du då kommer upp säkert 5 cm. Jag skulle fundera på att skippa badkaret, i alla fall om det ska duschas dagligen i det badrummet.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Kakel, klinker och flyspackel bygger också på. Sänk ned duschen. Det har jag gjort. En recess i betongen som är lägre där duschen är. Visserligen bara 2-3 cm men det räcker. Har 215 i takhöjd i duschen.

• Gilla
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
Fyfan vilket projekt, bra jobbat. Hade själv hamnat i koma efter halvvägs det du gjort :rofl:

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Mitt avloppsgrävande har inte ännu börjat men pysslar med lite andra projekt i källaren istället. Diskussionen runt avloppens utförande har fått mig att tänka och bättre att försöka få det bra innan jag gjuter en platta. Ett stort problem med källaren är den låga takhöjden (ca 185 cm), jag hade som plan att få dit 20 cm isolering och 10 cm betong, innan hade jag 0 cm isolering och att det nya golvet skulle vara på samma nivå som det gamla. Då jag grävt ut ordentligt och fyllt på med 15 ton makadam så tänker jag att jag skrotar Isodrän skivorna som jag redan köpt och istället lägger 15 cm isolering (ett lager 10 cm tjockt (har redan) och sedan 5 cm ovanpå det vridet 90 grader, 2400x1200 skivor S100). Lite synd att jag köpte 10 paket Isodrän men jag kan använda dem utvändigt senare.

Ang avlopp så har jag tänkt att göra ett badrum i källaren eller iallafall förbereda allt avlopp och vatten för att kunna göra det i framtiden. Har ritat upp hela källaren i Sketchup, se nedan fyra bilder. Bild 1 visar hur jag hade tänkt ha min tvätthörna innan, observera även de två små fönstren och dess placering. Bild 2 visar ny layout där bild 3 visar hur tvättstugan ser ut och bild 4 en potentiell layout på ett badrum (2500x2500). Det lilla fönstret på kortsidan görs större medan fönstret på långsidan flyttas till vänster och görs betydligt större, funderar även på ett mindre fönster i badrummet men måste få en klarare bild på utformning av ev tätskikt och exakt layout (kan bli problem att få tillräckligt fall på toalett avloppet till septiktanken...skulle bli bättre om toaletten var närmare långsidan där badkaret är placerat, skall rita lite till på detta)

Tror att vinna 5 cm takhöjd kommer att göra större skillnad än man tror och att förbereda allt avlopp och vatten för förslaget i den nya layouten skapar flexibilitet framåt. Alla förbättringsförslag är varm välkomna, tror att ni har många idéer och synpunkter hur man kan lyfta detta ytterligare, tack på förhand!
[bild] [bild] [bild] [bild]
En fråga bara. Varför ska du skippa isodränen och köra vad jag gissar är cellplast istället? :thinking:

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
G GoGetLost skrev:
En fråga bara. Varför ska du skippa isodränen och köra vad jag gissar är cellplast istället? :thinking:
Har 10 packet isodrän som är 10 cm tjock och 15 skivor cellplast som oxå är 10 cm tjock eftersom detta var original planen att få dit 20 cm isolering totalt och eftersom det var ganska mycket vatten när det var utgrävt så kändes det rätt med ett lager isodrän följt av cellplast. Med all makadam så är ytan ganska torr och eftersom jag vill gå ner i total isoleringstjocklek till 15 cm för att prioritera takhöjd så hoppar jag isodränen, skulle kunna göra tvärt om och använda isodränen och köpa 5 cm cellplast istället men cellplasten (S100) känns mer solid än isodrän (60 kpa) samt att cellplasten är större skivor så mindre ”fogar” vilket känns bra. Jag kan använda isodrän skivorna utvändigt senare medan den cellplasten jag redan köpt kommer jag inte att kunna använda till något vettigt. Så fyra orsaker, prio takhöjd, mer stabilt, färre skarvar och kan använda överbliven isodrän utomhus. Du tycker att jag skall använda isodränen?

Fulkemisten
Du klarar dig på 15 cm cellplast. Både makadam och isodrän är lite kaka på kaka.

• Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Har 10 packet isodrän som är 10 cm tjock och 15 skivor cellplast som oxå är 10 cm tjock eftersom detta var original planen att få dit 20 cm isolering totalt och eftersom det var ganska mycket vatten när det var utgrävt så kändes det rätt med ett lager isodrän följt av cellplast. Med all makadam så är ytan ganska torr och eftersom jag vill gå ner i total isoleringstjocklek till 15 cm för att prioritera takhöjd så hoppar jag isodränen, skulle kunna göra tvärt om och använda isodränen och köpa 5 cm cellplast istället men cellplasten (S100) känns mer solid än isodrän (60 kpa) samt att cellplasten är större skivor så mindre ”fogar” vilket känns bra. Jag kan använda isodrän skivorna utvändigt senare medan den cellplasten jag redan köpt kommer jag inte att kunna använda till något vettigt. Så fyra orsaker, prio takhöjd, mer stabilt, färre skarvar och kan använda överbliven isodrän utomhus. Du tycker att jag skall använda isodränen?
Okej :) Lite nyfiken för jag har tänkt att göra likadant i mitt hus nämligen. Men man behöver väl inte lika mycket isodrän för att få samma isoleringsvärde mot cellplast? Alltså kan man lägga tunnare isodrän skivor än cellplast :thinking: Eller minns jag fel? :rolleyes:

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Illustration av korssektion som visar enkel- och dubbelutdränering i byggkonstruktion med märkningar.
Skapa konto

Fulkemisten
G GoGetLost skrev:
Okej :) Lite nyfiken för jag har tänkt att göra likadant i mitt hus nämligen. Men man behöver väl inte lika mycket isodrän för att få samma isoleringsvärde mot cellplast? Alltså kan man lägga tunnare isodrän skivor än cellplast :thinking: Eller minns jag fel? :rolleyes:
Isodrän och eps har i princip identiska Lambda-värden. 0,039 mot 0,038.

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Isodrän och eps har i princip identiska Lambda-värden. 0,039 mot 0,038.
Ja, det var nog dräneringslagret som man kan utesluta som jag tänkte fel om (y)

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Det som blir mycket mycket enklare är att dra avlopp i makadamen.

• Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.