Johanw123
Nu till det mest spännande, hade en vän på besök och hennes mantra var "Hajomparti". Var tvungen att goggla och var ganska skeptisk till att börja med men ideen växte och nu börjar denna renovering spåra ur på riktigt. Står jag bakom mitt hus och tittar ut så har jag utsikt enl nedan bild,

Utsikt över sjö och äng från en baksida av ett hus på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna utsikt vill man ju maximera samtidigt som jag vill få in så mycket ljus i källaren som möjligt, därav ett förslag på en 20m2 utbyggnad i riktning sjön enligt nedan bilder.

3D-skiss av husrenovering med utbyggnad, steg i golvet, balk och glasskjutdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av husutsikt med utbyggnad och glasskjutdörrar, altan och HEA160 balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle kunna bli mitt sovrum! Notera steget i golvet, skulle vilja försöka komma ner ytterligare så att jag får 220 cm i takhöjd i denna nya tillbyggnad. En 6 m HEA160 balk bär upp fasaden som i dagsläget står på två betongplintar som jag göt när jag precis köpt huset 2002. Bilderna nedan visar fasaden på baksidan samt detalj på dessa plintar och även den väggen som kommer att försvinna. Altanen som finns idag kommer att rivas för att sedan byggas upp igen när markarbete och trädäcket nedan är på plats.

Vy under en altan med bärande HEA160-balk, betongplintar, stenfundament och omgivande vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från hus med altan och stenmur, tänkt för renovering och tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En källarhörna med oputsade blockväggar, grovt golv och takbjälkar, lite dagsljus från ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även snyggat till och gjort ett kombinerat badrum och tvätt stuga. Två glassdörrar som man kan dra en gardin för eller vid behov kanske "frosta" med en plastfilm. Dusch, toalett och vask hamnade bredvid varandra på ena väggen för det gjorde avloppsdragningen enklare, handfatet är lite smalare än vad jag skulle önska men funkar nog. En gipsskiva gömmer rördragningen. Tvättstugan blir väldigt konventionell. Dörren in till källaren och det lilla fönstret bredvid dörren ersätts med glasskjutdörr, det är söderläge så kommer att få in massa ljus i den riktningen.

3D-ritning av ett kombinerat badrum och tvättstuga med dusch, toalett, handfat och en stor fönstersektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett planerat källarbadrum och tvättstuga med tvättmaskin, handfat och förvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så sammanfattning, avloppet klart, redo att lägga in isolering som bara blir 10 cm tjock. Källardörr och litet fönster ersätts med glasskjutdörr. Galna planer på en utbyggnad som kräver bygglov osv men som skulle kunna bli grymt bra (hoppas jag). Kom med feedback och förslag för att lyfta det hela ytterligare! Kommer att gjuta ett golv under våren vilket blir ett spännande steg framåt.
 
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Skickar med ytterligare två bilder Ett hus på pålar med stor balkong och en röd stuga i bakgrunden mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under kvällshimlen med pågående byggnation och stjärnor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Så nu ser källaren ut enligt nedan bilder. Mer eller mindre redo att lägga in isolering, och där har det ändrat sig lite, kommer bara att lägga in 10 cm EPS (Jackon S100 2400x1200) istället för de 15 cm som jag tänkte tidigare. Anledningen är att maximera takhöjden. Med 10 cm EPS och 10 cm betong så kan jag få ca 195-200 cm i takhöjd vilket är en stor förbättring jämf med innan jag drog igång denna renovering, hade ca 185 cm tidigare. Återigen, innan hade jag 0 cm isolering under plattan så 10 cm blir en stor förbättring och jämf med 15 eller 20 cm så blir det kanske några 1000 kWh extra i uppvärmningskostnad men det är nog värt det.

En annan ändring är att jag förmodligen kommer att regla upp med stålreglar på innerväggarna och sätta någon form av isolering och gipsskiva. Kommer så småningom även att isolera utvändigt. Hade från början bara tänkt att ha slammade väggar invändigt men tror det kommer att kännas betydlig mer ombonat med gips.Blir nog även enklare att få det snyggt och man kan bli av med el osv enklare. Vill dock vara försiktig med organiska material så isoleringen och skivorna kommer att väljas med omsorg, alla tips är välkommna.
[bild] [bild] [bild]
Kan tipsa om Multipor (https://www.xella.se/1275.php). Det har vi använt i källaren och är helnöjda.

Det blir nog lite dyrare än isolering + gipsskiva, men däremot får man isolering utan att man bygger in något organiskt. Multipor är 100% diffusionsöppen så att eventuell fukt kan vandra fritt genom väggen och avdunsta från innervägggen.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Smart med klarglas. Man kan sätta frostad plast på nedre delen så att man får utsikt utan att "intima detaljer" syns.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
B Bastiann skrev:
Kan tipsa om Multipor ([länk]). Det har vi använt i källaren och är helnöjda.

Det blir nog lite dyrare än isolering + gipsskiva, men däremot får man isolering utan att man bygger in något organiskt. Multipor är 100% diffusionsöppen så att eventuell fukt kan vandra fritt genom väggen och avdunsta från innervägggen.
den rätta länken borde ha varit den här, men det kanske du fattade ändå:
https://www.xella.se/produkte_ytong_multipor.php
 
  • Gilla
Mamusen och 2 till
  • Laddar…
Imponeras av ditt arbete. Helt rätt med en vinterpaus. Jag pausade renoveringen under januari och februari. Alltså den renovering jag hoppades skulle bli klar till jul. Nytt mål är påsk. Eller kanske pingst...

Ett hajomparti (aldrig hört ordet förut) skulle ju onekligen vara sjukt läckert, men förstås kräva ännu mer jobb.

För glas där man ibland vill ha insynsskydd är det enda rätta förstås smartglas. (-=
Första träff på Google: https://toprightnordic.com/smart-glas-fakta
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi har gjort en liknande utbyggnad från källaren och precis som du visar med lägre golv i nybyggda källardelen och sen sutterängkänsla med stora fönster. Vår utbyggnad räknas dock ff som källare för marknivån är aningens högre än källargolvet.
Jag kan säga att det blir toppenbra förändring när det flödar in ljus i en källare som tidigare varit klassisk källare.
Vi ville ha altan uppepå för då blev det en altan utanför köket. Svårigheten var att få tillräckligt med isolering i taket på utbyggnaden utan att behöva ta ett kliv upp på terassen... så vi lyckades med samma nivå på terassen som inomhusgolvet!
Vi fick spränga ( rättare sagt spräcka berg för att lyckas med rätt tjocklek på grundisoleringen... ibland ska man inte veta på förhand vad man ger sig in på! ;)
Men konceptet är en höjdare, så kortfattat är mitt tips; Ös på!!!:rofl:
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
V Velton skrev:
Vi har gjort en liknande utbyggnad från källaren och precis som du visar med lägre golv i nybyggda källardelen och sen sutterängkänsla med stora fönster. Vår utbyggnad räknas dock ff som källare för marknivån är aningens högre än källargolvet.
Jag kan säga att det blir toppenbra förändring när det flödar in ljus i en källare som tidigare varit klassisk källare.
Vi ville ha altan uppepå för då blev det en altan utanför köket. Svårigheten var att få tillräckligt med isolering i taket på utbyggnaden utan att behöva ta ett kliv upp på terassen... så vi lyckades med samma nivå på terassen som inomhusgolvet!
Vi fick spränga ( rättare sagt spräcka berg för att lyckas med rätt tjocklek på grundisoleringen... ibland ska man inte veta på förhand vad man ger sig in på! ;)
Men konceptet är en höjdare, så kortfattat är mitt tips; Ös på!!!:rofl:
Hej Velton! Väldigt inspirerande feedback, tack! du får gärna posta några bilder på din tillbyggnad om du vill?
 
TickyNucker
Undrar hur du tänkt koppla på avloppet från nya toan till befintligt avlopp.

Är röret som kommer uppifrån och går ut genom ytterväggen, ovanför kommande golvhöjd, från toan på övervåningen? I så fall, skulle det kunna vara en idé att bila in den i väggen och låta den gå ut genom ytterväggen under golvnivå? Då kanske du kan skippa gipsväggen?

Avloppet som kommer ner vid sidan av handfatet kanske kan vara synligt.
Jag skulle i alla fall velat ha en renslucka på den (och på det andra lodräta avloppet) och den kommer man ju inte åt om det är ingipsat.

Sedan undrar jag vad avloppsröret vid ingången till tvättstugan (på vänster sida) är till för?

Otroligt imponerad av allt du gjort hittills och även planerar att göra i framtiden!! Nice med alla bilder och förklaringar/funderingar i tråden!
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
M MagHam skrev:
Bra jobbat (y)
Ett tips i all välmening
Rensrör på de stigande stammarna är bra att ha den dag det kanske täpper sig.
[länk]
Hej, var helt inne på rensluckor och hade till och med köpt hem 2 st men i diskussion med min rörmokare så kom vi fram till att vi struntar i dem, han tyckt att vi kom åt att spola utan och worst case så kapar vi och sätter ihop igen med muff. Jag skall ta det en vända till med honom innan vi gjuter. Man vill ju trots allt försöka följa säkert vatten och där är det ju väldigt tydligt. Tack för påminnelsen!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Johanw123
TickyNucker TickyNucker skrev:
Undrar hur du tänkt koppla på avloppet från nya toan till befintligt avlopp.

Är röret som kommer uppifrån och går ut genom ytterväggen, ovanför kommande golvhöjd, från toan på övervåningen? I så fall, skulle det kunna vara en idé att bila in den i väggen och låta den gå ut genom ytterväggen under golvnivå? Då kanske du kan skippa gipsväggen?

Avloppet som kommer ner vid sidan av handfatet kanske kan vara synligt.
Jag skulle i alla fall velat ha en renslucka på den (och på det andra lodräta avloppet) och den kommer man ju inte åt om det är ingipsat.

Sedan undrar jag vad avloppsröret vid ingången till tvättstugan (på vänster sida) är till för?

Otroligt imponerad av allt du gjort hittills och även planerar att göra i framtiden!! Nice med alla bilder och förklaringar/funderingar i tråden!
Hej! Toaletten kommer att vara väggkopplad, p-lås tror jag man kallar det. Nuvarande rör från toaletten ovan som du korrekt identifierat skall jag fixa med så att det sitter lite tightare mot väggen men jag vågar inte bila in det i väggen, har lite spridda sprickor redan så vill inte göra några försvagningar. Hade en byggkonstruktör här idag och han var väl inte helt imponerad över att jag slaktat delar av sulan så skall nog inte försvaga ytterligare :) Jag kan inte heller ändra höjden på vart det går ut för så får jag inte rätt fall ner till septik tanken, längre upp i tråden finns en suddig bild på hur det ser ut utanför, ser långt ifrån idealt ut men jag har hittills inte haft några problem.

Avloppet i tvättstugan är en framtidssäkring, finns en liten risk att jag bygger om hela layouten på ovan våningen och då kan ev köksavloppet hamna där, lika bra att ta med det och ha den möjligheten och jag var ju ändå där eftersom jag ville ha min pumpbrunn påkopplad på avloppet.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Johanw123
Ett litet påsk projekt avklarat, stöd till min fina HEA balk. Köpte en KKR hålprofil 80x80x4 i längd 2200 mm och svetsade på ändplattor 140x140x6 mm och målade med Biltemas bästa rostskyddsprimer. Grävde ner till berget och göt med en säck expanderbetong. Använde en domkraft för att lyfta HEA balken lite men även med 4 ton så blev det inte så många mm men troligen tillräckligt, känns väldigt bra iallafall när man drar i den :) Kommer att tillverka 3 liknande till men dessa skall stå på betongplattan och kommer vara i lite klenare dimension (typ 60 mm profil). Glad påsk!
 
  • Ny målad HEA balk på träbockar utomhus med rostskyddsprimer vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödkonstruktion med röd HEA balk, svetsad hålprofil, domkraft och expanderbetong för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stödstolpe, målad i rött, svetsad på en grå betongfot under en HEA balk i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Johanw123
Hej! Köpte en Airthings view plus för två veckor sedan. Den stod och kalibrerade in sig i en vecka och nu har jag första veckans mätdata. För radon skall man tydligen helst ha 30 dagars data men baserat på nedan graf skulle ni gjort några radon motåtgärder eller kan jag dundra på med isolering? Har tänkt att täta med tätningsmassa runt alla kanter och genomföringar efter att betonggolvet är på plats och det tillsammans med förbättrad ventilation så förväntar jag mig bättre värde och långt under gränsvärdet på 200. Om ni skulle gjort något, vad skulle ni då gjort? Hade mätvärdena varit sämre så kanske jag funderade på att lägga ett tunt 20 mm EPS skikt och sedan ett radonmembran på det innan mitt 100 mm EPS lager och sedan gummitätningar runt alla rör upp, eller skall man börja tänka radonslang och utsugsfläkt?

Graf över radonmätningar som visar genomsnittliga Bq/m³ värden med variationer över flera dagar och ett genomsnitt på 125 Bq/m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Radongaserna varierar över tiden. Det ser ju inte ut att vara något att bråka om just nu, men varför inte slänga ner lite rör som du kan ansluta en fläkt till senare om det skulle behövas? Tycker det är självklart att göra det om man vet att man har radon,
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.