Johanw123
G Gillar att bygga skrev:
Man kan också tillsätta fibrer i betongen, en tillsats som kostar en del extra, och som är en ytförstärkning. Fibrerna är vanligtvis av stål eller plast. Jag har använt detta på 2-3 gjutningar och med bra resultat.
Kolla med din leverantör och dra nytta av deras expertis.
Lycka till!
Tack för feedback! Har fått för mig att man inte kan använda fiber om man skall ha ett slipat / polerat synligt betonggolv, stämmer det?
 
Jag använde fiber på ett 90 m2 stort garagegolv som slipades, det blev fint för ändamålet. Fibrerna var inte synliga från ögonhöjd men ligger man ner på golvet och tittar nära så kan man skönja dem. Där användes också en ytbeläggning som sprutades på (en tunn genomskinlig vätska) som fyller porer och kraftigt minskar avdunstningen av vatten från betongen. Ytan blir "halvblank" och mycket slät efter slipning och påförande av denna produkt (som jag inte längre kommer ihåg namnet på).
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
G Gillar att bygga skrev:
Jag använde fiber på ett 90 m2 stort garagegolv som slipades, det blev fint för ändamålet. Fibrerna var inte synliga från ögonhöjd men ligger man ner på golvet och tittar nära så kan man skönja dem. Där användes också en ytbeläggning som sprutades på (en tunn genomskinlig vätska) som fyller porer och kraftigt minskar avdunstningen av vatten från betongen. Ytan blir "halvblank" och mycket slät efter slipning och påförande av denna produkt (som jag inte längre kommer ihåg namnet på).
Ytbeläggningen är troligen någon form av membranhärdare eller ytretarder, någon som har tips på en bra membranhärdare eller membranhärdare att undvika? Tänker tex med eller utan vax om man skall slipa och polera efteråt osv?
 
Johanw123
Har lagt på ett lager till (5150 denna gången) lite omlott så att rutorna blir 7,5 cm istället för 15 cm. Syftet är att minska risken för sprickor, oklar om det kommer hjälpa men var inte så dyrt och tog inte så lång tid

Armeringsnät omlott lagt i källare för att minska sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät överlagrade omlott i ett byggprojekt för att minska sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har aldrig gjutit något men en youtubekanal som jag tittar på är Essential Craftsman, och i ett avsnitt av deras husbygge visar de hur man gjuter med kontrollerad sprickbildning genom att skapa ett spår i betongen. Det kanske kan vara något för dig om du absolut inte vill ha sprickor på fel ställe?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
pjgb pjgb skrev:
Jag har aldrig gjutit något men en youtubekanal som jag tittar på är Essential Craftsman, och i ett avsnitt av deras husbygge visar de hur man gjuter med kontrollerad sprickbildning genom att skapa ett spår i betongen. Det kanske kan vara något för dig om du absolut inte vill ha sprickor på fel ställe?
[media]
Tack, härlig video, mycket handpåläggning :) När man bygger fabriker så sågar vi oxå alltid upp betonggrunderna, dock efter att den härdat så det är troligen pga andra typer av sprickor (sättningar osv) jämf med torksprickor. Min gjutare kommer i slutet av nästa vecka för att kolla så att allt är redo, skall diskutera vidare med honom om sätt att minska risken för sprickor, om någon annan har ytterligare input så tveka inte!
 
Johanw123
Elgolvet är på plats sedan Måndag. 240 meter T2 röd total kostnad 24kkr inkl den övriga elinstallationen veckan innan (dragning flexrör). Min gjutare gav mig med beröm godkänt för min prepp, enda anmärkningen var att gjuta fast golvbrunnarna med lite betong innan dom kommer. Vi kommer att gjuta hela badrummet 2 cm lägre är resten av källaren och sedan får kakelkillen flytspackla så det blir rätt fall och med de två 2 cm lägre startnivå så kan jag undvika tröskel in i badrummet. Kommer även att använda anläggningsbetong för att minska risken för sprickor (C28/35 tror jag han sa). Bilen kommer med 5.5 m3 och så blir det 100 mm i badrummet och 120 mm i resten. Kommer inte att stålglätta badrumsdelen så att flytspacklet har lite ruffig yta att fästa i. Kommer sedan polera den övriga bostadsytan efteråt och försegla, blir alltså ingen slipning som det ser ut nu. 28 Juni gjuts det

Installation av elgolv med T2 röd kabel före gjutning i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min normala sommardrift har varit värme via VP avstängd men cirkulationen igång. Det har fungerat toppenbra med golv som inte känns kalla tack vare att vattnet cirkulerar på ovanvåningen och värms där.
Smart, jag kommer i nån framtid att behöva byta golv i källaren och har tänkt tanken att elgolv är bättre då jag inte vill köra VP-värmda radiatorer på på höst vår eller ha ett komplicerat reglersystem, men just att man på sommarn kan stjäla värme från ett varmt hus och kanske värma ett även på sommaren kallt källargolv med värmen från huset låter smart. Är det nåt speciellt reglersystem som behövs för detta? Visst måste man ändå ha en shunt och cirkpump för källargolv om man har radiatorer i övriga huset? Kanske är rätt väg att lägga in slang för att framtidssäkra, men inte koppla in den förrns den dag man behöver byta värmepump av åldersskäl?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Smart, jag kommer i nån framtid att behöva byta golv i källaren och har tänkt tanken att elgolv är bättre då jag inte vill köra VP-värmda radiatorer på på höst vår eller ha ett komplicerat reglersystem, men just att man på sommarn kan stjäla värme från ett varmt hus och kanske värma ett även på sommaren kallt källargolv med värmen från huset låter smart. Är det nåt speciellt reglersystem som behövs för detta? Visst måste man ändå ha en shunt och cirkpump för källargolv om man har radiatorer i övriga huset? Kanske är rätt väg att lägga in slang för att framtidssäkra, men inte koppla in den förrns den dag man behöver byta värmepump av åldersskäl?
Beror väl på vilken framledningstemp det övriga husets radiatorsystem är designat för? :)

Vi kommer köra samma framledning till golvvärme och till radiatorerna i källaren, då dessa är designade för samma framledningstemp. Ingen shunt alltså.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Beror väl på vilken framledningstemp det övriga husets radiatorsystem är designat för? :)

Vi kommer köra samma framledning till golvvärme och till radiatorerna i källaren, då dessa är designade för samma framledningstemp. Ingen shunt alltså.
VI har ett gammalt hus med radiatorer från 30-talet, så det är nog shunt som gäller för oss... :) Eller fakir källargolv (tänk glödande kol-bädd) :crysmile:
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Ja har du olika temperatur till element och golvvärme så behövs en shunt.

Man får ju anpassa lösningen lite till sitt specifika behov. Jag har haft GV både i källare och en våning upp => cirkulationspumpen i shunten har snurrat runt detta vatten och jag har inte haft någon separat reglering för detta. Öht så har jag ingen annan reglering än att framledningstemperaturen från VP är utetemp-styrd på vanligt vis.

I Gen2 av detta system, nu 20 år senare, försvinner shunten och det blir två kretsar med separata cirkulationspumpar som jobbar mot en volymtank. En krets för gv och en för garaget där jag kommer ha en fläktkonvektor och/eller element. Fortfarande blir detta utan styrning annan än på VP via utetempgivare.
 
  • Gilla
Johanw123 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Dax att gjuta! Nästan 1 år efter tidsplanen men det är bara positivt eftersom så mycket har blivit bättre på den extra tiden som det tagit.

strax innan 7 dök gjutkillarna upp och efteråt dök pumpkillen upp. Sedan väntade vi lite på betongbilen. Den är stor och min väg är liten men efter lite trixande så var han på plats, vi kan kalla honom Thomas.
En betongbil på en smal skogsväg omgiven av gröna träd och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbil parkerad på en smal väg bredvid en trädgård, redo för byggprojekt trots regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regnet öste ner på oss. Betongen enligt nedan recept.

Bild på skärm med recept för anläggningsbetong inkluderande detaljer om bland annat hållfasthetsklass och tillsatsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det pumpades, vibbades och mättes och slodades och alla var glada och nöjda. Hoppas mitt elgolv överlevde den hemska betongslangen som var tung och hade elaka kopplingar.

Två arbetare utför gjutningsarbete på en armerad betongplatta inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetare som häller och jämnar ut betong över armeringsnät i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två arbetare jämnar ut nygjuten betong i ett byggnadsprojekt, en med spade och en med vibreringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetare gjuter betonggolv i källare med armeringsnät och betongslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det halvlekspaus följt av helikopterkörning i flera omgångar med pauser emellan. Tog längre tid än vad dom är vana vid pga anläggningsbetongreceptet som i sin tur är ett resultat av min sprickångest. Inte förrän 17.30 kördes sista helikoptervarvet så killarna var på plats nästan 11 timmar, betydligt längre än jag trodde det skulle ta men mycket dötid under eftermiddagen.

Det positiva är att jag nu kl 22 har varit nere och vattnat första gången och går runt barfota på plattan och den känns som en polerad marmorsten, långt långt över förväntan när det gäller ytjämnhet.

Nygjuten och slät betongplatta inuti en byggnad, kablar hänger på väggen och en arbetslampa står på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyglättad betongplatta med cirkulära mönster från helikoptersläpning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Än så länge inga sprickor :) skall ner om en liten stund och vattna mer och lägga på plast och så vattnar jag igen kl 6 i morgonbitti.

Det negativa är mina golvbrunnar… Fixerade dem fint med finbetong i går men det kunde jag lika gärna struntat i, den ena ligger bra i höjd men sitter lite snett. Den andra sitter oxå lite snett men ligger nästan 15 mm för högt. Klantigt av mig att inte mäta in den ordentligt utan mätte lokalt med tumstock från frigoliten. Problemet är dock att frigoliten oxå ligger för högt, det borde jag mätt in med min laser. Detta löser dock min plattsättare med en distansering och flytspackel eftersom hela badrumsdelen skall flytspacklas upp 20 mm men det blir lite undermåligt fall ev i den ena brunnen men vi kanske drar på med mer än 20 mm flytspackel och får en liten tröskel, vi får se.
 
  • Gilla
Missad och 5 till
  • Laddar…
Johanw123
Har i helgen slipat och polerat mitt källargolv. Körde Scanmaskins system. En före bild:
Halvslipat betonggolv i källare med slipmaskin och dammsugare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och några efter bilder:
Nyslipat och polerat källargolv med en markant jämn och glansig yta, dammsugare och kablar på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat polerat betonggolv i källare med reflektioner från belysningen och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat källargolv efter slipning och polering, grå betongyta med reflektioner från belysning, avlångt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hyrde en Scanmaskin 500 PD från Derome, en dröm att jobba med :)
Slipad och polerad betonggolv i en källare med en Scanmaskin 500 PD och kopplad dammsugarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bra dammsugare hyrde jag oxå, hade inte gått utan
En slipmaskin från Husqvarna modell DE 120 i ett nyslipat och polerat betongkällargolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att slipa betonggolv är lätt om man vet vad man gör, har bra utrustning och mycket tålamod. Jag visste inte hur man gjorde och har dåligt tålamod men Johan L på Scanmaskin coachade, fanstastisk support! Med facit i hand skulle jag nog kört grovslipning istället för direkt på medium och fin och så fick jag lite slip repor från 400 steget efter att kört på en kant, trodde dessa skulle försvinna i efterföljande steg men rätt hade varit att gå tillbaka till 200 men nu vet jag det och nästa gång jag gör detta kommer det att bli ännu bättre :) Har lite mindre pin holes på ett par ställen men inga sprickor över huvudtaget vilket jag är super nöjd med.

Stort tack till Scanmaskin och Johan L samt Samuel K på Derome!

Har en luft luft värmepump på väg in under September och kommer att behöva regla upp iallafall väggen som den skall sitta på. Tänker köra 50 stålreglar. Skall jag sätta dessa mot väggen eller lämna 20 mm bakom? (luftspalt) Tänker isolera utvändigt när jag dränerar om men kanske trycka dit 45 mm isolering invändigt oxå? Vilken isolering i så fall? (funderar på EPS då den inte tar upp fukt?). Hade tänkt sätta 12 mm plywood och sedan 13 mm gips, vissa gillar inte plywood i källare (organiskt), köra dubbla gips istället? Alla tips är välkomna :)
 
  • Gilla
Missad och 10 till
  • Laddar…
Bra jobbat, hur gjorde du med väggarna?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Bra jobbat, hur gjorde du med väggarna?

Håller fortfarande på med väggarna. Kör 45 mm stålregel och sedan 12 mm plywood och 13 mm gips. Kör 450 cc och 900 mm skivor mest för att 1200 mm är otrevliga att hantera. Målet är att det är 20 mm luft spalt bakom men det gick tyvärr inte på ena långsidan då trappan måste passa i sin gamla öppning.

Övriga nyheter är att innan jag började med väggarna så slipade jag om golvet eftersom jag inte var nöjd med första försöket och det blev delvis bättre (fick fram mer ballast) men delvis sämre så en del fick en hel del repor. Alla stöd till HEA balkarna är på plats och en EOS 100 sköter ventilationen samt en ny luftvärmepump sköter uppvärmningen så på det stora hela går det framåt om än långsamt :)
 
  • Omfattande renovering, oslipad gipsskivor, exponerade bjälklag, byggmaterial, verktyg, ofärdigt rum, ingen möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mackee och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.