82 647 läst · 246 svar
83k läst
246 svar
Källarprojekt
Tack för feedback! Har fått för mig att man inte kan använda fiber om man skall ha ett slipat / polerat synligt betonggolv, stämmer det?G Gillar att bygga skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 308 inlägg
Jag använde fiber på ett 90 m2 stort garagegolv som slipades, det blev fint för ändamålet. Fibrerna var inte synliga från ögonhöjd men ligger man ner på golvet och tittar nära så kan man skönja dem. Där användes också en ytbeläggning som sprutades på (en tunn genomskinlig vätska) som fyller porer och kraftigt minskar avdunstningen av vatten från betongen. Ytan blir "halvblank" och mycket slät efter slipning och påförande av denna produkt (som jag inte längre kommer ihåg namnet på).
Ytbeläggningen är troligen någon form av membranhärdare eller ytretarder, någon som har tips på en bra membranhärdare eller membranhärdare att undvika? Tänker tex med eller utan vax om man skall slipa och polera efteråt osv?G Gillar att bygga skrev:Jag använde fiber på ett 90 m2 stort garagegolv som slipades, det blev fint för ändamålet. Fibrerna var inte synliga från ögonhöjd men ligger man ner på golvet och tittar nära så kan man skönja dem. Där användes också en ytbeläggning som sprutades på (en tunn genomskinlig vätska) som fyller porer och kraftigt minskar avdunstningen av vatten från betongen. Ytan blir "halvblank" och mycket slät efter slipning och påförande av denna produkt (som jag inte längre kommer ihåg namnet på).
Har lagt på ett lager till (5150 denna gången) lite omlott så att rutorna blir 7,5 cm istället för 15 cm. Syftet är att minska risken för sprickor, oklar om det kommer hjälpa men var inte så dyrt och tog inte så lång tid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har aldrig gjutit något men en youtubekanal som jag tittar på är Essential Craftsman, och i ett avsnitt av deras husbygge visar de hur man gjuter med kontrollerad sprickbildning genom att skapa ett spår i betongen. Det kanske kan vara något för dig om du absolut inte vill ha sprickor på fel ställe?
Tack, härlig video, mycket handpåläggning När man bygger fabriker så sågar vi oxå alltid upp betonggrunderna, dock efter att den härdat så det är troligen pga andra typer av sprickor (sättningar osv) jämf med torksprickor. Min gjutare kommer i slutet av nästa vecka för att kolla så att allt är redo, skall diskutera vidare med honom om sätt att minska risken för sprickor, om någon annan har ytterligare input så tveka inte!pjgb skrev:Jag har aldrig gjutit något men en youtubekanal som jag tittar på är Essential Craftsman, och i ett avsnitt av deras husbygge visar de hur man gjuter med kontrollerad sprickbildning genom att skapa ett spår i betongen. Det kanske kan vara något för dig om du absolut inte vill ha sprickor på fel ställe?
[media]
Elgolvet är på plats sedan Måndag. 240 meter T2 röd total kostnad 24kkr inkl den övriga elinstallationen veckan innan (dragning flexrör). Min gjutare gav mig med beröm godkänt för min prepp, enda anmärkningen var att gjuta fast golvbrunnarna med lite betong innan dom kommer. Vi kommer att gjuta hela badrummet 2 cm lägre är resten av källaren och sedan får kakelkillen flytspackla så det blir rätt fall och med de två 2 cm lägre startnivå så kan jag undvika tröskel in i badrummet. Kommer även att använda anläggningsbetong för att minska risken för sprickor (C28/35 tror jag han sa). Bilen kommer med 5.5 m3 och så blir det 100 mm i badrummet och 120 mm i resten. Kommer inte att stålglätta badrumsdelen så att flytspacklet har lite ruffig yta att fästa i. Kommer sedan polera den övriga bostadsytan efteråt och försegla, blir alltså ingen slipning som det ser ut nu. 28 Juni gjuts det
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smart, jag kommer i nån framtid att behöva byta golv i källaren och har tänkt tanken att elgolv är bättre då jag inte vill köra VP-värmda radiatorer på på höst vår eller ha ett komplicerat reglersystem, men just att man på sommarn kan stjäla värme från ett varmt hus och kanske värma ett även på sommaren kallt källargolv med värmen från huset låter smart. Är det nåt speciellt reglersystem som behövs för detta? Visst måste man ändå ha en shunt och cirkpump för källargolv om man har radiatorer i övriga huset? Kanske är rätt väg att lägga in slang för att framtidssäkra, men inte koppla in den förrns den dag man behöver byta värmepump av åldersskäl?MathiasS skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Beror väl på vilken framledningstemp det övriga husets radiatorsystem är designat för?J JohanLun skrev:Smart, jag kommer i nån framtid att behöva byta golv i källaren och har tänkt tanken att elgolv är bättre då jag inte vill köra VP-värmda radiatorer på på höst vår eller ha ett komplicerat reglersystem, men just att man på sommarn kan stjäla värme från ett varmt hus och kanske värma ett även på sommaren kallt källargolv med värmen från huset låter smart. Är det nåt speciellt reglersystem som behövs för detta? Visst måste man ändå ha en shunt och cirkpump för källargolv om man har radiatorer i övriga huset? Kanske är rätt väg att lägga in slang för att framtidssäkra, men inte koppla in den förrns den dag man behöver byta värmepump av åldersskäl?
Vi kommer köra samma framledning till golvvärme och till radiatorerna i källaren, då dessa är designade för samma framledningstemp. Ingen shunt alltså.
VI har ett gammalt hus med radiatorer från 30-talet, så det är nog shunt som gäller för oss... Eller fakir källargolv (tänk glödande kol-bädd)richardtenggren skrev:
Ja har du olika temperatur till element och golvvärme så behövs en shunt.
Man får ju anpassa lösningen lite till sitt specifika behov. Jag har haft GV både i källare och en våning upp => cirkulationspumpen i shunten har snurrat runt detta vatten och jag har inte haft någon separat reglering för detta. Öht så har jag ingen annan reglering än att framledningstemperaturen från VP är utetemp-styrd på vanligt vis.
I Gen2 av detta system, nu 20 år senare, försvinner shunten och det blir två kretsar med separata cirkulationspumpar som jobbar mot en volymtank. En krets för gv och en för garaget där jag kommer ha en fläktkonvektor och/eller element. Fortfarande blir detta utan styrning annan än på VP via utetempgivare.
Man får ju anpassa lösningen lite till sitt specifika behov. Jag har haft GV både i källare och en våning upp => cirkulationspumpen i shunten har snurrat runt detta vatten och jag har inte haft någon separat reglering för detta. Öht så har jag ingen annan reglering än att framledningstemperaturen från VP är utetemp-styrd på vanligt vis.
I Gen2 av detta system, nu 20 år senare, försvinner shunten och det blir två kretsar med separata cirkulationspumpar som jobbar mot en volymtank. En krets för gv och en för garaget där jag kommer ha en fläktkonvektor och/eller element. Fortfarande blir detta utan styrning annan än på VP via utetempgivare.
Dax att gjuta! Nästan 1 år efter tidsplanen men det är bara positivt eftersom så mycket har blivit bättre på den extra tiden som det tagit.
strax innan 7 dök gjutkillarna upp och efteråt dök pumpkillen upp. Sedan väntade vi lite på betongbilen. Den är stor och min väg är liten men efter lite trixande så var han på plats, vi kan kalla honom Thomas.
Regnet öste ner på oss. Betongen enligt nedan recept.
Det pumpades, vibbades och mättes och slodades och alla var glada och nöjda. Hoppas mitt elgolv överlevde den hemska betongslangen som var tung och hade elaka kopplingar.
Sedan blev det halvlekspaus följt av helikopterkörning i flera omgångar med pauser emellan. Tog längre tid än vad dom är vana vid pga anläggningsbetongreceptet som i sin tur är ett resultat av min sprickångest. Inte förrän 17.30 kördes sista helikoptervarvet så killarna var på plats nästan 11 timmar, betydligt längre än jag trodde det skulle ta men mycket dötid under eftermiddagen.
Det positiva är att jag nu kl 22 har varit nere och vattnat första gången och går runt barfota på plattan och den känns som en polerad marmorsten, långt långt över förväntan när det gäller ytjämnhet.
Än så länge inga sprickor skall ner om en liten stund och vattna mer och lägga på plast och så vattnar jag igen kl 6 i morgonbitti.
Det negativa är mina golvbrunnar… Fixerade dem fint med finbetong i går men det kunde jag lika gärna struntat i, den ena ligger bra i höjd men sitter lite snett. Den andra sitter oxå lite snett men ligger nästan 15 mm för högt. Klantigt av mig att inte mäta in den ordentligt utan mätte lokalt med tumstock från frigoliten. Problemet är dock att frigoliten oxå ligger för högt, det borde jag mätt in med min laser. Detta löser dock min plattsättare med en distansering och flytspackel eftersom hela badrumsdelen skall flytspacklas upp 20 mm men det blir lite undermåligt fall ev i den ena brunnen men vi kanske drar på med mer än 20 mm flytspackel och får en liten tröskel, vi får se.
strax innan 7 dök gjutkillarna upp och efteråt dök pumpkillen upp. Sedan väntade vi lite på betongbilen. Den är stor och min väg är liten men efter lite trixande så var han på plats, vi kan kalla honom Thomas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regnet öste ner på oss. Betongen enligt nedan recept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det pumpades, vibbades och mättes och slodades och alla var glada och nöjda. Hoppas mitt elgolv överlevde den hemska betongslangen som var tung och hade elaka kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan blev det halvlekspaus följt av helikopterkörning i flera omgångar med pauser emellan. Tog längre tid än vad dom är vana vid pga anläggningsbetongreceptet som i sin tur är ett resultat av min sprickångest. Inte förrän 17.30 kördes sista helikoptervarvet så killarna var på plats nästan 11 timmar, betydligt längre än jag trodde det skulle ta men mycket dötid under eftermiddagen.
Det positiva är att jag nu kl 22 har varit nere och vattnat första gången och går runt barfota på plattan och den känns som en polerad marmorsten, långt långt över förväntan när det gäller ytjämnhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Än så länge inga sprickor skall ner om en liten stund och vattna mer och lägga på plast och så vattnar jag igen kl 6 i morgonbitti.
Det negativa är mina golvbrunnar… Fixerade dem fint med finbetong i går men det kunde jag lika gärna struntat i, den ena ligger bra i höjd men sitter lite snett. Den andra sitter oxå lite snett men ligger nästan 15 mm för högt. Klantigt av mig att inte mäta in den ordentligt utan mätte lokalt med tumstock från frigoliten. Problemet är dock att frigoliten oxå ligger för högt, det borde jag mätt in med min laser. Detta löser dock min plattsättare med en distansering och flytspackel eftersom hela badrumsdelen skall flytspacklas upp 20 mm men det blir lite undermåligt fall ev i den ena brunnen men vi kanske drar på med mer än 20 mm flytspackel och får en liten tröskel, vi får se.
Har i helgen slipat och polerat mitt källargolv. Körde Scanmaskins system. En före bild:
Och några efter bilder:
Hyrde en Scanmaskin 500 PD från Derome, en dröm att jobba med
En bra dammsugare hyrde jag oxå, hade inte gått utan
Att slipa betonggolv är lätt om man vet vad man gör, har bra utrustning och mycket tålamod. Jag visste inte hur man gjorde och har dåligt tålamod men Johan L på Scanmaskin coachade, fanstastisk support! Med facit i hand skulle jag nog kört grovslipning istället för direkt på medium och fin och så fick jag lite slip repor från 400 steget efter att kört på en kant, trodde dessa skulle försvinna i efterföljande steg men rätt hade varit att gå tillbaka till 200 men nu vet jag det och nästa gång jag gör detta kommer det att bli ännu bättre Har lite mindre pin holes på ett par ställen men inga sprickor över huvudtaget vilket jag är super nöjd med.
Stort tack till Scanmaskin och Johan L samt Samuel K på Derome!
Har en luft luft värmepump på väg in under September och kommer att behöva regla upp iallafall väggen som den skall sitta på. Tänker köra 50 stålreglar. Skall jag sätta dessa mot väggen eller lämna 20 mm bakom? (luftspalt) Tänker isolera utvändigt när jag dränerar om men kanske trycka dit 45 mm isolering invändigt oxå? Vilken isolering i så fall? (funderar på EPS då den inte tar upp fukt?). Hade tänkt sätta 12 mm plywood och sedan 13 mm gips, vissa gillar inte plywood i källare (organiskt), köra dubbla gips istället? Alla tips är välkomna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och några efter bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyrde en Scanmaskin 500 PD från Derome, en dröm att jobba med
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bra dammsugare hyrde jag oxå, hade inte gått utan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att slipa betonggolv är lätt om man vet vad man gör, har bra utrustning och mycket tålamod. Jag visste inte hur man gjorde och har dåligt tålamod men Johan L på Scanmaskin coachade, fanstastisk support! Med facit i hand skulle jag nog kört grovslipning istället för direkt på medium och fin och så fick jag lite slip repor från 400 steget efter att kört på en kant, trodde dessa skulle försvinna i efterföljande steg men rätt hade varit att gå tillbaka till 200 men nu vet jag det och nästa gång jag gör detta kommer det att bli ännu bättre Har lite mindre pin holes på ett par ställen men inga sprickor över huvudtaget vilket jag är super nöjd med.
Stort tack till Scanmaskin och Johan L samt Samuel K på Derome!
Har en luft luft värmepump på väg in under September och kommer att behöva regla upp iallafall väggen som den skall sitta på. Tänker köra 50 stålreglar. Skall jag sätta dessa mot väggen eller lämna 20 mm bakom? (luftspalt) Tänker isolera utvändigt när jag dränerar om men kanske trycka dit 45 mm isolering invändigt oxå? Vilken isolering i så fall? (funderar på EPS då den inte tar upp fukt?). Hade tänkt sätta 12 mm plywood och sedan 13 mm gips, vissa gillar inte plywood i källare (organiskt), köra dubbla gips istället? Alla tips är välkomna
K Kris1 skrev:
Håller fortfarande på med väggarna. Kör 45 mm stålregel och sedan 12 mm plywood och 13 mm gips. Kör 450 cc och 900 mm skivor mest för att 1200 mm är otrevliga att hantera. Målet är att det är 20 mm luft spalt bakom men det gick tyvärr inte på ena långsidan då trappan måste passa i sin gamla öppning.
Övriga nyheter är att innan jag började med väggarna så slipade jag om golvet eftersom jag inte var nöjd med första försöket och det blev delvis bättre (fick fram mer ballast) men delvis sämre så en del fick en hel del repor. Alla stöd till HEA balkarna är på plats och en EOS 100 sköter ventilationen samt en ny luftvärmepump sköter uppvärmningen så på det stora hela går det framåt om än långsamt