Förstår jag det rätt i att du på sikt tänkt ändra fönstersättningen även på bostadsplanet? Jag tycker i så fall att du ska tänka slutresultat redan nu, inte bara källarplan. Annars bygger du lätt in dig i en återvändsgränd även om det en tid kanske blir snyggt i sig.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förstår jag det rätt i att du på sikt tänkt ändra fönstersättningen även på bostadsplanet? Jag tycker i så fall att du ska tänka slutresultat redan nu, inte bara källarplan. Annars bygger du lätt in dig i en återvändsgränd även om det en tid kanske blir snyggt i sig.
Du har helt rätt naturligtvis, problemet är bara att jag får nya idéer hela tiden :)
 
Det var så här jag tänkte, men det blir ett orimligt brett fönster.
Svart hus med snö, markeringar, ingen identifierbar person, trappa och träbalkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Nu har jag tänkt hur jag förmodligen kommer att ändra fönstren på övervåningen (kommer dock på nya idéer snart...). I sovrummet behåller jag dagens bredd på 11 och ökar höjden från 11 till 15 eftersom jag kan fimpa elementet då jag tänkt köra golvvärme. Fönstret i badrummet går från 6x6 till 5x12, detta är samma dimension som på ett annat fönster i källaren och vill även få till 4 st sådana i mitt vardagsrum så den dimensionen knyter samman. 12/5 är 2.4, skulle vilja hitta det förhållandet på allt men blir svårt på sovrumsfönstret.

Att bestämma hur ovanvåningen ser ut hjälper oss inte så mycket, kan/vill inte linjera med sovrumsfönstret för jag kommer för nära hörnet och vill helst ha en hel mursten kvar. Lika hjälper det inte mycket på andra sidan då jag helst vill minimera murandet... Tror förslag G leder just nu då det minimerar murandet, bäst strukturell hållfasthet, över 2m2 fönster area utan att se för knepigt ut. Negativt är kostnaden, kommer ev att försöka hålla kostnaden nere genom att köpa ett AFH öppningsbart och ett AFK fast karm även om det kommer störa symmetrin lite. Förslag I skulle kunna vara tre fönster som är 5x12 dvs samma dimension som badrumsfönstret men på högkant men det kanske ser konstigt ut? (Svårt att få till exakta mått i mina illustrationer)

Skall jag skapa en poll så att ni får rösta? :)

Svart trähus, snötäckt mark, fönstermått angivna, vinterscen, grå himmel, skylt med "H".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart trähusfasad, snöfall, fönster, betonggrund, terrass, snö på marken, luftledningar, vit text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad skall rummet användas till. Möblering av rummet kanske avgör vilket fönster det skall vara. Kommer du att sitta eller stå och titta ut? Kanske dörren till rummet avgör var fönstret skall sitta. Tex om du vill se ut när du står utanför rummet i angränsande rum/korridor. Finns det insyn?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Är det normalt så du ser fönstren på utsidan så du behöver lägga vikt på utsidan? Om du aldrig normalt ser utsidan så hade jag prioriterat insidan. Att se en bra vy innifrån kan ge mer välbefinnande än mindre vacker utsida.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att I är bättre än G för att det bryter av mer. Med G riskerar du att få fönster som bara ser ut att ha satts snett i förhållande till varandra, med I är de tydligt olika.

Med det sagt håller jag med ovanstående om att du kanske inte ser det utifrån så ofta och slänger också in att lite växtlighet eller andra naturliga former kan ta lite fokus från fönstersättningen. Så släng in en buske eller två i ekvationen också.
 
  • Gilla
Johanw123 och 1 till
  • Laddar…
Var får man tag på multipor och vad är fördelen gentemot cellplast?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Var får man tag på multipor och vad är fördelen gentemot cellplast?
Min bygghandlare kan beställa hem Multipor så det skall inte vara något problem. Fördel som jag ser det är att det andas och kanske lite smidigare att få en bra grund för att sätta dit sockelskivor senare, slipper träribbor för att hålla cellplast/sockelskiva. Dock har jag inte gjort detta momentet ännu så jag är öppen för andra bättre lösningar, skulle tex gärna ha cellplast med fiberarmerad puts på om det fanns att köpa som färdiga skivor för att då slippa sockelskivorna men den tunnaste sådan som jag hittat är 80 mm vilket tyvärr är lite i tjockaste laget. Ni får hojta till om ni har bra förslag!
 
Johanw123 Johanw123 skrev:
Min bygghandlare kan beställa hem Multipor så det skall inte vara något problem. Fördel som jag ser det är att det andas och kanske lite smidigare att få en bra grund för att sätta dit sockelskivor senare, slipper träribbor för att hålla cellplast/sockelskiva. Dock har jag inte gjort detta momentet ännu så jag är öppen för andra bättre lösningar, skulle tex gärna ha cellplast med fiberarmerad puts på om det fanns att köpa som färdiga skivor för att då slippa sockelskivorna men den tunnaste sådan som jag hittat är 80 mm vilket tyvärr är lite i tjockaste laget. Ni får hojta till om ni har bra förslag!
Var har du hittat cellplast med puts på? Jag vill slippa momentet med att putsa eller ta in någon för att putsa
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Har tittat på jackon kantelement, men hur gör man runt fönster med de?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Har tittat på jackon kantelement, men hur gör man runt fönster med de?
Hej, inser nu att länken till Paroc var helt fel och hittar inte deras skivor nu.

Förmodar att man ber sin plåtslagare lösa kanterna runt fönster men vet inte, kanske finns bättre sätt? Idealt vill man ju flytta ut fönster så de ligger i liv men det blir ju betydligt större jobb då.

Om någon har tips på grundisoleringsskivor och hur man löser runt fönster så hojta gärna till!
 
Pratade just en kille på Bewi (Jackon) som var mycket hjälpsam.
Han sa att jag ska ta bort all puts och asfalt om man anväder deras kantelement. Runt fönster tyckte han plåt var det bästa alternativet.
Dock kan det ju bli en hel del skarvar på en av mina väggar som är nästan fullhöjd utifrån, får mäta.

Jag ska kolla in vilka fasad/sockelskivor som finns att få tag på förutom Steni Terra och fundera på det alternativet också.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Funkar det inte att putsa på cellplast?
Eller du vill slippa det jobbet kanske
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.