Johanw123 Johanw123 skrev:
Yes, alla väggar
Är du inte rädd för fukt på osb skivorna?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Är du inte rädd för fukt på osb skivorna?
Inte så orolig, med luftspalten och stålregeln så sitter plywooden 70 mm från väggen. Golvet är väldigt torrt efter mitt jobb med det och jag skall efter semestern dränera om utvändigt och sätta 200 mm isodrän mot ytterväggen så tror och hoppas att det kommer funka bra :)
 
Johanw123
Håller på att dränera om, när jag dränerade sist för 20 år sedan så använde jag Platon matta och då skulle man klistra en asfaltsmatta längst ner, nu skall jag köra isodrän skivor istället och skulle vilja ha bort den asfaltsmattan men den sitter ordentligt, har provat och kört lite med slipkopp och andra skivor i vinkelslipen men ingen blir riktigt bra, hur tar man bort denna asfaltmatta? Hur kritiskt är det att lämna den? Skall köra 200 mm isodrän.
Grundmur med tätskikt, grus, byggarbetsplats, fuktisolering, gråa betongblock, blå skyddsfolie, utomhus, dagtid, konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johanw123 Johanw123 skrev:
Håller på att dränera om, när jag dränerade sist för 20 år sedan så använde jag Platon matta och då skulle man klistra en asfaltsmatta längst ner, nu skall jag köra isodrän skivor istället och skulle vilja ha bort den asfaltsmattan men den sitter ordentligt, har provat och kört lite med slipkopp och andra skivor i vinkelslipen men ingen blir riktigt bra, hur tar man bort denna asfaltmatta? Hur kritiskt är det att lämna den? Skall köra 200 mm isodrän.
[bild]
Menar du att du dränerar om samma kåk en gång till i din egen livstid?
 
  • Gilla
jalmars och 3 till
  • Laddar…
Johanw123
F fribygg skrev:
Menar du att du dränerar om samma kåk en gång till i din egen livstid?
Yes, hinner nog med en tredje gång oxå om jag vill :) Sänkte golvet med 10 cm så dräneringen ligger lite för högt samt att jag ändå ville gräva ur för att göra om grunden för en tillbyggnad som föregående ägaren hade fuskat med i slutet av 60 talet. Denna gången blir det isodrän istället för platon.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Yes, hinner nog med en tredje gång oxå om jag vill :) Sänkte golvet med 10 cm så dräneringen ligger lite för högt samt att jag ändå ville gräva ur för att göra om grunden för en tillbyggnad som föregående ägaren hade fuskat med i slutet av 60 talet. Denna gången blir det isodrän istället för platon.
Du måste varit ung första gången om du hinner med tre.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Yes, hinner nog med en tredje gång oxå om jag vill :) Sänkte golvet med 10 cm så dräneringen ligger lite för högt samt att jag ändå ville gräva ur för att göra om grunden för en tillbyggnad som föregående ägaren hade fuskat med i slutet av 60 talet. Denna gången blir det isodrän istället för platon.
Du kan väl gräva i och runt din kåk så mycket och ofta du vill?
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Du måste varit ung första gången om du hinner med tre.
29 år första gången, 49 nu :)
 
JanneJanne123
Johanw123 Johanw123 skrev:
Håller på att dränera om, när jag dränerade sist för 20 år sedan så använde jag Platon matta och då skulle man klistra en asfaltsmatta längst ner, nu skall jag köra isodrän skivor istället och skulle vilja ha bort den asfaltsmattan men den sitter ordentligt, har provat och kört lite med slipkopp och andra skivor i vinkelslipen men ingen blir riktigt bra, hur tar man bort denna asfaltmatta? Hur kritiskt är det att lämna den? Skall köra 200 mm isodrän.
[bild]
När vi dränerade skulle man förstärka just där du har asfaltsmatta med gummiasfalt, så det kan vara så att du kan låta det vara.
 
  • Grävd ränna mellan två byggnader, förmodligen för VVS-arbete eller dränering, med synligt orangerör och fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
29 år första gången, 49 nu :)
Pallar du en gång till =69 år
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Fulkemisten
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
När vi dränerade skulle man förstärka just där du har asfaltsmatta med gummiasfalt, så det kan vara så att du kan låta det vara.
När jag gjorde det för 10 år sedan också. Asfalt på klacken enligt Pordrän då.
 
  • Gilla
Johanw123 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
När jag gjorde det för 10 år sedan också. Asfalt på klacken enligt Pordrän då.
Har pratat med Isodrän folket och asfalten skall bort, torkar inte ut som det skall annars, skall testa lite olika metoder och se hur det går. Alla bra tips är välkomna!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Så här gjorde de hos mig.
Asfalt uppe på klacken.
 
  • Reflexion av stenplattor och grus i vatten, svart konturlinje, mönster av sprickor och textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johanw123 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Hacka bort asfalten med en spade vann som effektivast metod, lite jobbigt men effektivt :)
Rejält fuktigt under asfalten så nog riktigt bra att få bort den
Grund av byggnad med isolering synlig, grus och jord intill, byggplatsmiljö, delvis grävd grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ajdå, mitt gjordes i våras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.