nino nino skrev:
Funkar det inte att putsa på cellplast?
Eller du vill slippa det jobbet kanske
Det är det jag vill slippa och troligtvis Johanw123 också.
 
  • Gilla
Johanw123 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Får försöka hålla lite liv i denna tråden. Håller på att regla upp innerväggarna men för att göra klar det så behöver jag mitt nya fönster på plats. I slutändan blev det bara 1 fönster 9x12. Första gången jag murar något, allt är snett men det är allt annat oxå :)
Vit källardörr med diamantformat fönster, omgiven av obehandlad betongvägg och hinkar med sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källare under konstruktion, öppen grundmur till grönskande utsikt, stegar, verktyg, ogjutna väggar, oavslutat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ofärdigt rum med isolering synlig, utsikt över grönska genom ett fönsteröppning, ljusinflöde, grå betongblockvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husvägg med fönster, gräsmatta, betongtrappa och skyddstak. Skuggor synliga, delvis soligt, ojämn mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Härligt. Jag har precis rivit ut ett rum i källaren nu efter dräneringen. Det var odränerat innan och bra fuktigt med ruttna träreglar. Nu är fortplanta om jag ska putsa och isolera sockeln eller mura upp lättbetongblock
 
  • Rivningsarbete, exponerad isolering och tegelvägg, renoveringsprojekt, verktyg och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Hur gjorde du med ytterväggarna, putsade?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Hur gjorde du med ytterväggarna, putsade?
Har tyvärr inte kommit till dem ännu men funderar på samma som innan, multipor 50 mm och sedan sockelskiva
 
Ok, och på insidan?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Ok, och på insidan?
På insidan reglar jag med plåtregel som jag sätter 20 mm från betongväggen, sedan 12 mm plywood och 13 mm gips.
 
Ok, jag har nog bestämt mig för att mura upp med lättbetong (typ multipor) mot ytterväggarna på insidan, då slipper jag nog isolera sockeln.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
K Kris1 skrev:
Ok, jag har nog bestämt mig för att mura upp med lättbetong (typ multipor) mot ytterväggarna på insidan, då slipper jag nog isolera sockeln.
Så har vi gjort och änsålänge är vi helnöjda med denna lösningen. Vill du i framtiden fästa nåt i ytterväggen får du dock förbereda redan när du sätter upp multiporen. Det går inte att fästa nåt i den nämligen!
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Åh jag förstod det igår när jag plöjde diverse trådar, det känns ju inte så bra. Man vill ju sätta saker på väggarna och sedan ändra med tiden.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Går kanske att hänga tavlor om de inte är för tunga. Det har vi inte testat.
Ett alternativ är annars att man borrar igenom multiporen och in i ytterväggen för att fästa något med jättelånga skruvar. Vi har 100mm multipor och då känns inte det så lockande heller.
Men som sagt, det är egentligen den enda nackdelen.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Jag tänkte nog bara ha 50mm så borde gå att borra igenom och plugga i både lättbetongen och betongen bakom.
Men måste man putsa lättbetongen eller bara spackla fogarna?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Med bara 50mm tror jag också att det ska gå bra. Du kommer behöva putsa hela väggen. Om man använder deras system blir det ett ganska tunt lager på bara några millimeter.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
På insidan reglar jag med plåtregel som jag sätter 20 mm från betongväggen, sedan 12 mm plywood och 13 mm gips.
Gär du det på insidan av ytterväggarna också?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Gär du det på insidan av ytterväggarna också?
Yes, alla väggar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.