Johanw123 Johanw123 skrev:
Håller fortfarande på med väggarna. Kör 45 mm stålregel och sedan 12 mm plywood och 13 mm gips. Kör 450 cc och 900 mm skivor mest för att 1200 mm är otrevliga att hantera. Målet är att det är 20 mm luft spalt bakom men det gick tyvärr inte på ena långsidan då trappan måste passa i sin gamla öppning.

Övriga nyheter är att innan jag började med väggarna så slipade jag om golvet eftersom jag inte var nöjd med första försöket och det blev delvis bättre (fick fram mer ballast) men delvis sämre så en del fick en hel del repor. Alla stöd till HEA balkarna är på plats och en EOS 100 sköter ventilationen samt en ny luftvärmepump sköter uppvärmningen så på det stora hela går det framåt om än långsamt :)
Johanw123 Johanw123 skrev:
Har en luft luft värmepump på väg in under September och kommer att behöva regla upp iallafall väggen som den skall sitta på. Tänker köra 50 stålreglar. Skall jag sätta dessa mot väggen eller lämna 20 mm bakom? (luftspalt) Tänker isolera utvändigt när jag dränerar om men kanske trycka dit 45 mm isolering invändigt oxå? Vilken isolering i så fall? (funderar på EPS då den inte tar upp fukt?). Hade tänkt sätta 12 mm plywood och sedan 13 mm gips, vissa gillar inte plywood i källare (organ
Har funderat på eos till min källare också. Är det flera rum ihopkopplade på den?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Har funderat på eos till min källare också. Är det flera rum ihopkopplade på den?
Just nu är det samma rum men när jag är klar med väggen under balken så blir det utsug i framtida badrum/tvättstuga och inblås i rummet innanför, bild nedan. Skall försöka ha en badrumsdörr med luftspalt i underkant för att möjliggöra luft in till badrummet. Utblåset kommer ligga lite högre upp och jämnt med undertaket när det är på plats.

Installation av tak, ventilationsrör och elektriska ledningar i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 3 till
  • Laddar…
Johanw123 Johanw123 skrev:
Håller fortfarande på med väggarna. Kör 45 mm stålregel och sedan 12 mm plywood och 13 mm gips. Kör 450 cc och 900 mm skivor mest för att 1200 mm är otrevliga att hantera. Målet är att det är 20 mm luft spalt bakom men det gick tyvärr inte på ena långsidan då trappan måste passa i sin gamla öppning.

Övriga nyheter är att innan jag började med väggarna så slipade jag om golvet eftersom jag inte var nöjd med första försöket och det blev delvis bättre (fick fram mer ballast) men delvis sämre så en del fick en hel del repor. Alla stöd till HEA balkarna är på plats och en EOS 100 sköter ventilationen samt en ny luftvärmepump sköter uppvärmningen så på det stora hela går det framåt om än långsamt :)
Ligger hela väggen under mark eller isolerar du ovan mark på utsidan?
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
K Kris1 skrev:
Ligger hela väggen under mark eller isolerar du ovan mark på utsidan?
Man skulle kunna säga att halva ytterväggsytan ligger under mark, se bild nedan från den sidan som ligger mest ovan mark. Tanken är att isolera utvändigt med 50 mm Multipor på allt över mark, kan inte köra tjockare för då kommer jag utanför träfasaden vilket kommer se mycket konstigt ut. Allt som ligger under mark kommer att ha 200 mm isodrän (2x100), 200 mm mest för fuktavstånd och inte pga isoleringsförmåga.
 
  • Ett hus om natten, snö, belysning, skottkärra, murad grund, veranda, fönster, dörren öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Ett sista inlägg för året och en kort uppdatering. Det gamla fönstret (12x5) blev utbytt mot en 10x19 dörr med stort glasparti för max ljusinsläpp och utsikt mot sjön. Fick hjälp av två snickare under ett par timmar då det blir för tungt att lyfta runt på det själv och det går bra mycket snabbare (och blir bättre..). Passade även på att sätta in en ny entre dörr. Båda dörrarna är från Snickar Per. Satte även tillbaka trappan så nu kan jag ta mig ner i källaren utan att gå runt huset vilket är skönt. Som ni ser har jag två block på 100 mm under trappan eftersom jag sänkt det nya golvet. Funderade på om det skulle vara möjligt att göra någon form av avsats för att få detta snyggt men har nog kommit fram till att det inte kommer att bli bra. Får köpa en ny trappa längre fram, funderar på att ha en i stål med en central balk och svetsade konsoler som jag sätter trappsteg i trä på, tror det skulle kunna se snyggt ut och kännas luftigare och prismässigt hamnar man nog ganska lika, hojta till om ni har synpunkter på den tanken. Önskar Gott Nytt År!

Renoveringsarbete pågår, isolering, delvis uppbruten vägg, grushög utanför, sjöutsikt, kabeldragningar, oskyddat fönster, byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före och efter: Öppning förvandlad till fönsterdörr i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa leder uppåt, undertak synligt, kablar, oavslutad inredning, avloppsöppning i golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Johanw123
Skulle behöva hjälp med dimensionering av fönster till kortväggen i källaren. Nu när min nya källardörr mot sjön är på plats vill jag ersätta den gamla dörren och det lilla fönstret med ett större fönster för ljusinsläpp (söder läge så bra med sol på sommaren). Skulle kunna få plats med ett stort 2000x1200 fönster men man skulle även kunna tänka sig ett 1800x800 fönster eller någon helt annan storlek. Hur tänker en arkitekt när de skall få till sina "gyllene snitt" osv för att det skall kännas rätt och harmoniskt? Bifogar lite bilder nedan på hur det ser ut idag samt försök till illustration på två alternativ :) samt hur det ser ut inifrån.

Alla nuvarande fönster är Elit fönster EFH inköpta 2002 och alla nya fönster blir Elit AFH med triton tryckventil samt soldämpande glas (Solskydd 70/40) på fönster i syd och östlig riktning. Källarytterväggarna kommer att isoleras och snyggas upp i sommar.

Alla förslag och kommentarer emottas tacksamt!

Svart trähus med snö, fönster, veranda, och delvis synlig murad grund. Snöfall och spår av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart trähus med vita fönster, snöfall, inbäddad bildresolution, betonggrund, trätrappa, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett svart trähus med snö, vitmålade fönsterramar och en balkong, och ett "B" tecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarrum med vit dörr, litet fönster, betongväggar och rörledningar, markerat med blå och röda linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det vore snyggast med ett lika brett fönster som i våningen ovanför, och linjerat i lod med det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte ha ett stående fönster istället, med samma bredd som det stora uppe, och höjd =golv till tak.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du inte ha ett stående fönster istället, med samma bredd som det stora uppe, och höjd =golv till tak.
Blir ju naturligt att aligna med fönstret ovan, problemet med det är att när jag skall göra om den lilla murade tillbyggnaden till vänster i bild (biten där jag inte slipat ner putsen) så kommer jag att behöva riva halva mitt sovrum ovan där fönstret ni relaterat till sitter och då funderar jag på att byta det fönstret till ett som är bredare men mindre högt. Gör jag det så tappar vi den fina linjeringen iallafall. Detta var ju inget ni kunde gissa… har fått för mig att liggande rektangulära fönster är snyggt, är nog lite trendigt just nu känns det som. Låt mig göra två illustrationer enligt era förslag, men det blir mer murande för mig, tänkte vara bekväm och använda gamla dörrens högra vägg som del av nya fönster öppningen :)
 
Johanw123 Johanw123 skrev:
Blir ju naturligt att aligna med fönstret ovan, problemet med det är att när jag skall göra om den lilla murade tillbyggnaden till vänster i bild (biten där jag inte slipat ner putsen) så kommer jag att behöva riva halva mitt sovrum ovan där fönstret ni relaterat till sitter och då funderar jag på att byta det fönstret till ett som är bredare men mindre högt. Gör jag det så tappar vi den fina linjeringen iallafall. Detta var ju inget ni kunde gissa… har fått för mig att liggande rektangulära fönster är snyggt, är nog lite trendigt just nu känns det som. Låt mig göra två illustrationer enligt era förslag, men det blir mer murande för mig, tänkte vara bekväm och använda gamla dörrens högra vägg som del av nya fönster öppningen :)
oavsett framtida planer tycker jag iallafall att du får ta å bestämma vad som ska ske på övervåningen och sedan se till att källarfönstret har liknande dimensioner.
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Johanw123
Bifogar några illustrationer baserat på ovan förslag. Hamnar lite väl nära hörnet, skulle gärna lämna mer vägg där för att inte påverka hörnet strukturellt. Förslag E innebär att man gjuter en låda för att hålla dräneringsmakadam på plats (finns säkert en fackterm för det, man ser det ju ganska ofta)

Svart trähus med snö, fönster, trappa och balkong, medelhög upplösning, vintrigt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart trähusfasad, vinter, snö, vit markering "D", grått fundament, trappsteg, fönster, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart trähus, snö, tillägg av dörrstorlek och energimärkning, vinterdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarutrymme med dörr, fönster, rör, betongvägg, måttmarkeringar för olika dörrstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C eller kanske ett lågt, mycket brett, fönster som går från vänsterkant av vänster fönster till högerkant av höger fönster.

Absolut inte E. Snygg lösning, men passar inte husets karaktär.
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
De där låga breda fönstren är väldigt moderna, men väljer du ett sådant måste du noga fundera på vilken höjd det ska sitta. Om du ska sitta i en soffa elelr ligga i en säng och se ut kommer du bara att se himlen om det sitter för högt. Och sitter det för lågt ser du bara marken utanför när du står upp.

En tanke annars är två höga smala fönster, ett i gamla dörrhålet och ett vid lilla fönstret? Då ser man ut i alla höjder.
 
  • Gilla
Johanw123 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
N NoiseMaker skrev:
C eller kanske ett lågt, mycket brett, fönster som går från vänsterkant av vänster fönster till högerkant av höger fönster.

Absolut inte E. Snygg lösning, men passar inte husets karaktär.
Två bilder nedan om jag förstått dig rätt, avstånd mellan vänster dörr karm och lilla fönstrets högra karm är 2150 mm och det största AFH är 2000 mm, därav att jag inte fyller hela bredden. Vi inte gå under 600 mm högt eftersom man på ett öppningsbart förlorar en del fönster yta till karmen.

Svart trähus, snöig grund, vit fönster, skylt med bokstaven "F", grå dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källare med måttmarkerad vägg, dörr och fönster, oavslutat inredningsprojekt, rörledningar och konstruktionsbjälkar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johanw123
Anna_H Anna_H skrev:
De där låga breda fönstren är väldigt moderna, men väljer du ett sådant måste du noga fundera på vilken höjd det ska sitta. Om du ska sitta i en soffa elelr ligga i en säng och se ut kommer du bara att se himlen om det sitter för högt. Och sitter det för lågt ser du bara marken utanför när du står upp.

En tanke annars är två höga smala fönster, ett i gamla dörrhålet och ett vid lilla fönstret? Då ser man ut i alla höjder.
Bra input, tror att det skulle kunna bli ganska snyggt. Lite skön strukturell känsla med en betongblockspelare mellan. Bifogar två bilder nedan. Nackdelen är priset, två mellan stora fönster blir dyrare än ett stort, får plocka in en offert för att veta exakt skillnad. Vet inte vad jag skall använda ytan innanför till men kanske man skulle kunna sätta ett skrivbord där och ha som en liten kontorshörna, kanske att det skall vara minst 750 mm fritt från golvet då vilket funkar med ett 1200 högt fönster, 50 mm tillgodo :)

Husfasad med svart panel, vita fönster, grund av betong, snö, skylt "G", och måttangivelser för fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarutrymme med dörr, fönster och markerade områden för eventuella installationer eller renoveringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.