28 498 läst · 47 svar
28k läst
47 svar
Kabel till induktionshäll
Ja precis, då kör jag på den 5g 1.5mm2. Då har jag en sista fråga, vad gör jag med ledare 5? Kopplar man in det i stickproppen också och sedan isolerar andra änden innan hällen eller struntar man helt i det "peggen" som går till L3 i uttaget (Går vidare till ugn)?Bo.Siltberg skrev:
Jag tror din fråga är om du kan köpa en lös gummikabel och koppla till en perilexstickpropp som du redan har? Ja, det går givetvis bra. Välj 5G1.5 mm². Om du väljer en 4G1.5 mm² så har den troligen en blå part, som visserligen skulle passa bra i ditt fall, men ändå bara kommer att ställa till oreda i huvudet när man räknar antalet ledare.
Vad är mest rätt att göra? I teorin fungerar nog allt det men vill gärna göra rätt också.
Tack
E elmont skrev:
Detta är två helt olika tipsuseless skrev:
Själv skulle jag göra som useless skrev.
Trots att både jag och elmont är elektriker på riktigt (elmont med många fler års erfarenhet dock, då jag kom i yrket lite senare i livet) så har vi lite olika åsikter i olika småsaker.
Därför kan vi sluta oss till att i just denna fråga lär vi elektriker inte komma till konsensus så lätt.
Trots att både jag och elmont är elektriker på riktigt (elmont med många fler års erfarenhet dock, då jag kom i yrket lite senare i livet) så har vi lite olika åsikter i olika småsaker.
Därför kan vi sluta oss till att i just denna fråga lär vi elektriker inte komma till konsensus så lätt.
Aha. Du menade alltså att man drar ut hela det oanvända stiftet? Hur gör man det utan att skada hela kontakten? Är det bara att dra ut den med tong eller?E elmont skrev:
I många, men inte alla, perilexkontakter så är stiften helt lösa, vänd den upp och ner så ramlar de ur.C Caponi skrev:
Sitter stiften fast ska du kanske hoppa över att vålda.
Och så vill jag bara lägga till, det är alltså väldigt viktig att skyddsjorden och nollan kommer på rätt ställe (både i uttaget och stickproppen).
Jorden brukar ju lösa sig rätt bra, det är ofta rätt tydligt vilket stift det är, och mer eller mindre självklart.
Men nollan i en perilex är det värre med, det stiftet ser ju lika ut som fa-stiftet på andra sidan. Och så har man kanske hittat en bild på nätet men som anger hur det ska se ut i uttaget så det är spegelvänt i stickproppen, eller tvärs om.
Skyddsjorden fel = personfara
Nollan fel = trasig häll som ej täcks av garantin.
Så var noga här.
Jorden brukar ju lösa sig rätt bra, det är ofta rätt tydligt vilket stift det är, och mer eller mindre självklart.
Men nollan i en perilex är det värre med, det stiftet ser ju lika ut som fa-stiftet på andra sidan. Och så har man kanske hittat en bild på nätet men som anger hur det ska se ut i uttaget så det är spegelvänt i stickproppen, eller tvärs om.
Så var noga här.
Uppskattar påminnelsen. Tog kort på insidan av uttaget just för att undvika misstag. L3 (grå) går vidare till ugn och Nolla finns uppe till vänster ovanför L3. De två faserna som jag kommer använda finns på höger sida.Mikael_L skrev:
Och så vill jag bara lägga till, det är alltså väldigt viktig att skyddsjorden och nollan kommer på rätt ställe (både i uttaget och stickproppen).
Så var noga här.
Har även bekräftat att färgerna stämmer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
L1 och L2 på höger sida tycker jag är rätt.
Tyvärr finns det dock två standarder... https://www.byggahus.se/forum/threads/perilex-kopplingsschema.364538/
Tyvärr finns det dock två standarder... https://www.byggahus.se/forum/threads/perilex-kopplingsschema.364538/