28 498 läst · 47 svar
28k läst
47 svar
Kabel till induktionshäll
Det är inget problem alls att ha 2,5 mm² till hällen. Men det är inte fel med 1,5 mm² heller. Det är någon slags tumregel att man kan gå ner ett steg i area på en anslutningskabel eftersom den typiskt har mycket god kylning. Alla färdiga sladdar med pågjuten perilexkontakt jag sett har varit 1,5 mm².H Husqvarna220Ac skrev:
Det finns men men när jag snabbkollade nu i vintras så var det bara 1,5 mm som fanns i hyllorna. Och senast jag såg en 2,5 mm kostade den 350kr mot 150-200kr för 1,5mm. Så varför kasta bort 200 kr på något som inte behövs.A Avemo skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
H Husqvarna220Ac skrev:
Arean på en kabel väljer man utifrån flera faktorerH Husqvarna220Ac skrev:
1. att kabeln impedans är tillräckligt låg för att kortslutningsströmmen ska bli tillräckligt hög för att lösa säkringen tillräckligt snabbt (f.d. utlösningsvillkoret).
2. att kabeln tål belastningsströmmen, den maximala belastningsströmmen bestämd av säkring eller förbrukare.
3. att kabeln inte ger ett för högt spänningsfall (impedans vs belastningssström).
En annan sak Ikea inte är tydlig med är vad de menar med huvudkabel. De hade ju tjänat på att låta en elektriker granska deras anvisningar... Troligen menar de gruppledningen, för det stämmer med uppgifterna om 4 resp 2.5 mm² i samma mening. De ska dock inte ställa krav på ledningar i den fasta installationen. De kan däremot ställa krav på vilken minsta säkring som behövs, men ännu bättre bara ange märkströmmen så att man som installatör kan dimensionera därefter.
Nåväl, den belastningsström som en kabel tål beror på vilken kylning den får. En utanpåliggande kabel 3G1.5 mm² klamrad på vägg tål ca 19 A och kan avsäkras med 16 A. Flyttar man kabel till insidan av väggskivan sjunker belastningsförmågan plötsligt till ca 14.5 A. Därför har vi tumregeln 16 A / 2.5 mm², och i detta fall även 20 A / 4 mm².
Tumregeln om att "gå ned i area" på en anslutningskabeln låter sig ofta göras pga av
- att kabeln hänger fritt och anses få god kylning,
- att spisen i sig kan begränsa den maximala belastningsströmmen jämfört med vad säkringen släpper igenom (därför kan vi ha en lampsladd 2X0.75 mm² till elvispen),
- att den är kort och inte ger något märkbart spänningsfall eller påverkar utlösningsvillkoret.
Hade det funnits ett behov av perilexsladdställ med 5G2.5 mm² så hade det också funnits ett större utbud av dem.
'
En skarvsladd är lång så där är det fullt naturligt att följa tumregeln 16 A / 2.5 mm² pga (1) och (3) ovan då dessa två faktorer beror av längden.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Jo men det är säkrat 16A.! Så givetvis används 2.5 kvadrat.
För att du inte sett det så händer det inte? Och inte behövs? Då finns det många saker man slipper göra..
För att du inte sett det så händer det inte? Och inte behövs? Då finns det många saker man slipper göra..
Lägg du 2,5 eller 6 mm² för all del, kan du ansluta det ordentligt är det ju inget som försämrar. Men resten av Sverige fortsätter nog med ett areasnäpp lägre.H Husqvarna220Ac skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Hej
Försöker ä kapa denna tråden då Jag själv står inför samma bekymmer gällande Ikea häll. Jag förstod att arean kan vara 1.5 dock så förstod jag inte riktigt vilken typ av kabel som rekommenderas.
Såg att det finns att köpa färdiga kablar på nätet, med perilex kontakt färdigmonterad. Dock är den med 5 ledare och jag behöver en med 4 då hällen ska gå på 2x16 a. Hur gör man för att säkerställa att den 3dje fasen som går till ugnen inte tas upp av hällen? Om själva kontakten är kopplad på förhand? Eller går det att skruv upp den kontakten för att klippa bort en ledare?
Tack
Försöker ä kapa denna tråden då Jag själv står inför samma bekymmer gällande Ikea häll. Jag förstod att arean kan vara 1.5 dock så förstod jag inte riktigt vilken typ av kabel som rekommenderas.
Såg att det finns att köpa färdiga kablar på nätet, med perilex kontakt färdigmonterad. Dock är den med 5 ledare och jag behöver en med 4 då hällen ska gå på 2x16 a. Hur gör man för att säkerställa att den 3dje fasen som går till ugnen inte tas upp av hällen? Om själva kontakten är kopplad på förhand? Eller går det att skruv upp den kontakten för att klippa bort en ledare?
Tack
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Ja, du kan köpa valfritt perilexsladdställ i handeln. Även om tillverkaren kanske skriver H05RN (gummi) eller H05VV (plast) eller annat så är det näst intill säkert att de inte har någon avsikt med just den varianten.
Dem femte ledaren lägger du åt sidan och isolerar. Det flesta hällar har en extra blindplint som den kan parkeras på. Klipp inte bort någonting.
Den femte ledare = grå. Om sladdstället är modernt med fem ledare så är grå part den tredje fasen. Det finns ingen regel, men vi brukar rekommendera att man låter hällen få fas 1 och 2 och ugnen den tredje.
Däremot vet du inte vilket stift som den grå ledaren motsvarar då det finns två olika standarder för det. Sök på perilex. Så du får ta fram multimetern och ohmmäta. Du får sedan se till att uttaget till ugnen kopplas på den tredje fasen.
Dem femte ledaren lägger du åt sidan och isolerar. Det flesta hällar har en extra blindplint som den kan parkeras på. Klipp inte bort någonting.
Den femte ledare = grå. Om sladdstället är modernt med fem ledare så är grå part den tredje fasen. Det finns ingen regel, men vi brukar rekommendera att man låter hällen få fas 1 och 2 och ugnen den tredje.
Däremot vet du inte vilket stift som den grå ledaren motsvarar då det finns två olika standarder för det. Sök på perilex. Så du får ta fram multimetern och ohmmäta. Du får sedan se till att uttaget till ugnen kopplas på den tredje fasen.
Produkter som diskuteras: "multimetern"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Då är jag med. Tack för ditt snabba svar Bo.Bo.Siltberg skrev:
Ja, du kan köpa valfritt perilexsladdställ i handeln. Även om tillverkaren kanske skriver H05RN (gummi) eller H05VV (plast) eller annat så är det näst intill säkert att de inte har någon avsikt med just den varianten.
Jag har även en lös perilex stickpropp och undrar även om jag kan köpa en vanliga gummikabel, 5g 1.5 för ska jag köpa en färdig som kan jag inte installera den förrens mitten av nästa vecka då det måste beställas? Fungerar typ den då?
Vet att Biltema inte är rätt ställe men alla andra ligger dubbelt så långt bort.
Tack
Tack
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 147 inlägg
Jag tror din fråga är om du kan köpa en lös gummikabel och koppla till en perilexstickpropp som du redan har? Ja, det går givetvis bra. Välj 5G1.5 mm². Om du väljer en 4G1.5 mm² så har den troligen en blå part, som visserligen skulle passa bra i ditt fall, men ändå bara kommer att ställa till oreda i huvudet när man räknar antalet ledare.