145 185 läst · 2 074 svar
145k läst
2,1k svar
Juridiken i all ära, men vem TYCKER du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I ett åtal för förtal behöver man inte visa att den åtalade hade något uppsåt för att det ska kunna bli en fällande dom.D djac skrev:Varför skulle förtal vara så annorlunda, i detta fallet publicerade hon väl detta för att hon befann sig i en tvist och ville misskreditera motparten, eller vad tror du, uppsåtet är ju klart? Sen kan man ju alltid hävda att man inte förstår lagarna men det gäller väl i stort sett alla brott och är ju traditionellt inget frikort.
Det spelar alltså ingen roll om den som gör sig skyldig till förtal gör det uppsåtligen eller inte. Rätt många tycks ju inte förstå i förväg att de gör sig skyldiga till förtal, och i den situationen är knappast förtalet uppsåtligt.
Och ännu har inte fallet gått till åtal, så vi vet inte om det blir allmänt eller enskilt åtal.L larka742 skrev:
Förmodligen får vi veta det när Busch har delgetts misstanke om brott.
I min värld är uppsåt svaret på frågan -varför gjorde du det? och det är väl sällan detta är -för att bryta mot lagen!, då är man väl åt aktivisthållet och vill bevisa något genom att få till en prövning?P pmd skrev:I ett åtal för förtal behöver man inte visa att den åtalade hade något uppsåt för att det ska kunna bli en fällande dom.
Det spelar alltså ingen roll om den som gör sig skyldig till förtal gör det uppsåtligen eller inte. Rätt många tycks ju inte förstå i förväg att de gör sig skyldiga till förtal, och i den situationen är knappast förtalet uppsåtligt.
Att man inte förstår att något är brottsligt är ju inget uppsåt, bara en kunskapslucka.
I detta fallet är väl uppsåtet ganska enkelt och svårt att snacka bort, den misstänkta är i en juridisk konflikt med någon och har kommit över komprometterande uppgifter om dennes ombud, för att skada sin motpart publicerar hon dessa uppgifter på sociala medier och eftersom hon har oerhört många och trogna följare (en sk svans) förväntar hon sig att detta får genomslag och påverkar den ursprungliga konflikten till hennes favör.
Om detta sedan räcker till åtal eller ej har jag ingen aning om men det lär vi ju bli informerade om.
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Nu har den här tråden urartat i en allmän politisk diskussion och jag kommer att rensa. Här diskuterar vi vem som både få fastigheten, Ebba eller Esbjörn.
/Moderator
/Moderator
Det här har varit en politisk fråga från början och den allmänna politiska debatten som utvecklats har väl bara hållit liv i tråden i väntan på nyheter i husfrågan? Varför är mina senaste kommentarer borttagna?Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Jag har raderat många inlägg, de flesta om politik som inte rör bostad.
Administrator
· Skåne
· 7 879 inlägg
Ebbas fastighetsaffär är ju spännande, men nu pratades det politik i största allmänhet och det funkar inte här. Se 4.8: https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/