Vem tycker du borde få fastigheten, Esbjörn eller Ebba?

• Antal röster
    2 054
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
K kortis skrev:
Sade åklagaren som lade ned åtalet
Vilken åklagare och vad heter den?

P
D djac skrev:
Varför skulle förtal vara så annorlunda, i detta fallet publicerade hon väl detta för att hon befann sig i en tvist och ville misskreditera motparten, eller vad tror du, uppsåtet är ju klart? Sen kan man ju alltid hävda att man inte förstår lagarna men det gäller väl i stort sett alla brott och är ju traditionellt inget frikort.
I ett åtal för förtal behöver man inte visa att den åtalade hade något uppsåt för att det ska kunna bli en fällande dom.

Det spelar alltså ingen roll om den som gör sig skyldig till förtal gör det uppsåtligen eller inte. Rätt många tycks ju inte förstå i förväg att de gör sig skyldiga till förtal, och i den situationen är knappast förtalet uppsåtligt.

P
L larka742 skrev:
Nja, Binninge polisanmälde - sen ansåg åklagaren att det fanns något att gå vidare på.
Men det kanske räcker för att det ska kallas allmänt åtal?
Och ännu har inte fallet gått till åtal, så vi vet inte om det blir allmänt eller enskilt åtal.
Förmodligen får vi veta det när Busch har delgetts misstanke om brott.

D djac skrev:
Oj, spännande, skicka länk, vill kolla om grannen är med!
Ev. listor är inte officiella och förmodligen illegala. Det man gör är att lögnaktigt förtala en grupp medborgare, kränka heter det i andra sammanhang,

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
I ett åtal för förtal behöver man inte visa att den åtalade hade något uppsåt för att det ska kunna bli en fällande dom.

Det spelar alltså ingen roll om den som gör sig skyldig till förtal gör det uppsåtligen eller inte. Rätt många tycks ju inte förstå i förväg att de gör sig skyldiga till förtal, och i den situationen är knappast förtalet uppsåtligt.
I min värld är uppsåt svaret på frågan -varför gjorde du det? och det är väl sällan detta är -för att bryta mot lagen!, då är man väl åt aktivisthållet och vill bevisa något genom att få till en prövning?

Att man inte förstår att något är brottsligt är ju inget uppsåt, bara en kunskapslucka.

I detta fallet är väl uppsåtet ganska enkelt och svårt att snacka bort, den misstänkta är i en juridisk konflikt med någon och har kommit över komprometterande uppgifter om dennes ombud, för att skada sin motpart publicerar hon dessa uppgifter på sociala medier och eftersom hon har oerhört många och trogna följare (en sk svans) förväntar hon sig att detta får genomslag och påverkar den ursprungliga konflikten till hennes favör.

Om detta sedan räcker till åtal eller ej har jag ingen aning om men det lär vi ju bli informerade om.

Nu har den här tråden urartat i en allmän politisk diskussion och jag kommer att rensa. Här diskuterar vi vem som både få fastigheten, Ebba eller Esbjörn.

/Moderator

• Gilla
Micke R.
  • Laddar…
Är det bara mitt tramsinlägg som har raderats? Eller kan jag inte se vilka som har skrivit övriga inlägg som raderats?

E elmont skrev:
Är det bara mitt tramsinlägg som har raderats? Eller kan jag inte se vilka som har skrivit övriga inlägg som raderats?
Nä mina oxå, för röd

• Haha
djac
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har den här tråden urartat i en allmän politisk diskussion och jag kommer att rensa. Här diskuterar vi vem som både få fastigheten, Ebba eller Esbjörn.

/Moderator
Det här har varit en politisk fråga från början och den allmänna politiska debatten som utvecklats har väl bara hållit liv i tråden i väntan på nyheter i husfrågan? Varför är mina senaste kommentarer borttagna?

• Gilla
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag har raderat många inlägg, de flesta om politik som inte rör bostad.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M mickef skrev:
Det här har varit en politisk fråga från början och den allmänna politiska debatten som utvecklats har väl bara hållit liv i tråden i väntan på nyheter i husfrågan? Varför är mina senaste kommentarer borttagna?
Åsiktsutbyte o diskussion för samhället framåt :heart:

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Då ska du nog lägga ned hela tråden för mer politisk än Ebba Busch kan nog inte en tråd bli
Hare gott

• Älska
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Typ alla!

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Helt klart att Ebba har "lurat" den gamle mannen och sälja. Hon borde dra sig ur affären
innan det är för sent för henne och hennes parti.

• Gilla
  • Haha
jade_wys38 och 1 till
  • Laddar…
A Arkka skrev:
Helt klart att Ebba har "lurat" den gamle mannen och sälja. Hon borde dra sig ur affären
innan det är för sent för henne och hennes parti.
Det är redan försent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.